ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 червня 2022 року
м. Київ
справа № 460/6/21
адміністративне провадження № К/9901/37914/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єресько Л.О.,
суддів: Загороднюка А.Г., Соколова В.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 460/6/21
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Донецькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинення певних дій
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 24 травня 2021 року, ухвалене суддею Дорошенко Н.О.
та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02 вересня 2021 року, ухвалену колегією суддів у складі: головуючого судді Носа С. П., суддів: Іщук Л.П., Шевчук С. М.,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. У січні 2021 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління ДФС у Донецькій області (далі - відповідач, ГУ ДФС у Донецькій області), де просив:
1.1. визнати протиправною бездіяльність відповідача в частині недоплати заробітної плати позивачу відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 05 вересня 2018 року № 708 «Про особливості оплати праці працівників, які беруть участь у забезпеченні проведення антитерористичної операції, працівників, які залучаються до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також працівників державних і комунальних установ, закладів, організацій, які фінансуються з бюджету і розміщені в населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення» (далі - Постанова № 708) в підвищеному розмірі на 50% за фактичний час перебування в районах проведення такої операції (здійснення таких заходів) за наявності підтверджуючих документів у період з 24 жовтня 2018 року по 26 червня 2019 року та з 15 липня 2020 року по 23 жовтня 2020 року в розмірі 97264 грн або суми встановленої судом;
1.2. зобов`язати відповідача здійснити перерахунок щомісячної заробітної плати позивача в період з 24 жовтня 2018 року по 26 червня 2019 року та з 15 липня 2020 року по 23 жовтня 2020 року, нарахувати та виплатити (стягнути) кошти в частині недоплати заробітної плати відповідно до пункту 1 Постанови № 708 в підвищеному розмірі на 50% за фактичний час перебування в районах проведення такої операції (здійснення таких заходів) за наявності підтверджуючих документів в період з 24 жовтня 2018 року по 26 червня 2019 року та з 15 липня 2020 року по 23 жовтня 2020 року в розмірі 97264 грн або суми встановленої судом.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач указує, що у вказаний період був залучений до складу сил та засобів, що беруть безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях з метою виконання службових (бойових) завдань. Наголошує, що в зоні операції об`єднаних сил здійснював службу у складі фіскальних нарядів на контрольному пункті в`їзду-виїзду «Новотроїцьке» з дислокацією поблизу смт. Новотроїцьке, Волноваського району, Донецької області; стаціонарному контрольному пості «Береза», поблизу с. Березове, Волноваського району Донецької області; контрольному пункті в`їзду-виїзду «Гнутове» в с. Піщевик, Волноваського району Донецької області, які розташовані на лінії зіткнення. Однак, в ГУ ДФС у Донецькій області йому протиправно за вищевказаний період не доплачено заробітну плату, передбачену пунктом 1 Постанови № 708 в підвищеному розмірі на 50%, яка за підрахунками позивача складає 97264 грн.
Установлені судами фактичні обставини справи
3. ОСОБА_1 обіймав посаду старшого оперуповноваженого з особливо важливих справ першого відділу управління оперативного забезпечення на окремих територіях зон АТО Головного управління ДФС у Донецькій області та мав спеціальне звання лейтенанта податкової міліції (станом на 23 липня 2020 року - старшого лейтенанта податкової міліції).
4. Згідно витягу з наказу командувача об`єднаних сил Міністерства оборони України від 29 жовтня 2018 року №157/дск (по стройовій частині) з 24 жовтня 2018 року вважається таким, що прибув до складу сил та засобів, що беруть безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, з метою виконання службових (бойових) завдань співробітник Державної фіскальної служби України лейтенант податкової міліції ОСОБА_1 .
5. Відповідно до витягу з наказу командувача об`єднаних сил Міністерства оборони України від 27 червня 2019 року №155/дск (по стройовій частині) з 29 червня 2019 року вважається таким, що вибув зі складу сил та засобів, які приймали безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях до пункту постійної дислокації співробітник Державної фіскальної служби України лейтенант податкової міліції ОСОБА_1 .
6. Згідно витягу з наказу командувача об`єднаних сил Міністерства оборони України від 23 липня 2020 року №180/дск (по стройовій частині) з 15 липня 2020 року вважається таким, що прибув до складу сил та засобів, що беруть безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, з метою виконання службових (бойових) завдань співробітник Державної фіскальної служби України - старший лейтенант податкової міліції ОСОБА_1 .
