1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 червня 2022 року

м. Київ

справа №805/4764/16-а

адміністративне провадження № К/9901/20129/18  

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Стародуба О.П.,

суддів - Єзерова А.А., Кравчука В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 16.01.2017 (суддя - Голошивець І.О.) та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 22.03.2017 (судді - Геращенко І.В., Арабей Т.Г., Міронова Г.М.)

у справі за позовом ОСОБА_1 до Донецької обласної державної адміністрації в особі Департаменту соціального захисту населення про зобов`язання видати дублікат посвідчення та вкладку до нього, встановив:

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Донецької обласної державної адміністрації в особі департаменту соціального захисту населення, в якому просив суд зобов`язати відповідача видати ОСОБА_1  дублікат посвідчення особи, що постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, від 09 грудня 1994 року № НОМЕР_1 та вкладку до цього посвідчення від 22 березня 2000 року № НОМЕР_2 .

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач  ОСОБА_1, 1951 року народження, в період проходження військових зборів у складі військової частини 105557, брав участь в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильський АЕС, у зв`язку з чим йому було видано посвідчення особи, що постраждала внаслідок ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 1-ї категорії від 09 грудня 1994 року Серії НОМЕР_3 (а.с. 5).

У 2013 році позивачем було втрачено посвідчення від 09 грудня 1994 року Серії НОМЕР_3 та вкладки до нього від 22 березня 2000 року №140683, у зв`язку з чим, позивач звернувся до Управління соціального захисту населення Костянтинівської міської ради з заявою про видачу дубліката посвідчення особи, що постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, від 09 грудня 1994 року № 033295 та вкладки до нього від 22 березня 2000 року №140683.

До заяви позивачем додано об`яву в газеті від 31.10.2012, довідку МСЕК сер. ДОН №130364 та 2-18 АВ №017207 від 01.12.1999, експертний висновок №11998/85-10 від 21.10.1994, посвідчення 1 категорії серія НОМЕР_3 від 09.12.1994 та вкладки № НОМЕР_2 від 22.03.2000, військовий квиток, довідка в/ч від 02.09.1986, що підтверджено Списком № 87, наявного в матеріалах справи (а.с. 10).

Відповідно до довідки Військової частини №105557, зазначена довідка була видана старшині ОСОБА_1 в тому, що він знаходився на спеціальних зборах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з 14 липня 1986 року по 05 вересня 1986 року. За ним, згідно ст. 73 Закону СРСР про загальний військовий обов`язок зберігається за місцем роботи середній заробіток. ОСОБА_1 працював всього 55 діб, в тому числі:

-в 3 зоні 0 діб оплата в п`ятикратному розмірі;

-в 2 зоні 7 діб оплата в чотириразовому розмірі;

-в 1 зоні 13 діб оплата в трьох кратному розмірі;

-за межами зон 42 доби оплата в двократному розмірі (кратність оплати проводиться з розрахунку тарифної ставки або посадового окладу) (а.с. 9).

Згідно листа Головного територіального управління Міністерства надзвичайних ситуацій України у Донецькій області від 06 грудня 2012 року №12/06/3156 за наявними неповними архівними документами Донецького батальону ВПО МВС СРСР, зареєстрованого за №12/8/145 від 03 вересня 1986 року (російською мовою) "Списка личного состава Донецкого батальона ВПО МВД СССР в/ч 6196, принимавших участие в мероприятиях по ликвидации последствий аварии на Чернобыльской АЭС в период с 18 июля 1986 года по 3 сентября 1986 года", який зберігається в Головному територіальному управлінні МНС України у Донецькій області, підтверджується факт перебування старшини ОСОБА_1 на спеціальних зборах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС на посаді писаря 1 роти, військової частини №105557 (в/ч 6196), у тому числі: у 3 зоні  0 діб; у 2 зоні  0 діб; у 1 зоні  0 діб; за межами зон  48 діб  (а.с. 26).

