ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 червня 2022 року
м. Київ
справа №362/1209/17
адміністративне провадження № К/9901/35238/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Васильківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області на постанову Васильківського міськрайонного суду Київської області від 14.06.2017 (суддя Лебідь-Гавенко Г.М.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 29.09.2017 (Аліменко В.А., Карпушова О.В., Кучма А.Ю.)
у справі за позовом ОСОБА_1 до Васильківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, -
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
ОСОБА_1 (надалі по тексту - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив визнати відмову Васильківського об`єднаного управління Пенсійного Фонду України Київської області (надалі по тексту - відповідач) у призначенні пенсії із зменшенням пенсійного віку на 10 років - протиправною, зобов`язати відповідача призначити та виплачувати з 08.12.2015 року пенсію із зменшенням пенсійного віку встановленого для одержання державних пенсій на 10 років згідно п. 1 ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що відповідно до посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році серії НОМЕР_1 , виданого 04.01.2001 (повторно) Київською обладміністрацією позивач є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році, категорія 2.
Відповідно до наказу №287 від 01.01.1986 по Яготинському автопідприємству 11030 водій грузової колони ОСОБА_1 з 14.10.1986 по 13.11.1986 терміном на 30 діб працював по ліквідації на ЧАЕС. Позивач виконував роботи 14.10., 15.10.-5.11.1986 року в смт. Полісся по вивозу забрудненого ґрунту та матеріалів до місць захоронення, 5-6 рейсів в день; 6.11-10.11.1986 року с. Тараси, Поліського району, ті ж самі роботи; 11.11.-12.11.1986 року м. Припять, промзона - транспортне забезпечення підрозділів ЦО по дезактивації підприємства - дезактивація автомобіля та ремонт автомобіля, що підтверджується Маршрутним листом штабу цивільної оборони Київської області смт. Полісся про виконання позивачем робіт як водія автомобіля - самоскида ГАЗ-САЗ-535.
Відповідно до рішення Васильківського об`єднаного управління пенсійного фонду України Київської області від 10.05.2016 №2434/04 позивачу відмовлено в призначенні пенсії за віком, як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 2 категорії, оскільки робота в зоні відчуження не підтверджена жодними первинними документами, право на призначення пенсії за віком зі зменшенням пенсійного віку на 10 років згідно Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» відсутнє.
За результатом розгляду скарги позивача Головним управлінням пенсійного фонду України у Київській області рішення відповідача залишено без змін, роз`яснено про право на його оскарження.
Вважаючи таку відмову протиправною позивач звернувся до суду з цим позовом.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Постановою Васильківського міськрайонного суду Київської області від 14.06.2017 у справі №362/1209/17 позов ОСОБА_1 задоволено частково.
Визнано протиправним рішення Васильківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області №2434/04 від 10.05.2016 про відмову позивачу в призначенні пенсії за віком, як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в 1986 році 2 категорії, у відповідності до ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» із зменшенням пенсійного віку встановленого для одержання державних пенсій на 10 років.
Зобов`язано Васильківське об`єднане управління Пенсійного фонду України Київської області призначити позивачу пенсію за віком, як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в 1986 році 2 категорії, у відповідності до ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» із зменшенням пенсійного віку встановленого для одержання державних пенсій на 5 років, з 11.02.2016.
При цьому, суд першої інстанції, покликаючись на встановлені докази, встановив, що позивач в період з 01.07.1986 по 31.12.1986 виконував роботи по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС безпосередньо в зоні відчуження 30 календарних днів.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 29.08.2017 апеляційну скаргу Васильківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області - залишено без задоволення.
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково. Постанову Васильківського міськрайонного суду Київської області від 14.06.2017 скасовано та прийнято нову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково.
Визнано протиправним рішення Васильківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області № 2434/04 від 10.05.2016 року про відмову позивачу в призначенні пенсії за віком, як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в 1986 році 2 категорії, у відповідності до ст. 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи із зменшенням пенсійного віку встановленого для одержання державних пенсій на 10 років.
Зобов`язано Васильківське об`єднане управління Пенсійного фонду України Київської області призначити позивачу пенсію за віком, як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в 1986 році 2 категорії, у відповідності до ст. 55 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи із зменшенням пенсійного віку встановленого для одержання державних пенсій на 10 років, починаючи з 11.02.2016.
Колегія суддів дійшла до висновку, що позивач має право на зменшення пенсійного віку саме на десять років, оскільки працював у зоні відчуження в період з 01.07.1986 по 31.12.1986 більше п`яти днів.
УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обгрунтування касаційної скарги відповідач покликається на те, що судами було проігноровано, що ОСОБА_1 був відряджений до зони безумовного (обов`язкового) відселення, а не до зони відчуження, що в свою чергу свідчить про те, що робота по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у вказаних населених пунктах не дає право на достроковий вихід на пенсію. Беручи до уваги копію аркуша з книги по нарахуванню заробітної плати за листопад 1986 можна встановити, що позивачу по місцю основної роботи за листопад нараховано 211 крб. 60 коп., тоді як за роботу по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС нараховано лише 14 крб. 30 коп., попри кратність, яка передбачена постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 10.03.1986р. №207-7. Наведене також спростовує виконання робіт позивачем в зоні відчуження.