ПОСТАНОВА
Іменем України
02 червня 2022 року
Київ
справа №420/8811/20
адміністративне провадження № К/9901/9954/21, К/9901/9207/21, К/9901/12849/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Калашнікової О.В.,
суддів: Білак М.В., Жука А.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 420/8811/20
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «УКРКАВА» до Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, Товариства з обмеженою відповідальністю «Експертно - консультаційний центр», за участі третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Державного підприємства «СЕТАМ», Акціонерного товариства «Державний ощадний банк України», про визнання протиправними дій та постанови, а також про зобов`язання вчинити певні дії,
за касаційними скаргами Товариства з обмеженою відповідальністю «Укркава», Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, Акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2020 року (суд у складі головуючого судді - Юхтенко Л.Р.,) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11 лютого 2021 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Турецької І. О., суддів: Стас Л. В., Шеметенко Л. П.)
І РУХ СПРАВИ
1. 10 вересня 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРКАВА» (далі - ТОВ «УКРКАВА») звернулося до суду першої інстанції з позовом, в якому просило:
1- визнати протиправними дії головного державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби (далі - Департамент ДВС) Нідченка Д.Є. щодо визначення ринкової вартості майна, а саме: будівель та споруд заводу по виробництву розчинної кави та кавових виробів у виконавчому провадженні №59951815 на підставі Звіту про оцінку майна від 07.05.2020 р. в розмірі 41 951 755 грн, без урахування ПДВ;
2- визнати протиправними дії головного державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Департаменту ДВС Нідченка Д.Є. щодо передачі Державному підприємству «СЕТАМ» (далі - ДП «СЕТАМ») на реалізацію майна, а саме: будівель та споруд заводу по виробництву розчинної кави та кавових виробів у виконавчому провадженні №59951815 за стартовою ціною реалізації, визначеною у Звіті про оцінку майна від 07.05.2020 р. в розмірі 41 951 755 грн, без урахування ПДВ;
3- визнати неправомірною оцінку майна ТОВ «УКРКАВА», а саме: будівель та споруд заводу по виробництву розчинної кави та кавових виробів у виконавчому провадженні №59951815, проведеною суб`єктом оціночної діяльності Товариством з обмеженою відповідальністю «Експертно - консультаційний центр» (далі - ТОВ «Експертно - консультаційний центр»);
4- зобов`язати головного державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Департаменту ДВС Нідченка Д. Є. визначити вартість майна ТОВ «УКРКАВА», а саме: будівель та споруд заводу по виробництву розчинної кави та кавових виробів у виконавчому провадженні №59951815, відповідно до вимог діючого законодавства.
2. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2020 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11 лютого 2021 року, позов ТОВ «УКРКАВА» задоволено частково.
Суд визнав протиправними дії Департаменту ДВС щодо передачі на реалізацію майна ТОВ «УКРКАВА», а саме: будівель та споруд заводу по виробництву розчинної кави та кавових виробів: восьмиповерхової виробничої будівлі літ. "Б" з навісами літ. "б" , "б1" загальною площею 7 665,5 кв.м., будівель насосної літ. "В" з підвальним поверхом загальною площею 76,1 кв. м., споруд №1,8 - огорожі, №2,3,9 - воріт, №4 - градирних, №5 - резервуарів для води, №6 - артезіанської свердловини, №7 - резервуара для шламу, №10 - оглядових колодязів, №1 - покриття (тротуари, майданчики, доріжки), що знаходиться за адресою: Одеська область, м, Чорноморськ (Іллічівськ), вул. Промислова, 14 А, за виконавчим провадженням № 59951815 без дотримання процедури, встановленої ч. 5 ст. 57 Закону України "Про виконавче провадження", з урахуванням висновків викладених у рішенні суду.
Визнав протиправними дії Департаменту ДВС щодо передачі ДП «СЕТАМ» на реалізацію наведеного вище майна ТОВ «УКРКАВА» за стартовою ціною реалізації, визначеною у Звіті про оцінку майна від 07.05.2020 року, в розмірі 41 951 755 гривень, без врахування ПДВ.
В іншій частині позовних вимог суд відмовив.
3. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, Товариство з обмеженою відповідальністю «Укркава» звернулося із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині відмови у задоволенні позову та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції в цій частині.
4. Верховний Суд ухвалою від 24 червня 2021 року на підставі пункту 1 частини 4 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України та пункту 4 частини четвертої статті 328 КАС України відкрив провадження у справі за вказаною касаційною скаргою.
5. Акціонерне товариство «Державний ощадний банк України» подало відзив на вказану касаційну скаргу, в якому просило залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій в частині відмови у задоволенні позову - залишити без змін.
6. Департамент державної виконавчої служби Міністерства юстиції України також оскаржив рішення судів першої та апеляційної інстанцій у касаційному порядку. У своїй касаційній скарзі заявник просить Верховний Суд скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині задоволення позовних вимог та ухвалити в цій частині нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
7. Верховний Суд ухвалою від 21 квітня 2021 року на підставі пункту 2 частини 4 статті 328 КАС України відкрив провадження у справі за вказаною касаційною скаргою.
8. Акціонерне товариство «Державний ощадний банк України» також звернулося із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині задоволення позовних вимог та ухвалити в цій частині нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
9. Верховний Суд ухвалою від 12 квітня 2021 року на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України відкрив провадження у справі за вказаною касаційною скаргою.
10. Департамент державної виконавчої служби Міністерства юстиції України подав відзив на касаційну скаргу Акціонерного товариства «Державний ощадний банк України», в якому підтримав доводи, викладені у касаційній скарзі та просив її задовольнити.
II ОБСТАВИНИ СПРАВИ
11. 28.12.2011 року між АТ «Державний Ощадбанк» (далі - Кредитор) та ТОВ «УКРКАВА» (далі - Позичальник) був укладений договір кредитної лінії №86, що діє зі змінами та доповненнями, внесеними додатковими договорами. Згідно кредитного договору. АТ «Державний Ощадбанк» надав Позичальнику, на умовах забезпеченості повернення строковості та платності, кошти у вигляді відновлювальної кредитної лінії з максимальним лімітом кредитування 39 965 000 грн та 3 000 000 доларів США з остаточним терміном повернення кредитних коштів до 29.12.2016 р.
12. Для забезпечення виконання зобов`язань за кредитним договором від 28.12.2011 р. між АТ «Державний Ощадбанк» та ТОВ «УКРКАВА» укладений договір іпотеки, предметом якого є нерухоме майно, а саме: будівлі та споруди заводу по виробництву розчинної кави та кавових виробів у вигляді восьмиповерхової виробничої будівлі літ. "Б" з навісами літ. "б" , "б1" загальною площею 7 665,5 кв. м., будівель насосної літ. "В" з підвальним поверхом загальною площею 76,1 кв. м., споруд №1,8 - огорожі, №2,3,9 - воріт, №4 - градирних, №5 - резервуарів для води, №6 - артезіанської свердловини, №7 - резервуара для шламу, №10 - оглядових колодязів, №1 - покриття (тротуари, майданчики, доріжки), що знаходяться за адресою: Одеська область, м, Чорноморськ (Іллічівськ), вул. Промислова, 14 А (далі - Предмет іпотеки).
13. 09.11.2017 року приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Малим О.С. вчинено виконавчий напис № 2727 з метою погашення частини заборгованості ТОВ «УКРКАВА» перед АТ «Державний Ощадбанк» - Стягувач, про стягнення на предмет іпотеки, що належить на праві власності ТОВ «УКРКАВА» - Боржник, та переданий в іпотеку Стягувачу за іпотечним договором, посвідченим 28.12.2011 р. приватним нотаріусом Іллічівського міського нотаріального округу Одеської області Слаєвою Р.К. та зареєстрованим в реєстрі за №7545, зі змінами та доповненнями внесеними договором про внесення змін №1 від 10.12.2012 року, зареєстрованим за №5513, Договором про внесення змін №2 від 04.03.2014 року, зареєстрованим за №694, Договором про внесення змін №3 від 28.08.2014 року, зареєстрованим за №2895, а саме:
14. 04.09.2019 року головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Департаменту ДВС Нідченком Д. Є. прийнято постанову ВП №59951815 про відкриття виконавчого провадження з виконання виконавчого напису від 09.11.2017 року №2727 приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Малого О.С.
