1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 червня 2022 року

м. Київ

справа №813/3311/18

адміністративне провадження № К/9901/30094/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Єзерова А.А., Шарапи В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 18.04.2019 (головуючий суддя: Кухар Н.А.) та постанову Львівського окружного адміністративного суду від 24.09.2019 (головуючий суддя: Хобор Р.Б., Попко Я.С., Сеник Р.П.) у справі №813/3311/18 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, третя особа: Західне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У липні 2018 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивач) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі - ГУПФУ у Львівській області або відповідач), третя особа: Західне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України, в якому просив:

визнати протиправними дії та рішення ГУПФУ у Львівській області від 11.06.2018 №2436/111-20/07.05-06 щодо відмови у виправленні допущених помилок, обчисливши розмір пенсії за вислугу років починаючи з 01.01.2017 з урахуванням посадового окладу на момент призначення позивачу пенсії 01.01.2017 року - 2300 грн та одноразових додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці в сумі 106992,27 грн;

зобов`язати відповідача обчислити пенсію за вислугу років враховуючи частину третю та вісімнадцяту статті 43 Закону України від 09.04.1992 №2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон №2262-XII) починаючи з 01.01.2017 з урахуванням розміру: одноразових додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці - 106992,27 грн; посадового окладу - 2 300 грн та окладу за званням - 130 грн, набавки за вислугу років - 729 грн (30% від суми посадового окладу та окладу та окладу за званням); надбавки за особливі умови - 1 579,5 грн (50% від суми посадового окладу), окладу за званням та надбавки за вислугу років); надбавки за інформаційно-аналітичне забезпечення - 1 150 грн. (50% посадового окладу); щомісячної премії - 7 897,50 грн (250% від суми посадового окладу, окладу за званням, надбавки за вислугу років);

виплатити недоотриману частину пенсії з 01.01.2017.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 18.04.2019, залишеним без змін Львівського окружного адміністративного суду від 24.09.2019, позов задоволено частково:

визнано протиправними дії відповідача щодо відмови у перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.01.2017 з урахуванням посадового окладу на момент призначення 2 300 грн та індексації грошового забезпечення;

зобов`язано відповідача провести перерахунок та виплату пенсії позивачу за вислугу років з 01.01.2017 з урахуванням посадового окладу - 2 300 грн, окладу за звання 130 грн, надбавки за вислугу років - 729 грн, надбавки за особливі умови -1 579,50 грн, надбавки за інформаційно-аналітичне забезпечення - 1 150 грн, щомісячної премії - 7 897,50 грн та індексацію грошового забезпечення.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення, і ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Верховного Суду від 16.12.2019 відкрито касаційне провадження у справі.

За результатами повторного автоматичного розподілу справи між суддями визначений новий склад суду.

Ухвалою Верховного Суду від 14.06.2022 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі наказу Державної пенітенціарної служби України від 14.12.2016 №263/ОС-16 31.12.2016 позивача звільнено із органів Державної кримінально-виконавчої служби України відповідно до пункту 4 частини 1 статті 77 Закону України «Про національну поліцію» (у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів).

ОСОБА_1 01.02.2017 призначена пенсія відповідно до Закону №2262-XII.

Постановою Галицького районного суду м. Львова від 30.11.2017 у справі №461/6410/17, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 05.02.2018, позов ОСОБА_1 до ГУПФУ у Львівській області, третя особа: Західне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії задоволено частково:

визнано протиправною відмову ГУПФУ у Львівській області від 16.08.2017 №1340/Ш-20/12.03.06 в призначенні ОСОБА_1 пенсії за вислугу років, що становить 24 (двадцять чотири) роки 07 (сім) місяців 12 (дванадцять) днів;

зобов`язано ГУПФУ у Львівській області провести перерахунок та виплатити ОСОБА_1 різницю пенсії, починаючи із 01.01.2017.

На виконання судового рішення у справі №461/6410/17 та на підставі наданих уповноваженим структурним підрозділом - Західним міжрегіональним управлінням з питань виконання кримінальних покарань та пробації міністерства юстиції документів, зокрема грошового атестату від 02.03.2017 № 9 та довідки про додаткові види грошового забезпечення № 9 до грошового атестату № 9, відповідачем до складу грошового забезпечення позивача включено: посадовий окладу - 1 150 грн; оклад за спеціальним званням - 130 грн; надбавка за вислугу років 30% - 384 грн; середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням, - 4312,07 грн, в тому числі: надбавка за виконання особливо важких завдань 50%, надбавки за інформаційно - аналітичне забезпечення - 50%, премія - 250%.

14.05.2018 позивач листом звернувся до пенсійного органу про виправлення допущених помилок при призначенні пенсії за вислугу років починаючи з 01.01.2017 з урахуванням посадового окладу станом на 01.01.2017 - 2300 грн та одноразових додаткових видів грошового забезпечення за 24 місяці на суму 106 992,27 грн.

