ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 червня 2022 року
м. Київ
справа № 620/4661/21
провадження № К/9901/46248/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів:, Стрелець Т.Г., Шарапи В.М., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду у складі судді Житняк Л.О. від 02 червня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Файдюка В.В., Мєзєнцева Є.І., Собківа Я.М. від 09 листопада 2021 року,
УСТАНОВИВ:
Вступ
1. Позивач є отримувачем пенсії за вислугу років призначеної відповідно до Закону України «Про прокуратуру» № 1789-ХІІ у розмірі 80% заробітної плати. Позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії. Відповідачем проведено перерахунок пенсії позивача. Після проведеного перерахунку її розмір склав 60% від суми місячної заробітної плати та з урахуванням обмеження пенсії десятьма розмірами прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з позовом.
2. З огляду на обставини справи, висновки судів попередніх інстанцій та доводи касаційної скарги, для правильного вирішення спору у цій справі, Суду слід відповісти на ключові питання: 1) який відсоток застосовуються при перерахунку пенсії у зв`язку із підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників, пенсія яким була призначена відповідно до Закону України «Про прокуратуру» № 1789-ХІІ, а перерахунок здійснюється на виконання вимог статті 86 Закону України «Про прокуратуру» № 1697-VІІ»? 2) чи підлягає обмеженню десятьма розмірами прожиткового мінімуму для працездатних осіб пенсія прокурорсько-слідчих працівників, пенсія яким була призначена відповідно до Закону України «Про прокуратуру» № 1789-ХІІ, а перерахунок здійснюється на виконання вимог статті 86 Закону України «Про прокуратуру» № 1697-VІІ»?
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
3. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії, у якому просив:
- визнати протиправним рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про обмеження пенсії ОСОБА_1 максимальним розміром;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області здійснити перерахунок та виплату пенсії за вислугу років, в розмірі 80% від суми місячної заробітної плати, без обмеження максимального розміром пенсії, на підставі довідки Чернігівської обласної прокуратури про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується для перерахунку пенсії від 09 квітня 2021 року № 21-96 вих.21, починаючи з 01 квітня 2021 року, відповідно до вимог частини двадцятої статті 86 Закону України «Про прокуратуру», від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII з виплатою різниці між фактично отриманою та перерахованою сумою пенсії.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
4. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 02 червня 2021 року позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено.
Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області щодо обмеження пенсії ОСОБА_1 максимальним розміром.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області з 01 квітня 2021 року перерахувати та виплатити ОСОБА_1 призначену пенсію за вислугу років у розмірі 80% (в редакції станом на час призначення пенсії відповідно до статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» № 1789-ХІІ) від розміру заробітної плати, що визначена у довідці Чернігівської обласної прокуратури від 09 квітня 2021 року № 21-96 вих.21 без обмеження граничного розміру пенсії та виплатити різницю між належною до сплати та фактично виплаченою пенсією за період з 01 квітня 2021 року до моменту здійснення перерахунку.
5. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив із того, що Кабінетом Міністрів України на виконання вимог статті 86 Закону України «Про прокуратуру» № 1697-VII не визначено умови та порядок перерахунку пенсій працівникам прокуратури. Однак, відсутність затверджених Кабінетом Міністрів України порядку та умов перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури не може бути підставою для відмови у такому перерахунку.
6. Враховуючи, що до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце, та те, що постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 657 збільшено заробітну плату, позивач має право на перерахунок раніше призначеної пенсії.
7. Враховуючи, що позивач є пенсіонером і пенсія йому призначена у 2010 році, то до розміру його пенсії не можуть застосовуватись обмеження максимального розміру пенсії, визначені абзацом 6 частини п`ятнадцятої статті 86 Закону України «Про прокуратуру» №1697-VII, а тому позивач має право на перерахунок пенсії без обмеження її максимальним розміром, а здійснений з квітня 2021 року відповідачем перерахунок, яким розмір пенсії зменшено до десяти прожиткових мінімумів встановлених для осіб, які втратили працездатність є протиправним.
8. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 листопада 2021 року рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 02 червня 2021 року змінено шляхом виключення абзацу другого резолютивної частини рішення та викладенням абзацу третього резолютивної частини рішення у наступній редакції:
«Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області з 01 квітня 2021 року перерахувати та виплатити ОСОБА_1 призначену пенсію за вислугу років у розмірі 80% (в редакції станом на час призначення пенсії відповідно до ст. 50-1 Закону України «Про прокуратуру» № 1789-ХІІ) від розміру заробітної плати, що визначена у довідці Чернігівської обласної прокуратури від 08 квітня 2021 року № 21-96 вих.21 та виплатити різницю між належною до сплати та фактично виплаченою пенсією за період з 01 квітня 2021 року до моменту здійснення перерахунку».
9. В іншій частині рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 02 червня 2021 року залишено без змін.
