?
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 червня 2022 року
м. Київ
cправа № 910/21181/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Студенець В.І. - головуючий, судді: Баранець О.М., Кондратова І.Д.
за участю секретаря судового засідання: Натаріної О.О.
розглянувши касаційну скаргу Комунального некомерційного підприємства "Чернігівська міська лікарня № 2" Чернігівської міської ради
на постанову Північного апеляційного господарського суду
(головуючий суддя - Мальченко А.О., судді: Агрикова О.В., Чорногуз М.Г.)
від 17.11.2021
у справі № 910/21181/20
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фрезеніус Медикал Кер Україна"
до Чернігівської обласної державної адміністрації, Чернігівської міської ради, Комунального некомерційного підприємства "Чернігівська міська лікарня № 1" Чернігівської міської ради, Комунального некомерційного підприємства "Чернігівська міська лікарня № 2" Чернігівської міської ради
про стягнення 27 919 567,20 грн,
за участю Чернігівської обласної прокуратури
за участю представників учасників справи:
позивача - Гусак А.М.
відповідача-1 - Сокирко Н.В.
відповідача-2 - не з`явилися
відповідача-3 - не з`явилися
відповідача-4 - Малай А.В., Федоров Д.В.
прокурор - Косенко Д.В.
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Фрезеніус Медикал Кер Україна" (далі - ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна") звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Чернігівської обласної державної адміністрації (далі - Чернігівська ОДА), Чернігівської міської ради, Комунального некомерційного підприємства "Чернігівська міська лікарня № 1" Чернігівської міської ради (далі - КНП "Чернігівська міська лікарня № 1") та Комунального некомерційного підприємства "Чернігівська міська лікарня № 2" Чернігівської міської ради (далі - КНП "Чернігівська міська лікарня № 2") про солідарне стягнення заборгованості за надання медичних послуг гемодіалізу у період з 01.01.2018 по 31.12.2018 (спірний період) в розмірі 27 919 567,20 грн.
1.2. Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказує, що у зв`язку із не реагуванням відповідачів на запити ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" щодо погашення заборгованості за фактично надані медичні послуги гемодіалізу протягом 2018 року в сумі 27 919 567,20 грн, зазначене призвело до порушення прав позивача.
2. Зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 09.07.2021 у справі №910/21181/20 закрито провадження в частині вимог до Комунального некомерційного підприємства "Чернігівська міська лікарня № 1" Чернігівської міської ради про солідарне стягнення заборгованості в розмірі 27 919 567,20 грн; у задоволенні позову до Чернігівської ОДА, Чернігівської міської ради та КНП "Чернігівська міська лікарня № 2" про солідарне стягнення заборгованості в розмірі 27 919 567,20 грн відмовлено.
2.2. Закриваючи провадження у справі в частині вимог до КНП "Чернігівська міська лікарня № 1" на підставі пункту 6 частини першої статті 231 Господарського процесуального кодексу України, суд виходив з того, що за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 05.07.2021 юридичну особу - КНП "Чернігівська міська лікарня № 1" (ідентифікаційний код 02006596) припинено.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог до КНП "Чернігівська міська лікарня № 2", суд виходив з того, що КНП "Чернігівська міська лікарня № 2" не є уповноваженим суб`єктом від держави, в тому числі в особі органів місцевого самоврядування, щодо виконання проекту міжнародного партнерства у сфері медико-соціальної допомоги населенню України за участі позивача, не перебуває в сфері управління Чернігівської обласної державної адміністрації чи його структурних підрозділів, тобто, не є підпорядкованою або підконтрольною особою, а також не є стороною (підписантом) Протоколу щодо реалізації проекту по створенню діалізного медичного центру в м. Чернігові від 03.09.2009 (далі - Протокол), Угоди про реалізацію проекту по створенню діалізного центру у м. Чернігові від 19.11.2009 (далі - Угода), Меморандуму про врегулювання проблемних питань з іноземними інвесторами, які реалізують проект зі створення діалізного центру в Чернігівській області, підписаного 24.05.2012 (далі - Меморандум); КНП "Чернігівська міська лікарня № 2" не пов`язане умовами зазначених вище документів і не приймало жодних зобов`язань перед позивачем з реалізації домовленостей, досягнутих з Чернігівською обласною державною адміністрацією чи його структурними підрозділами; замовлення зі сторони КНП "Чернігівська міська лікарня № 2" у ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" медичних послуг в 2018 році в будь-якому обсязі та з будь-якого предмету в матеріалах справи відсутні; жодного доказу щодо звернення КНП "Чернігівська міська лікарня № 2" в особі уповноваженого представника з проханням виконати в 2018 році процедури з гемодіалізу на загальну суму 27 919 561,20 грн матеріали справи не містять; фактичне надання позивачем медичної допомоги пацієнтам без відповідної пропозиції КНП "Чернігівська міська лікарня № 2" не зумовлює для останнього настання юридичного факту укладення договору про медичне обслуговування, адже, виникнення зобов`язання з виконання послуг завжди передбачає попереднє узгодження між сторонами суті та обсягу послуг, їх ціни, порядку розрахунку; безпідставним є застосування позивачем аналогії договірного регулювання та поширення умов раніше укладених між сторонами договорів на спірний період, адже, всі без винятку договори про надання медичних послуг, на які посилається позивач в позові, укладені в 2013 - 2017 роках, містили чіткі обмеження щодо періоду дії, кількості та ціни послуг з гемодіалізу, і вичерпали свою дію на початок спірного періоду; недоведеним є прийняття КНП "Чернігівська міська лікарня № 2" від позивача результату медичних послуг в 2018 році, оскільки матеріали справи не містять первинну документацію, що складається сторонами в момент або після виконання господарської операції із зазначенням опису її змісту і обсягу, одиниці виміру, ціни, дати складання, особистого підпису або інших даних, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції від імені КНП "Чернігівська міська лікарня № 2".
Крім того, суд першої інстанції вказав, що замовленню медичних послуг та укладенню договору про надання медичних послуг за рахунок бюджетних коштів (крім договорів про медичне обслуговування населення, які укладаються за типовою формою в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України), має передувати проведення публічної закупівлі за процедурами, визначеними Законом України "Про публічні закупівлі"; доказів, які б свідчили про розробку і оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу та авторизованих електронних майданчиках будь-якою стороною даного спору тендерної документації із закупівлі медичних послуг в 2018 році в обсязі 13 020 одиниць процедур з гемодіалізу за ціною 2 144,36 грн на загальну суму 27 919 561,20 грн, позивачем не надано, як і не підтверджено обставину направлення пропозиції щодо зазначених умов, результати їх розгляду замовником тощо.
Також судом встановлено, що підписані Протокол та Меморандум є свідченням виникнення між сторонами відносин, спрямованих на реалізацію інвестиційного проекту, гарантованого державою; факт надання позивачем медичних послуг методом гемодіалізу 88 пацієнтам у місті Чернігові у спірний період відповідачами не було заперечено та спростовано; позивач повністю виконав взяті на себе зобов`язання згідно з Протоколом та Меморандумом.
Відмовляючи у задоволенні позову до Чернігівської обласної державної адміністрації та Чернігівської міської ради, суд виходив з відсутності доказів звернення позивача до моменту виникнення спірної заборгованості, тобто, до 01.01.2018, як до Чернігівської обласної державної адміністрації, так і до Чернігівської міської ради щодо укладення договору надання медичних послуг; докази, які свідчили б про замовлення, прийняття або ж делегування повноважень функцій головного розпорядника бюджетних коштів, тобто, наявності бюджетного призначення на цілі фінансування безоплатної медичної допомоги з лікування методом амбулаторного гемодіалізу, одержувачем яких є позивач у спірний період у матеріалах справи відсутні; позивач не наділений представницькими повноваженнями щодо встановлення, зміни або припинення правовідношення у сфері безоплатного медичного обслуговування від імені та в інтересах відповідачів (або з будь-ким із них окремо); державою в особі уповноважених суб`єктів, якими у даному випадку є Чернігівська обласна державна адміністрація та Чернігівська міська рада було допущено бездіяльність та не вжито низки нерозривно пов`язаних між собою дій, зокрема, щодо закупівлі (замовлення) життєво важливих медичних послуг гемодіалізу, укладення договорів про надання медичних послуг, прийняття таких послуг, або ж здійснення делегування таких повноважень третім особам, а відтак, відсутні підстави для задоволення вимог позивача про солідарне стягнення з Чернігівської обласної державної адміністрації та Чернігівської міської ради суми заборгованості за фактично надані медичні послуги.