Листом від 11.06.2018 №2436/111-20/07.05-06 ГУПФУ у Львівській області повідомило заявника про відсутність підстав для перерахунку пенсії у зв`язку із тим, що в матеріалах справи відсутні документи, що підтверджують отримання позивачем на момент звільнення посадового окладу в сумі 2 300 грн. Одночасно позивача проінформовано про те, що сума додаткових видів грошового забезпечення за останні 24 календарні місяці служби підряд перед звільненням становить 103 489,60 грн. Також управління повідомило позивачу, що визначення складових грошового забезпечення відноситься до компетенції силових відомств.

Вважаючи, що пенсія обчислена без врахування усіх видів додаткового грошового забезпечення, а також з неправильним розміром посадового окладу, позивач звернувся із цим позовом до суду.

ІV. АРГУМЕНТИ СТОРІН

На обґрунтування позовних вимог позивач стверджує, що при призначенні пенсії відповідачем не врахований посадовий оклад на момент призначення йому пенсії, а також одноразові додаткові види грошового забезпечення за останні 24 місяці служби підряд перед звільненням.

Відповідач заперечив проти позову. Стверджує, що пенсія обчислена у відповідності до вимог діючого законодавства.

V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що на момент призначення позивачу пенсії (01.02.2017) для начальника самостійного сектору (відділення), що відповідає посаді, з якої звільнений ОСОБА_1 , встановлено посадовий оклад в розмірі 2 300 грн. Відповідно призначена позивачу пенсія мала бути перерахована виходячи із посадового окладу в розмірі 2 300 грн. з відповідним перерахунком щомісячних додаткових видів грошового забезпечення. Також суди визнали право позивача на перерахунок і виплату пенсії з урахуванням індексації.

Одночасно суди попередніх інстанцій відмовили у задоволенні позову в частині здійснення перерахунку пенсії із включенням до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, одноразових додаткових видів грошового убезпечення за 24 місяці, оскільки отримувані позивачем під час проходження служби одноразові додаткові види грошового забезпечення не входять до встановленого частиною третьою статті 43 Закону № 2262-ХІІ переліку видів грошового забезпечення.

Також судами попередніх інстанцій відхилені доводи пенсійного органу щодо пропуску позивачем строку звернення з цим позовом до суду.

VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ

Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами попередніх інстанцій неповно з`ясовані обставини справи, що призвело до неправильного вирішення спору по суті щодо частини позовних вимог. Скаржник стверджує, що визначення складових грошового забезпечення, з якого проводиться призначення пенсій військовослужбовцям не входить до компетенції пенсійного фонду. Зазначає, що пенсія призначена на підставі наданих уповноваженим органом документів та на виконання судового рішення у справі №461/6410/17. В матеріалах пенсійної справи відсутні документи, які підтверджують факт отримання позивачем на момент звільнення посадового окладу в сумі 2 300, а також додаткових видів грошового забезпечення, у розмірах визначених позивачем у позові.

Також скаржник стверджує, що надана позивачем до суду довідка Західного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України від 03.12.2018 №141 щодо складових грошового забезпечення позивача за період з 01.01.2015 по 31.12.2016 пенсійному органу не подавалася, та в матеріалах пенсійної справи відсутня. Проте ця довідка також не містить сум грошового забезпечення, які самостійно обрахував позивач, зазначивши їх в позові та з якими погодилися суди обох інстанцій.

Позивач подав відзив на касаційну скаргу у якому з посиланням на законність та обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін. Зазначає, що пенсійним органом при призначенні пенсії не були враховані усі види додаткового грошового забезпечення позивача, а також підвищення посадового окладу за посадою, яку він обіймав до звільнення зі служби. На переконання позивача, обчислення розміру пенсії без урахування зазначених складових грошового забезпечення сталося в результаті помилки відповідача.

Третя особа також подала відзив на касаційну скаргу відповідача, у якому стверджує, що уповноваженим структурним підрозділом було подано вичерпний перелік документів необхідних для призначення позивачу пенсії за вислугу років. Зазначає, що відсутні підстави для подачі пенсійному органу документів із зазначенням складових, які позивач фактично не отримував на момент звільнення. Зміна розміру видів грошового забезпечення є підставою для перерахунку пенсії.

VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального права та дійшов таких висновків.

Відповідно до частини першої статті 9 Закону України від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 2011-XII) держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Згідно із частинами другою, третьою наведеної вище норми до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

Частиною першою статті 15 Закону № 2011-ХІІ визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон № 2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Статтею 10 цього Закону визначено, що призначення і виплата пенсій особам, зазначеним у статті 12 цього Закону, здійснюються органами Пенсійного фонду України.

Частиною третьою статті 43 Закону №2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно із частиною вісімнадцятою статті 43 Закону №2262-ХІІ у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 №1036, для начальника самостійного сектору (відділення), що відповідає посаді, з якої звільнений позивач, встановлено посадовий оклад в розмірі 2 300 грн.

Колегія суддів погоджується із висновками судів попередніх інстанції, що позивач як колишній працівник правоохоронного органу та пенсіонер, має право на обчилення пенсії з урахуванням зміни розміру посадового окладу та інших видів складових, що входять до складу грошового забезпечення військовослужбовців

Водночас, судами залишилось поза увагою, що призначенню пенсії передує чітко визначена процедура.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, затверджений Постановою Правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1 (далі - Порядок №3-1).


................
Перейти до повного тексту