1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 червня 2022 року

м. Київ

справа № 420/2758/19

адміністративне провадження № К/9901/27464/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду в касаційній інстанції адміністративну справу № 420/2758/19

за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «ДЮНА-ПІВДЕНЬ» про припинення права користування надрами шляхом анулювання дозволу, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «ДЮНА-ПІВДЕНЬ» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26.07.2019 (суддя Вовченко О.А.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11.09.2019 (головуючий суддя Запорожан Д.В., судді: Осіпов Ю.В., Танасогло Т.М.),

ВСТАНОВИВ:

В травні 2019 року Державна служба геології та надр України (далі також - позивач, Держгеонадра) звернулась до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «ДЮНА-ПІВДЕНЬ» (далі також - відповідач, Товариство) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 18 жовтня 2006 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю «ДЮНА-ПІВДЕНЬ».

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 26 липня 2019 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11 вересня 2019 року, позов задоволено.

Судами встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ДЮНА-ПІВДЕНЬ» (код ЄДРПОУ 32935973) зареєстроване 30 червня 2004 року; основний вид діяльності за КВЕД: 08.12 Добування піску, гравію, глин і каоліну.

18 жовтня 2006 року Державною службою геології та надр України Товариству надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4069 з метою видобування піску та піщано-галечних порід, придатних в якості сировини для заповнення бетону, як баласту для залізничної колії, для виготовлення штукатурних та кладочних розчинів на Біляївському родовищі ділянка №2 лівого схилу р. Турунчук строком на 20 років.

Між позивачем та відповідачем (надрокористувач) укладено угоду від 18 жовтня 2006 року № 4069 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, за умовами якої Держгеонадра надає надрокористувачу право користування ділянкою надр з метою видобування корисних копалин, а надрокористувач зобов`язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених Дозволом, цією Угодою і нормами діючого законодавства. Надрокористувач зобов`язаний зокрема надавати Держгеонадра інформацію щодо користування надрами, проводити повторну державну експертизу та оцінку запасів родовищ корисних копалин через кожні п`ять років експлуатації ділянки надр (п.5.3). Надрокористувач зобов`язаний в установленому порядку подавати до Держгеонадр України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр (п.7.2).

Державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» (далі також - ДНВП «Геоінформ України») листом від 19 жовтня 2016 року № 03/303-3877 повідомило позивачу перелік суб`єктів господарювання, які звітували до ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів (ф.5-гр, 6-гр, 7-гр) за 2015 рік з 01 квітня 2016 року по 12 жовтня 2016 року. Товариство з обмеженою відповідальністю «ДЮНА-ПІВДЕНЬ» у такому переліку відсутнє.

Наказом позивача від 16 листопада 2016 року № 431 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №4069 від 18 жовтня 2006 року, наданого ТОВ «ДЮНА-ПІВДЕНЬ», у зв`язку з невиконанням надрокористувачем особливих умов спеціального дозволу, а саме щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формою 5-гр за 2015 рік та встановлено термін для усунення порушень - 30 календарних днів з моменту опублікування оголошення в офіційному виданні "Урядовий кур`єр".

Наказом від 19 грудня 2016 року №490 Державної служби геології та надр України, доповнено перелік порушень та підстав для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, а саме зазначено п.3 ст.53 Кодексу України про надра, п.25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 1994 року №865 та п.п.1 п.22 Порядку №615.

22 лютого 2017 року ТОВ «ДЮНА-ПІВДЕНЬ» направило позивачу лист №22/02-17, в якому повідомило, що розпочало роботи по геолого-економічній оцінці запасів родовища Біляївське, ділянка №2 лівого схилу р. Турунчук для їх затвердження ДКЗ України, у зв`язку з чим просило надати додатковий термін на усунення порушення.

Наказом Державної служби геології та надр України №140 від 29 березня 2017 року у зв`язку з надходженням листа ТОВ «ДЮНА-ПІВДЕНЬ» №22/02-17 наказано зупинити дію спеціального дозволу на користування надрами №4069 від 18 жовтня 2006 року з 01.01.2018 року та визнано такими, що втратили чинність пункт 11 додатку 1 до наказу Держгеонадр №431 від 16 листопада 2016 року №431 та пункт 13 додатку до наказу Держгеонадр від 19 грудня 2016 №490.

Причини зупинення дії спеціального дозволу Товариством усунуто не було.

У зв`язку із вказаним, відповідачу направлено лист від 10 січня 2019 року №484/03/14-19 із проханням протягом п`ятнадцяти днів надати власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами.

Оскільки жодних листів чи інформації про усунення порушень від Товариства до Державної служби геології та надр України не надходило, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, висновки якого підтримав апеляційний суд, виходив з того, що порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, є підставою для припинення права користування такими.

Не погоджуючись з судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.

Касаційну скаргу обґрунтовано зокрема тим, що у зв`язку з відсутністю незгоди надрокористувача на припинення права користування надрами, спір не підлягає розгляду в судовому порядку.

Державна служба геології та надр України у письмових запереченнях на касаційну скаргу проти доводів та вимог такої заперечила, вважаючи їх безпідставними, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій, які просить залишити без змін, - обґрунтованими та законними.

Переглянувши судові рішення та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши правильність застосування норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд приходить до наступного висновку.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Повноваження Держгеонадра України у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, Кодексом України про надра, Положенням про Державну службу геології та надр України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі - Положення №1174), Порядком №615.

Статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.

Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).

Зі змісту частини другої статті 24 Кодексу України про надра вбачається, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Статтею 60 Кодексу України про надра встановлено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.


................
Перейти до повного тексту