ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 червня 2022 року
м. Київ
справа № 240/10457/19
адміністративне провадження № К/9901/26058/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Яковенка М. М.,
суддів - Дашутіна І. В., Шишова О. О.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу № 240/10457/19
за адміністративним позовом Приватного підприємства «Елітбуд-1» до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Житомирській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду (суддя Шуляк Л. А.) від 09 грудня 2019 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду (склад колегії суддів: Граб Л. С., Сторчак В. Ю. Іваненко Т. В.) від 02 вересня 2020 року,
УСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. У вересні 2019 року Приватне підприємство «Елітбуд-1» (далі - ПП «Елітбуд-1») звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Житомирській області, в якому, з врахуванням заяви про зменшення позовних вимог від 09 грудня 2019 року, просило скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Житомирській області від 02 вересня 2019 року № 0000061401 та податкове повідомлення-рішення від 02 вересня 2019 року № 0000071401 в частині збільшення суми грошового зобов`язання в розмірі 706 149 грн.
2. В обґрунтування позову позивач зазначає, що перевіряючими під час проведення перевірки не надано належної оцінки наявним первинним документам. Господарські операції з контрагентами позивача підтверджені належними первинними документами, які підтверджують формування показників податкової звітності та відображають реальність господарських операцій, які є підставою для формування податкового обліку підприємства.
3. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 09 грудня 2019 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 02 вересня 2020 року, позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Житомирській області від 02 вересня 2019 року № 0000061401.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Житомирській області від 02 вересня 2019 року № 0000071401 в частині збільшення суми грошового зобов`язання в розмірі 706 149 грн.
Стягнуто з Головного управління ДПС у Житомирській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ПП «Елітбуд-1» 11 160,57 грн витрат по сплаті судового збору.
4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, 12 жовтня 2020 року Головне управління ДПС у Житомирській області звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 09 грудня 2019 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 02 вересня 2020 року, і ухвалити нове рішення, яким відмовити ПП «Елітбуд-1» в задоволенні позову.
5. Ухвалою Верховного Суду від 27 жовтня 2020 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою, встановлено строк для подання відзиву. Витребувані матеріали справи.
6. Ухвалою Верховного Суду закінчено підготовку даної справи до касаційного розгляду та призначено її касаційний розгляд у попередньому судовому засіданні.
7. Станом на час розгляду справи письмового відзиву на касаційну скаргу до Верховного Суду не надходило, що не перешкоджає її розгляду по суті.
IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі направлень від 11 липня 2019 року № 1612, № 1613, №1 614, № 1615, від 25 липня 2019 року № 1806, виданих Головним управлінням ДФС у Житомирській області, відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 75.1 статті 75, пунктів 77.1, 77.2, 77.4 статті 77, пункту 82.1 статті 82 ПК України, проведено планову виїзну документальну перевірку ПП «Елітбуд-1» з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01 січня 2016 року по 31 березня 2019 року, єдиного соціального внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - за період з 01 січня 2016 року по 31 березня 2019 року.
9. За результатом перевірки складено акт від 09 серпня 2019 року № 576/06-30-14-01/33555092, в якому зокрема зафіксовано, наступні порушення податкового законодавства:
- підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134, пунктів 44.1, 44.2 статті 44 Податкового кодексу України (далі - ПК України), статей 3, 4, 9 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-ХIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі - Закон № 996-ХIV) в результаті чого занижено податок на прибуток на загальну суму 30 311 грн за 2018 рік;
- пунктів 198.1, 198.2, 198.3, 198.6 статті 198 ПК України, в результаті чого встановлено заниження податку на додану вартість, що підлягав сплаті до бюджету у сумі 592 065 грн, в тому числі: грудень 2016 року в сумі 18 813 грн, грудень 2018 року в сумі 573 252 грн.