15. Копію зазначеної постанови супровідним листом від 04.09.2019 р. вих. №59951815/20.1/4 надіслано позивачу (т.2 а.с.69-71)
16. Того ж дня, вказаною посадовою особою прийнято постанову про стягнення виконавчого збору ВП №59951815 та постанову про арешт майна боржника ВП 59951815, відповідно до якої накладено арешт на нерухоме майно, що перебувало в іпотеці, а саме на будівлі та споруди заводу по виробництву розчинної кави та кавових виробів, що складається з будівель та споруд заводу по виробництву розчинної кави та кавових виробів: восьмиповерхової виробничої будівлі літ. "Б" з навісами літ. "б" , "б1" загальною площею 7 665,5 кв.м., будівель насосної літ. "В" з підвальним поверхом загальною площею 76,1 кв. м., споруд №1,8 - огорожі, №2,3,9 - воріт, №4 - градирних, №5 - резервуарів для води, №6 - артезіанської свердловини, №7 - резервуара для шламу, №10 - оглядових колодязів, №1 - покриття (тротуари, майданчики, доріжки), що знаходиться за адресою: Одеська область, м, Чорноморськ (Іллічівськ), вул. Промислова, 14 А. (т.2 а.с. 69-71)
17. Постановою державного виконавця від 10.10.2019 р. ВП №59951815 описано та накладено арешт на майно ТОВ «УКРКАВА», що є предметом іпотеки та перелічено вище. Один із пунктів даної постанови роз`яснює сторонам виконавчого провадження можливість у 10-денний строк з дня винесення постанови досягти згоди щодо вартості майна та про необхідність письмово повідомити про це виконавця, однак докази вручення даної постанови боржнику - відсутні (т.2 а.с.116-119).
18. Державним виконавцем складений акт, що керівник ТОВ «УКРКАВА» при описі майна не був присутній, позаяк перебував у відрядженні, у інших працівників товариства було відсутнє доручення на підтвердження повноважень діяти від імені юридичної особи (т.2 а.с.121-122).
19. Відповідно до постанови державного виконавця від 04.12.2019 р. суб`єктом оціночної діяльності для участі у виконавчому провадженні №59951815 для надання Звіту з питань визначення вартості майна боржника, що описано та арештовано призначено ТОВ «Експертно - консультаційний центр», що має сертифікат, виданий 14.09.2018 р. за №724/18 Фондом державного майна України.
20. ТОВ «Експертно - консультаційний центр» ознайомилося з даною постановою 03.12.2019 року (т.2 а.с.157-160).
21. 31.01.2020 року оцінювачем - директором ТОВ «Експертно-консультаційний центр» Антоновим В. О. здійснено виїзд за місцезнаходженням описаного та арештованого постановою від 10.10.2019 року майна ТОВ "УКРКАВА", а саме: будівель та споруд заводу по виробництву розчинної кави та кавових виробів за адресою: вул. Промислова, 14а, м. Чорноморськ, Одеська область, про що складено Акт державного виконавця від 31.01.2020 року (т.1 а.с.36).
22. З матеріалів виконавчого провадження вбачається, що 03 серпня 2020 року суб`єкт оціночної діяльності надав звіт про оцінку майна від 07.05.2020 року (т.4 а.с.245).
23. 20.08.2020 року головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України надіслано сторонам виконавчого провадження, у тому числі і позивачу, Повідомлення про оцінку арештованого майна від тієї ж дати яким повідомлено про те, що згідно Звіту про оцінку майна від 07.05.2020 року, загальна ринкова вартість майна боржника ТОВ "УКРКАВА", на яке було накладено арешт, складає 41 951 755,00 грн. без врахування ПДВ.
24. Матеріалами справи та поясненнями представника Департаменту ДВС підтверджено, що 21 серпня 2020 року арештоване майно передано на реалізацію ДП "СЕТАМ" (т.4 а.с.282-284).
ІIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
25. Суди першої та апеляційної інстанцій, розглядаючи справу по суті, прийшли до висновку про порушення державним виконавцем строку, встановленого ч.5 ст. 57 Закону України № 1404-VІІІ, для Повідомлення про результати визначення вартості чи оцінки майна сторонам, зазначивши, що відповідне повідомлення було надіслане більш, ніж через три місяці.
26. Суди дійшли висновку про порушення державним виконавцем процедури, встановленої ч. 5 ст. 57 Закону №1404-VIII, що виразилося у передачі на реалізацію арештованого майна ТОВ «УКРКАВА» до спливу строку на оскарження Звіту про оцінку майна.
27. Суди вказали, що передача на реалізацію нерухомого майна за ціною без врахування ПДВ є заниженням його ринкової вартості, яка призводить до несплати покупцем ПДВ у складі вартості майна, а продавця зобов`язує нарахувати ПДВ на остаточну вартість об`єкта нерухомого майна, відобразити в своєму податковому обліку та видати покупцю податкову накладну, хоча у останнього відсутнє право на податковий кредит.
28. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог ТОВ «УКРКАВА» про визнання протиправними дії щодо визначення ринкової вартості майна боржника без врахування ПДВ, суди вказали, що суб`єкт оціночної діяльності визначає саме ринкову вартість об`єкта оцінки та відображає факт про включення або невключення до неї суми ПДВ за умовами договору, що, у свою чергу, не є підставою вважати саму оцінку майна невірною.
29. Оцінюючи Звіт про оцінку майна ТОВ «УКРКАВА», суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку, що він відповідає вимогам Національного стандарту №1 Загальні засади оцінки майна і майнових прав, затвердженого постаново Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 року №1440. До того ж, до даного Звіту не було зауважень з боку державного виконавця.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
30. Касаційна скарга Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, із посиланням на пункт 2 частини 4 статті 328 КАС України, аргументована необхідністю відступлення від висновку, викладеному у постанові Верховного Суду від 08 липня 2020 року у справі №825/2313/16.
Зазначив, що державний виконавець обмежений нормами Закону України «Про виконавче провадження» та іншими нормами чинного законодавства, що виключає право вибору дій, через те, що вони чітко передбачені цим Законом. Тому, оцінюючи майно з урахуванням ПДВ, державний виконавець такими діями виходить за межі своїх повноважень, встановлених чинним законодавством, що також розцінюються як недотримання ним вимог Закону України «Про виконавче провадження» та може призвести до оскарження дій державного виконавця.
На переконання касатора, оскільки власник арештованого майна, що реалізується на електронних торгах у формі аукціону, є платником податку та перехід права власності на таке майно відбувається безпосередньо від платника податку до учасника (переможця електронних торгів), то при здійсненні операції з постачання такого майна податкова накладна складається на учасника (переможця електронних торгів).
31. У касаційній скарзі Товариство з обмеженою відповідальністю «Укркава» із посиланням на пункт 1 частини 4 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, зазначило, що судами попередніх інстанцій не застосовано висновки Верховного Суду щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме щодо застосування статті 57 та 74 Закону України «Про виконавче провадження», висловленого в постанові Великої палати Верховного Суду від 20 березня 2019 року у справі №821/197/18 та постановах Верховного Суду від 18 березня 2021 року №140/2489/20 та від 29 квітня 2020 року у справі №826/6706/18. Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 20.03.2019 року у справі №821/197/18 викладено правовий висновок, згідно з яким визначення вартості майна боржника є процесуальною дією державного виконавця (незалежно від того, яка конкретно особа - сам державний виконавець чи залучений ним суб`єкт оціночної діяльності, здійснювала відповідні дії) щодо примусового виконання на підставі виконавчих документів. Отже, оскаржити оцінку майна можливо в порядку оскарження рішень та дій виконавців.
Оскільки в цьому випадку оцінка майна здійснена в процесі виконання виконавчого напису нотаріуса, касатор вказує, що в силу вимог частини другої статті 74 Закону України «Про виконавче провадження» така оцінка може бути оскаржена сторонами, іншими учасниками та особами до відповідного адміністративного суду в порядку, передбаченому законом.
