1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 червня 2022 року

м. Київ

cправа № 910/18970/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Кондратова І.Д. - головуючий, судді - Губенко Н.М., Стратієнко Л.В.,

за участю секретаря судового засідання Коровай Л.В.,

за участю представників учасників справи:

позивача - Гусак А.М. (адвокат);

відповідача 1 - Сокирко Н.В. (самопредставництво);

відповідача 2 - Малай А.В. (адвокат);

прокурор ГПУ - Косенко Д.В.;

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Фрезеніус Медикал Кер Україна»

на постанову Північного апеляційного господарського суду

(головуючий - Пашкіна С.А., судді - Євсіков О.О., Сітайло Л.Г.)

від 19.08.2021

у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Фрезеніус Медикал Кер Україна»

до 1. Чернігівської обласної державної адміністрації;

2. Чернігівської міської ради;

3. Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська міська лікарня № 2» Чернігівської міської ради

за участі третіх осіб які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідачів:

1. Департамент фінансів Чернігівської обласної державної адміністрації;

2. Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації;

3. Управління охорони здоров`я Чернігівської міської ради

За участю Чернігівської обласної прокуратури

про стягнення 14 732 636, 85 грн,

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. У грудні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Фрезеніус Медикал Кер Україна» (надалі - ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна», позивач) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Чернігівської обласної державної адміністрації (надалі - Чернігівська ОДА, відповідач 1), Чернігівської міської ради (надалі - Чернігівська міськрада, відповідач 2) та Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська міська лікарня № 2» Чернігівської міської ради (надалі - КНП «Чернігівська міська лікарня № 2», відповідач 3) про стягнення 14 732 636,85 грн заборгованості за фактично надані медичні послуги.

1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачі в порушення норм чинного законодавства України та домовленостей між сторонами неналежним чином виконали взяті на себе зобов`язання з оплати наданих послуг, у зв`язку з чим в останніх виникла заборгованість у розмірі 14 732 636,85 грн за фактично надані позивачем медичні послуги.

2. Фактичні обставини справи, установлені судами

2.1. У 2009 році ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» започаткувало проект міжнародного партнерства у сфері медико-соціальної допомоги населенню України, у межах якого іноземним інвестором (група Fresenius Medical Care) заплановано створення медичних діалізних центрів на території різних областей України для задоволення потреб осіб, хворих на хронічну хворобу нирок (далі - ХХН) V стадії. Враховуючи високу вартість процедури діалізу та важливість її регулярного і якісного одержання для забезпечення життя хворих, лікування пацієнтів, хворих на ХХН, здійснюється виключно за рахунок бюджетних коштів.

2.2. В межах реалізації зазначеного інвестиційного проекту у 2010 році силами ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» у м. Чернігів побудований та по сьогоднішній день діє діалізний медичний центр.

2.3. В той же час, держава в особі уповноважених органів державної влади та місцевого самоврядування взяла на себе зобов`язання направляти хворих в згаданий медичний центр та забезпечувати здійснення оплати за проведене позивачем лікування.

2.4. Так, 03.09.2009 між Кампанією Фрезеніус Медікал Кер АГ & Ко. КГаА та ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» з одного боку та Чернігівською обласною державною адміністрацією з іншого боку підписано Протокол про наміри щодо реалізації проекту по створенню діалізного медичного центру у м. Чернігів (далі - Протокол), відповідно до умов якого, враховуючи значне збільшення діагностованих випадків хронічної ниркової недостатності (ХНН), недостатньою кількістю центрів по обслуговуванню хворих, зростання кількості хворих з ХНН в Чернігівській області та м.Чернігові, Фрезеніус зобов`язався на власний ризик та за власні кошти у відповідності з умовами цього протоколу забезпечити реалізацію проекту по створенню діалізного медичного центру в м. Чернігові, схваленого і затвердженого в порядку, передбаченому чинним законодавством України.

