1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 червня 2022 року

м. Київ

cправа № 922/3987/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

головуючий - Стратієнко Л.В.,

судді: Бакуліна С.В., Кролевець О.А.,

за участю секретаря судового засідання - Юдицького К.О.;

за участю представників:

позивача - Дудченко В.В.,

відповідача - Дороніної О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Укртрансгаз"

на рішення Господарського суду Харківської області

(суддя - Лавренюк Т.А.)

від 08.07.2021

та постанову Східного апеляційного господарського суду

(головуючий - Ільїн О.В., судді - Гетьман Р.А., Слободін М.М.)

від 17.11.2021,

у справі за позовом Акціонерного товариства "Укртрансгаз"

до Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз"

про стягнення 239 425 076,86 грн

В С Т А Н О В И В:

у грудні 2019 року АТ "Укртрансгаз" звернулось до Господарського суду Харківської області з позовом до АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" про стягнення 222 820 105,75 грн боргу, 15 291 992,21 грн пені, 1 312 978,90 грн 3% річних.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем договору транспортування природного газу № 1512000744 від 17.12.2015. Позивач зазначав, що відповідач здійснив несанкціонований відбір природного газу у березні - червні 2019 року.

Спір у справі розглядався господарськими судами неодноразово.

Рішенням Господарського суду Харківської області від 08.07.2021, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 17.11.2021, у задоволенні позову відмовлено.

Суди попередніх інстанцій виходили з того, що договір, на який посилається позивач в обґрунтування своїх позовних вимог, не містить положень щодо врегулювання добових небалансів та не встановлює зобов`язання відповідача щодо їх оплати.

Не погоджуючись з вказаними рішеннями АТ "Укртрансгаз" звернулося до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, у якій просить вказані рішення скасувати, а справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції.

Підставами для скасування судових рішень позивач зазначає неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права судами першої та апеляційної інстанцій. Стверджує, що судами неправильно застосовано статті 179, 180, частину 8 статті 181 ГК України, статті 203, 204, 526, 626, 629, 638, 642, 901, 903 ЦК України, статтю 32 Закону України "Про ринок природного газу", пункт 1 глави 1, пункти 2, 6, 19 глави 6 розділу XIV Кодексу ГТС, главу 7 розділу ІІІ Кодексу ГТС, що унеможливило прийняття законного рішення у справі.

Зазначає, що висновок Верховного Суду щодо питання застосування статей 509, 510, 526 Цивільного кодексу України у подібних правовідносинах в частині визначення взаємних прав та обов`язків щодо врегулювання та оплати послуг з врегулювання щодобових небалансів сторін договору транспортування природного газу, укладеного на основі типового договору транспортування природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2497 (зі змінами № 2016 від 24.11.2016, № 2017 від 24.11.2016), після 01.03.2019, відсутній.

Вказує, що суди порушили статті 2, 7, 11, 13, 42, 73-80, 86, 236, 237, 238 Господарського процесуального кодексу України, оскільки не перевірили наявні у матеріалах справи докази, що підтверджують обсяги негативних добових небалансів відповідача та помилково дійшли висновку про недоведеність позовних вимог належними доказами.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач вважає рішення Господарського суду Харківської області та постанову Східного апеляційного господарського суду законними та обґрунтованими, просить залишити їх без змін. З поміж іншого вказує, що на сьогоднішній день в подібних правовідносинах існує стала практика Верховного Суду, зокрема постанова від 25.05.2021 у справі № 904/5807/19, у якій викладено висновки, що для пред`явлення вимоги оплати наданих АТ «Укртрансгаз» послуг щодобового балансування між сторонами повинен бути укладений договір, який би передбачав врегулювання щодобових небалансів. З посиланням на наведені обставини просить закрити касаційне провадження у справі на підставі п. 4 ч. 1 ст. 296 ГПК України.

АТ «Укртрансгаз» подало до Верховного Суду заперечення на клопотання про закриття касаційного провадження, у яких наполягає на тому, що висновок Верховного Суду в питанні застосування саме статей 509, 510, 526 Цивільного кодексу України у подібних правовідносинах відсутній.

Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 296 ГПК України суд касаційної інстанції закриває касаційне провадження, якщо після відкриття касаційного провадження виявилося, що Верховний Суд у своїй постанові викладав висновок щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, порушеного в касаційній скарзі.

З огляду на те що у постанові Верховного Суду від 25.05.2021 у справі № 904/5807/19 відсутні висновки щодо застосування ст. ст. 509, 510, 526 Цивільного кодексу України у правовідносинах балансування природного газу з 01.03.2019, колегія суддів не вбачає підстав для закриття касаційного провадження у справі відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 296 ГПК України.

Ухвалою Верховного Суду від 26.01.2022 зупинялося касаційне провадження у справі до закінчення перегляду об`єднаною палатою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду справи № 918/450/20 на підставі пункту 7 частини 1 статті 228 ГПК України.

За наслідками перегляду справи № 918/450/20 об`єднана палата Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду скасувала рішення першої та апеляційної інстанцій про відмову в задоволенні позову, а справу №918/450/20 направила на новий розгляд до Господарського суду Рівненської області. Зазначила, що для правильного вирішення спору, за відсутності узгодженої позиції сторін щодо надання послуг балансування, суду належало встановити обставини, пов`язані з наданням послуг власне транспортування газу, дослідити складені сторонами на виконання відповідних умов договору акти приймання-передачі природного газу в спірний період, зокрема з метою встановлення обсягів природного газу, визначених комерційними вузлами обліку у фізичних точках входу/виходу, як передбачено Кодексом ГТС.

У відзиві на касаційну скаргу АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" вважає рішення Господарського суду Харківської області та постанову Східного апеляційного господарського суду законними та обґрунтованими, просить залишити їх без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши наявність зазначених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження судових рішень (п. п. 3 та 4 ч. 2 ст. 287 ГПК України), дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, заперечення проти неї і перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно задовольнити з таких підстав.

Як встановлено господарськими судами, 17.12.2015 між АТ "Укртрансгаз" (оператор) та АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" (замовник) укладено договір транспортування природного газу № 1512000744.

Відповідно до п. 2.1 договору, оператор надає замовнику послуги транспортування природного газу (далі - послуги) на умовах, визначених у цьому договорі, а замовник сплачує оператору встановлену в даному договорі вартість таких послуг.

Згідно з п. 2.2 договору послуги надаються на умовах, визначених у Кодексі газотранспортної системи, затвердженому постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2493, з урахуванням особливостей, передбачених цим договором.

У п. 2.3 договору сторони визначили послуги, які можуть бути надані замовнику за цим договором, а саме: послуга замовленої потужності в точках входу та виходу до/з газотранспортної системи (далі - розподіл потужності); послуги фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою на підставі підтверджених номінацій (далі - транспортування); послуги балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи і відбираються з неї (далі - балансування).

Обсяг послуг, що надаються за цим договором, визначається підписанням додатка 1 (розподіл потужності) та/або додатка 2 (транспортування) до цього договору (п. 2.4 договору).

Згідно з п. 2.5 договору приймання-передача газу, документальне оформлення та подання звітності оператору здійснюються відповідно до вимог Кодексу.

За умовами п. 2.6 договору замовник має виконувати вимоги, визначені в Кодексі, подавати газ в точках входу та/або приймати газ у точках виходу в обсягах, встановлених цим договором, протягом погоджених термінів, а також оплачувати послуги на умовах, зазначених у договорі.

Оператор має виконувати вимоги, визначені в Кодексі, приймаючи газ в точках входу та/або передавати газ у точках виходу в обсягах, встановлених цим договором, протягом погоджених термінів (п. 2.7 договору).

Відповідно до п. 2.8 договору додатки 1, 2, 3 є невід`ємною частиною цього договору. При цьому додаток 3 укладається у випадку, коли замовником послуг є оператор газорозподільчої системи, прямий споживач, газодобувне підприємство або виробник біогазу.

