1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 червня 2022 року

м. Київ

справа № 817/1100/17

адміністративне провадження № К/9901/57868/18

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Приватного акціонерного товариства «Консюмерс-Скло-Зоря» до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 14.11.2017 (суддя - Дорошенко Н.О.) та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 27.06.2018 (головуючий суддя - Охрімчук І.Г., судді: Капустинський М.М., Моніч Б.С.) у справі №817/1100/17 .

встановив:

Приватне акціонерне товариство «Консюмерс-Скло-Зоря» (далі - ПрАТ «Консюмерс-Скло-Зоря») звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, в якому просило суд:

визнати протиправною бездіяльність Офісу великих платників податків ДФС в частині неузгодження заявленої позивачем суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість за грудень 2015 року в сумі 666415,00грн., за грудень 2016 року в сумі 517704,14грн., за січень 2017 року в сумі 505917,95грн., в частині неподання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновку про суми відшкодування податку на додану вартість позивачу за грудень 2015 року в сумі 666415,00грн., за грудень 2016 року в сумі 517704,14грн., за січень 2017 року в сумі 505917,95грн., а також в частині невнесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні дані щодо бюджетного відшкодування ПрАТ «Консюмерс-Скло-Зоря» сум податку на додану вартість за грудень 2015 року в сумі 666415,00грн., за грудень 2016 року в сумі 517704,14грн., за січень 2017 року в сумі 505917,95грн.;

зобов`язати Офіс великих платників податків ДФС внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні дані щодо сум узгодженого бюджетного відшкодування податку на додану вартість ПрАТ «Консюмерс-Скло-Зоря» за грудень 2015 року в сумі 666415,00грн., за грудень 2016 року в сумі 517704,14грн., за січень 2017 року в сумі 505917,95грн.

Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 14.11.2017, залишеною без змін постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 27.06.2018, позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Офісу великих платників податків ДФС щодо неподання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновку про суму податку на додану вартість, що підлягає відшкодуванню з бюджету ПрАТ «Консюмерс-Скло-Зоря» за грудень 2015 року в сумі 666415,00грн., за грудень 2016 року в сумі 499255,14грн., за січень 2017 року в сумі 505917,95грн.

Визнано протиправною бездіяльність Офісу великих платників податків ДФС щодо невнесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомостей про узгоджені суми бюджетного відшкодування ПрАТ «Консюмерс-Скло-Зоря» податку на додану вартість за грудень 2015 року в сумі 666415,00грн., за грудень 2016 року в сумі 499255,14грн., за січень 2017 року в сумі 505917,95грн.

Зобов`язано Офіс великих платників податків ДФС внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування відомостей про узгоджені суми бюджетного відшкодування ПрАТ «Консюмерс-Скло-Зоря» податку на додану вартість за грудень 2015 року в сумі 666415,00грн.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, Офіс великих платників податків ДФС оскаржив їх у касаційному порядку.

У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 14.11.2017, постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 27.06.2018 в частині задоволення позову та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову повністю.

В обґрунтування своїх доводів Офіс великих платників податків ДФС вказує, що по деклараціям з податку на додану вартість за грудень 2015 року, за грудень 2016 року та січень 2017 року встановлено ряд контрагентів, по яких за результатами проведеного аналізу баз даних контролюючого органу не досліджується ланцюг постачання склобою від виробника до позивача, що і стало причиною невідшкодування заявлених в деклараціях сум податку на додану вартість. Крім того, у зв`язку з надходженням податкової інформації щодо контрагентів позивача, наказом Офісу ВПП ДФС від 31.07.2017 №1648 розпочато позапланову документальну виїзну перевірку ПрАТ «Консюмерс-Скло-Зоря». Також зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій не відповідають нормам податкового законодавства, а саме: статті 200 Податкового кодексу України, пунктів 55, 56 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

У відзиві на касаційну скаргу ПрАТ «Консюмерс-Скло-Зоря» зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, позивач просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, 19.01.2016 ПрАТ «Консюмерс-Скло-Зоря» подало до Офісу великих платників податків ДФС податкову декларацію з ПДВ за грудень 2015 року та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування від 19.01.2016 в сумі 3792862,00 грн.

18.01.2017 позивачем подано податкову декларацію з ПДВ за грудень 2016 року та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування від 17.01.2017 в сумі 3138426,00 грн.

16.03.2017 подано податкову декларацію з ПДВ за січень 2017 року та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування від 16.03.2017 в сумі 6022901,00 грн.

