1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 червня 2022 року

м. Київ

cправа № 927/172/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Чумака Ю. Я. - головуючого, Дроботової Т. Б., Багай Н. О.,

секретар судового засідання - Лелюх Є. П.,

за участю представників:

прокуратури - Янківського С. В. (прокурор за посвідченням),

позивача-1 - не з`явилися,

позивача-2 - не з`явилися,

відповідача - Тітова І. С. (адвокат),

розглянув касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернігівгаз збут"

на рішення Господарського суду Чернігівської області від 30.09.2021 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.12.2021 у справі

за позовом заступника керівника Ніжинської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі

1) Північного офісу Держаудитслужби,

2) Чернігівської районної ради Чернігівської області,

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернігівгаз збут"

про визнання додаткових угод недійсними та стягнення 122 004, 88 грн.

Короткий зміст і підстави позовних вимог

1. У лютому 2021 року заступник керівника Ніжинської місцевої прокуратури (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Північного офісу Держаудитслужби та Козелецької районної ради Чернігівської області (далі - Козелецька райрада), яку у подальшому було замінено на правонаступника - Чернігівську районну раду Чернігівської області (далі - Чернігівська райрада), подав до суду позов (із урахуванням поданої прокуратурою заяви про зміну підстав позову) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернігівгаз збут" (далі - Товариство), в якому прокурор просив суд визнати недійсними додаткові угоди від 19.02.2020 № 2, від 20.03.2020 № 3, від 27.10.2020 № 4, від 18.11.2020 № 5 до договору № 41ЕВ147-2-20 на постачання природного газу для потреб не побутових споживачів від 03.01.2020, укладеного між Козелецькою райрадою та Товариством (далі - Договір) та стягнути з Товариства на користь Чернігівської райради грошові кошти у сумі 122 004,88 грн.

2. Позовні вимоги мотивовано тим, що під час укладання спірних додаткових угод до Договору порушено вимоги частини 4 статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме змінено ціну за одиницю товару у бік збільшення при відсутності відповідного коливання ціни такого товару на ринку, внаслідок чого безпідставно зменшено обсяги закупівлі. Враховуючи, що зазначені додаткові угоди укладені з порушенням вимог Закону України "Про публічні закупівлі", прокурор, посилаючись на положення статей 203, 215 Цивільного кодексу України, просив визнати їх недійсними. Також прокурор зазначає, що в результаті укладення сторонами з порушенням вимог закону додаткових угод, якими незаконно збільшено ціну, позивач-2 безпідставно та надмірно сплатив відповідачу грошові кошти у сумі 122 004,88 грн, які мають бути повернуті на підставі положень частини 1 статті 670 Цивільного кодексу України.

Короткий зміст судових рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 30.09.2021, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 14.12.2021, позов задоволено частково: присуджено до стягнення з Товариства на користь Чернігівської райради 122 004,88 грн; в іншій частині позову відмовлено.

4. Приймаючи судові рішення, господарські суди дійшли висновку про наявність передбачених статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" підстав для звернення прокурора з цим позовом до суду в інтересах позивачів. Суди з`ясували, що спірні додаткові угоди на порушення норм Закону України "Про публічні закупівлі" та положень Договору укладені за відсутності належних підстав в контексті положень пункту 2 частини 4 статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі" та внаслідок їх укладення суттєво зменшено обсяги предмета закупівлі, а саме збільшено ціну за одиницю товару шляхом зменшення кількості товару, що закуповується, що, в свою чергу, не відповідає вимогам тендерної документації. Водночас суди зазначили, що визнання додаткових угод до Договору недійсними в силу їх невідповідності вимогам частини 4 статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі" не є належним способом захисту прав, адже такі правочини є нікчемними в силу закону та не породжують будь-яких правових наслідків.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. У касаційній скарзі Товариство просить рішення суду першої інстанції і постанову апеляційного суду скасувати, ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.

Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу

6. На обґрунтовування наявності підстави для касаційного оскарження згідно з положеннями пункту 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України скаржник посилається на те, що судом апеляційної інстанції не враховано висновки, викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18, від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц щодо застосування норм 131-1 Конституції України, статті 53 Господарського процесуального кодексу України, статті 23 Закону України "Про прокуратуру".

Скаржник вважає, що прокурор належним чином не обґрунтував наявність підстав для здійснення ним представництва інтересів держави в особі визначених ним позивачів. Так, за твердженнями скаржника, Північний офіс Держаудитслужби як орган державного фінансового контролю не може бути належним позивачем у цьому спорі, оскільки заходи фінансового контролю у Козелецькій райраді Північним офісом Державної аудиторської служби не проводились, процедура закупівлі природного газу не перевірялась.

7. Обґрунтовуючи наявність підстави для касаційного оскарження згідно з положеннями пункту 2 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, скаржник посилається на необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 18.06.2021 у справі № 927/491/19.

Скаржник також наголошує, що при укладенні спірних додаткових угод ціна на природний газ змінювалася не більше як на 10%, як це і передбачено вимогами статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі" у редакції, чинній станом на дату їх укладення. За таких обставин, на думку скаржника, спірні додаткові угоди до Договору, погоджені його сторонами, відповідають вимогам Закону України "Про публічні закупівлі", а зміни до Договору внесені за наявності правових підстав - на підставі довідок Державного підприємства "Держзовнішінформ", висновку Львівської торгово-промислової палати. Постачання природного газу відбулося протягом дії Договору в межах визначеної у ньому суми, яка не збільшилась у зв`язку зі зміною ціни на природний газ.

При цьому відповідач відзначив, що від Козелецької райради протягом дії Договору вимоги про передачу їй природного газу в обсязі (кількості), визначеному Договором, не надходило. Козелецька райрада протягом дії Договору не відмовлялася від переданого їй природного газу та сплатила добровільно його вартість у повному обсязі.

Узагальнені доводи інших учасників справи

8. Прокурор у відзиві на касаційну скаргу просить відмовити в її задоволенні з мотивів, викладених в оскаржуваних судових рішеннях.

Північний офіс Держаудитслужби подав до касаційного суду пояснення та просив здійснити розгляд касаційної скарги без участі його представника.

Розгляд справи

9. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 31.01.2022 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Товариства на рішення Господарського суду Чернігівської області від 30.09.2021 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.12.2021 у справі № 927/172/21; призначено розгляд справи у судовому засіданні на 01.03.2022.

01.03.2022 розгляд справи № 927/172/21 не відбувся в зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, наслідком чого стало введення воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022.

10. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 19.05.2022 визначено здійснити розгляд справи № 927/172/21 за касаційною скаргою Товариства на рішення Господарського суду Чернігівської області від 30.09.2021 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.12.2021 у судовому засіданні 14.06.2022.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

11. Козелецькою райрадою проводилась процедура закупівлі (відкриті торги) 09120000-6 газового палива (природного газу).

12. Протокольним рішенням від 19.12.2019 переможцем визначено Товариство (код ЄДРПОУ 39576385) із ціною 6 100,00 грн за 1000 м3, кінцевою вартістю тендерної пропозиції 793 000,00 грн.

13. Гарантійним листом відповідач гарантував формування своєї цінової пропозиції за середньоринковими цінами на газ природний на дату подання тендерної пропозиції та протягом усього строку дії договору про закупівлю.

