ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 червня 2022 року
м. Київ
справа № 826/14757/17
адміністративне провадження № К/9901/58006/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Хохуляка В.В., суддів: Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу №826/14757/17 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ідас Філм" до Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві про скасування податкового повідомлення-рішення, касаційне провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Ідас Філм" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 24.04.2018 (суддя Маруліна Л.О.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 12.07.2018 (головуючий суддя Кузьменко В.В., судді: Василенко Я.М., Степанюк А.Г.),
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Ідас Філм" звернулося до адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві про скасування податкового повідомлення-рішення від 11.04.2016 №193-1305.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 24.04.2018, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 12.07.2018, у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Товариство з обмеженою відповідальністю "Ідас Філм" звернулося з касаційною скаргою до Верховного Суду.
Ухвалою Верховного Суду від 06.08.2018 відкрито касаційне провадження у справі №826/14757/17 за касаційною скаргою Товариства.
Ухвалою суду від 13.06.2022 касаційний розгляд справи призначено у попередньому судовому засіданні на 14.06.2022.
В обґрунтування підстав касаційного оскарження судових рішень позивач зазначає, що рішення судів попередніх інстанцій підлягають скасуванню з підстав неправильного застосування норм матеріального, процесуального права, неправильної правової оцінки обставин у справі, недослідження доказів, що підтверджують господарські операції. Як вказує позивач, господарські правовідносини між позивачем і контрагентами оформлені у відповідності до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», належним чином підтверджуються відповідними первинними документами. Позивач наполягає, що Товариством порушень податкового законодавства не вчинено, висновки в акті перевірки про непідтвердження факту здійснення господарських операцій безпідставні, оскільки умови договору виконані сторонами, оплату вартості проведено, господарські зобов`язання виконані належним чином. У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій, ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.
Відповідачем подано відзив на касаційну скаргу. Податковий орган зазначає, що під час перевірки встановлено факт відсутності здійснення господарських операцій з контрагентами. Крім того, у наданих документах встановлено неузгодженість даних. У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить залишити касаційну скаргу Товариства без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
Переглянувши касаційну скаргу, Суд вважає, що доводи касаційної скарги не підтверджують обставини неправильного застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права при вирішенні даної справи, з урахуванням наступного.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, податковим органом проведено позапланову виїзну документальну перевірку ТОВ «Ідас Філм» з питань дотримання вимог податкового законодавства під час здійснення фінансово-господарських взаємовідносин з ТОВ «Іствуд Груп» за період з 01.10.2015 по 31.12.2015, з ТОВ «Курсверх» за період з 01.09.2016 по 30.09.2016 та з ТОВ «Трейд Вікторі» за період з 01.11.2016 по 30.11.2016.
За результатами перевірки складено Акт від 07.07.2017 № 458/26-15-14-04-05/39889929 (надалі - Акт перевірки).
Перевіркою встановлено порушення позивачем пункту 44.1 статті 44, пункту 185.1 статті 185, пунктів 198.1, 198.3, 198.6 статті 198 Податкового кодксу України, в результаті чого встановлено заниження податку на додану вартість, в період, що перевірявся, на загальну суму 376650,00грн.
За результатами висновків перевірки Головним управлінням Державної фіскальної служби у м. Києві винесено податкове повідомлення-рішення №0040031404 від 04.08.2017, яким Товариству донараховано податок на додану вартість у розмірі 376000,00грн. та застосовано штрафні санкції у розмірі 94163,00грн.
За наслідками адміністративного оскарження податкові повідомлення-рішення залишено без змін.
Не погоджуючись з податковим повідомленням-рішенням, Товариство звернулося до суду з адміністративним позовом про його скасування.
Відмовляючи у задоволенні позову, суди виходили з того, що в ході проведення перевірки наданих позивачем первинних документів, бухгалтерського та податкового облік, аналізу укладених правочинів, які висвітлюють взаємовідносини з контрагентами встановлено відсутність факту реальності здійснення господарських операцій за перевіряємий період. Суди дійшли висновку про правильність висновків контролюючого органу, щодо порушення Товариством вимог податкового законодавства, що в свою чергу доводить правомірність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами попередніх інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що оскаржувані судові рішення не підлягають скасуванню, з огляду на наступне.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Як вбачається з акту контролюючого органу, перевіркою по взаємовідносинах позивача з контрагентом ТОВ «Іствуд Груп» встановлено, що між позивачем (Замовник) та ТОВ «Іствуд Груп» (Виконавець) укладено договори від 21.09.2015 № 1/1509 та від 09.11.2015 № 2/1511 відповідно до п.2.1, яких, Виконавець забезпечує доставку Обладнання Виконавця до місця проведення зйомок.