7. Відповідно до витягу з наказу командувача об`єднаних сил Міністерства оборони України від 31 жовтня 2020 року №275/дск (по стройовій частині) з 23 жовтня 2020 року вважається таким, що вибув зі складу сил та засобів, які приймали безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях до пункту постійної дислокації співробітник Державної фіскальної служби України - старший лейтенант податкової міліції ОСОБА_1 .
8. Згідно довідки ГУ ДФС у Донецькій області від 11 липня 2019 року № 1348/05-99-41, лейтенант податкової міліції ОСОБА_1 дійсно в період з 24 жовтня 2018 року по 25 червень 2019 року безпосередньо брав участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та в період здійснення зазначених заходів.
9. 26 липня 2019 року Державною фіскальною службою України видано позивачу посвідчення серії НОМЕР_1 , згідно якого ОСОБА_1 має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій.
10. Уважаючи, що в період з 24 жовтня 2018 року по 26 червня 2019 року та з 15 липня 2020 року по 23 жовтня 2020 року відповідач не доплачував позивачу заробітну плату в підвищеному розмірі на 50 відсотків за фактичний час перебування в районах проведення антитерористичної операції, відповідно до пункту 1 Постанови № 708, позивач звернувся з цим позовом до суду про зобов`язання нарахувати та виплатити (стягнути) кошти в сумі 97264 грн або суми, встановленої судом.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
11. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 24 травня 2021 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02 вересня 2021 року, у задоволенні позову відмовлено повністю.
12. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідач є територіальним органом державної влади, у складі якого діє підрозділ податкової міліції, де у період спірних правовідносин проходив службу позивач. Умови оплати праці працівників податкової міліції врегульовані спеціальним законодавством, а саме: постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та Порядком виплати грошового забезпечення особам рядового та начальницького складу податкової міліції, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 17 липня 2018 року № 616, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16 серпня 2018 року за № 928/3238. Водночас законодавством про податкову міліцію не передбачені підвищення на 50 відсотків заробітної плати (грошового забезпечення) за участь у проведенні антитерористичної операції безпосередньо в районах її проведення, а також працівників, які залучаються до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.
12.1. Таким чином, на думку судів попередніх інстанцій, Постанова № 708 не поширюється на співробітників органів податкової міліції, які беруть участь у забезпеченні проведення антитерористичної операції безпосередньо в районах її проведення, а також співробітників таких органів, які залучаються до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.
12.2. Судами також зауважено, що за наявності відповідних правових підстав особам рядового і начальницького складу органів податкової міліції виплачується винагорода за час фактичної безпосередньої участі таких осіб в антитерористичній операції або надбавка за особливості проходження служби у розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за вислугу років. Однак позивач в межах цього позову не оспорює правомірність поведінки ГУ ДФС у Донецькій області щодо не нарахування чи невиплати вищевказаної винагороди або надбавки та не просить зобов`язати відповідача нарахувати та здійснити відповідні виплати.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух в касаційній інстанції
13. 20 жовтня 2021 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 , у якій скаржник просить скасувати рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 24 травня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02 вересня 2021 року та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
14. Ця касаційна скарга подана на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України через відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме пункту 1 Постанови № 708.
14.1. Скаржник зазначає, що відповідно до пункту 1 цієї Постанови заробітна плата працівників установ, закладів та організацій, що фінансуються з бюджету, які беруть участь у забезпеченні проведення антитерористичної операції безпосередньо в районах її проведення, а також працівників, які залучаються до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, підвищується на 50 відсотків за фактичний час перебування в районах проведення такої операції (здійснення таких заходів) за наявності підтвердних документів. У такий спосіб, підкреслює скаржник, Уряд стимулює працівників, які виконують свої обов`язки в особливих умовах праці, пов`язаних з підвищеною небезпекою та посиленою відповідальністю в бюджетних установах, закладах та організаціях, що фінансуються з бюджету і розміщені на вказаній території.
14.2. Скаржник наполягає на тому, що він має право на передбачену вказаною нормою надбавку, адже органи ДФС фінансуються з державного бюджету; перебуваючи на посаді старшого оперуповноваженого з особливо важливих справ першого відділу управління оперативного забезпечення на окремих територіях зон АТО Головного управління ДФС у Донецькій області, в період з 24 жовтня 2018 року по 26 червня 2019 року, та з 15 липня 2020 року по 23 жовтня 2020 року позивач був залучений до складу сил та засобів, що беруть безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях з метою виконання службових (бойових) завдань. Тому, на думку скаржника, судами попередніх інстанцій неправильно застосовано норми матеріального права при винесенні оскаржуваних рішень.
15. 20 жовтня 2021 року відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя - доповідач) Єресько Л.О., судді Загороднюк А.Г., Соколов В.М.
16. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 04 листопада 2021 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.