14. 03.01.2020 між Товариством (Постачальник) та Козелецькою райрадою (Споживач) укладено Договір, за умовами якого:

- Постачальник постачає газове паливо за кодом CPV за ДК 021:2015-09120000-6 (газ природний) Споживачеві, що є бюджетною установою або організацією та є кінцевим споживачем, в обсягах і порядку, передбачених Договором, а Споживач оплачує Постачальнику вартість газу і наданих послуг у розмірах, строках, порядку та на умовах, передбачених цим Договором (пункт 1.1);

- річний плановий обсяг постачання газу до 130,00 тис. м3. Місячні планові об`єми постачання газу: січень 25,000 м3, лютий 25,000 м3, березень 17,000 м3, квітень 8,000 м3, жовтень 10,000 м3, листопад 20,000 м3, грудень 25,000 м3 (пункти 1.3, 1.4);

- ціна 1 тис. м3 газу становить 5 911,37 грн, у т. ч. ПДВ 20%. Вартість послуги доступу до потужності (тимчасовий тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішніх точок входу і точок виходу в/з газотранспортну(ої) систему(и) на перший рік другого регуляторного періоду для Акціонерного товариства "Укртрансгаз", затверджений постановою НКРЕКП від 21.12.2018 № 2001) за 1 тис. м3 188,63 грн, у т. ч. ПДВ 20%. Разом до сплати за 1 тис. м3 6 100,00 грн, у т. ч. ПДВ 20% (пункт 3.2);

- загальна сума договору складає 793 000 грн, у т. ч. ПДВ 20% (пункт 3.3);

- ціна, зазначена в пункті 3.2 Договору, може змінюватись протягом дії Договору. Зміна ціни узгоджується шляхом підписання додаткової угоди до цього Договору (пункт 3.4);

- у разі переплати вартості газу сума переплати зараховуються постачальником в рахунок оплати газу на наступний розрахунковий період або повертається на поточний рахунок споживача на його письмову вимогу (пункт 4.6);

- договір набирає чинності з дати його підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів печатками Сторін (за наявності) і діє в частині постачання газу з газової доби, з якої споживач включений до Реєстру споживачів Товариства в інформаційній платформі оператора ГТС, а саме з 01.01.2020 до 31.12.2020, а в частині проведення розрахунків - до їх повного виконання (пункт 11.1);

- будь-які зміни та доповнення до цього Договору вважаються дійсними, якщо вони здійснені в письмовій формі та підписані уповноваженими на це представниками сторін шляхом укладання додаткової угоди (пункт 11.5).

15. 12.02.2020 Товариство направило позивачу-2 лист № 14703-Сл-2372-0220, в якому зазначило про те, що постановою НКРЕКП від 24.12.2019 № 3013 затверджено тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішніх точок виходу з газотранспортної системи на регуляторний період 2020- 2024 роки для ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" (вартість послуги доступу до потужності), який складає за 1 тис. м3 148,992 грн, в т. ч. ПДВ - 20%. Для приведення договору у відповідність до чинного законодавства у листі зазначено про направлення позивачу-2 двох примірників додаткових угод на зміну вартості послуги доступу до потужності з 01.01.2020.

16. На підтвердження розміру тарифу відповідач до листа додав постанову НКРЕКП від 24.12.2019 з додатком № 2.

17. 19.02.2020 між Товариством та Козелецькою райрадою укладено додаткову угоду № 1 щодо зміни ціни до Договору (далі - додаткова угода № 1), за змістом якої пункт 3.2 Договору викладено у такій редакції:

"3.2. Ціна 1 тис. м3 газу становить 5 951,008 грн, у т. ч. ПДВ 20%. Вартість послуги доступу до потужності (Тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішніх точок виходу з газотранспортної системи на регуляторний період 2020- 2024 роки для Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України", затверджений постановою НКРЕКП від 24.12.2019 № 3013) за 1 тис. м3 148,992 грн, в т. ч. ПДВ 20%. Разом до сплати за 1 тис. м3 6 100,00 грн, у т. ч. ПДВ 20%".

18. Зазначена додаткова угода вважається укладеною з дати її підписання та розповсюджує свою дію між сторонами з 01.01.2020 (пункт 2 додаткової угоди № 1).

