ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 червня 2022 року
м. Київ
справа №580/258/21
адміністративне провадження № К/9901/25218/21 К/9901/24119/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стеценка С.Г.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №580/258/21
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області
про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії
за касаційними скаргами ОСОБА_1 та Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 29.03.2021 (головуючий суддя: Руденко А.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 07.06.2021 (колегія у складі: головуючого судді Мєзєнцева Є.І., суддів - Земляної Г.В., Файдюка В.В.), -
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (далі - відповідач, ГУ ПФУ в Черкаській області), в якому просив:
- визнати протиправними дії відділу з питань перерахунків пенсій №1 управління застосування пенсійного законодавства ГУ ПФУ в Черкаській області, викладені в листі №5973-6355/К-03/8-2300/20 від 02.11.2020 про зменшення розміру пенсії позивача, призначеної у 1995 році відповідно до Закону України "Про прокуратуру" №1789-ХІІ, у розмірі 90% від розміру заробітної плати, та проведення перерахунку пенсій відповідно до частин другої та п`ятнадцятої статті 86 Закону України "Про прокуратуру" №1697-VІІ в розмірі 60% заробітної плати за відповідною посадою працівника прокуратури з обмеженням її граничного розміру десятьма прожитковими мінімумами доходів громадян протиправними;
- зобов`язати відповідача з 01.10.2020 перерахувати та виплатити призначену позивачу пенсію за вислугу років у розмірі 90% від розміру заробітної плати (в редакції станом на час призначення пенсії відповідно до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 №1789-ХІІ), що визначена у довідці Черкаської обласної прокуратури від 16.10.2020 №21-614вих.20, без обмеження граничного розміру пенсії та виплатити різницю між належною до сплати та фактично виплаченою пенсією за період з 01.10.2020 до моменту здійснення перерахунку.
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що є пенсіонером органів прокуратури та з 01.12.1995 отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» №1789-ХІІ від 05.11.1991 у розмірі 90% від розміру місячної заробітної плати. Черкаською обласною прокуратурою було надано позивачу довідку №21-614вих-20 від 16.10.2020 про розмір заробітної плати, обрахованої згідно статті 81 Закону України «Про прокуратуру» для перерахунку пенсії за відповідною посадою слідчого в особливо важливих справах, з якої був звільнений позивач. 20.10.2020 позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок його пенсії на підставі довідки №21-614вих-20 від 16.10.2020, однак, відповідач листом №5973-6355/К-03/8-2300/20 від 02.11.2020 повідомив позивача, що здійснив перерахунок пенсії позивача з 01.10.2020 в розмірі 60% заробітної плати із застосуванням обмеження граничного розміру пенсії у сумі 17 120 грн. Позивач вважає зменшення відсоткового значення розміру його пенсії з 90% до 60% протиправним, оскільки пенсія була йому призначена з 90% місячного розміру заробітної плати. Також позивач вважає протиправним обмеження пенсії десятьма прожитковими мінімумами, оскільки на час призначення йому пенсії законом не було встановлено обмежень щодо пенсійного забезпечення працівників прокуратури, таке обмеження має застосовуватись до пенсій, які призначені з 01.01.2016.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 29.03.2021, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 07.06.2021, адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправними дії ГУ ПФУ в Черкаській області щодо перерахунку пенсії за вислугу років ОСОБА_1 , призначеної відповідно до Закону України "Про прокуратуру" №1789-ХІІ від 05.11.1991, у розмірі 60% грошового забезпечення, визначеного у довідці Черкаської обласної прокуратури №21-614 вих20 від 16.10.2020, з 01.10.2020.
Зобов`язано ГУ ПФУ в Черкаській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок пенсії за вислугу років, призначеної відповідно до Закону України "Про прокуратуру" №1789-ХІІ від 05.11.1991, з 01.10.2020 виходячи з 90% сум грошового забезпечення, визначеного у довідці Черкаської обласної прокуратури №21-614 вих20 від 16.10.2020.
В іншій частині позовних вимог - відмовлено.
