ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 червня 2022 року
м. Київ
cправа № 904/6871/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
головуючий - Стратієнко Л.В.,
судді: Бакуліна С.В., Кролевець О.А.,
за участю секретаря судового засідання - Юдицького К.О.;
за участю представників:
позивача - Хлабистіна Д.М.,
відповідача - Бобиля В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця",
на рішення Господарського суду Дніпропетровської області
(суддя - Назаренко Н.Г.)
від 04.10.2021
та постанову Центрального апеляційного господарського суду
(головуючий - Чус О.В., судді - Орєшкіна Е.В., Подобєд І.М.)
від 13.01.2022,
у справі за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця",
до Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг",
про стягнення 1 273 680,00 грн
В С Т А Н О В И В:
у липні 2021 року АТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом про стягнення з ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" 1 273 680,00 грн плати за користування вагонами.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем зобов`язань за договором про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 04.10.2021, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 13.01.2022, у задоволенні позову відмовлено.
Приймаючи рішення, господарські суди виходили з того, що ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" було позбавлене права на відчуження, розпорядження та/або користування залізничними вагонами відповідно до правил статті 170 КПК України; матеріали справи не містять доказів, що підтверджують фактичне користування відповідачем спірними вагонами, а також доказів його вини в затримці вагонів, що позбавляє позивача права для нарахування заявленої до стягнення плати за користування вагонами.
У лютому 2022 року АТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" подало касаційну скаргу, в якій просить скасувати вказані рішення, а справу направити на новий розгляд.
Підставами для скасування судових рішень позивач зазначає неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права судами першої та апеляційної інстанцій. Стверджує, що судами не досліджені зібрані у справі докази, а саме: договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом. Вказує, що висновок Верховного Суду щодо нарахування та стягнення плати за користування вагонами у випадку, коли вагони перебувають у розпорядженні вантажовласника (на його під`їзній колії), однак під арештом, відсутній. На думку скаржника, стаття 121 Статуту залізниць України, пункт 16 Правил користування вагонами і контейнерами, а також договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом не звільняють відповідача від обов`язку оплатити вартість користування вагонами, навіть при наявності накладеного судового арешту.
У відзиві на касаційну скаргу ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" вважає рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 04.10.2021 та постанову Центрального апеляційного господарського суду від 13.01.2022 законними та обґрунтованими, просить залишити їх без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши наявність зазначених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження судових рішень (п. п. 3 та 4 ч. 2 ст. 287 ГПК України), дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, заперечення проти неї і перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення з таких підстав.
Як встановлено господарськими судами, 13.11.2017 між АТ "Українська залізниця" (залізниця) та ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" (власник колії) укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", яка примикає до станції Кривий Ріг - Головний, Кривий Ріг, Новоблочна регіональної філії Придніпровської залізниці АТ "Укрзалізниця" №ПР/М-17-2/1-651/НЮдч/3377, відповідно до пункту 1 якого, згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України і на умовах договору експлуатується під`їзна колія.
Розгорнута довжина під`їзної колії складає 875 800 погонних метрів (пункт 2 договору).
Відповідно умов пункту 4 договору рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії та Інструкції по сигналізації на залізницях України. Технічний стан колійного господарства ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" та технічний стан пристроїв має забезпечувати мінімально допустиму швидкість руху составів з локомотивами Залізниці у голові 45 км/год по перегонам і прямих напрямках стрілочних переводів та 25 км/год по бокових станційних коліях і бокових напрямках стрілочних переводів. При невиконанні вимог щодо утримання технічного стану колійного господарства ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" залізниця залишає за собою право на припинення надання послуг з подачі вагонів на під`їзну колію локомотивом залізниці.
Відповідно до пункту 5 договору здавання вагонів на під`їзну колію здійснюється:
- на станцію Східна-Прийомовідправна - 2,0 години;
- на станцію Промислова - 1,0 години;
- на станцію Промислова - 4,0 години.
Згідно з пунктом 6 договору вагони для під`їзної колії подаються локомотивом залізниці:
- вагони з вугільним концентратом, вапняком, коксом в організованих однорідних маршрутах, інші вантажі на адресу власника колії у розбірних потягах зі станцій Кривий Ріг - Головний на одну із колії станції Східна - Прийомовідправна власника колії через станцію Новоблочна (пост 10 км) або за узгодженням по прямому маршруту;
- вагони з металобрухтом, порожні цистерни для перевезення бензолу і смоли кам`яновугільної окремими передачами зі станції Кривий Ріг на одну із колії станції Промислова власника колії;
- вагони з аглорудою окремими потягами зі станції Кривий Ріг-Головний на одну з станцій Східно-Прийомовідправна власника колії або на одну із колій станцію Нобункерна через станцію Новоблочна та парк Вхідний;
- порожні вагони окремими потягами зі станції Кривий Ріг-Головний на одну з колій станції Східно-Прийомовідправна власника колії по прямому маршруту або станцію Новобункерна. Здавання вагонів у комерційному та технічному відношенні залізницею власнику колії здійснюється приймально-відправних коліях №№ 1-10, 14 станції Східна - Прийомовідправна; на коліях №№ 1-11 станції Промислова та на коліях №№ 1-14 станції Новобункерна власника колії. Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії.