2.5. Відповідно до пункту 1.2. протоколу Чернігівська обласна державна адміністрація після введення Центру в експлуатацію згідно з положеннями чинного законодавства України і після отримання Фрезеніусом всіх передбачених чинним законодавством України дозвільних документів і ліцензій в межах повноважень, вживає всі необхідні заходи для направлення в Центр, обумовлену окремим договором кількість діалізних хворих, і забезпечує здійснення оплати за проведене Фрезеніусом лікування методом гемодіалізу в межах бюджетних коштів, розпорядником по яких є Облдержадміністрація, згідно з умовами окремих договорів, що укладаються між сторонами або між Фрезеніусом і іншими, визначеними Облдержадміністрацією, розпорядниками бюджетних коштів для реалізації даного проекту.

2.6. У пункті 2.2.4. протоколу визначено, що оплата за проведення Фрезеніусом лікування хворих методом гемодіалізу здійснюється Облдержадміністрацією або третіми особами (лікувальними установами), які знаходяться в сфері управління відповідно Облдержадміністрації на підставі окремих договорів, що укладаються в установленому порядку.

2.7. Пунктом 3.1. протоколу визначено, що цей проект набуває чинності з моменту його підписання сторонами і діє впродовж 10 (десяти) років.

2.8. 19.11.2009 між ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» та Управлінням охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації укладено Угоду про реалізацію проекту по створенню діалізного медичного центру в м. Чернігів (далі - Угода), відповідно до умов якої Фрезеніус зобов`язується на власний ризик та за власні кошти у відповідності з умовами цієї угоди забезпечити реалізацію проекту по створенню діалізного медичного центру в м. Чернігові, схваленого і затвердженого в порядку, передбаченому чинним законодавством України.

2.9. Відповідно до умов пункту 1.2. угоди Управління охорони здоров`я після введення Центру в експлуатацію згідно положень чинного законодавства України і після отримання Фрезеніусом всіх передбачених чинним законодавством України дозвільних документів і ліцензій в межах повноважень, вживає всі необхідні заходи для направлення в Центр обумовлену окремим Договором кількість діалізних хворих, і забезпечує здійснення оплати за проведене Фрезеніусом лікування методом гемодіалізу в межах бюджетних коштів, згідно з умовами окремих договорів, що укладаються між сторонами або між Фрезеніусом і іншими, визначеними Управлінням охорони здоров`я, розпорядниками бюджетних коштів для реалізації даної угоди.

2.10. У пункті 2.2.4. угоди визначено, що оплата за проведення Фрезеніусом лікування хворих методом гемодіалізу здійснюється розпорядниками коштів, визначеними Управлінням охорони здоров`я Чернігівської області на підставі окремих договорів, що укладаються в установленому порядку.

2.11. Позивач вказує, що в ході зазначеного партнерства непоодинокими були випадки несвоєчасного розрахунку перед позивачем за надані медичні послуги.

2.12. З метою розв`язання нагальних проблем із забезпечення лікування хворих методом гемодіалізу дорученням Президента України від 03.04.2012 № 1-1/795,зокрема, голові Чернігівської обласної державної адміністрації доручено вжити у встановленому порядку заходів щодо врегулювання проблемних питань з іноземними інвесторами, які реалізують проекти зі створення діалізних центрів в Черкаській та Чернігівській областях.

2.13. 24.05.2012 між Чернігівською ОДА та ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» було укладено Меморандум про врегулювання проблемних питань з іноземними інвесторами, які реалізують створення діалізного центру в Чернігівській області (далі - Меморандум), метою якого є врегулювання проблемних питань з іноземними інвесторами зі створення діалізного центру в Чернігівській області в частині надання медичної послуги хворим з хронічною хворобою нирок V ст., забезпечення рівноправного та справедливого доступу громадян до медичних послуг, усвідомлюючи необхідність наближення спеціалізованої медичної допомоги до населення і забезпечення її на рівні сучасних стандартів надання амбулаторної допомоги зазначеній категорії хворих.

2.14. У пункті 3.1. Меморандуму погоджено, що ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» надає спеціалізовані медичні послуги хворим з хронічною хворобою нирок V ст. за рахунок коштів місцевого бюджету в межах видатків, передбачених на цю мету на відповідний рік, без будь-яких додаткових витрат з боку Чернігівської області.