Сторонами було складено та засвідчено підписами та печатками акти приймання-передачі природного газу № 3 за березень 2019 року, № 4 за квітень 2019 року, № 5 за травень 2019 року, № 6 за червень 2019 року.

У пункті 3.2 договору сторони погодили, що оператор має право стягувати з замовника додаткову плату у разі перевищення розміру договірної потужності та/або за недотримання вимог щодо якості газу, який передається ним в газотранспортну систему, в порядку, визначеному цим договором.

Разом з тим п. 4.1 договору передбачено, що замовник зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі оплачувати вартість наданих йому послуг; надати оператору фінансове забезпечення в порядку, встановленому у Кодексі та цьому договорі; дотримуватися обмежень, встановлених цим договором та Кодексом; негайно виконувати розпорядження диспетчерської служби оператора; вчасно врегульовувати небаланси; не перевищувати замовлені потужності, визначені в цьому договорі; повідомляти оператора про зміну умов, які стали підставою для укладення цього договору; забезпечити можливість цілодобового зв`язку оператора з представниками замовника, зазначеними в цьому договорі; здійснювати додаткову оплату оператору у разі перевищення розміру договірної потужності та/або недотримання параметрів якості природного газу, який передається ним в газотранспортну систему, в порядку, визначеному цим договором.

Порядок комерційного обліку природного газу (у тому числі приладового) та перевірки комерційних вузлів обліку, а також порядок приймання-передачі природного газу в точках входу/виходу до/з газотранспортної системи та визначення і перевірки параметрів якості в цих точках здійснюється сторонами відповідно до вимог Кодексу та з урахуванням цього договору (п. 5.1 договору).

Окремим додатком 3 до цього договору між оператором та замовником, який є оператором газорозподільної системи/прямим споживачем/ газовидобувним підприємством/виробником біогазу, інших видів газу з альтернативних джерел, визначається перелік комерційних вузлів обліку газу, встановлених на всіх фізичних точках входу/виходу до відповідного замовника (п. 5.4 договору).

На кожну фізичну точку входу/виходу до/з газотранспортної системи, за умовами п. 5.5 договору, складається акт розмежування балансової належності газопроводів та експлуатаційної відповідальності сторін, який має містити схему потоків газу через вузол обліку природного газу (далі - ВОГ), його місце розташування на схемі, межу балансової належності та за необхідності схематичне позначення іншого обладнання чи засобів вимірювальної техніки (далі - ЗВТ).

У п. 9.1 договору передбачено, що у разі виникнення у замовника негативного місячного небалансу та неврегулювання ним негативного місячного небалансу відповідно до Кодексу в строк до дванадцятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, замовник зобов`язаний сплатити оператору за послуги балансування. Негативний місячний небаланс замовника визначається відповідно до Кодексу.

Вартість послуг балансування за газовий місяць визначається на підставі даних про негативний місячний небаланс замовника за формулою визначеною в п.9.2. договору.

Базова ціна газу визначається оператором відповідно до Кодексу. Оператор визначає базову ціну газу щомісяця в строк до десятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, та розміщує її на веб-сайті (п .9.3 договору).

Оператор до чотирнадцятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, надає замовнику на його електронну адресу розрахунок вартості послуг балансування та рахунок-фактуру. Замовник зобов`язаний здійснити оплату у строк, що не перевищує п`яти банківських днів (п. 9.4 договору).

Відповідно до п. 17.2 договору усі зміни та доповнення до цього договору оформлюються письмово та підписуються уповноваженими особами сторін. Сторони зобов`язуються письмово повідомляти про зміну реквізитів (місцезнаходження, найменування, організаційно-правової форми, банківських реквізитів тощо) не пізніше ніж через десять днів після настання таких змін.

У п. 17.3 договору сторони погодили, що у разі внесення та затвердження Регулятором змін до Типового договору транспортування природного газу сторони зобов`язані протягом місяця внести відповідні зміни до цього договору.

29.11.2017 між Акціонерним товариством "Укртрансгаз" (оператор) та Акціонерним товариством "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" (замовник) укладено додаткову угоду № 1 до договору транспортування природного газу № 1512000744 від 17.12.2015.