4. Приймаючи таке рішення, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що враховуючи, що положення частини другої статті 86 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 № 1697-VІІ щодо розміру пенсії застосовуються при призначенні пенсій прокурорським працівникам у разі реалізації ними первинного права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії, при перерахунку пенсії по інвалідності, призначеної позивачу, має застосовуватись норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії. Отже, пенсія позивача підлягає перерахунку виходячи із відсоткового значення станом на час призначення позивачу пенсії, а саме: у розмірі 90% грошового забезпечення, тому перерахунок пенсії по інвалідності позивача із застосуванням розміру пенсії 60% грошового забезпечення є протиправним.
5. Щодо позовних вимог про здійснення перерахунку пенсії без обмеження максимальним розміром суди зазначили, що на осіб, яким пенсія перерахована відповідно до нормативно-правових актів, вказаних у статті 2 Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 08.07.2011 №3668-VІ, зокрема, Закону України «Про прокуратуру», та розмір якої перевищує максимальний розмір, встановлений даним Законом, поширюються приписи законодавства, чинні на час здійснення такого перерахунку. Зазначені вище положення Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 08.07.2011 №3668-VІ не визнавались Конституційним Судом України такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), отже, є чинними і підлягають виконанню. Отже позовні вимоги в частині здійснення перерахунку пенсії без обмеження її максимальним розміром є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погодившись з такими судовими рішеннями, позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції в частині відмовлених позовних вимог, натомість, прийняти нове судове рішення, яким його позов задовольнити повністю.
7. В обґрунтування вимог своєї касаційної скарги, позивач зазначив, що згідно пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 08.07.2011 №3668-VІ обмеження пенсії максимальним розміром , встановленим цим Законом, не має поширюватись на спірні правовідносини, оскільки пенсія призначена до набрання чинності цим Законом.
8. ГУ ПФУ в Черкаській області, у свою чергу, також не погодилось із рішеннями судів попередніх інстанцій, та подало касаційну скаргу, за змістом якої просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції повністю та постановити нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
9. В обґрунтування вимог своєї касаційної скарги, відповідач вказує на безпідставність посилання судів першої та апеляційної інстанцій при перерахунку розміру пенсії з врахуванням визначення базового відсоткового розміру пенсії на час призначення даної пенсії позивачці, а саме в розмірі 90%, оскільки норма Закону України «Про прокуратуру» від 05.11.1991 ї № 1789-ХІІ, а саме частина вісімнадцята статті 50-1, яка визначала даний розрахунок визначення відсоткового розміру пенсії, з 01.01.2015 є нечинною. В даному випадку слід керуватися діючим законодавством, зокрема статтею 86 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 № 1697-VІІ, частиною другою якої передбачено, що пенсія призначається в розмірі 60 відсотків від суми місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
10. 02.07.2021 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано касаційну скаргу ГУ ПФУ в Черкаській області.
11. 09.07.2021 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано касаційну скаргу ОСОБА_1 .
12. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя: Стеценко С.Г., судді: Бучик А.Ю., Рибачук А.І.
13. Ухвалою Верховного суду від 12.07.2021 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ ПФУ в Черкаській області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 29.03.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 07.06.2021 у справі за вищевказаним позовом.
14. Ухвалою Верховного суду від 26.07.2021 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 29.03.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 07.06.2021 у справі за вищевказаним позовом.
15. Ухвалою Верховного Суду від 08.06.2022 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 09.06.2022.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
16. Як встановлено судами попередніх інстанції, ОСОБА_1 є пенсіонером органів прокуратури та отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 05.11.1991 №1789-ХІІ з 01.12.1995.
17. Відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури" №113-ІХ від 19.09.2019 завершено реформування обласних прокуратур та наказом Генерального прокурора України №414 від 08.09.2020 визначено день початку їх роботи 11.09.2020, відтак оплата праці прокурорів обласних прокуратур здійснюється у відповідності до статті 81 Закону України "Про прокуратуру" із вказаної дати.
18. Черкаська обласна прокуратура надала позивачу довідку №21-614вих20 від 16.10.2020 про розмір заробітної плати, обрахованої згідно статті 81 Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 №1697-VІІ для перерахунку пенсії за відповідною посадою до посади слідчого в особливо важливих справах прокуратури області. Згідно вказаної довідки розмір грошового забезпечення позивача складає 83 472 грн. 66 коп., в т.ч. посадовий оклад - 46 160 грн., надбавка за вислугу років (40%) - 18 464 грн., надбавка за роботу з таємними документами (15%) - 6924 грн., матеріальні допомоги (для оздоровлення та для вирішення соціально-побутових питань) 5 962 грн. 33 коп. та 5 962 грн. 33 коп.
