Постанова
Іменем України
26 травня 2022 року
м. Київ
справа № 707/207/20
провадження № 61-7003св21
Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду:
головуючого - Грушицького А. І.,
суддів: Литвиненко І. В., Петрова Є. В., (суддя-доповідач), Сердюка В. В., Ткачука О. С.,
учасники справи:
позивач - заступник прокурора Черкаської області в інтересах держави в особі Черкаської міської ради,
відповідач - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ,
третя особа - Департамент освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради,
розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу заступника керівника Черкаської обласної прокуратури на постанову Черкаського апеляційного суду від 26 березня 2021 року в складі колегії суддів: Василенко Л. І., Єльцова В. О., Карпенко О. В., у справі за позовом заступника прокурора Черкаської області в інтересах держави в особі Черкаської міської ради до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Департамент освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради, про повернення приміщення та скасування державної реєстрації,
ВСТАНОВИВ:
Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
24 січня 2020 року заступник прокурора Черкаської області в інтересах держави в особі Черкаської міської ради звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору -Департамент освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради, про повернення приміщення та скасування державної реєстрації.
24 січня 2020 року заступник прокурора Черкаської області в інтересах держави в особі Черкаської міської ради звернувся до суду з позовом до ОСОБА_2 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Департамент освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради, про повернення приміщення та скасування державної реєстрації.
Ухвалою Черкаського районного суду Черкаської області від 27 березня 2020 року об`єднано в одне провадження дві цивільних справи № 707/207/20 за позовом заступника прокурора Черкаської області в інтересах держави в особі Черкаської міської ради до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Департамент освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради, про повернення приміщення та скасування державної реєстрації та № 707/208/20 за позовом прокурора Черкаської області в інтересах держави в особі Черкаської міської ради до ОСОБА_2 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Департамент освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради, про повернення приміщення та скасування державної реєстрації. Присвоєно об`єднаному провадженню реєстраційний № 707/207/20, 2/707/389/20 та призначено справу до розгляду.
24 січня 2020 року заступник прокурора Черкаської області в інтересах держави в особі Черкаської міської ради звернувся до суду з позовом до ОСОБА_3 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Департамент освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради, про повернення приміщення та скасування державної реєстрації.
Ухвалою Черкаського районного суду Черкаської області від 01 квітня 2020 року об`єднано в одне провадження дві цивільних справи № 707/217/20 за позовом заступника прокурора Черкаської області в інтересах держави в особі Черкаської міської ради до ОСОБА_3 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Департамент освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради, про повернення приміщення та скасування державної реєстрації та № 707/207/20 за позовом прокурора Черкаської області в інтересах держави в особі Черкаської міської ради до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Департамент освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради, про повернення приміщення та скасування державної реєстрації. Присвоєно об`єднаному провадженню реєстраційний № 707/207/20, 2/707/389/20 та призначено справу до розгляду.
На обґрунтування позовних вимог заступник прокурора посилався на те, що згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно у власності Черкаської міської ради перебуває комплекс бази відпочинку вчителів, розташований за адресою: АДРЕСА_1 . Складовою частиною об`єкта є будинки відпочинку «А'-1, а'», «М'-1», «Т'-1, т, т', т2».
Водночас згідно з даними реєстру речових прав на нерухоме майно право власності на будинок відпочинку з прибудовою «А'-1, а'» зареєстровано за ОСОБА_1 , на будинок відпочинку «М'-1» - за ОСОБА_2 , на будинок відпочинку «Т'-1, т, т', т2» - за ОСОБА_3 .
На думку прокурора, відповідачі безпідставно набули право власності на спірне майно, а тому вказані приміщення підлягають поверненню у користування Черкаської міської ради, а записи про реєстрацію права власності - скасуванню.
Міська база відпочинку вчителів на АДРЕСА_1 створена у 1969 році на підставі рішення виконкому Черкаської міської ради депутатів трудящих від 07 травня 1969 року № 314.
Відповідно до рішення Черкаського обласного виконавчого комітету від 10 червня 1980 року № 358 Черкаському обласному комітету профспілки працівників освіти, вищої школи і наукових установ під існуючу базу відпочинку «Дніпро» за рахунок земель управління захисних споруд на Кременчуцькому водосховищі Черкаського району відведена земельна ділянка під базу відпочинку вчителів.
Рішенням Черкаської обласної ради народних депутатів від 28 жовтня 1994 року «Про вилучення і надання земельних ділянок для несільськогосподарських потреб» відділу освіти виконкому Черкаської міської ради під базу відпочинку була надана земельна ділянка площею 1,67 га у межах Свидівоцької сільської ради Черкаського району.
Державний акт на право постійного користування землею площею 1,67 га для розміщення бази відпочинку 22 вересня 1995 року виданий управлінню освіти Черкаського міськвиконкому.