Головне управління праці та соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації листом від 19 березня 2013 року №10/01362/01-09 повідомило Управління праці та соціального захисту населення Костянтинівської міської ради про те, що розглянуло заяву та надані копії документів ОСОБА_1 щодо видачі посвідчення громадянина, який постраждав внаслідок Чорнобильської катастрофи та вкладки до нього, а також зазначила, що у наданих копіях документів не відображена інформація про участь заявника у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у зоні відчуження, тому для позитивного вирішення вищезазначеного питання не має законних підстав (а.с. 4).

Відповідно до листа Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації від 30.09.2016 № Т-0536-10-1.4.1 у відповідь на звернення позивача щодо надання завірених копій документів, на підставі яких було видано посвідчення особи, що постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, позивача повідомлено про неможливість надання завірених копій у зв`язку із проведенням антитерористичної операції у м. Донецьк, де зберігалися ці копії. Також, в цьому листі зазначено, що оригінали документів, на підставі яких здійснювалося встановлення заявнику відповідного правового статусу, знаходяться безпосередньо у позивача.

Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що ним до УСЗН Костянтинівської міської ради було подано всі необхідні документи для вирішення питання про видачу дубліката посвідчення та вкладки до нього, серед яких був направлений оригінал довідки військової частини, де зазначалась кількість днів, які він брав участь у ліквідації наслідків катастрофи на ЧАЕС, однак, відповідач відмовив у видачі дубліката посвідчення та вкладки до нього. Крім того, позивач посилається на те, що неодноразово усно звертався до різних державних установ, у тому числі з заявою про видачу дубліката посвідчення та вкладки до нього, але отримував лише відмови у їх видачі.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 16.01.2017 відмовлено у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Донецької обласної державної адміністрації в особі департаменту соціального захисту населення про зобов`язання видати дублікат посвідчення, та вкладку до цього посвідчення.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції  зазначив, що неможливо встановити, які саме документи додавались позивачем до заяви про видачу дубліката посвідчення від 09 грудня 1994 року № 033295 та чи виконані ним вимоги пункту 10 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Крім того, відмовляючи у видачі дубліката посвідчення особи, що постраждала внаслідок ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС, Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації повідомляв позивача про можливість повторного звернення позивача з заявою про видачу дубліката посвідчення за наявності документів, які визначені п. 10 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого  Постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 року №51. Проте, позивач не надав суду доказів звернення до Управління соціального захисту населення Костянтинівської міської ради та Донецької обласної державної адміністрації після 2013 року, з заявою про видачу дубліката посвідчення від 09 грудня 1994 року №033295 та вкладки до нього № НОМЕР_2 від 22 березня 2000 року.

Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 22.03.2017 постанову Донецького окружного адміністративного суду від 21.10.2008 залишено без змін. Судом апеляційної інстанції зазначено, що на час    виникнення спірних правовідносин, у позивача відсутні документи, які необхідно було надати уповноваженому органу для видачі дубліката посвідчення особи, що постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, визначені пунктом 10 Порядку №51, що унеможливлює його видачу. В матеріалах справи відсутні також докази звернення позивача до відповідних установ із проханням відновлення зазначених документів з метою подальшого звернення до відповідача із заявою про видачу дубліката посвідчення особи, що постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи.

УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обґрунтування касаційної скарги позивач посилається на те, що судами неправильно застосовано норми матеріального та порушено норми процесуального права. Позивачем було надано всі необхідні документи, визначені пунктом 10 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Вважає, що судами попередніх інстанцій не прийнято до уваги копію Списку №87 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи для отримання дублікатів посвідчень, відповідно до якого Управління праці та соціального захисту населення Костянтинівської міської ради направило відповідачу всі документи, передбачені пунктами 10, 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого  Постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 року №51. Позивач зазначає, що він не може звернутися до Управління праці та соціального захисту населення Костянтинівської міської ради повторно, оскільки оригінал довідки він спрямував до відповідача При цьому, ОСОБА_1 наголошує, що судами не заперечується те, що позивач є особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи.  

Просив скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанції, і ухвалити нове рішення про повне задоволення позовних вимог.

Відповідач, заперечуючи проти касаційної скарги, зазначив, що рішення судів попередніх інстанцій є правомірними та такими, що ухвалені з дотриманням норм чинного законодавства, а тому не підлягають скасуванню. Просив залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення попередніх інстанцій без змін.


................
Перейти до повного тексту