У вищезазначеній додатковій угоді п. 9.4 розділу IX викладено в такій редакції:

" 9.4. Оператор до чотирнадцятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, надає замовнику на його електронну адресу розрахунок вартості послуг балансування та рахунок-фактуру, замовник, крім вартості послуг, вказаних в абзаці другому цього пункту, зобов`язаний здійснити оплату у строк, що не перевищує п`яти банківських днів.

Оплата вартості послуг балансування оператором газорозподільної системи за рахунок виділених субвенцій з державного бюджету на покриття пільг, субсидій та компенсацій побутовим споживачам проводиться у строки та за процедурою, передбаченою Порядком перерахування деяких субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг, субсидій та компенсацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 січня 2005 року N 20, у сумі, що не перевищує вартості послуг розподілу фактично спожитого природного газу зазначеними споживачами за розрахунковий період.".

Позивач за результатами співставлення остаточних алокацій подач/відборів відповідачем природного газу до/з газотранспортної системи за березень, квітень, травень, червень 2019 року виявив наявність у відповідача небалансів як різниці між вказаними алокаціями подач/відборів природного газу, на підставі чого здійснив розрахунок остаточних обсягів добового небалансу відповідача за кожну газову добу звітного місяця та визначив його остаточну плату за такі добові небаланси за кожну газову добу і сумарно за звітний місяць, а саме:

- за березень 2019 року було виявлено остаточні обсяги добових небалансів в розмірі 127 917 140,8 м. куб. на загальну вартість 123 434 719,52 грн;

- за квітень 2019 року було виявлено остаточні обсяги добових небалансів в розмірі 627 677,182 м. куб. на загальну вартість 54 977 817,53 грн;

- за травень 2019 року було виявлено остаточні обсяги добових небалансів в розмірі 367 924,223 м. куб. на загальну вартість 30 228 373,49 грн;

- за червень 2019 року було виявлено остаточні обсяги добових небалансів в розмірі 163 643,616 м. куб. на загальну вартість 14 192 602,62 грн.

На підтвердження наявності у відповідача небалансів позивач надав акти врегулювання щодобових небалансів № 03-2019-1512000744 за березень 2019, № 04-2019-1512000744 за квітень 2019, № 05-2019-1512000744 за травень 2019, № 06-2019-1512000744 за червень 2019 та коригуючий акт № 03-2019-1512000744-05 за березень 2019 до акту № 03-2019-1512000744 за березень 2019, довідки № 1 про добові небаланси АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз", що виникли внаслідок відбору природного газу для витрат оператора газорозподільної системи за березень, квітень, травень та червень 2019 року, довідки № 2 про добові небаланси АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз", що виникли внаслідок несанкціонованого відбору природного газу споживачами з газорозподільної системи за березень, квітень, травень 2019, довідки № 3 про добові небаланси Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" за березень, квітень, травень, червень 2019, реєстри завантаження файлів до Інформаційної платформи.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами, предметом даного судового розгляду є вимоги АТ "Укртрансгаз" про стягнення з АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" 222 820 105,75 грн заборгованості, 15 291 992, 21 грн пені, 1 312 978, 90 грн 3 % річних.

Позовні вимоги обґрунтовані виявленням наявності небалансів за результатами співставлення остаточних алокацій подачі/відбору відповідачем природного газу, на підставі чого було здійснено розрахунок остаточних обсягів добового небалансу АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз".

Посилаючись на те, що АТ "Оператор газорозподільної системи "Харківгаз" зобов`язання з оплати цих рахунків не виконав, допустивши порушення умов пункту 2.6 договору транспортування природного газу № 1512000744 від 17.12.2015 та пункту 19 глави 6 розділу ХІV Кодексу газотранспортних систем, АТ "Укртрансгаз" звернулося до господарського суду з позовом у справі.

Прийняті у справі судові рішення про відмову у задоволенні позову обґрунтовані тим, що укладений між сторонами договір, не містить положень щодо врегулювання щодобових небалансів та не встановлює зобов`язання відповідача щодо їх оплати.


................
Перейти до повного тексту