10. На підставі акту перевірки, контролюючим органом прийнято податкові повідомлення-рішення:
- №0000061401 від 02 вересня 2019 року про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток в сумі 37 889 грн, а саме - 30 311 грн за податковими зобов`язаннями та 7 578 грн за штрафними санкціями;
-№0000071401 від 02.09.2019 про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість в сумі 740 081 грн, а саме - 592 065 грн за податковими зобов`язаннями та 148 016 грн за штрафними санкціями.
11. Підставою для винесення податкового повідомлення-рішення № 0000061401 від 02 вересня 2019 року про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток в сумі 37 889 грн, був висновок контролюючого органу про завищення позивачем собівартості реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) на суму 168 394 грн за рахунок відображення в даних бухгалтерського обліку вартості придбаних товарно-матеріальних цінностей (будівельні матеріали) від ТОВ «Кемторг ЛТД», по яким не підтверджено факту придбання та використання у господарській діяльності для отримання доходу.
12. При цьому, зазначено, що при проведенні перевірки встановлено неможливість повноцінного відслідковування ланцюга постачання товару, який у подальшому було реалізовано для позивача, а ТОВ «Кемторг ЛТД» не є суб`єктом економічної діяльності з надання відповідних послуг, взагалі не здійснює господарської діяльності та функціонує лише для формування необґрунтованої податкової вигоди у «покупця» (в даному випадку позивача), а укладання договорів мають штучний (уявний) характер, оформлений правочин не опосередковувався реальним виконанням операції, що становить його предмет.
13. Підставою для винесення податкового повідомлення-рішення № 0000071401 від 02 вересня 2019 року за платежем податок на додану вартість був висновок контролюючого органу про завищення позивачем податкового кредиту на загальну суму 531 240 грн по отриманих послугах від ТОВ «Марсал» по ремонту асфальтобетонного покриття та будівельних робіт.
14. Даний висновок ґрунтується на тому, що на підставі аналізу інформації отриманої з ІС «Податковий блок» перевіркою встановлено, що ТОВ «Будівельна компанія «Марсал» не подано до контролюючого органу (Головне управління ДФС у м. Києві, Печерський район м. Києва) податкову декларацію з податку на прибуток підприємства за 2018 рік, що свідчить про відсутність даних про здійснення операцій щодо понесених витрат.
15. Крім того, у звітності ТОВ «Будівельна компанія «Марсал» за IV квартал 2018 року наявна інформація про 14 робітників та відсутня інформація про залучення до виконання робіт/надання послуг інших суб`єктів господарювання.
16. Вказано, що у грудні 2018 року вказаним контрагентом було надано послуг для позивача на загальну суму 2 009 010,82 грн (ПДВ 334 835,13 грн), однак при аналізі актів виконаних робіт було встановлено, що кількість людино-годин становить 26298,97 людино-годин. Враховуючи, що робітник працює в середньому 8 годин на день та 22 дні у місяць, що дорівнює 149 (26298,97/8/22), то для виконання ремонтних робіт ТОВ «Будівельна компанія «Марсал» необхідно мати 149 працівників при фактично наявних 14.
17. Разом з тим, згідно проведеного аналізу звітності ТОВ «Будівельна компанія «Марсал» (додатки AM до декларацій по податку на прибуток не подавались, у звіті про фінансові результати форми № 2 відсутня інформація про нараховану амортизацію) встановлено відсутність власного або орендованого спеціального обладнання та техніки для виконання відповідного виду робіт (ремонту асфальтобетонного покриття та будівельних робіт).
18. Звернуто увагу на той факт, що при проведенні аналізу зареєстрованих податкових накладних ТОВ «Будівельною компанією «Марсал» встановлено одночасне виконання/надання цим контрагентом аналогічних послуг у грудні 2018 року іншим суб`єктам господарської діяльності.