2.15. Листом від 28.11.2013 № 03-07/7433 Чернігівська обласна державна адміністрація повідомила ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» про вжиття всіх можливих заходів щодо проведення вчасних розрахунків за лікування хворих в області в діалізному центрі ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна».

2.16. З 2012 року лікування методом гемодіалізу хворих на ХХН V стадії здійснюється на підставі договорів про надання медичних послуг, які позивач укладав з уповноваженим суб`єктом у сфері охорони здоров`я - «Чернігівська міська лікарня № 2» Чернігівської міської ради.

2.17. В межах реалізації зазначеного проекту, за ініціативи Чернігівської обласної державної адміністрації було затверджено «Обласну програму забезпечення населення Чернігівської області спеціалізованою медичною допомогою на 2016-2020 роки», розробником та відповідальним виконавцем якої було Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації, а учасниками, зокрема - виконавчий комітет Чернігівської міської ради і лікарня. Метою цієї програми було вирішення проблем та удосконалення надання медичної допомоги нефрологічного профілю, в тому числі, в діалізному медичному центрі Фрезеніус у м. Чернігів і гарантовано фінансове забезпечення за рахунок бюджетних коштів.

2.18. 23.01.2017 між ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» та КНП «Чернігівська міська лікарня № 2» Чернігівської міської ради було укладено договір про надання медичних послуг № 1, а в подальшому - додаткові угоди № 1 та № 2 до нього.

2.19. Відповідно до пункту 10.1. договору сторони домовилися, що на підставі ст. 631 Цивільного кодексу України умови цього договору застосовуються до відносин, які виникли до його укладення.

2.20. З огляду на це, 03.02.2017 ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» і КНП «Чернігівська міська лікарня № 2» Чернігівської міської ради підписали акт № 1 про надання медичних послуг до договору № 1 від 23.01.2017 та звіт про надання медичних послуг, яким підтвердили те, що за період з 12.05.2016 по 16.12.2016 Фрезеніус надав, а лікарня прийняла послуги у сфері лікарської практики (медичне лікування амбулаторне в клініках методом гемодіалізу, в тому числі у режимі он-лайн гемодіафільтрації) у вигляді 8134 процедур на суму 16 699 590,04 грн.

2.21. Після цього, у період з 01.01.2017 по 30.06.2017 (спірний період) закупівля відповідних послуг не здійснювалася і договори з Фрезеніус не укладалися, однак послуги хворим на ХХН продовжували надаватися у медичному центрі Фрезеніус.

2.22. Чернігівська ОДА та Чернігівська міська рада не відкликали та не перенаправляли пацієнтів до інших закладів охорони здоров`я для проходження відповідного лікування у відповідний період; не припиняли своєї участі та зобов`язань за багатосторонніми програмами та угодами.

2.23. У свою чергу позивач, незважаючи на істотні затримки в оплаті за надані послуги, продовжував здійснювати лікування хворих на ХХН V стадії, оскільки припинення надання медичних послуг гемодіалізу призвело б до неминучої смерті пацієнтів, для яких життєво необхідним є проходження триразових сеансів кожного тижня.

2.24. Позивач за період з 01.01.2017 по 30.06.2017 надав медичні послуги 93 пацієнтам у кількості 6843 процедури, що підтверджується переліком пацієнтів і виписками з карт динамічного спостереження хворих.

2.25. Позивач неодноразово звертався до Чернігівської ОДА та Чернігівської міської ради з листами, в яких інформував про те, що процедуру закупівлі необхідних послуг проведено не було, що призвело до виникнення заборгованості за фактично надані послуги після 01.01.2017 і необхідність її погашення. Наведене підтверджується, зокрема, листами позивача: № 151-270617-L від 27.06.2017 на ім`я голови Чернігівської обласної державної адміністрації; № 150-270617-L від 27.06.2017 на ім`я голови Чернігівської міської ради.