19. 20.10.2020 позивач звернувся до ГУ ПФУ в Черкаській області із заявою щодо проведення перерахунку пенсії за вислугу років відповідно до довідки Черкаської обласної прокуратури №21-614вих20 від 16.10.2020.
20. Відповідач листом №5973-6355/К-03/8-2300/20 від 02.11.2020 повідомив позивача, що здійснив перерахунок його пенсії відповідно до довідки Черкаської обласної прокуратури №21-614вих20 від 16.10.2020. Після перерахунку розмір пенсії позивача складає 60% від грошового забезпечення, визначеного довідкою №21-614вих20 від 16.10.2020 та з урахуванням обмеження пенсії десятьма розмірами прожиткового мінімуму для працездатних осіб складає 17 120 грн.
21. Вважаючи зменшення відсоткового значення пенсії відповідних сум грошового забезпечення з 90% до 60% та обмеження пенсії десятьма прожитковими мінімумами протиправними, позивач звернувся до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
22. Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
23. Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
24. За приписами пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
25. Колегія суддів звертає увагу, що в цій справі право позивача на перерахунок пенсії сторонами не заперечується. Ключовими правовими питання є те, в якому відсотковому розмірі та відповідно до вимог якого закону слід було перерахувати пенсію позивача, та чи розповсюджуються на позивача встановлені Законами України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 08.07.2011 №3668-VI та «Про прокуратуру» від 14.10.2014 №1697-VII обмеження розміру пенсії.
26. Надаючи оцінку доводам касаційної скарги та висновкам судів попередніх інстанцій, колегія суддів зазначає таке.
27. На час призначення позивачу пенсії (01.12.1995) особливості пенсійного забезпечення прокурорів і слідчих прокуратури визначалися статтею 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05.11.1991 №1789-ХІІ (до 15.07.2015).
28. Так, статтею 50-1 вказаного Закону у редакції, чинній до 01.10.2011, було передбачено, що прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку.
29. Законом України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 08.07.2011 №3668-VI у статтю 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05.11.1991 №1789-ХІІ внесено зміни, відповідно до яких пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01.01.2011 - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії.
30. Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27.03.2014 №1166-VII у статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05.11.1991 №1789-ХІІ у частинах другій і п`ятій цифри « 80» замінено цифрами « 70».
31. Законом України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 №76-VIII у статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05.11.1991 №1789-ХІІ у частинах другій та п`ятій цифри « 70» замінено цифрами « 60».
32. За правилами частини вісімнадцятої цієї статті (у редакції, чинній до 01.01.2015) призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, у якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи. З 01.01.2015 умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначалися Кабінетом Міністрів України.
33. Водночас, 15.07.2015 набрав чинності Закон України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 №1697-VII, відповідно до Розділу ХІІ Прикінцевих положень якого визнано таким, що втратив чинність із набранням чинності цим Законом, зокрема, Закон України «Про прокуратуру» від 05.11.1991 №1789-XII, крім, частин третьої, четвертої, шостої та одинадцятої статті 50-1, що втратили чинність з 15.12.2015.
34. З набранням чинності Законом України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 №1697-VII пенсійне забезпечення працівників прокуратури регулюється положеннями статті 86, за правилами частин першої, другої якої прокурори мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років. Пенсія призначається в розмірі 60 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01.01.2011 - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії.
35. Згідно з частиною двадцятою статті 86 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 №1697-VII призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок. Перерахунок призначених пенсій проводиться з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув право на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Пенсія працюючим пенсіонерам перераховується також у зв`язку з призначенням на вищу посаду, збільшенням вислуги років, присвоєнням почесного звання або наукового ступеня та збільшенням розміру складових його заробітної плати в порядку, передбаченому частинами другою, третьою та четвертою цієї статті, при звільненні з роботи або за кожні два відпрацьовані роки.