19. Відповідач листами від 13.02.2020 № 14703-Сл-2455-0220, від 19.03.2020 № 14804-Сл-4275-0320, від 21.10.2020 № 14704-Сл-11549-1020, від 10.11.2020 № 14704-Сл-12086-1120 з посиланням на зростання ціни на газ звернувся до позивача з пропозицією укласти додаткові угоди до Договору про постачання природного газу, долучивши до листів висновки ДП "Держзовнішінформ" від 07.02.2020 № 232/19, від 17.03.2020 № 232/30, від 21.10.2020 № 122/169, від 04.11.2020 № 122/193 та примірники запропонованих до укладення додаткових угод від 19.02.2020 № 2, від 20.03.2020 № 3, від 27.10.2020 № 4, від 18.11.2020 № 5.

20. У подальшому між сторонами було укладено ряд додаткових угод до Договору щодо зміни його окремих умов, а саме ціни газу, обсягів та періоду постачання.

21. Так, 19.02.2020 між Товариством та Козелецькою райрадою укладено додаткову угоду № 2 щодо зміни ціни до Договору (далі - додаткова угода № 2), відповідно до якої пункти 1.2, 1.3, 3.2, 3.3 Договору викладено у такій редакції:

"1.2. Річний плановий обсяг постачання газу до 119,50073 тис. м3.

1.3 Планові обсяги постачання газу по місяцях: січень 14,50812 м3, лютий 24,99261 м3, березень 17,000 м3, квітень 8,000 м3, жовтень 10,000 м3, листопад 20, 000 м3, грудень 25, 000 м3.

3.2 Ціна з 01.02.2020 за 1000 м3 природного газу з урахуванням тарифу вартості послуги доступу до потужності (Тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішніх точок виходу з газотранспортної системи на регуляторний період 2020-2024 роки для Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України", затверджений постановою НКРЕКП від 24.12.2019 № 3013) та податку на додану вартість становить 6710 грн, за 1000 м3, в т. ч. ПДВ- 20%.

3.3. Загальна сума Договору складає 792 999,94 грн, в т. ч. ПДВ 20%".

22. 20.03.2020 між Товариством та Козелецькою райрадою укладено додаткову угоду № 3 щодо зміни ціни до Договору (далі - додаткова угода № 3), відповідно до якої пункти 1.2, 1.3, 3.2, 3.3 Договору викладено у такій редакції:

"1.2. Річний плановий обсяг постачання газу до 111,588 тис. м3.

1.3 Планові обсяги постачання газу по місяцях: січень 14,50812 м3, лютий 15,08580 м3, березень 17,000 м3, квітень 8,000 м3, жовтень 10,000 м3, листопад 20,000 м3, грудень 26,99408 м3.

3.2. Ціна з 01.03.2020 за 1000 м3 природного газу з урахуванням тарифу вартості послуги доступу до потужності (Тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішніх точок виходу з газотранспортної системи на регуляторний період 2020-2024 роки для Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України", затверджений постановою НКРЕКП від 24.12.2019 № 3013) та податку на додану вартість становить 7357,49 грн, за 1000 м3, у т. ч. ПДВ 20%.

3.3. Загальна сума Договору складає 792 995,87 грн, у т. ч. ПДВ 20%".

23. 27.10.2020 між Товариством та Козелецькою райрадою укладено додаткову угоду № 4 щодо зміни ціни до Договору (далі - додаткова угода № 4), відповідно до якої пункти 1.2, 1.3, 3.2, 3.3 Договору викладено у такій редакції:

"1.2. Річний плановий обсяг постачання газу до 105,90913 тис. м3.

1.3 Планові обсяги постачання газу по місяцях: січень 14,50812 м3, лютий 15,08580 м3, березень 12,48392 м3, квітень 6,8847 м3, травень 0,10083 м3, жовтень 10,000 м3, листопад 20,000 м3, грудень 26,84576 м3.

3.2 Ціна з 01.10.2020 за 1000 м3 природного газу з урахуванням тарифу вартості послуги доступу до потужності (Тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішніх точок виходу з газотранспортної системи на регуляторний період 2020-2024 роки для Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України", затверджений постановою НКРЕКП від 24.12.2019 № 3013) та податку на додану вартість становить 8092,50 грн, за 1000 м3, у т. ч. ПДВ 20%.