Згідно з інформацією із витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку та витягу із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельна ділянка відноситься до земель рекреаційного призначення, вид використання - під базу відпочинку вчителів.
Між міським управлінням освіти Черкаського міськвиконкому та громадським об`єднанням «Дачний кооператив «Дніпро» 01 червня 2003 року укладено договір про спільну діяльність. Правонаступником вказаного громадського об`єднання є обслуговуючий кооператив «Дніпро-2003». Вказаний правочин став передумовою для оспорювання кооперативом права власності Черкаської міської ради на комплекс будівель і споруд, розташованих за адресою: АДРЕСА_1 .
Відповідачі неправомірно та безпідставно оформили право власності на будинки відпочинку за вказаною адресою. Як наслідок, доведення права власності територіальної громади м. Черкаси в особі Черкаської міської ради на комплекс будівель і споруд бази відпочинку вчителів було предметом численних судових спорів та підтверджено рішеннями судів різних інстанцій.
Так, Верховний Суд у справі № 707/376/14-ц прийняв постанову від 24 липня 2019 року, якою залишено без змін рішення Черкаського районного суду Черкаської області від 10 грудня 2015 року та ухвалу Апеляційного суду Черкаської області від 24 січня 2017 року, та визнано недійсними прилюдні торги, визнано недійсними і скасовано свідоцтва, якими посвідчено право власності на майно, що знаходиться на АДРЕСА_1 , в тому числі, свідоцтва, якими посвідчено право власності відповідачів на будинок відпочинку.
На момент проведення реєстрації права власності за ОСОБА_1 23 жовтня 2018 року, ОСОБА_3 11 грудня 2018 року та ОСОБА_2 11 грудня 2018 року, прилюдні торги, проведені 05 жовтня 2012 року на підставі договору від 18 вересня 2012 року № 24-0100/12 про надання послуг по організації і проведенню прилюдних торгів з реалізації арештованого нерухомого майна, визнано недійсними, та скасовано відповідні свідоцтва про право власності. Обслуговуючий кооператив не є власником майна, а відповідачі як члени кооперативу не можуть бути на законних підставах наділені вказаним правом.
На обґрунтування підстав для звернення з цим позовом прокурором зазначалось, що у даному випадку порушені майнові інтереси територіальної громади м. Черкаси на вільний доступ до прибережної зони, водного об`єкта та у разі їх усунення з`явиться можливість оздоровлення, організації дозвілля учасників навчального процесу, тобто у даному випадку порушується не лише право міської ради, як власника.
Зазначає, що прокуратура Черкаської області неодноразово ініціювала питання перед органом місцевого самоврядування про повернення вказаного майна у користування територіальної громади, а саме листами від 30 серпня 2019 року та 23 грудня 2019 року.
Однак Черкаська міська рада, як власник спірного майна та орган, уповноважений здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, позовну заяву до суду, з метою захисту майнових прав територіальної громади, не подавала, про що проінформовано прокуратуру листами від 23 вересня 2019 року № 19030-01-21 та від 28 грудня 2019 року № 28409-01-21.
Вважає, що у даному випадку, нездійснення протягом тривалого часу уповноваженим органом захисту порушених інтересів держави і є тим виключним випадком для звернення прокурора до суду із даним позовом.
Посилаючись на викладене, прокурор просив суд:
- зобов`язати ОСОБА_1 повернути Черкаській міській раді будинок відпочинку з прибудовою «А'-1, а''», що входить до єдиного майнового комплексу за адресою: АДРЕСА_1 та скасувати запис про проведену державну реєстрацію права власності від 23 жовтня 2018 року № 28447802 за ОСОБА_1 на будинок відпочинку з прибудовою літ. «А'-1, а'», що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ;
- зобов`язати ОСОБА_2 повернути Черкаській міській раді будинок відпочинку «М'-1», що входить до єдиного майнового комплексу за адресою: АДРЕСА_1 та скасувати запис про проведену державну реєстрацію права власності від 11 грудня 2018 року № 29419633 за ОСОБА_2 на будинок відпочинку « М'-1 », що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ;
- зобов`язати ОСОБА_3 повернути Черкаській міській раді будинок відпочинку з прибудовою та навісами літ. «Т-1, т, т', т2», що входить до єдиного майнового комплексу за адресою: АДРЕСА_1 та скасувати запис про проведену державну реєстрацію права власності від 11 грудня 2018 року № 29419267 за ОСОБА_3 на будинок відпочинку з прибудовою та навісами літ. «Т-1, т, т', т2», що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Стягнути із відповідачів на користь прокуратури Черкаської області судовий збір.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Черкаського районного суду Черкаської області від 15 жовтня 2020 року позовні вимоги заступника прокурора Черкаської області в інтересах держави в особі Черкаської міської ради задоволено.