2.3. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 17.11.2021 рішення Господарського суду міста Києва від 09.07.2021 у справі №910/21181/20 скасовано частково, позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Фрезеніус Медикал Кер Україна" до Комунального некомерційного підприємства "Чернігівська міська лікарня № 2" Чернігівської міської ради задоволено, стягнуто з Комунального некомерційного підприємства "Чернігівська міська лікарня № 2" Чернігівської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Фрезеніус Медикал Кер Україна" 27 919 567,20 грн заборгованості за фактично надані медичні послуги; у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Фрезеніус Медикал Кер Україна" до Чернігівської обласної державної адміністрації та Чернігівської міської ради про солідарне стягнення заборгованості в розмірі 27 919 567,20 грн відмовлено.
2.4. Суд апеляційної інстанції дійшов висновку про правомірність позовних вимог в частині стягнення з КНП "Чернігівська міська лікарня №2" Чернігівської міської ради на користь ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" вартості фактично наданих медичних послуг за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 у розмірі 27 919 567,20 грн (із розрахунку кількості наданих процедур - 13 020 та вартості однієї процедури - 2 144,36 грн), оскільки обсяг та ціна у спірному зобов`язанні були узгоджені та достеменно відомі КНП "Чернігівська міська лікарня №2" Чернігівської міської ради, що підтверджується наданими доказами. У даному спорі ефективним способом захисту та поновлення прав позивача щодо отримання оплати за фактично надані ним послуги є задоволення позову саме до КНП "Чернігівська міська лікарня №2" Чернігівської міської ради як зобов`язаної перед ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" особи у спірних правовідносинах з надання медичних послуг (безпосереднього замовника послуг та розпорядника бюджетних коштів на здійснення їх оплати).
Разом з тим, колегія суддів зазначила про безпідставність заявленої позивачем вимоги про солідарне стягнення з відповідачів заборгованості в розмірі 27 919 561,20 грн за фактично надані медичні послуги.
При цьому суд апеляційної інстанції застосував правові висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 20.06.2018 у справі №925/1833/15, від 06.10.2021 у справі №925/1546/20.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнений виклад позиції інших учасників справи
3.1. Не погоджуючись з постановою Північного апеляційного господарського суду від 17.11.2021 у справі №910/21181/20, Комунальне некомерційне підприємство "Чернігівська міська лікарня № 2" Чернігівської міської ради подало касаційну скаргу, якою просить оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції скасувати, а рішення місцевого господарського суду залишити в силі.
3.2. Підставами касаційного оскарження Комунальне некомерційне підприємство "Чернігівська міська лікарня № 2" Чернігівської міської ради визначило пункти 1 та 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України.
3.3. Відповідно до пункту 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України підставою касаційного оскарження судових рішень є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права у випадку, якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку.
3.4. Комунальне некомерційне підприємство "Чернігівська міська лікарня № 2" Чернігівської міської ради підставою касаційного оскарження зазначає пункт 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України, оскільки вважає, що судом апеляційної інстанції при винесенні оскаржуваного судового рішення застосовано норми права без урахування висновку щодо застосування частини п`ятої статті 18, статей 35-2, 35-3 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я", положень Закону України "Про публічні закупівлі", частини першої статті 181 Господарського кодексу України, статей 2, 22, 47, 48 Бюджетного кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2001 №228 "Про затвердження порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ", викладеного у постанові Верховного Суду від 16.03.2021 у справі № 910/11847/19.
3.5. Відповідно до пункту 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України підставою касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права у випадку, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.
3.6. Також підставою касаційного оскарження зазначає пункт 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України, оскільки вважає, що відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування статті 18 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" в редакції з 01.01.2018.
3.7. У відзиві на касаційну скаргу та в додаткових поясненнях ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" проти вимог касаційної скарги заперечує та просить оскаржувану постанову залишити без змін.
В свою чергу, Чернігівська обласна державна адміністрація та Чернігівська обласна прокуратура підтримують вимоги та доводи касаційної скарги та просять постанову суду апеляційної інстанції скасувати, а рішення місцевого суду залишити в силі.
