ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 червня 2022 року
м. Київ
справа № 0940/1935/18
адміністративне провадження № К/9901/14402/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Коваленко Н.В., Стародуба О.П.
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інспекції України
на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 20.12.2018 (суддя Микитюк Р.В.)
на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26.04.2018 (колегія у складі суддів Улицького В.З., Кузьмича С.М., Сапіги В.П.)
у справі №857/2024/19
за позовом Малого підприємства «Сюрприз»
до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції України в Івано-Франківській області
про визнання протиправними та скасування рішень.
І. РУХ СПРАВИ
1. У жовтні 2018 року Мале підприємство "Сюрприз" (далі - МП "Сюрприз", позивач) звернулось до суду з позовною заявою до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області (далі - Управління ДАБІ в Івано-Франківській області, відповідач), в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення від 23.08.2018 головного інспектора будівельного нагляду Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №26 від 14.06.2016 на об`єкт "адміністративно-виробничий будинок" на вул. Попова в м. Косів Івано-Франківської області;
- визнати протиправним та скасувати рішення №36 від 10.09.2018 головного інспектора будівельного нагляду Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області про скасування реєстрації про початок виконання будівельних робіт від 16.11.2016 №ІФ083163210904 "Будівництво адміністративно-виробничого будинку" Івано-Франківська область, Косівський район, м. Косів, вул. Попова б/н.
2. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 20.12.2018, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26.04.2018, позов задоволено.
3. 20.05.2019 відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову апеляційної інстанції та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.
4. Ухвалою Верховного Суду від 22.07.2019 відкрито касаційне провадження у справі.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. 23.08.2018 року головними інспекторами будівельного нагляду Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області Бойко О.В. та Говар І.В. проведено планову перевірку дотримання позивачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил відділу будівництва, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Косівської районної державної адміністрації, вул. Незалежності, 11, м. Косів Івано-Франківська область при наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №26 від 14.06.2016 на об`єкт "адміністративно-виробничий будинок" на вул. Попова в м. Косів Івано-Франківської області, замовником якого є МП "Сюрпиз".
6. На підставі проведеної перевірки складено акт дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 23.08.2018.
7. Встановлено, що в пунктах 6, 7, 8, 9, 11, 13 розділу "містобудівні умови та обмеження" не зазначені конкретні положення нормативних актів, відомості, які базуються на розрахунках та не міститься конкретних цифрових показників, а тільки посилання на нормативні акти, за якими неможливо визначити містобудівні умови та обмеження, чим порушено п.8 ч.1 ст.1 Закону та не відповідає п. 3.4 Порядку №109; в п. 5 розділу "Загальні дані" документ, що підтверджує право власності або користування земельною ділянкою зазначено договір оренди землі від 25.04.2014. У вказаному договорі відсутня державна реєстрація.
8. На підставі акту перевірки головним інспектором будівельного нагляду Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області прийнято рішення від 23.08.2018, яким скасовано дію містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №26 від 14.06.2016 на об`єкт "адміністративно-виробничий будинок" на вул. Попова в м. Косів Івано-Франківської області, замовником якого є позивач та рішення №36 від 10.09.2018, яким скасовано реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт від 16.11.2016 №ІФ083163210904 "Будівництво адміністративно-виробничого будинку" Івано-Франківська область, Косівський район, м. Косів, вул. Попова б/н.
9. Не погоджуючись із такими рішеннями, позивач звернувся до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
10. На думку позивача, відповідач протиправно зазначив під час проведення планової перевірки на спірному об`єкті нагляду, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №26 від 14.06.2016 на об`єкт "адміністративно-виробничий будинок" на вул. Попова в м. Косів Івано-Франківської області, прийнято з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а тому незаконно прийняв рішення від 23.08.2018 про їх скасування.
11. Оскільки рішенням від 23.08.2018 незаконно скасовано дію містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 26 від 14.06.2016, то підлягає скасуванню і похідне від нього рішення №36 від 10.09.2018 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт.
12. Відповідач проти позову заперечив. Зазначив, що головний інспектор відповідача при винесенні оскаржених рішень діяв в межах своїх повноважень та у спосіб передбачений нормами чинного законодавства.
13. На думку відповідача, законом встановлено, що єдиною підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень або скасування виданих є невідповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив з того, що містобудівні умови та обмеження надаються на підставі містобудівної документації, до якої входить і генеральний план населеного пункту і детальний план забудови і план зонування території. Відсутність детального плану чи плану зонування території не може бути підставою для скасування містобудівних умов та обмежень.
15. Відповідність цільового призначення земельної ділянки, для будівництва і обслуговування адміністративно-виробничого будинку та функціонального призначення земельної ділянки - обслуговування адміністративно-виробничого будинку, містобудівній документації підтверджується генеральним планом населеного пункту, про що зазначено в містобудівних умовах №26 від 14.06.2016.
16. Згідно з Витягом з Державного земельного кадастру надана для забудови земельна ділянка за цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування адміністративно-виробничого будинку та за категорією: землі громадської та житлової забудови.
17. Крім того, на момент проведення перевірки Порядок №109 втратив чинність згідно Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №289 від 06.11.2017.
18. З оскаржуваного рішення управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Івано-Франківській області №36 від 10.09.2018 вбачається, що підставою для скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт від 16.11.2016 №ІФ083163210904 є рішення від 23.08.2018 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 14.06.2016 №26, на підставі підп. 4 п.3 розділу 11 Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності".
19. Згідно п.4 ч.3 розділу 11 Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності" від 17.01.2017 №1807-VIII, зареєстровані до набрання чинності цим Законом декларації про початок виконання підготовчих та/або будівельних робіт можуть бути скасовані відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України у разі, зокрема, скасування містобудівних умов та обмежень.
20. Суди прийшли до висновку, що рішенням від 23.08.2018 незаконно скасовано дію містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №26 від 14.06.2016. Рішення №36 від 10.09.2018 про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт, є похідним від нього, тому підлягає скасуванню.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
21. В касаційній скарзі відповідач наполягає на невідповідності намірів забудови містобудівній документації затвердженій на місцевому рівні. Скаржник звертає увагу суду, що МП "Сюрприз" має намір здійснювати роботи із будівництва адміністративно-виробничого будинку, що не відповідає наявному генплану. Вимога щодо відповідності наміру забудови земельної ділянки її власником положенням містобудівної документації, а у спірних відносинах - це Генеральний план забудови м. Косів, визначена ст. 26 Закону № 3038-VI і ст. 39 Земельного кодексу України.
22. При прийнятті рішення про видачу містобудівних умов не враховано, що договір оренди земельної ділянки не є належним підтвердженням права власності чи користування земельною ділянкою.