10. Змінюючи рішення суду першої інстанції в частині позовної вимоги про здійснення перерахунку пенсії без обмеження максимального розміру пенсії, суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідно до абзацу 6 частини п`ятнадцятої статті 86 Закону України «Про прокуратуру» № 1697-VII максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, встановлених для осіб, які втратили працездатність.
11. Положення норм чинного законодавства, якими обмежувався максимальний розмір пенсії не визнавались у встановленому порядку Конституційним Судом України такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), отже, є чинними і підлягають виконанню.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
12. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області звернулось із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 02 червня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 листопада 2021 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
13. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 24 березня 2010 року призначена пенсія за вислугу років відповідно статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» № 1789-ХІІ у розмірі 80% від суми місячної заробітної плати.
14. Головним управлінням Пенсійного фонду України в Чернігівській області проведено перерахунок пенсії позивачки. Після проведеного перерахунку її розмір склав 60% від суми місячної заробітної плати та з урахуванням обмеження пенсії десятьма розмірами прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що складає 17690,00 грн.
15. Не погоджуючись із діями та рішенням відповідача щодо зменшення відсоткового значення пенсії відповідних сум грошового забезпечення з 80% до 60% та обмеження пенсії десятьма прожитковими мінімумами для працездатних осіб протиправними, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
16. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами попередніх інстанцій прийнято оскаржувані судові рішення без урахування практики Верховного Суду із зазначених правовідносин викладеної Верховним Судом у постанові від 29 вересня 2020 року у справі № 263/14242/17 в частині повноважень органів державної влади та рішенні від 14 вересня 2020 року у справі № 560/2120/20, яка залишеним без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 20 січня 2021 року.
17. Відповідач зазначає, що перерахунок пенсій працівникам прокуратури, у зв`язку з підвищенням заробітної плати, здійснюється за нормами Закону України «Про прокуратуру» № 1697-VII. Відповідно до частини другої статті 86 Закону України «Про прокуратуру» № 1697-VII пенсія призначається в розмірі 60% від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. Стаття 86 Закону України «Про прокуратуру» № 1697-VII не містить жодних інших положень щодо визначення відсоткового розміру чи зміни відсоткового розміру призначених відповідно до цієї статті пенсій під час їх перерахунку.
18. Скаржник вказує на те, що положеннями частини другої статті 86 Закону України «Про прокуратуру» 1697-VII, які є чинними на момент здійснення перерахунку та на даний час, і неконституційними не визнані, передбачено, що пенсія працівникам прокуратури призначається в розмірі 60 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати.
19. ОСОБА_1 подано відзив на касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 02 червня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 листопада 2021 року.
20. У відзиві на касаційну скаргу позивачка вказує на те, що оскільки йому призначена пенсія у 2010 року, тобто до 01 січня 2016 року, тому дія положень Закону щодо визначення максимального граничного розміру пенсії (обмеження) до нього не застосовується в силу пункту 2 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 24 грудня 2015 року № 911-VIII.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права
21. Статтею 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05 листопада 1991 року № 1789-ХІІ у редакції, чинній до 01 жовтня 2011 року, було передбачено, що прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку.
22. Законом України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 08 липня 2011 року № 3668-VI у статтю 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05 листопада 1991 року № 1789-ХІІ внесено зміни, відповідно до яких пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії.
23. Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27 березня 2014 року № 1166-VII у статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05 листопада 1991 року № 1789-ХІІ у частинах другій і п`ятій цифри « 80» замінено цифрами « 70».
24. Законом України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2014 року № 76-VIII у статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05 листопада 1991 року № 1789-ХІІ у частинах другій та п`ятій цифри « 70» замінено цифрами « 60».
25. За правилами частини вісімнадцятої цієї статті (у редакції, чинній до 01 січня 2015 року) призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, у якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи. З 01 січня 2015 року умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначалися Кабінетом Міністрів України.
26. Водночас 15 липня 2015 року набрав чинності Закон України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VІІ, відповідно до Розділу ХІІ Прикінцевих положень якого визнано таким, що втратив чинність із набранням чинності цим Законом, зокрема, Закон України «Про прокуратуру» від 05 листопада 1991 року № 1789-ХІІ, крім, частин третьої, четвертої, шостої та одинадцятої статті 50-1, що втратили чинність з 15 грудня 2015 року.
27. З набранням чинності Законом України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VІІ пенсійне забезпечення працівників прокуратури регулюється положеннями статті 86, за правилами частин першої, другої якої прокурори мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років. Пенсія призначається в розмірі 60 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії.
28. Згідно із частиною двадцятою цієї статті призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок. Перерахунок призначених пенсій проводиться з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув право на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Пенсія працюючим пенсіонерам перераховується також у зв`язку з призначенням на вищу посаду, збільшенням вислуги років, присвоєнням почесного звання або наукового ступеня та збільшенням розміру складових його заробітної плати в порядку, передбаченому частинами другою, третьою та четвертою цієї статті, при звільненні з роботи або за кожні два відпрацьовані роки.