4. Фактичні обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій
У 2009 році ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" було започатковано проект міжнародного партнерства у сфері медико-соціальної допомоги населенню України, у межах якого іноземним інвестором (група Fresenius Medical Care) заплановано створення медичних діалізних центрів на території різних областей України для задоволення потреб осіб, хворих на хронічну хворобу нирок (далі - ХХН) V стадії.
Між Компанією Фрезеніус Медікал Кер АГ & Ко. КГаА та ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" (у тексті Протоколу - Фрезеніус), з одного боку, та Чернігівською ОДА (у тексті Протоколу - Облдержадміністрація), з іншого боку, 03.09.2009 було підписано Протокол про наміри щодо реалізації проекту по створенню діалізного медичного центру у м. Чернігів (далі - Протокол), відповідно до умов якого, враховуючи значне збільшення діагностованих випадків хронічної ниркової недостатності, недостатньою кількістю центрів по обслуговуванню хворих, зростання кількості хворих з хронічною нирковою недостатністю в Чернігівській області та м. Чернігові, Фрезеніус зобов`язується на власний ризик та за власні кошти у відповідності з умовами цього договору забезпечити реалізацію проекту по створенню діалізного медичного центру в м. Чернігові (далі - Проект, Центр), схваленого і затвердженого в порядку, передбаченому чинним законодавством України.
Відповідно до пункту 1.2 Протоколу Облдержадміністрація після введення Центру в експлуатацію згідно положень чинного законодавства України і після отримання Фрезеніусом всіх передбачених чинним законодавством України дозвільних документів та ліцензій в межах повноважень, вживає всі необхідні заходи для направлення в Центр, обумовлену окремим договором кількість діалізних хворих, і забезпечує здійснення оплати за проведене Фрезеніусом лікування методом гемодіалізу в межах бюджетних коштів, розпорядником по яких є Облдержадміністрація, згідно з умовами окремих договорів, що укладаються між сторонами або між Фрезеніусом та іншими, визначеними Облдержадміністрацією, розпорядниками бюджетних коштів для реалізації даного проекту.
Положеннями пункту 2.2.4 Протоколу визначено, що оплата за проведення Фрезеніусом лікування хворих методом гемодіалізу здійснюється Облдержадміністрацією або третіми особами (лікувальними установами), які знаходяться в сфері управління відповідно Облдержадміністрації на підставі окремих договорів, що укладаються в установленому порядку.
Пунктом 3.1 Протоколу визначено, що цей проект набуває чинності з моменту його підписання сторонами і діє впродовж 10 (десяти) років.
Між ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" та Управлінням охорони здоров`я Чернігівської ОДА 19.11.2009 було укладено Угоду про реалізацію проекту по створенню діалізного медичного центру в м. Чернігів (далі - Угода), відповідно до умов якої Фрезеніус зобов`язується на власний ризик та за власні кошти у відповідності з умовами цієї угоди забезпечити реалізацію проекту по створенню діалізного медичного центру в м. Чернігові, схваленого і затвердженого в порядку, передбаченому чинним законодавством України.
Згідно з пунктом 1.2 Угоди Управління охорони здоров`я після введення Центру в експлуатацію згідно положень чинного законодавства України і після отримання Фрезеніусом всіх передбачених чинним законодавством України дозвільних документів і ліцензій в межах повноважень, вживає всі необхідні заходи для направлення в Центр, обумовлену окремим договором кількість діалізних хворих, і забезпечує здійснення оплати за проведене Фрезеніусом лікування методом гемодіалізу в межах бюджетних коштів, згідно з умовами окремих договорів, що укладаються між сторонами або між Фрезеніусом та іншими, визначеними Управлінням охорони здоров`я, розпорядниками бюджетних коштів для реалізації даної угоди.
Пунктом 2.2.4 Угоди визначено, що оплата за проведення Фрезеніусом лікування хворих методом гемодіалізу здійснюється розпорядниками коштів, визначеними Управлінням охорони здоров`я Чернігівської області на підставі окремих договорів, що укладаються в установленому порядку.
В межах реалізації зазначеного інвестиційного проекту у 2010 році силами ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" у м. Чернігові побудований та по сьогоднішній день діє діалізний медичний центр.
