1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 червня 2022 року

м. Київ

справа № 826/4913/17

касаційне провадження № К/9901/31059/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,

розглянув у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін касаційну скаргу Головного управління ДФС у місті Києві (далі - Управління) на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 20.07.2017 (головуючий суддя - Шурко О.І., судді - Василенко Я.М., Степанюк А.Г.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Буд-Контакт» (далі - Товариство) до Головного управління ДФС у місті Києві про визнання протиправним та скасування наказу,

У С Т А Н О В И В:

У квітні 2017 року Товариство звернулось до суду з позовом до Інспекції, у якому просило визнати протиправним та скасувати наказ Управління від 31.03.2017 №2413 «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки Товариства».

На обґрунтування зазначених позовних вимог Товариство посилалось на те, що Управлінням було безпідставно направлено запит про надання інформації та її документального підтвердження, у запиті не зазначено жодного конкретного та обґрунтованого факту, який би свідчив про порушення Товариством податкового законодавства України, з огляду на що відмова Товариства у наданні такої інформації є обґрунтованою, а наказ від 31.03.2017 №2413 є протиправним, оскільки прийнятий Управлінням за відсутності законодавчо передбачених підстав.

Окружний адміністративний суд міста Києва постановою від 22.05.2017 у задоволенні позову відмовив повністю.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди першої інстанції виходив з того, що: запит Інспекції від 23.02.2017 № 4041/10/26-15-14-04-03-14 містив посилання на підстави надіслання такого запиту, перелік витребуваної інформації, був підписаний в.о. заступника начальника Управління та скріплений печаткою податкового органу, з огляду на що є запитом, ненадання відповіді на який є підставою для прийняття наказу про проведення документальної позапланової виїзної перевірки.

Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 20.07.2017 скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нове, яким позов задовольнив: визнав протиправним та скасував наказ Управління від 31.03.2017 №2413 «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки Товариства».

Рішення суду апеляційної інстанції мотивоване тим, що Управлінням не доведено дотримання встановлених нормами Податкового кодексу України умов та порядку прийняття рішення про проведення документальної позапланової виїзної перевірки Товариства та не спростовано встановленого судом факту невідповідності запиту від 23.02.2017 № 4041/10/26-15-14-04-03-14 вимогам абзацу 1 пункту 73.3 статті 73 Податкового кодексу України.

Управління подало до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу на зазначені судові рішення, у якій посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судове рішення суду апеляційної інстанцій та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

В обґрунтування вимог касаційної скарги Управління посилається на те, що: суд апеляційної інстанції не надав належної правової оцінки тому, що запит Управління від 23.02.2017 № 4041/10/26-15-14-04-03-14 містив посилання на виявлення фактів, що свідчать про недостовірність визначення Товариством податкового кредиту у сумі 748780,00 грн. по взаємовідносинах із ТОВ «Стріт-ТФК Груп», що містяться у податковій декларації з податку на додану вартість за жовтень 2016 року, про що вказують результати аналізу показників, що містяться у податковій декларації, поданій платником податків за відповідний період, та податкової інформації, отриманої й опрацьованої відповідно до статей 71-74 Податкового кодексу України, у зв`язку з чим зазначена у запиті Управлінням підстава для надіслання такого запиту є фактичною підставою для проведення перевірки у розумінні норм статті 73 Податкового кодексу України; окремі дефекти оформлення наказу про призначення податкової перевірки, зокрема, відсутність або неповнота посилань на конкретні пункти чинного законодавства, не повинні розглядатися як підстава для визнання оспорюваного наказ протиправним, якщо зі змісту такого наказу видається за можливе ідентифікувати передбачену законодавством фактичну підставу для призначення відповідної перевірки.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 22.07.2017 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Управління та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

У запереченні на касаційну скаргу Товариство просить суд відмовити у задоволення касаційної скарги, а рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 13.06.2022 прийняв касаційну скаргу Управління до провадження та визнав за можливе проведення касаційного розгляду справи у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін на 14.06.2022.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи Управління та дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

У справі, що розглядається, суди встановили, що Інспекція направила Товариству запит від 23.02.2017 № 4041/10/26-15-14-04-03-14 «Про надання пояснень та їх документального підтвердження», у якому з посиланням на підпункти 16.1.5, 16.1.7 пункту 16.1 статті 16, підпункт 20.1.2 пункту 20.1 статті 20, пункти 1, 3 абзацу 3 пункту 73.3 статті 73, підпункту 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України у зв`язку виявленням фактів, що свідчать про недостовірність визначення Товариством податкового кредиту у сумі 748780,00 грн. по взаємовідносинах з ТОВ «Стріт-ТФК Груп», що містяться у податковій декларації з податку на додану вартість за жовтень 2016 року, яка з урахуванням наявних ризиків може свідчити про документальне оформлення господарських операцій за відсутності факту їх реального здійснення, що свідчить про недотримання Товариством підпункту «а» пункту 198.1 статті 198, пункту 198.3 статті 198, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, з огляду на що Управління просило Товариство надати інформацію та її документальне підтвердження з питань взаємовідносин з ТОВ «Стріт-ТФК Груп» за жовтень 2016 року із наданням відповідної інформації та підтверджуючих документів згідно вказаного у запиті переліку документів (зокрема, але не виключно).

Листом від 21.03.2017 № 2/03 Товариство надало Управління відповідь на запит, у якій повідомило, що вважає викладені у вказаному запиті вимоги щодо надання інформації та копій документів безпідставними та такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства України, оскільки у запиті не зазначено конкретних фактів (інформації, а не посилань на джерело даних), які підтверджують неправомірність визначення даних, що містяться у поданій Товариством податковій декларації з податку на додану вартість за жовтень 2016 року і яким чином це пов`язано з сформованими платником податків показниками податкового кредиту по взаємовідносинах з ТОВ «Стріт-ТФК Груп», а також не наведено результатів аналізу показників, що містяться в поданій Товариством податковій декларації з податку на додану вартість за жовтень 2016 року.

Начальник Управління, керуючись підпунктом 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, прийняв наказ від 31.03.2017 №2413 «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки Товариства».

Копію вказаного наказу разом із направленням на перевірку № 291/26-15-14-04-03 від 04.04.2017 було вручено уповноваженому представнику Товариства - Васильчук С.С. 05.04.2017.

Підпунктами 20.1.2, 20.1.4 пункт 20.1 статті 20 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - ПУ України) встановлено, що контролюючі органи мають право, зокрема: для здійснення функцій, визначених законом, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, усіх форм власності у порядку, визначеному законодавством, довідки, копії документів, засвідчені підписом платника або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності), про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов`язану з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також фінансову і статистичну звітність у порядку та на підставах, визначених законом; проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.


................
Перейти до повного тексту