3.3. Загальна сума Договору складає 792 995,85 грн, в т. ч. ПДВ 20%".

24. 18.11.2020 між Товариством та Козелецькою райрадою укладено додаткову угоду № 5 щодо зміни ціни до Договору (далі - додаткова угода № 5), відповідно до якої пункти 1.2, 1.3, 3.2, 3.3 Договору викладено у такій редакції:

"1.2. Річний плановий обсяг постачання газу до 101,02375 тис. м3.

1.3 Планові обсяги постачання газу по місяцях: січень 14,50812 м3, лютий 15,0858 м3, березень 12,48392 м3, квітень 6,8847 м3, травень 0,10083 м3, жовтень 3,05766 м3, листопад 20,000 м3, грудень 28,90272 м3.

3.2 Ціна з 01.11.2020 за 1000 м3 природного газу з урахуванням тарифу вартості послуги доступу до потужності (Тариф на послуги транспортування природного газу для внутрішніх точок виходу з газотранспортної системи на регуляторний період 2020-2024 роки для Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України", затверджений постановою НКРЕКП від 24.12.2019 № 3013) та податку на додану вартість становить 8900,94 грн, за 1000 м3, у т. ч. ПДВ 20%.

3.3. Загальна сума Договору складає 792 995,83 грн, у т. ч. ПДВ 20%".

25. На виконання Договору та додаткових угод відповідачем поставлено позивачу природний газ:

- відповідно до акта від 24.02.2020 № ЧРЗ80000576 приймання-передачі природного газу відповідач передав, а позивач прийняв природний газ за січень 2020 року в обсязі 14 508,12 м3 на загальну суму 88 499,53 грн;

- відповідно до акта від 19.03.2020 № ЧРЗ80002371 приймання-передачі природного газу відповідач передав, а позивач прийняв природний газ за лютий 2020 року в обсязі 15 085,8 м3 на загальну суму 101 225,72 грн;

- відповідно до акта від 10.04.2020 № ЧРЗ80005990 приймання-передачі природного газу відповідач передав, а позивач прийняв природний газ за березень 2020 року в обсязі 12 483,92 м3 на загальну суму 91 850,32 грн;

- відповідно до акта від 12.05.2020 № ЧРЗ80004275 приймання-передачі природного газу відповідач передав, а позивач прийняв природний газ за квітень 2020 року в обсязі 6884,7 м3 на загальну суму 50 654,11 грн;

- відповідно до акта від 11.06.2020 № ЧРЗ80004910 приймання-передачі природного газу відповідач передав, а позивач прийняв природний газ за травень 2020 року в обсязі 100,83 м3 на загальну суму 741,85 грн;

- відповідно до акта від 03.11.2020 № ЧРЗ80007864 приймання-передачі природного газу відповідач передав, а позивач прийняв природний газ за жовтень 2020 року в обсязі 3057,66 м3 на загальну суму 24 744,11 грн;

- відповідно до акта від 08.12.2020 № ЧРЗ80008128 приймання-передачі природного газу відповідач передав, а позивач прийняв природний газ за листопад 2020 року в обсязі 11 473,6 м3 на загальну суму 102 125,82 грн;

- відповідно до акта від 22.12.2020 № ЧРЗ80009445 приймання-передачі природного газу відповідач передав, а позивач прийняв природний газ за грудень 2020 року в обсязі 17 883,16 м3 на загальну суму 159 176,94 грн.

Заперечення щодо факту отримання та обсягів поставленого відповідачем природного газу в матеріалах справи відсутні.

26. Платіжними дорученням від 24.02.2020 № 1029, від 25.03.2020 № 1086, від 13.04.2020 № 1115, від 13.05.2020 № 1132, від 12.06.2020 № 1161, від 30.11.2020 № 1324, від 14.12.2020 № 1345, від 22.12.2020 № 1354 позивач перерахував відповідачу кошти за поставлений природного газу на загальну суму 619 019,40 грн.


................
Перейти до повного тексту