2.26. Листом від 09.12.2016 № 01-24/1733 Управління охорони здоров`я Чернігівської міської ради звернулося до Фрезеніуса з проханням надати інформацію щодо наданих та очікуваних послуг з лікування жителів міста Чернігова, хворих на ниркову недостатність V стадії методом гемодіалізу за період, зокрема, на 2017 рік, з метою підтвердження наявності підстав для проведення переговорної процедури закупівлі послуг з лікування методом гемодіалізу.

2.27. У відповідь на лист від 09.12.2016 № 01-24/1733 ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» звернулося до Управління охорони здоров`я Чернігівської міської ради з листом від 14.12.2016 № 415-141216-L, яким повідомило інформацію щодо наданих та очікуваних послуг з лікування жителів міста Чернігова.

2.28. Відповідно до рішення Чернігівської обласної ради від 20.12.2016 № 3-7/VII «Про обласний бюджет на 2017 рік» були затверджені видатки за рахунок медичної субвенції з державного бюджету для бюджету м. Чернігова на лікування хворих з хронічними захворюваннями нирок методом гемодіалізу в сумі 16 700 000,00 грн.

2.29. Листом від 22.12.2016 № 01-24/1823 Управління охорони здоров`я Чернігівської міської ради повідомило КНП «Чернігівська міська лікарня № 2» Чернігівської міської ради про відсутність конкуренції в м. Чернігові, а саме лікувального закладу, який проводив би лікування програмним гемодіалізом; загальна сума процедури закупівлі послуг з лікування методом гемодіалізу у ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» на 2017 рік становитиме 49 559 481,48 грн; очікувана сума медичної субвенції з обласного бюджету на оплату послуг з лікування методом гемодіалізу у ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» становитиме 16 700 000,00 грн.

2.30. Листом від 06.03.2017 № 01-05/355 лікарня надіслала позивачу відгук щодо надання послуг у сфері спеціалізованої лікарської практики (медичне лікування амбулаторне методом діалізу), в якому високо оцінила якість послуг, що надаються у Медичному центрі Фрезеніус у м. Чернігові та висловила намір і надалі продовжувати співробітництво з ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» і рекомендувала таке співробітництво потенційним замовникам.

2.31. Листом від 14.07.2017 № 01-05/1061 лікарня запитувала у ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» інформацію щодо потреби в загальному обсязі цільових коштів для лікування хворих.

2.32. У відповідь позивач надіслав лист від 17.07.2017 № 179-170717-П, яким повідомив лікарню про обсяг потреб у фінансуванні.

2.33. Рішенням Чернігівської міської ради від 30.11.2017 № 25/VII-39 схвалено текст звернення Чернігівської міської ради до Прем`єр-міністра України щодо включення у пілотний проект відпрацювання механізму фінансування послуги з лікування хворих на хронічну ниркову недостатність, які отримують лікування методом гемодіалізу.

2.34. У вказаному зверненні Прем`єр-міністра України проінформовано, що медична допомога хворим з хронічною патологією нирок жителям міста надається закладом третинного рівня недержавним діалізним центром - ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна». У зверненні вказано, що з року в рік виникають проблеми із фінансування послуг, які надає ця клініка, оскільки вона приватна, а вартість процедури досить висока.

2.35. На запит Управління охорони здоров`я Чернігівської обласної державної адміністрації, ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» листом від 01.11.2017 № 325-011117-L надав інформацію щодо кількості та переліку хворих, які отримували лікування методом гемодіалізу станом на 01.10.2017.

2.36. Листом від 18.01.2018 № 015-180118-L ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» звернувся до Чернігівської міської ради, яким проінформував щодо наданих послуг з лікування хворих на хронічну хворобу нирок V стадії методом гемодіалізу мешканцям міста Чернігова за період, зокрема, з 01.01.2017 по 31.12.2017.

2.37. Листом від 11.01.2019 № 682/110119-L ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» звернувся до Чернігівської міської ради з проханням вжити необхідних заходів для поновлення договірних відносин та забезпечення лікування пацієнтів.