Заявник також зазначив, що судом апеляційної інстанції під час розгляду апеляційної скарги ТОВ «УКРКАВА» доводи щодо необ`єктивності здійсненої оцінки майна та помилковість висновків суду першої інстанції з цього приводу взагалі не розглядались, були повністю проігноровані, про що свідчить відсутність відповідних обґрунтувань в постанові від 11.02.2021 року.
Суттєве та істотне, на думку касатора, заниження вартості майна ТОВ «УКРКАВА», що свідчить про необ`єктивність здійсненої у виконавчому провадженні оцінки, з посиланням на відповідні докази, є однією із підстав позову, яка в повному обсязі була проігнорована судами двох інстанцій, що призвело до ухвалення незаконних та необґрунтованих рішень.
Крім цього, скаржник зазначає, що підставою касаційного провадження у цій справі є пункт 4 частини четвертої статті 328 КАС України із посилання на пункт 1 частини другої статті 353 КАС України, а саме, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази, за умови висновку про обґрунтованість заявлених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження, передбачених пунктами 1, 2 , 3 частини другої статті 328 КАС України.
32. Касаційна скарга акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» аргументована тим, що державний виконавець діяв у відповідності до вимог чинного законодавства, оскільки 20.08.2020 направив сторонам повідомлення про оцінку арештованого майна (тим самим ознайомивши їх з результатами оцінки), а 21.08.2020 передав арештоване майно на реалізацію до ДП «СЕТАМ», зазначені факти підтверджуються також матеріалами виконавчого провадження № 59951815, а тому суди попередніх інстанцій дійшли помилковою ВИСНОВКУ про те, що державний виконавець повинен був передати майно на реалізацію після спливу 10-денного строку з дня отримання сторонами повідомлення про результати оцінки майна.
Касатор, із посиланням на пункт 1 частини четвертої статті 328 КАС України зазначаючи, що судами попередніх інстанцій застосовано частину п`яту статті 57 Закону України «Про виконавче провадження» без урахування висновку застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 09 жовтня 2018 року у справі №910/10063/16 та постанові 30 липня 2019 року у справі №40/45-10. Зокрема, що порушення строків прийняття рішень та вчинення виконавчих дій виконавцями не є підставою для скасування такого рішення чи виконавчої дії, крім випадків, коли вони були прийняті або вчинені з порушенням процедури, передбаченої цим Законом.
Порядок реалізації арештованого майна шляхом проведення електронних торгів, затверджений наказом Міністерства юстиції України від 22.12.2015 №2710/5, втратив свою чинність на підставі Наказу Міністерства юстиції України від 29.09.2016 № 2831/5, яким серед іншого було затверджено новий Порядок реалізації арештованого майна. Разом з тим, суди попередніх інстанцій у своїх рішеннях керувалися нормами Порядку, який втратив чинність на момент виникнення спірних правовідносин.
Касатор також вважає, що правовідносини у сфері податкового законодавства, які в подальшому можуть виникнути внаслідок примусової реалізації майна, не можуть бути предметом розгляду даної справи, а також будь-яким чином виливали на процедуру примусового стягнення заборгованості з ТОВ «УКРКАВА» в рамках виконавчого провадження. Відтак, операції з реалізації органами державної виконавчої служби арештованого майна через спеціалізовані організації не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість. Оскаржувані дії державного виконавця щодо визначення вартості нерухомого майна без врахування ПДВ були вчинені відповідно до закону, в межах повноважень державного виконавця, в результаті яких права позивача не було порушено, а тому, були відсутні будь-які правові підстави для часткового задоволення позовних вимог ТОВ «УКРКАВА».
V. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
33. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
34. Частиною першою статті 1 Закону України від 02 червня 2016 року №1404-VIII «Про виконавче провадження» виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
35. Відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню рішення на підставі виконавчих написів нотаріусів (пункт 3 частини першої статті 3 Закону України «Про виконавче провадження»).