На розрахунковий рахунок ПрАТ «Консюмерс-Скло-Зоря» були відшкодовані суми ПДВ:

по декларації за грудень 2015 року - 12.02.2016 в сумі 3126447,00 грн. (залишок невідшкодованої суми ПДВ 666415,00 грн.);

по декларації за грудень 2016 року - 27.02.2017 в сумі 2620721,86 грн. (залишок невідшкодованої суми ПДВ 517704,14 грн.);

по декларації за січень 2017 року - 31.03.2017 в сумі 5516983,05 грн. (залишок невідшкодованої суми ПДВ 505917,95 грн.).

07.03.2017 ПрАТ «Консюмерс-Скло-Зоря» звернулось до відповідача з запитом на отримання публічної інформації №75, в якому просило надати відповідь на поставлені питання щодо невідшкодованої суми ПДВ.

15.03.2017 на адресу позивача Офісом великих платників податків ДФС надіслано лист «Про надання відповіді» №14620/10/28-10-41-09-08, за змістом якого сума залишку невідшкодованого ПДВ в розмірі 666415,00 грн. за грудень 2015 року та в розмірі 517704,14 грн. за грудень 2016 року за результатами камеральних перевірок залишена на відпрацювання по ланцюгу постачання від виробника та до моменту отримання матеріалів зустрічних звірок.

Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача, з метою відновлення порушеного права на отримання бюджетного відшкодування ПДВ позивач 05.04.2017 звернувся листом № 108 до Державної фіскальної служби України з проханням визнати протиправними рішення ОВПП щодо неповного проведення бюджетного відшкодування ПДВ за періоди грудня 2015 року, грудня 2016 року та січня 2017 року, а також відновити порушене право позивача на отримання бюджетного відшкодування ПДВ на загальну суму 1 690 037,09 грн.

Державна фіскальна служба України листом від 04.05.2017 № 9587/6/99-99-12-03-02-15 «Про надання інформації» повідомила позивача, що залишок невідшкодованих сум ПДВ не повернутий через проведення контрольно-перевірочних заходів у зв`язку з необхідністю дослідження правомірності формування податкового кредиту.

Порядок визначення суми податку, що підлягає відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків врегульовано статтею 200 Податкового кодексу України.

Відповідно до пунктів 200.7 та 200.10 цієї статті платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації. Протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном отримання податкової декларації, податковий орган проводить камеральну перевірку заявлених у ній даних.

Платники податку, які мають право на бюджетне відшкодування відповідно до цієї статті та подали заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, отримують таке бюджетне відшкодування у разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки.

Відповідно до пунктів 200.12 та 200.13 статті 200 Податкового кодексу України орган державної податкової служби зобов`язаний у п`ятиденний строк після закінчення перевірки подати органу Державного казначейства України висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету. На підставі отриманого висновку відповідного контролюючого органу, орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів видає платнику податку зазначену в ньому суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку протягом п`яти операційних днів після отримання висновку органу державної податкової служби.

Судами також встановлено, що контролюючим органом проведено камеральну перевірку правомірності нарахування ПрАТ «Консюмерс-Скло-Зоря» бюджетного відшкодування ПДВ за грудень 2015 року, за результатами якої складено довідку від 04.02.2016 № 108/28-10-40-30/22555135, відповідно до якої при відображенні ПрАТ «Консюмерс-Скло-Зоря» у декларації за грудень 2015 року залишку від`ємного значення між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту в сумі 3792862 грн. (рядок 19 декларації) та бюджетного відшкодування ПДВ у сумі 3792862 грн. (рядок 23.2. декларації) порушень не встановлено; інших порушень та ризиків не встановлено. Разом з тим, зазначено, що остаточні висновки щодо бюджетного відшкодування ПДВ будуть здійснені після проведення заходів, передбачених Податковим кодексом України.

Також контролюючим органом проведено камеральну перевірку правомірності нарахування позивачем бюджетного відшкодування ПДВ за грудень 2016 року, за результатами якої складено довідку від 17.02.2017 № 291/28-10-41-09/22555135, відповідно до якої при відображенні ПрАТ «Консюмерс-Скло-Зоря» у декларації за грудень 2016 року залишку від`ємного значення між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту в сумі 3138426 грн. (рядок 19 декларації) та бюджетного відшкодування ПДВ у сумі 3138426 грн. (рядок 20.2.1 декларації) порушень не встановлено. Наведено інформацію про можливих ризикових контрагентів-постачальників, які формують податковий кредит.


................
Перейти до повного тексту