1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 червня 2022 року

м. Київ

справа № 805/3752/18-а

адміністративне провадження № К/9901/5158/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2019 (колегія суддів у складі головуючого судді Арабей Т.Г., Геращенка І.В., Міронової Г.М.)

у справі №805/3752/18-а

за позовом ОСОБА_1

до Бахмутсько-Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

I. РУХ СПРАВИ

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Бахмутсько-Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, в якому просив суд:

- визнати протиправною бездіяльність управління Пенсійного фонду України в м. Красний Лиман Донецької області (правонаступником якого є відповідач), яка полягає у відмові в призначенні пенсії за віком ОСОБА_1 ;

- визнати протиправним та скасувати рішення начальника управління Пенсійного фонду України в м. Красний Лиман Донецької області від 24.04.2018 про відмову в призначені пенсії за віком відносно ОСОБА_1 ;

- зобов`язати управління Пенсійного фонду України в м. Красний Лиман Донецької області призначити пенсію за віком ОСОБА_1 на підставі ст. 55 Закону України від 28.02.1991 № 796-XII "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - Закон № 796-XII) із зменшенням пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", на вісім років.

2. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 19.10.2018 позов задоволено частково:

- визнано протиправним та скасовано рішення управління Пенсійного фонду України в м. Красний Лиман Донецької області від 24.04.2018 про відмову в призначені пенсії за віком ОСОБА_1 відповідно до ст. 55 Закону № 796-XII;

- зобов`язано Бахмутсько-Лиманське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 16.02.2018, зареєстровану за №926 про призначення пенсії за віком на підставі ст. 55 Закону № 796-XII із зменшенням пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", на вісім років. В інший частині позовних вимог відмовлено.

3. Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2019 рішення суду першої інстанції скасовано, прийнято нову постанову, якою у задоволенні позову відмовлено.

4. У касаційній скарзі ОСОБА_1, із посиланням на порушення судом апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржуване судове рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 є громадянином України, 24.04.1991 Донецькою обласною державною адміністрацією йому видано посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1987 р., категорії 2, серії НОМЕР_1 .

6. Під час участі у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС позивач проходив строкову службу з 08.01.1987 по 27.03.1987, а саме виконував роботи з ліквідації аварії в 30-кілометровій зоні Чорнобильській АЕС відповідно до копії військового квитка серії НОМЕР_2 .

7. Відповідно до довідки Центрального архіву Міністерства оборони України від 23.12.1993 № 51/20879 позивач приймав участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС при військовій частині 34003 з 08.01.1987 по 27.03.1987 та проводив роботи на АЕС - 3 зона - Промплощадка (ремонт інженерної техніки, територія безпосередньо наближена до 3, 4 блоку) у лютому 10 днів, у березні 4 дні, отримав радіацію у кількості 23 р.

8. Відповідно до архівної довідки Міністерства оборони України № 179/1/10689 від 06.10.2017 позивач виїжджав в зону № 3 для ремонту інженерної техніки у лютому - 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28, у березні - 1 день; "Рижый лес" ремонт інженерної техніки у спеціальному батальйоні в березні 2,3. Крім того зазначено, що підтвердити достовірність довідки від 23.12.1993 № 51/20879 немає можливості, у зв`язку з закінченням терміну зберігання та знищенням їх в архіві. Також зазначено, що дані виїзду перепровірені по документам в/ ч 34003, які знаходяться на зберіганні в архіві та даним в наказах командира в/ч 34003 по виїздам за період з 08.01.1987 по 27.03.1987.

9. Згідно з архівною довідкою № 12860/02 від 25.11.2016 позивач приймав участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС при військовій частині 34003 з 08.01.1987 по 27.03.1987, виїжджав в зону № 3 для ремонту інженерної техніки у лютому - 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28, у березні - 1 день; "Рижый лес" ремонт інженерної техніки у спеціальному батальйоні в березні 2,3, отримав радіацію у кількості 23 р.

