ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 червня 2022 року
м. Київ
справа № 308/9536/17
адміністративне провадження № К/9901/63889/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу №308/9536/17
за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Залізнична 4/22» до Управління праці та соціального захисту населення Ужгородської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Уповноважений Верховної ради України з прав людини, про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Залізнична 4/22» на рішення Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 07 травня 2018 року, ухвалене у складі головуючого судді Бедьо В.І., та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді Шинкар Т.І., суддів: Пліша М.А., Макарика В.Я.,
в с т а н о в и в :
У вересні 2017 року Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Залізнична 4/22» звернулося до суду з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Ужгородської міської ради (далі - Управління), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Уповноважений Верховної ради України з прав людини, в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 07.05.2018, просило визнати протиправним нарахування та виплату відповідачем пільг та субсидій з врахуванням тарифу 98 копійок за 1 м.кв. за період 01.02.2017 по 31.12.2017 включно та зобов`язати відповідача провести нарахування та виплату за період з 01.02.2017 по 31.12.2017 пільги та субсидії на підставі ст.22 Конституції України, з дотриманням вимог законодавства про індексацію грошових доходів населення, з урахуванням проведених виплат.
Рішенням Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 07 травня 2018 року, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2018 року, у задоволенні позову відмовлено.
Суди встановили, що 25.11.2016 проведено державну реєстрацію новоствореної юридичної особи - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Залізнична 4/22», основний вид економічної діяльності - 81.10 комплексне обслуговування об`єктів.
10.12.2016 на Загальних зборах Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Залізнична 4/22» затверджений тариф за надання послуг по утриманню будинку та прибудинкових територій в розмірі 1 грн 50 коп. за 1 кв.м.
14.02.2017 між Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку «Залізнична 4/22» (Постачальник) та Управлінням праці та соціального захисту населення Ужгородської міської ради (Платник) укладено Договір №17 про фінансування пільг та субсидій, предметом якого є фінансування пільг та субсидій за надання послуг по утриманню будинку та прибудинкової території. Згідно з умовами договору Постачальник здійснює надання послуг по утриманню будинку та прибудинкової території населенню, а Платник здійснює фінансування пільг та субсидій, пов`язаних з наданням цих послуг населенню, що має право на відповідні пільги та субсидії. Договір набув чинності з 01.02.2017 і діє до 31.12.2017.
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Залізнична 4/22» подало в Управління відповідний комплект документів для отримання мешканцями субсидій.
28.03.2017 Управління надало Перелік уповноважених власників/наймачів, яким призначено субсидію для відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги за березень 2017 року, період нарахування субсидії охоплював лютий-березень 2017 року, однак розрахунок субсидії здійснений Управлінням не з розміру 1,50 грн за 1 кв.м., а з 0,98 грн за 1 кв.м.
Вважаючи, що за період з 01.02.2017 по 31.12.2017 Управління незаконно застосовувало тариф 0,98 грн за 1 кв.м., чим порушило права та інтереси Об`єднання та мешканців будинку, ОСББ «Залізнична 4/22» звернулося із цим позовом до суду.
Відмовляючи у задоволенні позову, суди виходили з того, що поняття «тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» та «внески членів ОСББ» не є тотожними, оскільки вони включають в себе різний зміст. Розмір внесків залежить від рішення загальних зборів ОСББ, тоді як встановлення тарифів, що має значення при фінансуванні пільг та субсидій населенню, відноситься до компетенції органу місцевого самоврядування, а тому Управлінням правомірно було застосовано тариф 0,98 грн за 1 кв.м. у відпоівдності до рішення виконавчого комітету Ужгородської міської ради від 28.01.2009 №7.
Не погоджуючись з судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить скасувати судові рішення та направити справу на новий судовий розгляд. В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права. Вказує, що відповідач самовільно розділив соціально незахищених мешканців м.Ужгорода на окремі групи для нарахування їм різних норм субсидій та пільг в залежності від місця проживання - поверховості будинку. Скаржник звертає увагу, що у м.Ужгороді востаннє тариф змінювався в 2009 році, всі складові якого станом на сьогодні з будь-якої сторони є застарілими та не відповідають дійсним витратам. Звертає увагу, що ні Ужгородська міська рада, ні її виконавчий комітет ніколи не затверджували тариф - 0,98 грн за 1 кв.м. Скаржник вказує, що рішенням виконавчого комітету Ужгородської міської ради від 28.01.2009 №7 встановлено найбільший тариф на послуги з утримання будинків і споруд прибудинкової території - 1,29 грн. Також зазначає, що при затвердженні щомісячного платежу 1,50 грн за 1 кв.м. був затверджений кошторис, який передбачає в тому числі витрати на оплату праці, сплати податків, капітальний ремонт тощо, що характерне для управління багатоквартирним будинком, а не на утримання будинку.
У поданому відзиві відповідач просить відмовити у задоволенні скарги.
Суд, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення скарги з огляду на таке.
Частиною 2 ст. 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначено Законом України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» від 29.11.2001 №2866-III (далі - Закон №2866-III).
Згідно зі ст.1 Закону №2866-III об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Відповідно до ч.1 ст.4 Закону №2866-III об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання (ч.4 ст.4 Закону №2866-III).
Відповідно до ст.1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24.06.2004 №1875-IV (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Закон №1875-IV) утримання будинків і прибудинкових територій - господарська діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту жилих та нежилих приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством.
Отже, законодавцем розмежовано поняття «управління багатоквартирним будинком» та «утримання багатоквартирного будинку».
При цьому, послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо), як і послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо) є різновидом житлово-комунальних послуг (п.2 та 3 ч.1 ст.13 Закону №1875-IV).