ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 червня 2022 року
м. Київ
справа № 826/15212/17
адміністративне провадження № К/9901/55503/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу №826/15212/17
за позовом Громадської організації «Центр вивчення з проблем безпеки» до державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості», третя особа - Міністерство з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Громадської організації «Центр вивчення з проблем безпеки» на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 лютого 2018 року (суд у складі головуючої судді - Власенкової О.О.) та постанову Київського окружного адміністративного суду від 30 травня 2018 року (суд у складі головуючої судді- Бєлової Л.В., суддів: Безименної Н.В., Кучми А.Ю.)
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У листопаді 2017 року Громадська організація «Центр вивчення проблем безпеки» звернулась до суду з позовом до державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості», третя особа - Міністерство з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України, у якому просила:
1.1. визнати протиправним та скасувати пункт 3 рішення від 21 липня 2017 року керівної ради національного органу стандартизації Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості», оформленого протоколом від 21 липня 2017 року №3, яким вирішено не схвалювати пропозиції щодо створення технічного комітету стандартизації «Безпека. Протимінна діяльність. Гуманітарне розмінування»;
1.2. зобов`язати керівну раду національного органу стандартизації Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» повторно розглянути пакет документів щодо створення технічного комітету «Безпека. Протимінна діяльність. Гуманітарне розмінування».
2. Позовна заява мотивована тим, що оскаржуване рішення є необґрунтованим, оскільки відповідачем не враховано нагальну потребу щодо створення технічного комітету стандартизації "Безпека. Протимінна діяльність. Гуманітарне розмінування", що сприятиме досягненню кінцевої мети гуманітарного розмінування - повної придатності місцевості для цивільного використання. Позивач також вказує на порушення процедури прийняття сіпрного рішення.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 лютого 2018 року, залишеним без змін постановою Київського окружного адміністративного суду від 30 травня 2018 року, у задоволенні позову відмовлено.
4. Рішення судів мотивовані тим, що під час голосування пропозиції щодо створення технічного комітету стандартизації «Безпека. Протимінна діяльність. Гуманітарне розмінування» не набрали необхідну кількість голосів «за», що унеможливило їх затвердження керівною радою національного органу стандартизації Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості».
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, Громадська організація «Центр вивчення проблем безпеки» звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити по справі нове рішення. Позовні вимоги задовольнити повністю.
6. Касаційна скарга аргументована тим, що у керівної ради не було повноважень на відхилення проекту утворення технічного комітету з мотивів необхідності його доопрацювання, оскільки, на думку скаржника, у відповідності до положень ДСТУ такі повноваження у керівної ради відсутні.
7. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Гриціва М.І., суддів: Бучик А.Ю., Гімона М.М. ухвалою від 02 серпня 2018 року відкрив провадження у справі за вказаною касаційною скаргою.
8. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 02 липня 2019 року було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді - Стрелець Т.Г., суддів: Стеценко С.Г., Тацій Л.В.
9. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 07 червня 2022 року прийнято до провадження зазначену вище касаційну скаргу.
10. Відповідач надав відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
11. 21 березня 2017 року відповідно до протоколу засідання організаційного комітету щодо створення технічного комітету стандартизації гуманітарної протимінної діяльності та гуманітарного розмінування від №1 утворено однойменний організаційний комітет, членом якого є позивач.
12. Згідно з протоколом від 28 березня 2017 року№2 на засіданні організаційного комітету розглянуто питання щодо опрацювання та підготовки документів для подання пропозиції стосовно створення технічного комітету стандартизації «Безпека. Протимінна діяльність. Гуманітарне розмінування» відповідно до ДСТУ 1.14:2015.
13. Листом від 11 квітня 2017 року №22/4.2-1414 Міністерство з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України направило на адресу відповідача пакет документів щодо створення нового технічного комітету «Безпека. Протимінна діяльність. Гуманітарне розмінування».
14. 26 квітня 2017 року керівна рада національного органу стандартизації Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» попередньо розглянула вищевказану пропозицію організаційного комітету щодо створення ТК та повернула на адресу заступника голови організаційного комітету Тація Д.О. пакет документів на доопрацювання.
Причина: необхідність уточнення сфери та об`єктів стандартизації відповідно до отриманих листів погоджень від інших технічних комітетів, які теж використовують зазначені у пропозиції коди об`єктів стандартизації згідно з ДК 004:2008.
15. Листом від 23 травня 2017 року №22/4.2-2311-17 Міністерство з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України направило до відповідача додаткові документи щодо створення технічного комітету стандартизації «Безпека. Протимінна діяльність. Гуманітарне розмінування».
16. На засіданні керівної ради національного органу стандартизації Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» 31 травня 2017 року прийнято рішення, оформлене протоколом від №2, згідно з пунктом 8 якого на організаційний комітет покладено обов`язок доопрацювати питання щодо створення технічного комітету стандартизації «Безпека. Протимінна діяльність. Гуманітарне розмінування» та визначення сфери його діяльності з урахуванням висловлених зауважень та пропозицій.
17. 21 липня 2017 року на засіданні керівної ради національного органу стандартизації Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» прийнято рішення, оформлене протоколом №3, згідно з пунктом 3 якого не схвалено пропозицію щодо створення технічного комітету стандартизації «Безпека. Протимінна діяльність. Гуманітарне розмінування».
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
18. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
19. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
20. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ».
21. За правилом пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
22. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.
23. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла наступних висновків.
Як вбачається зі змісту позовної заяви, позивач оскаржує рішення від 21 липня 2017 року керівної ради національного органу стандартизації Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості», яким вирішено не схвалювати пропозиції щодо створення технічного комітету стандартизації «Безпека. Протимінна діяльність. Гуманітарне розмінування».