1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Постанова

Іменем України

03 червня 2022 року

м. Київ

справа № 331/2328/21-ц

провадження № 61-19285св21

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

Хопти С. Ф. (суддя-доповідач), Осіяна О. М., Сакари Н. Ю.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 ,

відповідачі: Запорізька обласна рада, комунальне некомерційне підприємство «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради, Департамент реєстраційних послуг Запорізької міської ради,

розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2 на постанову Запорізького апеляційного суду від 26 жовтня 2021 року у складі колегії суддів: Кочеткової І. В., Дашковської А. В., Кримської О. М.,

ВСТАНОВИВ:

1. Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У травні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Запорізької обласної ради, комунального некомерційного підприємства «Обласна інфекційна лікарня» Запорізької обласної ради (далі - КНКП «Обласна інфекційна лікарня» Запорізької обласної ради) та Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, скасування реєстраційної дії та поновлення на роботі.

Позовну заяву мотивовано тим, що він займав посаду директора КНКП «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради. Рішенням Запорізької обласної ради від 18 березня 2021 року № 35 вирішено провести щодо нього службове розслідування та відсторонено його від здійснення повноважень керівника підприємства на час проведення службового розслідування.

ОСОБА_1 вважав зазначене рішення Запорізької обласної ради незаконним та таким, що підлягає скасуванню, а він - поновленню на роботі, оскільки проект рішення Запорізької обласної ради від 18 березня 2021 року не оприлюднено у встановлені строки, допущено процедурні порушення при його підготовці та прийнятті, а також у зв`язку із відсутністю підстав для проведення службового розслідування та порушенням оскаржуваним рішенням його трудових прав.

Ураховуючи викладене, ОСОБА_1 просив суд: визнати протиправним та скасувати рішення Запорізької обласної ради від 18 березня 2021 року № 35 «Про проведення службового розслідування щодо ОСОБА_1 , директора КНКП «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради;

скасувати реєстраційну дію, проведену 19 березня 2021 року щодо внесення змін до відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відносно керівника КНКП «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради; поновити його на посаді директора КНКП «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 17 червня 2021 року у складі судді Світлицької В. М. позов ОСОБА_1 задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Запорізької обласної ради від 18 березня 2021 року № 35 «Про проведення службового розслідування щодо ОСОБА_1 , директора КНКП «Обласна іфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради в частині відсторонення ОСОБА_1 , директора КНКП «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради від здійснення повноважень керівника підприємства на час проведення службового розслідування.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Рішення суду першої інстанції мотивовано наявністю правових підстав для задоволення позовних вимог щодо визнання протиправним та скасування рішення Запорізької обласної ради у частині відсторонення ОСОБА_1 від здійснення повноважень керівника підприємства на час проведення службового розслідування, оскільки оскаржуване рішення не відповідає вимогам трудового законодавства у зв`язку із тим, що воно не містить не тільки визначеної законом підстави, передбаченої статтею 46 КЗпП України, а й будь-якої іншої підстави, передбаченої певними нормативними документами.

Щодо іншої частини оскаржуваного рішення Запорізької обласної ради порушень судом першої інстанції не було встановлено, а тому вимога про його скасування є передчасною, саме по собі рішення про проведення службового розслідування не порушує права позивача.

Відмовляючи у задоволенні позовної вимоги про скасування реєстраційної дії, суд першої інстанції вважав таку вимогу необґрунтованою, оскільки обов`язок проведення реєстраційної дії виникне у державного реєстратора після винесення цього рішення та зважаючи на те, що Департаментом реєстраційних послуг Запорізької міської ради та державним реєстратором, станом на день винесення рішення, не було допущено протиправної бездіяльності.

Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції

Постановою Запорізького апеляційного суду від 26 жовтня 2021 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення. Апеляційну скаргу Запорізької обласної ради задоволено. Рішення Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 17 червня 2021 року у цій справі у частині задоволення позовних вимог ОСОБА_1 скасовано й ухвалено нове про відмову у задоволенні позову.

У іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Вирішено питання про розподіл судових витрат.

Постанова суду апеляційної інстанції мотивована тим, що висновок суду першої інстанції про те, що прийняття Запорізькою обласною радою рішення про відсторонення позивача від здійснення повноважень керівника можливо лише у випадку повідомлення останньому про підозру у кримінальному провадженні, а також у разі винесення рішення слідчим суддею або судом про відсторонення його від здійснення повноважень керівника, є помилковим.