З метою розв`язання нагальних проблем із забезпечення лікування хворих методом гемодіалізу, 03.04.2012 Президентом України доручено, зокрема, голові Чернігівської облдержадміністрації вжити у встановленому порядку заходів щодо врегулювання проблемних питань з іноземними інвесторами, які реалізують проекти зі створення діалізних центрів в Черкаській та Чернігівській областях.
Між Чернігівською обласною державною адміністрацією та ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" 24.05.2012 було укладено Меморандум про врегулювання проблемних питань з іноземними інвесторами, які реалізують створення діалізного центру в Чернігівській області (далі - Меморандум), метою якого є врегулювання проблемних питань з іноземними інвесторами зі створення діалізного центру в Чернігівській області в частині надання медичної послуги хворим з хронічною хворобою нирок V стадії, забезпечення рівноправного та справедливого доступу громадян до медичних послуг, усвідомлюючи необхідність наближення спеціалізованої медичної допомоги до населення і забезпечення її на рівні сучасних стандартів надання амбулаторної допомоги зазначеній категорії хворих.
Відповідно до пункту 3.1. Меморандуму погоджено, що ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" надає спеціалізовані медичні послуги хворим з хронічною хворобою нирок V стадії за рахунок коштів місцевого бюджету в межах видатків, передбачених на цю мету на відповідний рік, без будь-яких додаткових витрат з боку Чернігівської області.
Листом № 03-07/7433 від 28.11.2013 Чернігівська обласна державна адміністрація повідомила ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" про вжиття всіх можливих заходів щодо проведення вчасних розрахунків за лікування хворих в області в діалізному центрі ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна".
Як зазначив позивач, з 2012 року лікування методом гемодіалізу хворих на хронічну хворобу нирок V стадії здійснюється на підставі договорів про надання медичних послуг, які ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" укладало з уповноваженим суб`єктом у сфері охорони здоров`я - Комунальне некомерційне підприємство "Чернігівська міська лікарня №2" Чернігівської міської ради.
Чернігівською обласною державною адміністрацією в межах реалізації зазначеного Проекту було затверджено Обласну програму, розробником та відповідальним виконавцем якої було Управління охорони здоров`я Чернігівської ОДА, а учасниками, зокрема, виконавчий комітет Чернігівської міської ради та лікувально-профілактичні заклади області. Метою цієї програми було вирішення проблем та удосконалення надання медичної допомоги нефрологічного профілю, в тому числі, в недержавному діалізному центрі ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" (мешканцям м. Чернігова).
Відповідно до положень Обласної програми фінансове забезпечення її заходів здійснюватиметься за рахунок асигнувань обласного бюджету, які передбачаються у кошторисах відповідальних виконавців Програми, коштів державного бюджету, а також інших джерел, не заборонених законодавством.
Між ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" (у тексті договору - учасник) та Комунальним некомерційним підприємством "Чернігівська міська лікарня №2" Чернігівської міської ради (у тексті договору - замовник) 23.01.2017 було укладено договір про надання медичних послуг № 1, а в подальшому - додаткові угоди № 1 та № 2 до нього (далі - договір).
За умовами пункту 1.1 договору учасник зобов`язується надати замовнику код згідно з ДК 016-2010 (Код згідно ДК 021-2015): 86.22.1 "Послуги у сфері спеціалізованої лікарської практики" (85121000-3 "Послуги у сфері лікарської практики") (медичне лікування амбулаторне в клініках методом гемодіалізу, в тому числі у режимі он-лайн гемодіафільтрації (надалі - "медичні послуги") з лікування хворих, які направляються замовником.
Відповідно до пункту 2.1 договору якість медичних послуг має відповідати стандартам та нормативно-правовим актам, які діють на території України та регулюють порядок надання таких послуг, а саме, "Стандарту та уніфікованим клінічним протоколам надання медичної допомоги зі спеціальності "нефрологія", затверджених Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 11.05.2011 № 280/44 (далі - "Стандарт").
Згідно з пунктами 3.2, 3.3 договору загальна ціна договору складає 18 083 352,48 грн без ПДВ. Загальна ціна договору, визначена у пункті 3.2 цього договору розраховується відповідно до кількості проведених процедур гемодіалізу у режимі онлайн гемодіафільтрації, з яких 8808 процедур по ціні 2053,06 грн без ПДВ.
