1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 червня 2022 року

м. Київ

справа №2а-9050/12/1370

касаційне провадження № К/9901/39651/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,

розглянув у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін касаційну скаргу Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у місті Львові міжрегіонального головного управління ДФС України (далі - Інспекція) на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 28.07.2016 (суддя Кедик М.В.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 29.03.2017 (головуючий суддя - Бруновська Н.В., судді - Гулид Р.М., Шавель Р.М.) у справі за позовом Відкритого акціонерного товариства «Нафтопереробний комплекс - Галичина» (далі - Товариство) до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у місті Львові міжрегіонального головного управління ДФС України про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень

У С Т А Н О В И В:

У жовтні 2012 року Товариство звернулось до суду із позовом до Інспекції, у якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 13.06.2012 № 0000840802/534/4221 та від 04.09.2012 № 0001020802/9099 і № 0000510808/9100.

На обґрунтування зазначених позовних вимог Товариство послалося на те, що: згідно абзацу 7 статті 1 Закону України «Про систему оподаткування» (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) податки і збори (обов`язкові платежі), справляння яких не передбачено цим Законом, сплаті не підлягають; в переліку загальнодержавних податків (зборів), встановлених у статтях 9 та 10 Податкового кодексу України, відсутній такий податок (збір) як «частина чистого прибутку (доходу)»; норма підпункту 7.8.2 пункту 7.8 статті 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачає одночасну сплату дивідендів всім акціонерам та за рішенням емітента, а не окремо випадок нарахування частини прибутку на рахунки держави.

Справа неодноразово розглядалася різними судовими інстанціями.

Львівський окружний адміністративний суд постановою від 28.07.2016, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 29.03.2017, позов задовольнив повністю: визнав протиправними та скасував податкові повідомлення-рішення від 13.06.2012 № 0000840802/534/4221 та від 04.09.2012 № 0001020802/9099 і № 0000510808/9100.

Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що: оскільки в переліку загальнодержавних податків (зборів), встановлених у статях 9 та 10 Податкового кодексу України, відсутній такий податок (збір) як «частина чистого прибутку (доходу)», то обов`язок підприємства сплатити частину чистого прибутку до Державного бюджету не є податковим зобов`язанням у розумінні Податкового кодексу України; враховуючи те, що встановлений статтями 59, 60 Закону України «Про державний бюджет на 2009 рік» обов`язок щодо сплати частини чистого прибутку суб`єктами господарювання до бюджету не є грошовим зобов`язанням, а відтак встановлена статтею 127 Податкового кодексу України відповідальність платників податків, зборів (обов`язкових платежів) у вигляді штрафу не поширюється на сплату зазначеного платежу.

Інспекція оскаржила рішення судів першої та апеляційної інстанцій до Вищого адміністративного суду України, який ухвалою від 03.07.2017 відкрив касаційне провадження у справі за касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник вказує на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, оскільки суди не надали належної правової оцінки тому, що: в силу положень постанови Кабінету Міністрів України від 08.04.2009 № 315 у разі неприйняття господарськими товариствами, у статутному фонді яких є корпоративні права держави, рішення про нарахування дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності за 2008 рік, такі господарські товариства також сплачують частину чистого прибутку до державного бюджету у розмірі, визначеному за базовими нормативами відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів, встановлених на відповідний рік, до 01 червня 2009 року; оскільки згідно даних реєстру власників цінних паперів Фонду державного майна належить 217668739 штук простих іменних акцій Товариства (що становить 25% акцій Товариства), а також зважаючи на те, що рішенням Господарського суду Львівської області від 15.10.2009 у справі № 24/122 було визнано недійсним рішення загальних зборів акціонерів Товариства від 03.04.2009, оформлене протоколом загальних зборів акціонерів від 03.04.2009 № 1/2009 в частині затвердження порядку розподілу чистого прибутку та виплати дивідендів за результатами господарської діяльності Товариства у 2008 році, то позивач зобов`язаний був спрямувати частину чистого прибутку на виплату дивідендів до Державного бюджету України у сумі 468787,50 грн. (12501000,00 грн.*25%*15%) в термін до 01.06.2009; оспорювані податкові повідомлення-рішення були прийняті у період дії Податкового кодексу України, згідно яких Товариству були визначені не податкові, а грошові зобов`язання.