Відповідно до п.2.5. Договорів Виконавець зобов`язаний залучити до надання послуг за цими договорами власний технічний персонал у необхідній кількості та з належною кваліфікацією.
Відповідач констатував, що до перевірки не надано жодних документів яким саме технічним персоналом, у якій кількості та яку кваліфікацію повинні мати виконавці вищезазначених послуг.
Позивачем лише надано пояснення, що зйомки проводились переважно у м. Києві та Київській області; суду також не було надано документів, які підтверджували, що контрагент позивача доставляв Обладнання та куди саме.
Суду позивачем також не надано вищевказаних доказів.
Пунктом 85.2 статті 85 ПК України визначено, що платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.
Згідно з пунктом 44.1 статті 44 ПК України, для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Пунктом 44.6 статті 44 ПК України встановлено, що у разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абзаці другому пункту 44.7 цієї статті платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.
Суди з`ясували, що матеріали справи не містять, а позивачем не було надано пояснень стосовно ненадання контролюючому органу первинних документів, пов`язаних з предметом перевірки в неповному обсязі під час її проведення, на спростування складеного контролюючим органом акту про ненадання первинних документів до перевірки від 30.06.2017 № 570/26-15-14-04-05.
Також, відповідно до податкових даних, ТОВ «Іствуд Груп» згідно з поданим звітом 1-Дф за перевіряємий період працювала 1 особа - директор зазначеного контрагента позивача ОСОБА_1 .
При цьому, як зазначено в Акті перевірки та надано до матеріалів справи у протоколі допиту свідка ОСОБА_1 , засвідчено, що відповідно до пояснень зазначеної особи фінансово-господарську діяльність ТОВ "Іствуд Груп» та ТОВ «Кордон Трейд» ОСОБА_1 не здійснювала, документів, щодо взаємовідносин з контрагентами - не підписувала, податкову звітність вказаних підприємств - не складала та не подавала до контролюючих органів, печаток, реєстраційних та установчих документів у неї не було, контрагенти покупці та постачальники їй не відомі, документи по взаємовідносинах з ними - не підписувала та не складала.
Відповідно до податкової бази щодо контрагента позивача порушено кримінальну справу за статтею 205 Кримінального кодексу України.
Також згідно з даними єдиного реєстру податкових накладних, контролюючим органом не вдалось простежити ланцюг поставки послуг постачання, натомість встановлено, що відповідно з господарською діяльністю ТОВ «Іствуд Груп» його контрагентом було продано йому "Рис 1 ґатунку, кілька свіжоморожена, салака, масло, цукор білий, бензин", а ТОВ «Іствуд Груп» надано технічні послуги позивачу.
Позивачем на підтвердження своїх господарських відносин з контрагентом ТОВ «Іствуд Груп», крім податкових декларацій, надано Договір №1/1509 від 21.09.2015 та Акт здачі-приймання наданих послуг (виконаних робіт) до Договору №1/1509 від 21.09.2015.
Суди вказали, що зазначені документи зі сторони контрагента підписані, нібито, директором ТОВ «Іствуд Груп» ОСОБА_1 При цьому, відповідно до протоколу допиту свідка, який наявний в матеріалах справи, ОСОБА_1 , жодних документів господарської діяльності зазначеного підприємства не підписувала.
Також, позивачем на підтвердження своїх господарських відносин з контрагентом ТОВ «Іствуд Груп» надано платіжні доручення.
Суди з`ясували, що вони не містять зазначення дати «Одержано банком», що є обов`язковим реквізитом платіжного доручення, відсутній відповідний штемпель АТ «Райфайзен Банку Аваль» у м. Києві та підпис уповноваженої особи Банку на проведення зазначеної банківської операції.
У справі, що розглядається, судами встановлено, між позивачем (Замовник) та ТОВ «Курсверх» (Виконавець) укладено Договір № 16/54 про надання технічних послуг, відповідно до п.2.1 якого Виконавець забезпечує доставку Обладнання Виконавця до місця проведення зйомок.
Відповідно до п.2.5. вказаного договору зазначено, що Виконавець зобов`язаний залучити до надання послуг за цим договором власний технічний персонал у необхідній кількості та з належною кваліфікацією, проте до перевірки не надано жодних документів, яким саме технічним персоналом, у якій кількості та кваліфікацією повинні мати виконавці вищезазначених послуг.