Відсутність в діях позивача ознак кримінального правопорушення, на думку суду апеляційної інстанції, не означає, що в його діях не можуть бути встановлені ознаки правопорушення, за яке передбачено інший вид відповідальності.

На думку суду апеляційної інстанції, суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, не врахував положення пункту 4 Порядку проведення службового розслідування стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та осіб, які для цілей Закону України «Про запобігання корупції» прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» № 950, у результаті чого дійшов помилкового висновку про відсутність у Запорізької обласної ради правових підстав для відсторонення ОСОБА_1 від здійснення повноважень керівника.

Разом із цим, суд апеляційної інстанції вважав, що, оскільки заявлена ОСОБА_1 вимога про скасування реєстраційної дії є похідною від вимоги про визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення Запорізької обласної ради, спір за позовом ОСОБА_1 мав розглядатись Орджонікідзевським районним судом м. Запоріжжя, а не Жовтневим районним судом м. Запоріжжя.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та її доводи

У касаційній скарзі, поданій у листопаді 2021 року до Верховного Суду, представник ОСОБА_1 - ОСОБА_2 , просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Касаційна скарга мотивована тим, що оскаржуване судове рішення суду апеляційної інстанції є незаконним, необґрунтованим й таким, що ухвалене з неправильним застосуванням норм матеріального права, порушенням норм процесуального права.

На думку представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2 , суд апеляційної інстанції в оскаржуваній постанові застосував норми права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 26 червня 2019 року у справі № 1640/3394/18 (провадження № К/9901/10092/19), від 02 липня 2019 року у справі № 280/1619/17 (провадження № К/9901/50891/18), від 10 липня 2019 року у справі № 299/1914/17-а (провадження № К/9901/65071/18), від 25 липня 2019 року у справі № 826/1300/18 (провадження № К/9901/14431/19), від 08 серпня 2019 року у справі № 500/6108/16-а (провадження № К/9901/15798/18) та від 03 жовтня 2019 року у справі № 813/4032/14 (провадження № К/9901/12951/18), а також у постанові Верховного Суду у складі Касаційного цивільного суду від 01 серпня 2019 року у справі № 727/386/17 (провадження № 61-35881св18).

Також вважає, що відсторонення особи може відбуватись лише у разі існування належних та допустимих доказів на підтвердження наявності підстав, передбачених пунктом 1 Порядку проведення службового розслідування стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 червня 2000 року № 950.

Запорізькою обласною радою в оскаржуваному рішенні не зазначено жодних підстав для відсторонення позивача, не визначено ризики здійснення останнім перешкод у проведенні службового розслідування тощо.

На думку представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2 , встановлювати причини та умови того чи іншого правопорушення можливо лише за умови фактичного вчинення правопорушення. При цьому зазначав, що вину ОСОБА_1 не встановлено, а тому, на його думку, є незаконним проводити службове розслідування посилаючись на порушення.

Крім того, вважає, що неоприлюднення проекту оскаржуваного рішення у встановлені законодавством України строки є самостійною підставою для скасування рішення.

Судом апеляційної інстанції, на думку представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2 , не в повній мірі досліджено подані сторонами докази, у зв`язку із цим ухвалено протиправне судове рішення.

Разом із цим, зазначав, що суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що доводи апеляційної скарги Запорізької обласної ради про порушення судом першої інстанції правил територіальної підсудності є обґрунтованими та справа могла бути розглянута або Шевченківським районним судом м. Запоріжжя або Орджонікідзевським районним судом м. Запоріжжя. Проте, суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення Жовтневого районного суду м. Запоріжжя, не передав справу на розгляд Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя або Шевченківського районного суду м. Запоріжжя, чим порушив норми процесуального права.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду від 24 січня 2022 року відкрито касаційне провадження та витребувано матеріали цивільної справи № 331/2328/21-ц із Жовтневого районного суду м. Запоріжжя.

У лютому 2022 року справа надійшла до Верховного Суду.

Доводи осіб, які подали відзиви на касаційну скаргу

У лютому 2020 року до Верховного Суду надійшли відзиви Запорізької обласної ради та КНКП «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради на касаційну скаргу у якому зазначено, що оскаржуване судове рішення є законним та обґрунтованим.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

Рішенням Запорізької обласної ради від 27 серпня 2015 року № 5 «Про призначення головного лікаря комунальної установи «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради» ОСОБА_1 призначено головним лікарем комунальної установи «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради» шляхом укладення з ним контракту відповідно до законодавства та порядку, визначеного обласною радою.