19. Вважаючи зазначені податкові повідомлення-рішення протиправними, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
IІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
20. Суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходили з того, що відповідачем не надано жодного доказу на підтвердження недобросовісності позивача як платника податку або можливої фіктивності його контрагентів, оскільки останнім не наведено доводів, що ґрунтуються на об`єктивній інформації та спростовують факти господарської діяльності, засвідчені належними документами, а також не представлено доказів на підтвердження того, що відомості, які містяться в цих документах, неповні, недостовірні та (або) суперечливі.
21. При цьому суди зауважили, що посилання на інформацію з інформаційних систем державної фіскальної служби, що не оформлена рішенням суб`єкта владних повноважень і не є юридичним фактом, утворює лише привід і підстави для перевірки такої інформації, може породжувати певні сумніви щодо законності господарських операцій платника податків, проте не слугує беззаперечним доказом невиконання сторонами правочину власних господарських зобов`язань з поставки товарів (робіт, послуг).
22. Також суди визнали необґрунтованими твердження відповідача про відсутність у зазначених контрагентів необхідних умов для досягнення результатів господарської, економічної діяльності, оскільки зазначене не є доказом безтоварності розглядуваних операцій та недобросовісності підприємств як платників податків; ці доводи є оцінкою контрагента, за дії та поведінку яких позивач не може нести відповідальність. ПК України не ставить право платника податку на включення до податкового кредиту сум податку на додану вартість в залежність від податкового обліку (стану) інших осіб.
23. Водночас суди визнали необґрунтованими посилання відповідача на відсутність у позивача товарно-транспортних накладних на перевезення товару, як підставу для відмови у задоволенні позову, оскільки порушення порядку перевезення вантажів з боку постачальника при наявності інших належним чином оформлених первинних документів не може бути покладено в основу висновку про безтоварність даних операцій.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
24. Скаржник у своїй касаційній скарзі не погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про наявність підстав для задоволення позовних вимог, вважає їх необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню, оскільки судами неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень у справі.
25. Підставою касаційного оскарження судових рішень у цій справі скаржником зазначено пункти 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) - неврахування судами попередніх інстанцій висновку Верховного Суду щодо застосування норми права у подібних правовідносинах.
26. Зокрема в доводах касаційної скарги відповідач зазначає, що судами попередніх інстанцій не був врахований висновок Верховного Суду, викладений в постанові від 09 квітня 2019 року по справі № 814/2970/13-а, зокрема, що витрати для цілей визначення об`єкта оподаткування податком на прибуток, а також податковий кредит для цілей визначення об`єкта оподаткування податком на додану вартість мають бути фактично здійснені та підтверджені належним чином оформленими первинними документами, що відображають реальність господарських операцій, що є підставою для формування податкового обліку платника податків.
27. Скаржник в обґрунтування висновків про нереальність господарських операцій позивача з його контрагентами покликається на наявну податкову інформацію, яка свідчить про неможливість здійснення контрагентами позивача господарських операцій.
28. Відповідач наголошує, що позивачем документально не підтверджено факту отримання послуг від ТОВ «Марсал» по ремонту асфальтобетонного покриття та будівельних робіт та факту придбання та використання в господарській діяльності для отримання доходу будівельних матеріалів від ТОВ «Кемторг ЛТД», а тому не має права і на податковий кредит по вказаним операціям.
V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
29. Верховний Суд, переглянувши оскаржувані судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права у спірних правовідносинах, відповідно до частини першої статті 341 КАС України (тут і далі, в редакції, чинній з 15 грудня 2017 року), виходить з такого.
30. Відповідно до абзацу першого пункту 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
31. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту (абзац другий пункту 44.1 статті 44 ПК України).
32. Згідно з підпунктом 14.1.181 пункту 14.1 статті 14 ПК України податковий кредит - це сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
33. Відповідно до пункту 198.1 статті 198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій, зокрема, з: придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг (підпункт «а»).
34. Пункт 198.3 статті 198 ПК України встановлює, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду, зокрема, у зв`язку з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.