Проте, до перевірки не надано жодного документу, відповідно до якого можна було б встановити де саме проводились зйомки.
Також зазначених документів не надано і суду.
Слід зазначити, що ТОВ «Курсверх» звіт 1-Дф за перевіряємий період не подавався, у зв`язку з чим визначити кількість працівників та залучення інших працівників за цивільно-правовими договорами встановити неможливо, про що складено акт неподання документів.
Відповідно до Додатку №1 від 05.09.2016 до Договору Виконавець виконує послуги по забезпеченню зйомок телевізійного багатосерійного фільму «Водили» - знімальною, освітлювальною, звукозаписуючою технікою. У зв`язку з не подачею ТОВ «Курсверх» (код 40067343) балансів та звітів та відповідно до єдиного реєстру реєстрації податкових накладних не встановлено придбання або оренда техніки, зазначеної в додатку №1.
Суди констатували, щ у зв`язку з відсутністю власного транспорту та відповідно до єдиного реєстру реєстрації податкових накладних не встановлено придбання послуг по транспортуванню, тому встановити, як саме відбувалось транспортування техніки до місць зйомок, неможливо.
До Єдиного реєстру судових рішень внесено ухвалу Солом`янського районного суду м. Києва від 30.01.2017 у справі №760/21875/ 16-к, якою встановлено, що група осіб, яким підконтрольні ряд підприємств з ознаками «фіктивності» та «транзитності», серед яких ТОВ "Курсверх" (код 40067343) на території міста Києва здійснюють протиправну діяльність, пов`язану із створенням, з метою прикриття незаконної діяльності, суб`єктів господарювання, підроблення документів та надання суб`єктам підприємницької діяльності реального сектору економіки, послуг з незаконного формування податкового кредиту з податку на додану вартість та валових витрат шляхом оформлення безтоварних господарських операцій від ФСГД, що надає можливість службовим особам СГД реального сектору економіки ухилятись від сплати податків до бюджету в особливо великих розмірах.
На підтвердження здійснення розрахунків, позивачем надано платіжне доручення №86 від 20.09.2016 року, як доказ, перерахування на розрахунковий рахунок ТОВ «Курсверх» грошових коштів в сумі 204900,00грн. з зазначенням призначення платежу: за технічні послуги з надання та налаштування обладнання для телезйомок згідно з рах. № 1609201 від 20.09.2016 року, у т.ч. ПДВ 20% - 34150,00грн.
Втім, платіжне доручення не містить зазначення дати «Одержано банком», що є обов`язковим реквізитом виконаного платіжного доручення. Також відсутній відповідний штемпель АТ «Райфайзен Банку Аваль» у м. Києві та підпис уповноваженої особи Банку на проведення зазначеної банківської операції.
Крім того, у цій справі, контролюючим органом встановлено, що між позивачем (Замовник) та ТОВ «Трейдер Вікторі» (Виконавець) укладено Договір від 05.09.2016 року № 16-092/54.
Відповідно до п. 1.1. договору Замовник доручає, а виконавець зобов`язується, на нижче викладених умовах, надати Замовнику технічні послуги забезпечення знімальної, освітлювальної та звукозаписувальної апаратури для виробництва аудіовізуального твору-багатосерійного художнього телевізійного фільму. Проте, до перевірки не надано документів, відповідно до яких можливо було б встановити, для якого саме фільму потрібні вищезазначені послуги. Крім того, відповідно до п.2 договору Виконавець забезпечує доставку Обладнання Виконавцю до місця проведення зйомок, та відповідно до п.2.4. Виконавець має здійснити розгортання Обладнання Виконавця у конкретному місці, вказаному представниками замовника, інсталяцію, комутацію Обладнання Виконавця таким чином, щоб воно становило єдиний комплекс та було повністю готове до зйомок фільму Замовника. Відповідно до п.2.5. договору Виконавець зобов`язаний залучити до надання послуг за цим договором власний технічний персонал у необхідній кількості та з належною кваліфікацією.
Позивачем надано документи, які, за його доводами, підтверджують взаємовідносини останнього із ТОВ «Гравіс Кіно».
Разом з тим, до перевірки не надано жодного документу, відповідно до якого можна встановити, де саме проводились зйомки, яким саме технічним персоналом, у якій кількості та яку кваліфікацією повинні мати виконавці вищезазначених послуг, про що складено акт ненадання документів 30.06.2017 року №570/26-15-14-04-05.
Контролюючим органом простежено ланцюг взаємодії між контрагентами та встановлено невідповідність зареєстрованих даних в податкових деклараціях.