2.38. Позивач стверджує, що відповідачі не відреагували належним чином на звернення позивача, що призвело до виникнення періоду, протягом якого відносини сторін не охоплені дією жодного письмового договору. Разом з тим, позивач ніколи не призупиняв та не відмовляв у наданні послуг направлених йому пацієнтів.

2.39. В той же час, як вказує позивач, він продовжував у спірний період надавати медичні послуги хворим, сподіваючись на укладення письмового договору і поширення його дії на відносини, які існували до цього (cт. 631 ЦК України), що відповідало б попередній практиці договірних відносин.

2.40. Позивач наголошує, що рішення про перенаправлення хворих на лікування в інший заклад охорони здоров`я не приймалося. Позивач не отримував від відповідачів жодного повідомлення про необхідність припинення надання медичних послуг, а пацієнти продовжували регулярно відвідувати медичний центр Фрезеніус у м. Чернігів тричі на тиждень і призупинити таке лікування на будь-який період було неможливо. Позивач, як заклад охорони здоров`я, продовжував лікування визначеного переліку пацієнтів.

2.41. ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» вважає, що дії відповідачів: Чернігівської ОДА, Чернігівської міської ради та КНП «Чернігівська міська лікарня № 2» Чернігівської міської ради порушують його право на оплату за фактично надані медичні послуги.

3. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

3.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 03.06.2021 позовні вимоги про стягнення 14 732 636, 85 грн заборгованості за фактично надані медичні послуги задоволено повністю.

3.2. Суд першої інстанції виходив з того, що позивачем були надані медичні послуги, а видатки на оплату послуг з лікування методом гемодіалізу у 2017 році були профінансовані за рахунок обласного бюджету у вигляді субвенцій та за рахунок коштів місцевого бюджету, тому відповідачі повинні провести повний розрахунок із позивачем за надані медичні послуги у спірний період.

3.3. Також місцевий господарський суд вказав, що покладення солідарної відповідальності на відповідачів призведе до ефективного захисту прав чи інтересів позивача, і жодний установлений законом спосіб захисту не є ефективним саме у спірних правовідносинах.

3.4. 19.08.2021 Північний апеляційний господарський суд ухвалив постанову, якою апеляційні скарги Чернігівської міської ради та Заступника керівника Чернігівської обласної прокуратури задовольнив, рішення суду першої інстанції скасував, у задоволенні позовних вимог відмовив.

3.5. Суд апеляційної інстанції вказав, що суд першої інстанції зробив неправильні висновки про наявність у відповідачів зобов`язання забезпечувати здійснення оплати за проведене ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» лікування методом гемодіалізу в межах бюджетних коштів, розпорядником по яких є облдержадміністрація, згідно з умовами окремих договорів, що укладаються між сторонами або між ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» і іншими, визначеними облдержадміністрацією, розпорядниками бюджетних коштів.

3.6. Відмовляючи у задоволенні позову суд апеляційної інстанції виходив з таких обставин:

- Протокол про наміри щодо реалізації проекту по створенню діалізного медичного центру у м. Чернігів від 03.09.2009 та Меморандуму про врегулювання проблемних питань з іноземними інвесторами, які реалізують проект із створення діалізного центру в Чернігівській області від 24.05.2012 не є договорами у розумінні положень глави 52 ЦК України та глави 20 ГК України;

- ст. 635 ЦК України та ст. 182 ГК України не підлягають застосуванню, оскільки ні Протокол про наміри, ні Меморандум не створюють юридичних наслідків, у тому числі і обов`язку щодо сплати коштів за надані позивачем медичні послуги, не мають волевиявлення сторін щодо надання їм сили попереднього договору, вони свідчать виключно про те, що обласна державна адміністрація зможе виконати відповідні функції за наявності юридичної можливості;

- 20.12.2016 було затверджено обласний бюджет на 2017 рік, зокрема цільові видатки за рахунок медичної субвенції з державного бюджету обласному бюджету на лікування хворих з хронічними захворюваннями нирок методом гемодіалізу в сумі 41 839,7 тис. грн, у тому числі 16 700,00 тис. грн для бюджету м. Чернігова. Головним розпорядником коштів обласного бюджету в частині міжбюджетних трансфертів визначено Департамент фінансів облдержадміністрації;

