ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 червня 2022 року
м. Київ
справа № 620/3546/18
адміністративне провадження № К/9901/6684/19
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,
розглянув в порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Назмак» до Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Назмак» на ухвалу Чернігівського окружного адміністративного суду від 04.12.2018 (суддя - Клопот С.Л.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.02.2019 (головуючий суддя - Шурко О.І., судді: Василенко Я.М., Кузьменко В.В.) у справі №620/3546/18.
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Назмак» (далі - ТОВ «Назмак») звернулося до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило суд:
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області №911383/38776959 від 10.09.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №14 від 10.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №14 від 10.11.2017, подану на реєстрацію ТОВ «Назмак» (код 38776959) 30.11.2017;
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області №911382/38776959 від 10.09.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №17 від 14.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №17 від 14.11.2017, подану на реєстрацію ТОВ «Назмак» (код 38776959) 30.11.2017;
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області №911381/38776959 від 10.09.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №18 від 15.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №18 від 15.11.2017, подану на реєстрацію ТОВ «Назмак» (код 38776959) 30.11.2017.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 04.12.2018, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.02.2019, позов залишено без розгляду.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ТОВ «Назмак» оскаржило їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі позивач просить скасувати ухвалу Чернігівського окружного адміністративного суду від 04.12.2018, постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.02.2019 та направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
В обґрунтування своїх вимог ТОВ «Назмак» зазначає, що в даному випадку не оскаржуються податкові-повідомлення-рішення або інші рішення контролюючого органу про нарахування грошового зобов`язання, а тому суди помилково застосували положення пункту 56.19 статті 56 Податкового кодексу України.
У відзиві на касаційну скаргу ГУ ДФС у Чернігівській області зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанції є правомірними, відповідають законодавству, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими; просить залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.
Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, 10.09.2018 Головним управлінням Державної фіскальної служби у Чернігівській області було прийняте рішення №911383/38776959 про відмову у реєстрації поданої позивачем податкової накладної №14 від 10.11.2017.
10.09.2018 Головним управлінням Державної фіскальної служби у Чернігівській області було прийняте рішення №911382/38776959 про відмову у реєстрації поданої позивачем податкової накладної №17 від 10.11.2017.
10.09.2018 Головним управлінням Державної фіскальної служби у Чернігівській області було прийняте рішення №911381/38776959 про відмову у реєстрації поданої позивачем податкової накладної №18 від 10.11.2017
Вказані рішення було оскаржено в адміністративному порядку до Державної фіскальної служби України.
Рішенням комісії з питань розгляду скарг ДФС України від 24.09.2018 скарги позивача були залишені без задоволення.
Підставою для залишення даного позову без розгляду стало те, що в даному випадку днем закінчення процедури адміністративного оскарження було 24.09.2018, тоді як ТОВ «Назмак» позов подано до суду 29.10.2018, тобто з пропуском строку звернення до суду, який визначений статтею 122 Кодексу адміністративного судочинства України та пунктом 56.19 статті 59 Податкового кодексу України.
Проте, Верховний Суд з такими висновками судів попередніх інстанції погодитись не може з огляду на наступне.
Згідно із частиною першою статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Відповідно до абзацу першого частини другої статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Зазначена норма встановлює загальний строк звернення до адміністративного суду в публічно-правових спорах. Водночас, за умови використання позивачем досудового порядку вирішення спору у випадках, коли законом передбачена така можливість або обов`язок, Кодексом адміністративного судочинства України встановлено скорочений строк звернення до суду.