10. 16.02.2018 позивач звернувся до відповідача із заявою про призначення пенсії за віком із зниженням пенсійного віку згідно з вимогами ст.55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

11. Для призначення пенсії заявником, крім заяви, було надано такі документи: копія паспорту серії НОМЕР_3 від 06.07.2010; копія довідки про присвоєння ідентифікаційного номеру; копія довідки про навчання №5918 від 20.07.1982; копія військового квитка НОМЕР_2 від 17.06.1983; копія трудової книжки серії НОМЕР_4 від 05.08.1982 та № НОМЕР_5 від 24.03.1989; копія архівної довідки №8 від 27.03.1987 та №187 від 15.04.1987; архівна довідка №179/1/13161 від 21.12.2016; копія архівної довідки №51/20879від 23.12.1993; посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС серії НОМЕР_1 ; архівна довідка про трудовий стаж №05-07-05/399 від 10.08.2017, видана Лиманською міською радою.

12. Рішенням голови комісії з припинення управління від 24.04.2018 № 14 позивачу відмовлено у призначені пенсії за віком із зниженням пенсійного віку згідно з вимогами ст. 55 Закону № 796-XII.

13. Вказане рішення мотивовано тим, що при розгляді наданих документів встановлено, що на дату звернення ОСОБА_1 виповнилося 52 роки. В архівній довідці №179/1/13161 від 21.12.2016, виданої Міністерством оборони України, зазначено, що ОСОБА_1 приймав участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у період з 08.01.1987 по 27.03.1987. Дні виїзди в зони: у лютому з 20 по 22, з 24 по 28, березень з 1 по 3. Враховуючи зазначене, сумарна кількість днів перебування в зоні ЧАЕС складає 11 днів, що є меншим за 14 днів, передбачених ст. 55 Закону № 796-XII. Загальний стаж складає 33 роки 10 місяців 27 днів. Право на пенсію ОСОБА_1 набуде у 55 років. За таких обставин, прийнято рішення про відмову заявникові у призначенні пенсії за віком.

14. Не погоджуючись з таким рішенням та вважаючи незаконними зазначені дії відповідача, позивач звернувся до суду з позовом.

IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції виходив з того, що документом, який підтверджує статус потерпілого від Чорнобильської катастрофи, учасника ліквідації наслідків на Чорнобильскій АЕС та надає право користування пільгами, встановленими Законом №796-ХІІ, а саме призначення пенсії із зменшенням пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій, є посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС".

16. Водночас такі документи, як довідки про період (періоди) проживання (роботи) на територіях радіоактивного забруднення відповідно до Закону № 796-ХІІ, є лише підставою для визначення статусу потерпілого від Чорнобильської катастрофи.

17. Оскільки позивач має посвідчення ліквідатора наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 2 категорії, у період з 08.01.1987 по 27.03.1987 брав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, то відповідно і має право на призначення пенсії із зниженням пенсійного віку.

18. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції, виходив з того, що матеріалами справи достеменно підтверджено робота позивача по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильської АЕС у кількості 11 днів. В той же час необхідною умовою для призначення позивачу пенсії зі зниженням пенсійного віку відповідно до Закону №796-ХІІ є, зокрема, робота особи по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильської АЕС у кількості не менше 14 днів.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

19. Позивач у касаційній скарзі наголошує на тому, що він має право на призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку відповідно до Закону №796-ХІІ, оскільки приймав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильської АЕС при військовій частині № 34003 з 08.01.1987 по 27.03.1987 та проводив роботи на АЕС - 3 зона - Промплощадка (ремонт інженерної техніки, територія безпосередньо наближена до 3, 4 боків) у лютому 1987 року 10 днів, у березні 1987 року 4 дня, що підтверджується копією довідки Центрального архіву Міністерства оброни України від 23.12.1993 № 51/20879.


................
Перейти до повного тексту