Рішенням Запорізької обласної ради від 20 грудня 2018 року № 7 «Про продовження строку дії контракту із ОСОБА_1 , головним лікарем комунальної установи «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради» продовжено строк дії контракту із ОСОБА_1 , головним лікарем комунальної установи «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради строком на п`ять років по 26 серпня 2025 року (включно).

Рішенням Запорізької обласної ради від 27 лютого 2020 року № 2 «Про створення комунального некомерційного підприємства «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради» було вирішено створити комунальне некомерційне підприємство «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради в результаті перетворення комунальної установи «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради. Комунальне некомерційне підприємство «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради є правонаступником майна, прав та обов`язків комунальної установи «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради. Пунктом 6 додатку до рішення обласної ради від 27 лютого 2020 року № 2 продовжено в межах строку дії (з 27 серпня 2015 року по 26 серпня 2025 року включно) контракту з головним лікарем комунальної установи «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради трудові відносини з ОСОБА_1 , перейменувавши посаду головного лікаря комунальної установи «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради на посаду директора комунального некомерційного підприємства «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради з дня реєстрації статуту цього комунального некомерційного підприємства.

Рішенням Запорізької обласної ради від 06 серпня 2020 року № 14 «Про продовження строку дії контакту з ОСОБА_1 , директором комунального некомерційного підприємства «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради» було продовжено строк дії контракту з ОСОБА_1 , директором комунального некомерційного підприємства «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради на п`ять років по 26 серпня 2030 року.

03 лютого 2021 року у відділенні анестезіології та інтенсивної терапії комунального некомерційного підприємства «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради виникла пожежа, внаслідок якої загинули та постраждали люди.

За фактом порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки та порушення правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою, що спричинило загибель людей, наступного дня було розпочато кримінальне провадження.

05 лютого 2021 року Запорізька обласна прокуратура повідомила Запорізьку обласну раду про здійснення процесуального керівництва у кримінальному провадженні, розпочатому за фактом порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки та порушення правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою, що спричинило загибель людей. Згідно з інформацією, викладеною у листі, у ході досудового розслідування, оглядів місця події, обшуків встановлені факти порушень у діяльності КНКП «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради вимог законодавства України про пожежну безпеку та на об`єкті з підвищеною небезпекою. Слідством відпрацьовується ряд версій виникнення загоряння, зокрема, використання медичного обладнання без наявності відповідних дозволів, з порушенням встановлених правил, що призвело до витоку кисню через систему штучної вентиляції легень з подальшим його критичним накопиченням у приміщенні палати та вибухом з виникненням пожежі.

05 лютого 2021 Головне управління Національної поліції в Запорізькій області повідомило Запорізьку обласну раду, що за фактом пожежі у приміщенні бункеру № 2 КНКП «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізька обласна рада, яка привела до загибелі чотирьох осіб, розпочате кримінальне провадження від 04 лютого 2021 року № 120210820500000097 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених частиною другою статті 270 та частини другої статті 272 КК України («Порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки, якщо воно спричинило загибель людей»). Разом із цим, просило Запорізьку обласну раду вирішити питання щодо проведення службового розслідування за фактом зазначеної події.

Рішенням Запорізької обласної ради від 18 березня 2021 року № 35 «Про проведення службового розслідування стосовно ОСОБА_1 , директора комунального некомерційного підприємства «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради було вирішено, зокрема: 1. Провести службове розслідування стосовно ОСОБА_1 , директора комунального некомерційного підприємства «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради. 2. Визначити, що датою початку службового розслідування є день, наступний за днем прийняття цього рішення. Службове розслідування провести протягом двох місяців з дати його початку. 3. Встановити, що період проведення службового розслідування не включає час тимчасової втрати працездатності ОСОБА_1 , директора комунального некомерційного підприємства «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради, час його перебування у відпустці або в службовому відрядженні чи відсутності з інших причин, час отримання інформації, що стосується предмета службового розслідування, від установ, підприємств, організацій іноземних держав, а також час ознайомлення ОСОБА_1 , директора комунального некомерційного підприємства «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради, з актом службового розслідування. 4. Відсторонити ОСОБА_1 , директора комунального некомерційного підприємства «Обласна інфекційна клінічна лікарня» Запорізької обласної ради від здійснення повноважень керівника підприємства на час проведення службового розслідування. 5. Затвердити персональний та кількісний склад комісії з проведення службового розслідування відносно ОСОБА_1 .


................
Перейти до повного тексту