ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 червня 2022 року
м. Київ
справа № 826/3561/17
адміністративне провадження № К/9901/50492/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 30.01.2018 (суддя Аблов В.Є.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 18.04.2018 (колегія у складі суддів Собківа Я.М, Петрика І.Й., Сорочка Є.О. )
у справі №826/3561/17
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Територіальне міжгосподарче об`єднання «Ліко-Холдінг»
до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, визнання протиправним та скасування припису.
І. РУХ СПРАВИ
1. 10.03.2017 Товариство з обмеженою відповідальністю "Територіальне міжгосподарче об`єднання "Ліко-Холдінг" звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, визнання протиправним та скасування припису.
2. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 30.01.2018, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 18.04.2018, позов задоволено.
3. 11.05.2018 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга, в якій відповідач просить скасувати оскаржувані рішення та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.
4. Ухвалою Верховного Суду від 16.05.2018 відкрито касаційне провадження.
5. Сторони клопотали про розгляд справи за їхньої участі, однак відповідно до ч.1 ст. 343 КАС України попередній розгляд справи проводиться без повідомлення учасників справи.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є замовником будівництва житлових будинків та об`єктів соціально-культурного призначення (VI) на вулицях Академіка Костичева, Академіка Вільямса, Маршала Конєва у Голосіївському районі м. Києва.
7. Актом перевірки від 06.02.2017 встановлено порушення позивачем вимог частини другої статті 5, частини другої статті 26, пункту 8 статті 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», а також пункту 11 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466.
8. Відповідачем на адресу позивача було направлено припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 06.02.2017 (одержаний за допомогою засобів поштового зв`язку 09.02.2017).
9. За цим приписом позивача було зобов`язано у строк до 10.05.2017 усунути недостовірність даних, наведених у декларації про початок виконання будівельних робіт із реконструкції нежилих приміщень з № 1 по № 4 (групи приміщень № 693, з № 1 по №7 (групи приміщень № 694), з № 1 по № 12 (групи приміщень № 690) з їх об`єднанням та влаштуванням прибудови під магазин продтоварів в секції № 1 А житлового будинку на вул. Академіка Вільямса, 19/14 у Голосіївському районі м. Києва, зареєстрованої відповідачем 17.08.2016 за № KB 083162300290 стосовно техніко-економічних показників та містобудівних умов та обмежень.
10. Крім того, на підставі матеріалів справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності: акту перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності будівельних норм, державних стандартів і правил від 06.02.2017, протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 06.02.2017, припису про усунення порушень вимог законодавства України у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 06.02.2017 відповідачем було прийнято постанову №11/17/073-1323 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 16.02.2017.
11. Позивач з притягненням його до відповідальності не погодився і звернувся до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
12. Позивач вважає, що відповідачем порушено порядок перевірки державного архітектурно-будівельного контролю позивача, оскільки під час такої та під час розгляду справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності відповідачем у матеріалах справи наведено недостовірні дані щодо одержання відмови позивача від одержання акту.
13. Крім того, зазначив, що припис відповідача від 06.02.2017 та постанова №11/17/073-1323 про накладання штрафу від 16.02.2017 щодо визнання ТОВ "Територіальне міжгосподарче об`єднання "ЛІКО-ХОЛДІНГ" винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абз. 4 п. 4 ч. 2 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" прийняті з грубим порушенням вимог Порядку здійснення державного-архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 553, а встановлена Постановою невідповідність діяльності товариства вимогам п. 1 ч. 5 ст.26, ч. 1 ст. 31, п. 8 ст.36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а також ст. 23 Закону України "Про архітектурну діяльність", пункту 4.1. ДБН А.2.2-3-2014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво" ДБН А.2.2.-3-2012 "Склад та зміст проектної документації на будівництво", п. 11 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №466, не підтверджена фактичними обставинами справи, спростовується наявними у позивача та доданими до позову документами.
14. Відповідач проти позову заперечив. Під час перевірки позивача було встановлено, що проектна документація останнього розроблена та затверджена з порушенням містобудівного законодавства, та з істотними порушеннями будівельних норм і правил, що у відповідності до статті 376 Цивільного кодексу України є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом. Виявлені порушення стали підставою для прийняття припису та постанови про накладення штрафу.
IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
15. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що відповідач порушив порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, оскільки не вручив позивачу направлення на проведення перевірки та провів перевірку у присутності осіб, які не є уповноваженими особами позивача, у зв`язку з чим позивач був позбавлений можливості подавати докази чи заперечення при проведенні перевірки.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
16. У касаційній скарзі відповідач стверджує про неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права.
На доповнення доводів, наведених у запереченні проти позову (п. 14), відповідач звертає увагу, що під час перевірки уповноваженою особою замовника будівництва ОСОБА_1 особисто було подано посадовій особі відповідача копію сторінок паспорту, що підтверджує присутність уповноваженої особи замовника будівництва під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю. Ці докази суди необґрунтовано не взяли до уваги.
17. 14.06.2018 надійшов відзив від позивача, в якому останній просить у задоволення касаційної скарги відмовити.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
18. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов висновку про відсутність підстав для її задоволення з таких мотивів.
19. Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
20. Повноваження ДАБІ України у спірних правовідносинах врегульовані Законом «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 №3038 (далі - Закон №3038).
21. Згідно з положеннями ст. 41 Закону №3038 державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку , встановленому Кабінетом Міністрів України.
22. Відповідно до пункту 1 Порядку № 553, затвердженого постановою КМУ від 23.05.2011, цей Порядок визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил та ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов`язаної з будівництвом об`єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності.Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється Держархбудінспекцією та її територіальними органами (далі - інспекції).
23. Пунктом 5 Порядку № 553 передбачено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за територіальним принципом (у межах областей) у порядку проведення планових та позапланових перевірок.
24. Згідно з пунктами 7, 8 Порядку № 553 позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи інспекції.
25. Підставами для проведення позапланової перевірки є: подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням чи письмової заяви про проведення перевірки щодо дотримання суб`єктом господарювання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов`язаної з будівництвом об`єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності; необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні та декларації про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні та декларації про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; виявлення факту самочинного будівництва об`єкта; перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів інспекцій; перевірка виконання суб`єктом господарювання вимог інспекції щодо усунення порушень ліцензіатом ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов`язаної з будівництвом об`єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства; вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати п`яти робочих днів, а у разі потреби може бути одноразово продовжений за письмовим рішенням керівника відповідної інспекції чи його заступника не більше ніж на два робочих дні.
Під час проведення позапланової перевірки посадова особа інспекції зобов`язана пред`явити службове посвідчення та направлення для проведення позапланової перевірки.
26. Пунктом 11 Порядку № 553 визначено, що посадові особи інспекцій під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю мають право: 1) безперешкодного доступу на місце будівництва об`єкта, або місцезнаходження суб`єкта господарювання, який провадить господарську діяльність, пов`язану з будівництвом об`єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності; 2) складати протоколи про вчинення правопорушень та акти перевірок, і накладати штрафи у межах повноважень, передбачених законом; 3) видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт; 4) проводити перевірку відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, державних стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомок, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації; 5) проводити перевірку стану дотримання суб`єктами містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, в тому числі під час застосування будівельної продукції; 6) здійснювати контроль за додержанням суб`єктами господарювання ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов`язаної з будівництвом об`єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності; 7) залучати до проведення перевірок представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, експертних та громадських організацій (за погодженням з їх керівниками), фахівців галузевих науково-дослідних та науково-технічних організацій, які пройшли професійну атестацію; 8) отримувати в установленому законодавством порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, фізичних осіб інформацію та документи, необхідні для здійснення державного архітектурно-будівельного контролю; 9) вимагати у випадках, передбачених законодавством, вибіркового розкриття окремих конструктивних елементів будинків і споруд, проведення зйомки і замірів, додаткових лабораторних та інших випробувань будівельних матеріалів, виробів і конструкцій; 10) забороняти за вмотивованим письмовим рішенням керівника відповідної інспекції чи його заступника експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, не прийнятих в експлуатацію; 11) здійснювати фіксування процесу проведення перевірки з використанням аудіо- та відеотехніки.