36. У відповідності до частини 1 статті 19 Закону України від 02 червня 2016 року №1404-VIII сторони виконавчого провадження та прокурор як учасник виконавчого провадження мають право, серед іншого, ознайомлюватися з матеріалами виконавчого провадження, робити з них виписки, знімати копії, заявляти відводи у випадках, передбачених цим Законом, мають право доступу до автоматизованої системи виконавчого провадження, право оскаржувати рішення, дії або бездіяльність виконавця у порядку, встановленому цим Законом, надавати додаткові матеріали, заявляти клопотання, брати участь у вчиненні виконавчих дій, надавати усні та письмові пояснення, заперечувати проти клопотань інших учасників виконавчого провадження та користуватися іншими правами, наданими законом.
37. Виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії (частина перша статті 18 Закону України «Про виконавче провадження»).
38. Згідно з пунктом 9 частини першої статті 2 Закону України «Про виконавче провадження» виконавче провадження здійснюється з дотриманням, зокрема, таких засад, як забезпечення права на оскарження рішень, дій чи бездіяльності державних виконавців, приватних виконавців.
39. У відповідності до частини 1, абзаців 1-3 частини 2 статті 56 Закону України від 02 червня 2016 року №1404-VIII арешт майна (коштів) боржника застосовується для забезпечення реального виконання рішення.
40. За змістом частин першої - третьої статті 57 Закону України «Про виконавче провадження» визначення вартості майна боржника здійснюється за взаємною згодою сторонами виконавчого провадження. У разі якщо сторони виконавчого провадження, а також заставодержатель у 10-денний строк з дня винесення виконавцем постанови про арешт майна боржника не досягли згоди щодо вартості майна та письмово не повідомили виконавця про визначену ними вартість майна, виконавець самостійно визначає вартість майна боржника. У разі якщо сторони виконавчого провадження не дійшли згоди щодо визначення вартості майна, визначення вартості майна боржника здійснюється виконавцем за ринковими цінами, що діють на день визначення вартості майна. Для проведення оцінки за регульованими цінами, оцінки нерухомого майна, транспортних засобів, повітряних, морських та річкових суден виконавець залучає суб`єкта оціночної діяльності - суб`єкта господарювання.
За приписами частини п`ятої цієї статті виконавець повідомляє про результати визначення вартості чи оцінки майна сторонам не пізніше наступного робочого дня після дня визначення вартості чи отримання звіту про оцінку. У разі якщо сторони не згодні з результатами визначення вартості чи оцінки майна, вони мають право оскаржити їх у судовому порядку в 10-денний строк з дня отримання відповідного повідомлення.
41. Відповідно до частин першої, другої статті 74 Закону України «Про виконавче провадження» рішення, дії чи бездіяльність виконавця та посадових осіб органів державної виконавчої служби щодо виконання судового рішення можуть бути оскаржені сторонами, іншими учасниками та особами до суду, який видав виконавчий документ, у порядку, передбаченому законом. Рішення, дії чи бездіяльність виконавця та посадових осіб органів державної виконавчої служби щодо виконання рішень інших органів (посадових осіб), у тому числі постанов державного виконавця про стягнення виконавчого збору, постанов приватного виконавця про стягнення основної винагороди, витрат виконавчого провадження та штрафів, можуть бути оскаржені сторонами, іншими учасниками та особами до відповідного адміністративного суду в порядку, передбаченому законом.
42. Згідно з частиною 1 статті 20 Закону України від 02 червня 2016 року Закону України «Про виконавче провадження», для з`ясування та роз`яснення питань, що виникають під час здійснення виконавчого провадження і потребують спеціальних знань, виконавець виносить постанову про залучення експерта або спеціаліста (кількох експертів або спеціалістів), а для проведення оцінки майна - суб`єктів оціночної діяльності - суб`єктів господарювання.
43. У відповідності до частини 3 статті 20 Закону України від 02 червня 2016 року №1404-VIII експерт або спеціаліст зобов`язаний надати письмовий висновок, а суб`єкт оціночної діяльності - суб`єкт господарювання - письмовий звіт з питань, що містяться в постанові, протягом 15 робочих днів з дня ознайомлення з постановою виконавця. Цей строк може бути продовжений до 30 робочих днів за погодженням з виконавцем.