Зобов`язано ОСОБА_1 повернути Черкаській міській раді будинок відпочинку з прибудовою літ. «А'-1, а''», що входить до єдиного майнового комплексу за адресою: АДРЕСА_1 .
Скасовано запис про проведену державну реєстрацію права власності від 23 жовтня 2018 року № 28447802 за ОСОБА_1 на будинок відпочинку з прибудовою літ. «А'-1, а''», що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Зобов`язано ОСОБА_2 повернути Черкаській міській раді будинок відпочинку літ. «М'-1», що входить до єдиного майнового комплексу за адресою: АДРЕСА_1 .
Скасовано запис про проведену державну реєстрацію права власності від 11 грудня 2018 року № 29419633 за ОСОБА_2 на будинок відпочинку літ. «М'-1», що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Зобов`язано ОСОБА_3 повернути Черкаській міській раді будинок відпочинку з прибудовою та навісами літ. «Т-1, т, т', т2», що входить до єдиного майнового комплексу за адресою: АДРЕСА_1 .
Скасовано запис про проведену державну реєстрацію права власності від 11 грудня 2018 року № 29419267 за ОСОБА_3 на будинок відпочинку з прибудовою та навісами літ. «Т-1, т, т', т2», що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Вирішено питання щодо судових витрат.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив із того, що Черкаська міська рада не приймала рішення щодо передачі або відчуження майнового комплексу - міської бази відпочинку вчителів, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 .
Право на розпорядження об`єктами комунальної власності належить виключно відповідній територіальній громаді в особі міської ради як органу місцевого самоврядування, яка не була стороною договору про спільну діяльність.
Відповідно, будинки відпочинку за адресою: АДРЕСА_1 , оформлені за відповідачами, повинні бути повернуті Черкаській міській раді на підставі статті 1212 ЦК України.
Крім того, підлягають скасуванню відповідні записи про проведену державну реєстрацію права власності за відповідачами на оформлені ними будинки відпочинку, за адресою: АДРЕСА_1 .
Зазначено, що прокурор у позовній заяві та доданих документах достатньо обґрунтував та довів його повноваження на пред`явлення даного позову до суду, суд вважав, що прокурор підтвердив такі повноваження згідно до положень статті 56 ЦПК України.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
Постановою Черкаського апеляційного суду від 26 березня 2021 року рішення Черкаського районного суду Черкаської області від 15 жовтня 2020 року в частині скасування запису про проведену державну реєстрацію права власності від 23 жовтня 2018 року № 28447802 за ОСОБА_1 , від 11 грудня 2018 року № 29419633 за ОСОБА_2 , від 11 грудня 2018 року № 29419267 за ОСОБА_3 , скасовано та відмовлено в задоволенні позовних вимог в цій частині.
В іншій частині рішення Черкаського районного суду Черкаської області від 15 жовтня 2020 року залишено без змін.
Стягнено з прокуратури Черкаської області на користь ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 по 3 153,00 грн судового збору за подачу апеляційної скарги.
Стягнено з ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_2 на користь прокуратури Черкаської області по 2 102,00 грн за подачу позову.
Постанова апеляційного суду мотивована тим, що відповідачі набули право власності на спірні будинки відпочинку за відсутності правових підстав. Тому, встановивши, що підставою реєстрації за відповідачами права власності на спірні будинки у жовтні 2018 року стали саме свідоцтва від 17 жовтня 2012 року, які були скасованими, а Черкаська міська рада не приймала рішення щодо їх передачі або відчуження, суд першої інстанції зробив правильний висновок про наявність підстав для повернення спірних будинків їх власнику, а саме Черкаській міській раді на підставі статті 1212 ЦК України.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог у частині скасування записів про проведену державну реєстрацію права власності, суд апеляційної інстанції виходив із того, що цей спосіб захисту не може призвести до настання реальних наслідків щодо скасування державної реєстрації прав за процедурою, визначеною у Законі України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Короткий зміст вимог та доводів касаційної скарги
У квітні 2021 року Черкаська обласна прокуратура подала до Верховного Суду касаційну скаргу на постанову Черкаського апеляційного суду від 26 березня
2021 року, в якій просить змінити оскаржувану постанову в частині стягнення судових витрат та вирішити питання про стягнення судових витрат із Черкаської міської ради на користь відповідачів, а не з прокуратури.
Як на підставу касаційного оскарження Черкаська обласна прокуратура посилається на пункт 1 частини другої статті 389 ЦПК України.
Зокрема, Черкаська обласна прокуратура зазначає, що постанова апеляційного суду в оскаржуваній частині щодо стягнення судових витрат прийнята з порушенням норм процесуального права (статей 56, 141, 263 ЦПК України) та без урахування висновків Великої Палати Верховного Суду, викладених у постанові від 07 серпня 2019 року у справі № 2004/1979/12.