Товариство не скористалось своїм процесуальним правом на подання відзиву на касаційну скаргу.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 18.02.2022 прийняв касаційну скаргу Інспекції до провадження та визнав за можливе проведення попереднього розгляду справи і призначив попередній розгляд справи на 22.02.2022, під час проведення якого суд дійшов висновку про призначення справи до касаційного розгляду у спрощеному провадженні без повідомлення сторін на 15.03.2022.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 був введений в Україні воєнний стан із 05 годин 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб (Указ затверджений Законом України від 24.02.2022 №2102-ІХ) та продовжений згідно з Указами Президента України від 14.03.2022 №133\2022 (Указ затверджений Законом України від 15.03.2022 №2119-ІХ), від 18.04.2022 № 259/2022 (Указ затверджений Законом України від 21.04.2022 № 2212-IX), від 17.05.2022 № 341/2022 (Указ затверджений Законом України від 22.05.2022 № 2263-IX), у зв`язку з чим, справи, призначені до розгляду Верховним Судом на 15.03.2022 були зняті з розгляду.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 06.06.2022 призначив справу до касаційного розгляду у спрощеному провадженні без повідомлення сторін на 07.06.2022.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи та, враховуючи межі касаційної скарги, дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

У справі, що розглядається, суди попередніх інстанцій встановили, що Інспекція провела позапланову невиїзну документальну перевірку Товариства з питань достовірності обчислення та повноти сплати частини чистого прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності господарських товариств, у статутному фонді яких є корпоративні права держави, за 2008 рік, а також, авансового внеску з податку на прибуток, нарахованого на суму дивідендів, призначених для виплати, результати якої оформлені актом №175/08-20/00152388 від 24.05.2012, за висновками якого Товариством були порушені: вимоги статей 59, 60 Закону України «Про державний бюджет на 2009 рік», постанови Кабінету Міністрів України від 08.04.2009 «Про затвердження базових нормативів відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави», які полягали у тому, що Товариством не було нараховано та не було сплачено в установлений законодавством України термін частину чистого прибутку (доходу) до Державного бюджету України за результатами фінансово-господарської діяльності за 2008 рік у сумі 468787,50 грн.; вимоги підпункту 7.8.2 пункту 7.8 статті 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», в результаті чого Товариством занижено авансовий внесок з податку на прибуток за 2008 рік на суму 117196,88 грн.

Зокрема, у акті перевірки було вказано, що згідно даних реєстру власників цінних паперів Фонду державного майна належить 217668739 штук простих іменних акцій Товариства (що становить 25% акцій Товариства). Рішенням Господарського суду Львівської області від 15.10.2009 у справі № 24/122, залишеним в силі постановою Вищого господарського суду України від 08.04.2010, було визнано недійсним рішення загальних зборів акціонерів Товариства від 03.04.2009, оформлене протоколом загальних зборів акціонерів від 03.04.2009 № 1/2009 в частині затвердження порядку розподілу чистого прибутку та виплати дивідендів за результатами господарської діяльності Товариства у 2008 році. З огляду на викладене, Товариство зобов`язане було спрямувати частину чистого прибутку на виплату дивідендів до Державного бюджету України у сумі 468787,50 грн. (12501000,00 грн.*25%*15%) в термін до 01.06.2009 та, як наслідок, нарахувати та сплатити авансовий внесок з податку на прибуток за 2008 рік у сумі 117196,88 грн. (468787,50 грн.*25%), з огляду на положення пункту 1.9 статті 1, підпункту 7.8.2 пункту 7.8 статті 7Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств».

На підставі висновків вказаного акта перевірки та з урахуванням процедури адміністративного оскарження Інспекція прийняла податкові повідомлення-рішення: 13.06.2012 № 0000840802/534/4221, яким збільшила Товариству суму грошового зобов`язання за платежем: частина чистого прибутку (доходу) господарських організацій на 468787,50 грн. - за основним платежем, 117196,88 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами); від 04.09.2012 № 0001020802/9099, яким збільшила Товариству суму грошового зобов`язання за платежем: податок на прибуток на 117196,88 грн. - за основним платежем; від 04.09.2012 № 0000510808/9100, яким збільшила Товариству суму грошового зобов`язання за платежем: податок на прибуток на 29299,22 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами).

Відповідно до частини восьмої статті 59 Закону України «Про державний бюджет України на 2009 рік» господарські товариства, у статутному фонді яких є корпоративні права держави (крім Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України»), сплачують до 01 червня 2009 року до Державного бюджету України дивіденди, нараховані за результатами фінансово-господарської діяльності за 2008 рік пропорційно розміру державної частки (акцій, паїв) у їх статутних фондах у розмірі базових нормативів відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів.

Згідно частини першої статті 60 Закону України «Про державний бюджет України на 2009 рік» у разі неприйняття господарськими товариствами, у статутному фонді яких є корпоративні права держави, та господарськими товариствами, 50 і більше відсотків акцій (часток, паїв) яких знаходиться у статутних фондах господарських товариств, частка держави яких складає не менше 50 відсотків (крім закритого акціонерного товариства «Укргаз-Енерго»), рішення про нарахування дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності за 2006, 2007 та 2008 роки до 1 червня 2009 року, такі господарські товариства сплачують частину чистого прибутку до державного бюджету у розмірі, визначеному за базовими нормативами відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів, встановлених на відповідний рік, до 01 червня 2009 року.


................
Перейти до повного тексту