- цільові видатки облради в повному обсязі перераховані протягом 2017 року з обласного бюджету до бюджету м. Чернігова;

- питання використання 16 700 000 грн досліджено судами у справі № 910/11847/19, зокрема постановою Верхового Суду від 16.03.2021 встановлено, що між позивачем та КНП «Чернігівська міська лікарня № 2» Чернігівської міської ради укладено додаткову угоду від 30.01.2017 № 1 до договору про надання медичних послуг від 23.01.2017, якою враховано фактичний обсяг видатків замовника та зменшено загальну ціну договору до 16 699 000 грн;

- факт відсутності договірних відносин між позивачем та відповідачами у період з 01.01.2017 по 30.06.2017 підтверджено також листом позивача від 11.01.2019 № 682/110119-L до Чернігівської міської ради з проханням вжити необхідних заходів для поновлення договірних відносин та забезпечення лікування пацієнтів;

- договірні відносини у позивача існували тільки з КНП «Чернігівська міська лікарня № 2» Чернігівської міської ради на підставі договору про надання медичних послуг від 23.01.2017 і припинились його виконанням 16.12.2016, що відображено у постанові Верховного Суду від 16.03.2021 у справі № 910/11847/19;

- у відповідачів по справі, обов`язок по оплаті спірних послуг, наданих у період з 01.01.2017 по 30.06.2017, перед ТОВ «Фрезеніус Медикал Кер Україна» не виник, відповідний договір з урахуванням вимог Закону України «Про публічні закупівлі» не укладався, істотні умови договору у вказаному періоді з позивачем не узгоджувалися, відносини у спрощений спосіб не оформлялися, як наслідок солідарна відповідальність відповідачів у справі, не виникла, обов`язок зі здійснення розрахунку за спірні послуги відсутній, оскільки обов`язок із фінансування послуг виникає безпосередньо із загальних та спеціальних норм законодавства, наведених раніше колегією суддів.

4. Короткий зміст вимог касаційної скарги. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу. Підстава (підстави) відкриття касаційного провадження

4.1. 28.09.2021 позивач звернувся з касаційною скаргою, в якій просить постанову суду апеляційної інстанції скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

4.2. Обґрунтовуючи наявність підстави для касаційного оскарження згідно з приписами пункту 1 частини 2 статті 287 ГПК України скаржник зазначає, що суд апеляційної інстанції:

- неправильно застосував Закон України «Про публічні закупівлі», який не підлягає застосуванню до спірних відносин, зважаючи на виключну особливість гемодіалізу та імперативне непоширення його дії на час розгляду справи в суді;

- неправильно застосував частину 3 статті 48 Бюджетного кодексу України, яка не релевантна до спірних відносин у господарському спорі;

- не врахував висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 20.06.2018 у справі № 925/1833/15;

- безпідставно послався на висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 16.03.2021 у справі № 910/11847/19, яка не є подібною зі справою, яка переглядається;

- здійсним неправильне тлумачення належного до застосування законодавства, а саме: статей 11, 509 Цивільного кодексу України, статей 8, 18 Основ законодавства України про охорону здоров`я.

4.3. Також скаржник підставою касаційного оскарження визначає пункт 3 частини 2 статті 287 ГПК України, оскільки суд апеляційної інстанції не застосував норми статей 3, 8, 49, 55, 129 Конституції України, і відсутній висновок Верховного Суду щодо того, який спосіб захисту порушених прав добросовісного приватного медичного закладу та інвестора є ефективним у разі не оплати уповноваженими державою суб`єктами фактично наданих медичних послуг гемодіалізу після виведення відносин з під дії Закону України «Про публічні закупівлі».

4.4. Підставою касаційного оскарження скаржник також визначає пункт 4 частини 2 статті 287 ГПК України, у зв`язку з допущеними процесуальними порушеннями, передбаченими пунктами 1, 2 частини 1, пунктами 1, 3 частини 3 статті 310 ГПК України, а саме:


................
Перейти до повного тексту