29. Конституційний Суд України за результатами розгляду справи № 3-209/2018 (2413/18, 2807/19) ухвалив рішення від 13 грудня 2019 року № 7-р(II)/2019 та вирішив таке:
визнав таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), положення частини двадцятої статті 86 Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року №1697-VII зі змінами, яким передбачено, що умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України;
положення частини двадцятої статті 86 Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII зі змінами, визнане неконституційним, втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій
30. Частина двадцята статті 86 Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VІІ (в первинній редакції) мала такий текст: «Призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок. Перерахунок призначених пенсій проводиться з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув право на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Пенсія працюючим пенсіонерам перераховується також у зв`язку з призначенням на вищу посаду, збільшенням вислуги років, присвоєнням почесного звання або наукового ступеня та збільшенням розміру складових його заробітної плати в порядку, передбаченому частинами другою, третьою та четвертою цієї статті, при звільненні з роботи або за кожні два відпрацьовані роки».
31. Розділ XII «Прикінцеві положення» Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VІІ щодо набрання ним чинності (в розрізі конкретних статей закону) неодноразово змінювався, переважна більшість статей (у т.ч. стаття 86) цього Закону набрали чинності з 15 липня 2015 року. Водночас з 15.07.2015 втратив чинність Закон України «Про прокуратуру» №1789-ХІІ (крім пункту 8 частини першої статті 15, частини четвертої статті 16, абзацу першого частини другої статті 46-2, статті 47, частини першої статті 49, частини п`ятої статті 50, частин третьої, четвертої, шостої та одинадцятої статті 50-1, частини третьої статті 51-2, статті 53 щодо класних чинів).
32. 01 січня 2015 року набрав чинності Закон України від 28 грудня 2014 року № 76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України», яким, з-поміж іншого, внесено такі зміни:
частину вісімнадцяту статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» №1789-ХІІ (діяла до 15 липня 2015 року) викладено в такій редакції: «Умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України»;
частину двадцяту статті 86 Закону України від 14 жовтня 2014 року «Про прокуратуру» №1697-VІІ (набрала чинності 15 липня 2015 року) викладено у такій редакції: « 20. Умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України».
33. Отже, починаючи з 1 січня 2015 року в Україні:
жоден закон не визначав ані умов (підстав), ані порядку перерахунку пенсій за вислугу років, призначених на підставі Закону України «Про прокуратуру»;
законодавець делегував повноваження щодо встановлення умов та порядку перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури Кабінету Міністрів України.
34. Суд установив, що Кабінет Міністрів України впродовж 2015 - 2019 років не визначив умов та порядку перерахунку пенсій працівникам прокуратури.
35. Така бездіяльність Кабінету Міністрів України призвела до чисельних судових спорів між пенсіонерами, які отримують пенсію відповідно до Закону України «Про прокуратуру» та Пенсійним фондом України.
36. Відповідно до частини другої статті 152 Конституції України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.
37. Конституційний Суд України встановив такий порядок виконання рішення № 7-р(II)/2019:
частина двадцята статті 86 Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII зі змінами не підлягає застосуванню з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення;
частина двадцята статті 86 Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII підлягає застосуванню в первинній редакції:
« 20. Призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок. Перерахунок призначених пенсій проводиться з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув право на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Пенсія працюючим пенсіонерам перераховується також у зв`язку з призначенням на вищу посаду, збільшенням вислуги років, присвоєнням почесного звання або наукового ступеня та збільшенням розміру складових його заробітної плати в порядку, передбаченому частинами другою, третьою та четвертою цієї статті, при звільненні з роботи або за кожні два відпрацьовані роки».
38. Протягом усього періоду дії норми статті 86 Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII, яка визначала, що умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України, позивачка мала право на перерахунок пенсії, проте була позбавлена можливості таке право реалізувати з огляду на бездіяльність Кабінету Міністрів України.
39. Верховний Суд в постанові від 24 квітня 2019 року (справа № 826/8546/18) звернув увагу, що Кабінет Міністрів України протягом тривалого часу ухиляється від прийняття рішення про встановлення порядку та умов перерахунку пенсій працівникам прокуратури, необхідність прийняття яких Законом України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII покладено саме на Уряд.
40. Суди у зазначеній справі визнали протиправною бездіяльність Кабінету Міністрів України щодо неприйняття порядку та умов перерахунку пенсій працівникам прокуратури, як це передбачено частиною 20 статті 86 Закону України «Про прокуратуру» та зобов`язали Кабінет Міністрів України протягом 30 днів з дня набрання рішенням законної сили вжити заходів та ухвалити рішення про встановлення порядку та умов перерахунку пенсій працівникам прокуратури.