1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 червня 2022 року

м. Київ

справа № 725/35/17

адміністративне провадження № К/9901/2065/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мороз Л.Л.,

суддів: Рибачука А.І., Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду в касаційній інстанції адміністративну справу № 725/35/17

за позовом ОСОБА_1 до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради про скасування постанови про адміністративне правопорушення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Першотравневого районного суду міста Чернівці від 23 жовтня 2017 року (суддя Іщенко І.В.) та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2017 року (головуючий суддя Залімський І.Г., судді: Сушко О.О., Смілянець Е.С.),

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду із позовом до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради (далі також - відповідач, Інспекція) про скасування постанови по справі про адміністративне правопорушення №31/129/18-1/15.5 від 21.12.2016.

Постановою Першотравневого районного суду міста Чернівці від 23.10.2017, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 05.12.2017, у задоволенні позову відмовлено.

Судами встановлено, що до Інспекції надійшла заява ОСОБА_2 від 04.10.2016 щодо проведення перевірки здійснення будівельних робіт позивачем в будинку по АДРЕСА_1 .

У відповідності до направлення для проведення позапланової перевірки від 09.12.2016 №44/8-16, виданого посадовій особі Інспекції на підставі наказу Інспекції від 08.12.2016 №44/8-16п та заяви ОСОБА_2 , посадовою особою Інспекції з 09.12.2016 по 14.12.2016 у присутності позивача було проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил по АДРЕСА_1 (квартира НОМЕР_1 ).

Позивачем було надано перевіряючим: свідоцтво про право особистої власності на житловий будинок на АДРЕСА_1 від 03.04.1992; витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 10.12.2005; технічний паспорт, виготовлений Чернівецьким комунальним обласним бюро технічної інвентаризації; витяг з рішення Чернівецької міської ради «Про надання та відмову у наданні громадянам земельних ділянок в оренду, поновлення договорів оренди землі, надання дозволів на складання проектів відведення та затвердження проектів відведення земельних ділянок в оренду, визнання такими, що втратили чинність і внесення змін до окремих рішень з цих питань» від 06.03.2014 №1126; договір оренди землі від 13.05.2014 №8899; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 25.05.2014, індексний номер 21996791; - нотаріально завірена заява власника квартири НОМЕР_2 ОСОБА_2 на АДРЕСА_1 про надання згоди на реконструкцію та добудову до квартири НОМЕР_1 на АДРЕСА_1 від 09.02.2011; нотаріально завірена заява власника квартири НОМЕР_3 ОСОБА_3 на АДРЕСА_1 про надання згоди на реконструкцію та добудову до квартири НОМЕР_1 на АДРЕСА_1 від 11.02.2011; протокол про адміністративне правопорушення у сфері містобудівної діяльності, складений головним державним інспектором Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Чернівецькій області від 08.12.2011 №179/11; постанова про накладення адміністративного стягнення, винесена 1-им заступником начальника Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Чернівецькій області від 09.12.2011 №624/11.

За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 14.12.2016, протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 14.12.2016, припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм державних стандартів і правил від 14.12.2016.

В ході перевірки було виявлено порушення позивачем вимог пункту 2 частини 1 статті 34, абзацу 2 частини 2 статті 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Вказане порушення полягає в тому, що позивачем проводяться будівельні роботи з реконструкції частини житлового будинку (квартира НОМЕР_1) з прибудовою по АДРЕСА_1 (продовжено будівельні роботи на самочинно виконаній прибудові, а саме: реконструкція покрівлі із заміною її дерев`яних конструкцій та покриття з шиферу на металочерепицю, влаштовано дверний проріз виходу на горище, в приміщенні ванної 2-3 закладено віконний проріз, в житловій кімнаті 2-7 на місці двох віконних прорізів влаштовано один з розбиранням перестінка) без набуття права на виконання будівельних робіт.

В протоколі про адміністративне правопорушення від 14.12.2016 (розділ - пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності) позивач зазначив, що виконував роботи, оскільки не знав про необхідність отримання дозволу.

21.12.2016 у приміщенні Інспекції в присутності позивача начальником Інспекції розглянуто справу про адміністративне правопорушення та, з урахуванням документів, складених за результатами позапланової перевірки та пояснень позивача, винесено постанову №31/129/18-1/15.5 про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.7 ст.96 КУпАП та накладено на останнього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 8500 грн.

Не погодившись з такою постановою, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, висновки якого підтримав апеляційний суд, виходив з того, що позивач був притягнутий до адміністративної відповідальності за порушення вимог пункту 2 частини 1 статті 34, абзацу 2 частини 2 статті 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» в межах та у спосіб, передбачені КУпАП.

Позивач, не погодившись рішеннями судів попередніх інстанцій, подав касаційну скаргу з вимогами про їх скасування та ухвалення нового рішення про задоволення позову. Вказує на невідповідність висновків судів обставинам справи, що призвело до неправильного вирішення справи по суті заявлених позовних вимог.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що позивач, як він вважав, мав право виконувати будівельні роботи в прибудові до будинку по заміні вікон в житловій кімнаті, зміні покриття будівлі, перенесені входу на горище, без отримання будь-яких дозволів, оскільки при виконанні цих робіт не було порушено несучої конструкції будинку.

Інспекція у відзиві на касаційну скаргу проти доводів та вимог такої заперечила, вважаючи їх безпідставними, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій, які просить залишити без змін, - обґрунтованими та законними.

Верховний Суд переглянув судові рішення у межах касаційної скарги, з`ясував повноту фактичних обставин, встановлених судами, та правильність застосування норм матеріального та процесуального права і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення скарги з огляду на таке.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" за № 3038-VI від 17.02.2011 ( далі - Закон № 3038-VI )державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України № 553 від 23 травня 2011 року затверджено Порядок здійснення архітектурно-будівельного контролю (далі - Порядок № 533).

Пунктом 1 указаного Порядку закріплено, що цей порядок визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.


................
Перейти до повного тексту