1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 червня 2022 року

м. Київ

справа № 296/10330/16-а

адміністративне провадження № К/9901/46943/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Корольовського районного суду м. Житомира від 5 грудня 2017 року у складі судді Драча Ю.І. та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 5 березня 2018 року у складі колегії суддів: Мацького Є.М. (головуючий), суддів: Шевчук С.М., Шидловського В.Б. у справі за його позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (далі - ГУ ПФУ в Житомирській області) про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. У січні 2017 року позивач звернувся до суду з позовом у якому, з урахуванням уточнення позовних вимог, просив:

1.1 - визнати неправомірними дії відповідача щодо нарахування та виплати йому з 1 січня 2008 року пенсії виходячи із розміру 50% грошового забезпечення та без урахування слідуючих надбавок та доплат: 20% надбавки за слідчу роботу; 50% надбавки за безперервну службу; 100% надбавки; 33,3% премії з 1 січня 2008 року;

1.2 - визнати неправомірною бездіяльність відповідача щодо не проведення перерахунку пенсії позивача з 1 квітня 2012 року та її виплатити, з урахуванням премії у розмірі 41,9% та надбавки за виконання особливо важливих завдань у розмірі 84% та зобов`язати відповідача з 1 квітня 2012 року здійснити перерахунок пенсії виходячи із вищевказаних розмірів цих видів грошового забезпечення, з виплатою різниці розміру пенсії за вказаний період;

1.3 - зобов`язати відповідача здійснити з 1 січня 2008 року перерахунок пенсії позивача та виплачувати пенсію, виходячи із розміру 55% грошового забезпечення, для визначення основного розміру пенсії до якого врахувати надбавку за слідчу роботу у розмірі 20%, надбавку за безперервну службу у розмірі 50%, 100% надбавку, премію у розмірі 33,3 %, а з 1 квітня 2012 року враховувати для визначення розміру премію у розмірі 41,9 % та надбавку за виконання особливо важливих завдань у розмірі 84%, а також виплатити різницю розміру пенсії за вказаний період.

2. Корольовський районний суд м. Житомира постановою від 5 грудня 2017 року, залишеною без змін постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 5 березня 2018 року, у задоволенні позову відмовив.

2.1 Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що проводячи перерахунок пенсії позивачу відповідач діяв у межах своїх повноважень та у відповідності до вимог чинного законодавства.

3. Судами попередніх інстанцій встановлено що:

3.1 ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Житомирській області та отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до Закону України від 9 квітня 1992 року №2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон №2262-XII).

3.2 22 червня 2016 року позивач звернувся до відповідача із заявою, у якій просив надати розрахунок пенсії для ознайомлення.

3.3 Листом від 11 липня 2016 року за №1078/Г-11 позивача повідомлено, що управлінням з 1 січня 2008 року проведено перерахунок пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2007 року №1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб, рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі - постанова №1294). Перерахунок проведено згідно Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 (далі - Порядок №45).

3.4 Листом за №1445/Г-11 від 1 серпня 2017 року управління Пенсійного фонду повідомило ОСОБА_1 , що на виконання вимог пункту 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови КМУ від 17 липня 1992 року №393 та на підставі повідомлення Пенсійного фонду України, 30 березня 2017 року до ліквідаційної комісії УМВС України в Житомирській області головним управлінням надіслані списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку для підготовки довідок про розмір грошового забезпечення, у які включений позивач.

3.5 Уважаючи дії відповідача протиправними позивач звернувся до суду з цим позовом.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

4. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій позивач звернувся із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити.

4.1 На обґрунтування касаційної скарги зазначив, зокрема, що відповідач не мав законних підстав для зменшення розміру його пенсії з 55% до 50% від розміру грошового забезпечення та виключення з його пенсії передбачені законом надбавки до неї.

Також зазначив, що суди не надали оцінки вимогам щодо перерахунку пенсії у зв`язку із збільшенням таких видів грошового утримання як надбавки за виконання важливих завдань з 56% до 84%, а також збільшення премії до 41,9%.

5. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, у якому зазначив, що рішення судів відповідають вимогам норм матеріального та процесуального права, тому у задоволенні касаційної скарги необхідно відмовити.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

6. Відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

7. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

8. Як вбачається зі змісту позовної заяви, позивач не погоджується з діями Пенсійного органу, які полягають у здійсненні перерахунку його пенсії на підставі довідок відділу фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку УМВС України в Житомирській області про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, у яких зазначені інші складові грошового забезпечення, ніж ті, що вказані у довідках при набутті ним права на пенсію.

9. З цього приводу колегія суддів зазначає, що спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема, Закон №2262-XII.

10. Відповідно до статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі - Закон №2011-XII) держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

11. Згідно із частиною другою статті 9 Закону №2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять:

- посадовий оклад, оклад за військовим званням;

- щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);

- одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Отже цими положеннями визначено виключний перелік видів грошового забезпечення, який враховується при здійсненні перерахунку пенсії.

12. Частиною третьою статті 9 Закону №2011-ХІІ встановлено, що грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

13. За змістом статті 43 Закону №2262-ХІІ пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.


................
Перейти до повного тексту