44. Правові засади здійснення оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності в Україні, її державного та громадського регулювання, забезпечення створення системи незалежної оцінки майна з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки майна, майнових прав та використання її результатів визначені Законом України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в України» від 12 липня 2001 року №2658-ІІІ (далі - Закон №2658-ІІІ).
45. Оцінка майна, майнових прав (далі - оцінка майна) - це процес визначення їх вартості на дату оцінки за процедурою, встановленою нормативно-правовими актами, зазначеними в статті 9 цього Закону, і є результатом практичної діяльності суб`єкта оціночної діяльності.
46. Згідно з статтею 3 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в України» від 12 липня 2001 року №2658-ІІІ незалежною оцінкою майна вважається оцінка майна, що проведена суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання.
47. Процедури оцінки майна встановлюються нормативно-правовими актами з оцінки майна. У випадках проведення незалежної оцінки майна складається звіт про оцінку майна. Вимоги до звітів про оцінку майна та актів оцінки майна встановлюються відповідно до статті 12 цього Закону.
48. Підставою проведення оцінки майна є, зокрема, договір між суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання та замовником оцінки, який укладається в письмовій формі та може бути двостороннім або багатостороннім (частина 1 статті 10, частина 1 статті 11 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в України» № 2658-III).
49. Частиною другою статті 11 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в України» передбачено, що замовниками оцінки майна можуть бути особи, яким зазначене майно належить на законних підставах або у яких майно перебуває на законних підставах, а також ті, які замовляють оцінку майна за дорученням зазначених осіб. Замовники оцінки повинні забезпечити доступ суб`єкта оціночної діяльності до майна, що підлягає оцінці на законних підставах, отримання ним необхідної та достовірної інформації про зазначене майно для проведення його оцінки.
50. Статтею 32 Закону України від 12 липня 2001 року № 2658-III передбачена відповідальність оцінювачів та суб`єктів оціночної діяльності, частиною другою якої визначено, що оцінювачі та суб`єкти оціночної діяльності - суб`єкти господарювання несуть відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов договору, зокрема, за недостовірність чи необ`єктивність оцінки майна, відповідно до умов договору та закону.
51. Постановою КМУ від 10 вересня 2003 року № 1440 затверджено Національний стандарт № 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав" (далі - Стандарт).
52. Відповідно до пункту 1 Стандарт є обов`язковим для застосування під час проведення оцінки майна та майнових прав (далі - майно) суб`єктами оціночної діяльності, а також особами, які відповідно до законодавства здійснюють рецензування звітів про оцінку майна.
53. Пунктом 3 поняття, що вживаються у цьому Стандарті, використовуються в інших національних стандартах у значенні, встановленому цим Стандартом, зокрема: вартість - еквівалент цінності об`єкта оцінки, виражений у ймовірній сумі грошей; ринкова вартість - вартість, за яку можливе відчуження об`єкта оцінки на ринку подібного майна на дату оцінки за угодою, укладеною між покупцем та продавцем, після проведення відповідного маркетингу за умови, що кожна із сторін діяла із знанням справи, розсудливо і без примусу; строк експозиції - строк, протягом якого об`єкт оцінки може бути виставлений для продажу на ринку з метою забезпечення його відчуження за найвищою ціною і тривалість якого залежить від співвідношення попиту та пропонування на подібне майно, кількості потенційних покупців, їх купівельної спроможності та інших факторів; ліквідаційна вартість - вартість, яка може бути отримана за умови продажу об`єкта оцінки у строк, що є значно коротшим від строку експозиції подібного майна, протягом якого воно може бути продане за ціною, яка дорівнює ринковій вартості.
54. Відповідно до пункту 11 Стандарту оцінка проводиться із застосуванням бази, що відповідає ринковій вартості або неринковим видам вартості. Вибір бази оцінки передує укладанню договору на проведення оцінки майна.
54.1. Вимоги до змісту звіту про оцінку майна, порядку його оформлення та рецензування встановлюються положеннями (національними стандартами) оцінки майна. Зміст звіту про оцінку майна повинен містити розділи, що розкривають зміст проведених процедур та використаної нормативно-правової бази з оцінки майна.