За умовами пунктів 4.1, 4.2 договору оплата медичних послуг здійснюється замовником у національній валюті України на розрахунковий рахунок учасника протягом 20 (двадцяти) банківських днів з моменту підписання акта про надання медичних послуг. У разі затримки бюджетного фінансування розрахунок здійснюється протягом 20 (двадцяти) банківських днів з дати отримання замовником бюджетного призначення фінансування закупівлі на свій реєстраційний рахунок.
Оплата фактично наданих медичних послуг здійснюється кожного місяця після їх надання та підписання обома сторонами акту про надання медичних послуг.
Пунктом 5.1 договору встановлено, що медичні послуги надаються учасником у Медичному центрі ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" у м. Чернігів за адресою: м. Чернігів, вул. 1-го Травня, 170-а, та в Медичному центрі ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" у м. Черкаси, що знаходиться за адресою: м. Черкаси, вул. Дахнівська, 32/ провулок Боженка, 2, в період з 12.05.2016 по 31.12.2016 включно, однак у будь-якому випадку до повного виконання учасником своїх зобов`язань за цим договором, зокрема щодо надання медичних послуг у кількості та на умовах, встановлених пунктом 3.3 договору.
Строк дії договору з дати підписання по 31.12.2017, але в будь-якому разі до повного виконання сторонами своїх зобов`язань. Відповідно до статті 631 Цивільного кодексу України умови договору застосовуються до відносин між замовником та учасником, що виникли до його укладення, у тому числі щодо фактично наданих учасником до моменту укладення договору замовнику медичних послуг (пункт 10.1 договору).
Додатковою угодою № 1 від 30.01.2017 до договору сторони виклали пункти 3.2, 3.3, 5.1 договору в наступній редакції:
"3.2. Загальна ціна договору складає 16 699 590,04 грн без ПДВ".
"3.3. Загальна ціна договору, визначена у пункті 3.2 цього договору розраховується відповідно до кількості проведених процедур гемодіалізу у режимі он-лайн гемодіафільтрації, а саме: 8134 процедур по ціні 2053,06 грн без ПДВ".
"5.1. Медичні послуги надаються учасником у Медичному центрі ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" у м. Чернігів за адресою: м. Чернігів, вул. 1-го Травня, 170-а, та Медичному центрі ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" у м. Черкаси, що знаходиться за адресою: м. Черкаси, вул. Дахнівська, 32/провулок Боженка, 2, в період з 12.05.2016 по 16.12.2016 включно, однак у будь-якому випадку до повного виконання учасником своїх зобов`язань за цим договором, зокрема щодо надання медичних послуг у кількості та на умовах встановлених у пункті 3.3 договору".
Між ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" та Комунальним некомерційним підприємством "Чернігівська міська лікарня №2" Чернігівської міської ради 03.02.2017 було підписано акт № 1 про надання медичних послуг до договору № 1 від 23.01.2017 та звіт про надання медичних послуг, з яких вбачається, що за період з 12.05.2016 по 16.12.2016 учасник надав, а замовник прийняв послуги у сфері лікарської практики (медичне лікування амбулаторне в клініках методом гемодіалізу, в тому числі, у режимі он-лайн гемодіафільтрації) у вигляді 8134 процедур на суму 16 699 590,04 грн.
В подальшому у спірний період з 01.01.2018 по 31.12.2018 закупівля відповідних послуг не здійснювалася та договори з ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" не укладалися, однак, послуги хворим на хронічну хворобу нирок продовжували надаватися у медичному центрі Фрезеніус.
За твердженням позивача, у спірний період ним було надано тим же пацієнтам 13 020 процедур на суму 27 919 567,20 грн, що підтверджується переліком пацієнтів та кількістю наданих послуг та виписками з карт динамічного спостереження хворих, однак, оплата за фактично надані позивачем медичні послуги не була здійснена.
Листом за вих. № 682-110119-L від 11.01.2019 позивач звернувся до Чернігівської міської ради та її уповноваженого структурного підрозділу з проханням вжити необхідних заходів для поновлення договірних відносин та забезпечення лікування пацієнтів.
Також протягом 2020 року позивач звертався з повідомленнями про фактично надані послуги, зокрема, листами № 230-04052020-L від 04.05.2020 до КНП "Чернігівська міська лікарня №2" Чернігівської міської ради, № 231-04052020-L від 04.05.2020 до Чернігівської міської ради, № 232-04052020-L від 04.05.2020 до Чернігівської обласної державної адміністрації, в яких також просив вжити необхідні дії для погашення заборгованості за надані медичні послуги гемодіалізу протягом 2018 року.