Суд апеляційної інстанції, вирішуючи питання про стягнення з прокуратури на користь відповідачів судових витрат у справі, не звернув увагу на те, що позивачем у справі є Черкаська міська рада, що регламентовано статтею 56 ЦПК України, відповідно до положень якої у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. Таким чином, у зв`язку з частковим задоволення апеляційної скарги, розподіл судових витрат повинен бути проведений із дотриманням принципу пропорційності до розміру задоволених позовних вимог із урахуванням того, що позивачем у справі є саме Черкаська міська рада.
Зазначене узгоджується із правовою позицією Великої Палати Верховного Суду, викладеною у постанові від 07 серпня 2019 року у справі № 2004/1979/12, у якій у зв`язку з висновком про відмову в задоволенні частини позовних вимог постановлено стягнути судові витрати із Харківської обласної ради (позов в інтересах якої пред`явлено прокурором).
Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у справах № 908/799/17, № 918/163/18, № 908/730/19, № 922/1658/20 щодо розподілу судових витрат та зазначено, що у разі звернення з позовом прокурора в інтересах уповноваженого органу сам орган набуває статусу позивача. Як наслідок, у разі відмови в задоволенні позову, відшкодування витрат із судового збору на користь відповідача покладаються саме на вказаний орган.
Зазначено, що касаційна скарга стосується питання права, що має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики, оскільки на момент подання касаційної скарги чітко сформована практика розподілу судових витрат на підставі статті 129 ГПК України (вказані вище постанови КГС ВС), разом із тим, висновок про застосування статті 141 ЦПК України у зазначеній категорії справ відсутній.
Аналіз змісту касаційної скарги свідчить про оскарження постанови Черкаського апеляційного суду від 26 березня 2021 року лише в частині вирішення питання про стягнення судових витрат, а тому в іншій частині оскаржувана постанова не є предметом перегляду Верховного Суду.
Рух касаційної скарги в суді касаційної інстанції
Ухвалою Верховного Суду від 13 травня 2021 року касаційне провадження відкрито, витребувано матеріали справи з суду першої інстанції.
У червні 2021 року матеріали справи № 707/207/20 надійшли до Верховного Суду.
Ухвалою Верховного Суду від 19 травня 2022 року справу призначено до судового розгляду.
Доводи інших учасників справи
Відзив на касаційну скаргу до Верховного Суду не надходив.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Суди встановили, що міська база відпочинку вчителів у АДРЕСА_1 створена у 1969 році на підставі рішення виконкому Черкаської міської ради депутатів трудящих від 07 травня 1969 року № 314 (т. 1 а. с. 21, 192, т. 2 а. с. 116).
Згідно з рішенням Черкаського обласного виконавчого комітету від 10 серпня 1980 року № 358, Черкаському обласному комітету профспілки працівників освіти, вищої школи і наукових установ під існуючу базу відпочинку «Дніпро» за рахунок земель управління захисних споруд на Кременчуцькому водосховищі Черкаського району відведена земельна ділянка під базу відпочинку вчителів (т. 1 а. с. 22, 23, 193, т. 2 а. с. 117).
Відповідно до рішення Черкаської обласної ради народних депутатів від 28 жовтня 1994 року № 2/3 «Про вилучення і надання земельних ділянок для несільськогосподарських потреб» відділу освіти виконкому Черкаської міської ради під базу відпочинку була надана земельна ділянка площею 1,67 га у межах Свидівоцької сільської ради Черкаського району (т. 1 а. с. 25, 196, т. 2 а. с. 120).
Згідно наказу відділу освіти виконкому Черкаської міської ради народних депутатів від 19 травня 1995 року затверджено положення про міську базу відпочинку вчителів. Майно бази відпочинку належало до комунальної власності міста і складало 54 літні будинки та господарські споруди, які перебували на балансах загальноосвітніх закладів загальною балансовою вартістю 157 300,00 грн.
Розпорядженням Черкаської районної державної адміністрації від 14 вересня 1995 року № 47-р «Про затвердження матеріалів справи по видачі державного акту на право постійного користування землею» затверджено матеріали справи по видачі державного акту на право постійного користування землею площею 1,67 га управлінню освіти Черкаського міськвиконкому та 22 вересня 1995 року видано акт на право постійного користування землею серія ЧР №17-68 (т. 1 а. с. 24, 26, 195, 197, т. 2 а. с. 119, 121).
Відповідно до рішення Черкаської міської ради від 26 червня 2003 року «Про перелік об`єктів права міської комунальної власності та уповноважених органів, яким вони передаються в оперативне управління» комплекс будівель у с. Свидівок Черкаського району Черкаської області на вул. Дахнівській, 9 знаходиться в оперативному управлінні управління освіти Черкаського міськвиконкому (т. 1 а. с. 49-52, 209-212, т. 2 а. с. 132-135).