Згідно з умовами пункту 8 договору про готовність вагонів до забирання прийомоздавальник власника колії в письмовому вигляді повідомляє прийомоздавальника вантажу та багажу залізниці з врученням повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Мінтранспорту України від 25.02.1999 № 113.
Відповідно до умов пункту 11 договору забирання усіх вагонів з приймально-відправних колій підприємства локомотивом залізниці здійснюється не пізніше ніж через 4,0 години після закінчення приймально-здавальних операцій.
В пункті 12 договору сторони погодили, що середній час перебування вагонів на під`їзній колії 68 годин. Час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів залізницею власнику колії до моменту закінчення цих операцій при повернення вагонів залізниці. У разі виявлення у сформованому та пред`явленому до перевезення потязі комерційної несправності або технічному пошкодженні вагона з вини ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" плата за користування вагонами подовжується на усі пред`явлені до здачі вагони на час усунення несправностей без відчеплення, або на час проведенні маневрової роботи по відчепленню вагона з несправностями.
Відстань для нарахування збору за подачу, забирання вагонів встановлюється, зокрема, від станції Кривий Ріг - Головний до станції Східна-Прийомовідправна (в прямому напрямку) - 6,0 км в обидва кінці, в тому числі 0,750 км на балансі залізниці (пункт 13 договору).
Відповідно до пункту 14 договору власник колії сплачує залізниці:
- за подачу, забирання вагонів - згідно з Тарифним керівництвом № 1 (Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги);
- за користування вагонами - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами за ставками наведеними в Тарифному керівництві № 1 (Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги);
- інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, що виконує залізниця для власника колії - згідно з діючими нормативно-правовими актами.
Збори і плати вносяться на підставі статті 62 Статуту залізниць України у національній валюті України, на умовах попередньої оплати на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання філії "ЄРЦ".
Пунктом 15 договору встановлено, що власник колії несе відповідальність за схоронність вагонного парку відповідно до статті 124 Статуту залізниць України, розділу ІV "Порядок розрахунку розмірів збитків за пошкодження вантажних вагонів" Правил користування вагонами і контейнерами.
Вагони з під`їзної колії повертаються очищеними від вантажу, із знятими реквізитами кріплення після розвантаження, промитими у випадках, передбачених Правилами перевезення вантажів навалом і насипом, згідно зі статтею 35 Статуту залізниць України.
У пункті 19 договору сторони погодили, що договір вважається укладеним з моменту підписання його сторонами та скріплення печатками сторін, і діє з 17.11.2017 до 16.11.2022 включно.
Сторонами вносилися зміни до вказаного договору, шляхом укладення додаткових угод № 1 від 06.09.2018, № 2 від 14.03.2019, № 1/3 від 17.05.2019, № 4/5 від 06.09.2019, № 6 від 17.12.2019.
25.02.2020 між АТ "Українська залізниця" (залізниця) та ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" (замовник) укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.
У липні 2019 року за накладними №№ 39609482, 33984741, 33988882, 50458066, 43103142, 43110873, 43114735, 43092360, 47617725, 47609227, 47590229, 47568340, 47590187, 47593595, 47590195, 47609284 на адресу ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" прибували вагони з вантажем "брухт чорних металів" власності АТ "Укрзалізниця".
Після прибуття вагонів на станцію Кривий Ріг зазначені вагони у встановленому порядку були подані на під`їзну колію відповідача.
07.07.2019 о 16 год. 15 хв на під`їздну колію ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" було подано вагони №№ 65282485, 65731531, 66793134, 67916437, 67703736, 65951238, 65335804, 65384315 на підставі пам`ятки про подавання вагонів ф.ГУ-45 №697, яка підписана вантажовласником без заперечень.
10.07.2019 о 05 год. 10 хв. на під`їзду колію ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" було подано вагони №№ 63223069, 60046265, 63692503, 67169045, 67675835, 3676910, 67662577, 63849483 на підставі пам`ятки про подавання вагонів ф.ГУ-45 №706, яка також підписана вантажовласником без заперечень.