За доводами позивача, рішення про перенаправлення хворих на лікування в інший заклад охорони здоров`я не приймалося, ним не отримувалось від відповідачів жодного повідомлення про необхідність припинення надання медичних послуг, а пацієнти продовжували регулярно відвідувати медичний центр Фрезеніус у м. Чернігів тричі на тиждень і призупинити таке лікування на будь-який період було неможливо.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказує, що нереагування відповідачів на запити ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" щодо погашення заборгованості за фактично надані медичні послуги гемодіалізу протягом 2018 року в сумі 27 919 567,20 грн, призвело до порушення його прав та стало підставою для звернення до суду з даним позовом про солідарне стягнення даної заборгованості з відповідачів.
5. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій з посиланням на норми права, яким керувався суд
5.1. Відповідно до положень статті 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
5.2. Підставою касаційного оскарження КНП "Чернігівська міська лікарня № 2" Чернігівської міської ради зазначає пункт 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України, оскільки вважає, що відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування статті 18 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" в редакції з 01.01.2018.
5.3. Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю, а держава гарантує громадянам реалізацію їх прав у сфері охорони здоров`я.
Згідно зі статтею 5 Основ законодавства України про охорону здоров`я державні, громадські або інші органи, підприємства, установи, організації, посадові особи та громадяни зобов`язані забезпечити пріоритетність охорони здоров`я у власній діяльності, не завдавати шкоди здоров`ю населення і окремих осіб, у межах своєї компетенції надавати допомогу хворим, інвалідам та потерпілим від нещасних випадків, сприяти працівникам органів і закладів охорони здоров`я в їх діяльності, а також виконувати інші обов`язки, передбачені законодавством про охорону здоров`я.
Статтею 7 Основ законодавства України про охорону здоров`я визначено, що держава згідно з Конституцією України гарантує всім громадянам реалізацію їх прав у сфері охорони здоров`я.
Відповідно до статті 8 Основ законодавства України про охорону здоров`я держава визнає право кожного громадянина України на охорону здоров`я і забезпечує його захист.
Статтею 18 Основ законодавства України про охорону здоров`я (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що фінансове забезпечення охорони здоров`я може здійснюватися за рахунок коштів Державного бюджету України та місцевих бюджетів, коштів юридичних та фізичних осіб, а також з інших джерел, не заборонених законом. Кошти Державного бюджету України та місцевих бюджетів, призначені на охорону здоров`я, використовуються, зокрема, для забезпечення медичної допомоги населенню, фінансування державних цільових і місцевих програм охорони здоров`я та фундаментальних наукових досліджень у цій сфері. Фінансове забезпечення державних та комунальних закладів охорони здоров`я - бюджетних установ здійснюється відповідно до бюджетного законодавства.
Медична допомога надається безоплатно за рахунок бюджетних коштів у закладах охорони здоров`я та фізичними особами - підприємцями, які зареєстровані та одержали в установленому законом порядку ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, з якими головними розпорядниками бюджетних коштів укладені договори про медичне обслуговування населення.
За змістом статей 35-2, 35-3 Основ законодавства України про охорону здоров`я медична допомога вторинного та третинного рівнів надається безоплатно за рахунок бюджетних коштів у закладах охорони здоров`я, з якими головними розпорядниками бюджетних коштів укладені договори про медичне обслуговування населення. Особливості укладення договорів про медичне обслуговування населення визначаються законом.
Закон України "Про публічні закупівлі" (в редакції, чинній протягом спірного періоду), установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади та застосовується станом на момент виникнення та існування спірних правовідносин.
Договір про закупівлю - договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі та передбачає надання послуг, виконання робіт або набуття права власності на товари (пункт 5 статті 1 Закону України "Про публічні закупівлі").
Замовники - органи державної влади, органи місцевого самоврядування та органи соціального страхування, створені відповідно до закону, а також юридичні особи (підприємства, установи, організації) та їх об`єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак: юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів; органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи; у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків (пункт 9 статті 1 Закону України "Про публічні закупівлі").