1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 червня 2022 року

м. Київ

справа № 826/7432/17

адміністративне провадження № К/9901/11060/21, К/9901/8754/21, К/9901/12597/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача: Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Чиркіна С.М., розглянувши у письмовому провадженні справу за позовом ОСОБА_1 до Національного банку України, Кабінету Міністрів України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, за участю третіх осіб без самостійних вимог щодо предмета спору - Публічне акціонерне товариство "Комерційний банк "ПриватБанк", Міністерство фінансів України, про визнання протиправними та скасування рішень, визнання нечинним договору, за касаційними скаргами Акціонерного товариства Комерційний банк "ПриватБанк", Національного банку України, Кабінету Міністрів України на ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 березня 2021 року у складі колегії суддів: суддя-доповідач -Чаку Є.В., судді - Файдюк В.В., Мєзєнцев Є.І.,

УСТАНОВИВ:

Історія справи

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Національного банку України, Кабінету Міністрів України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору -Публічне акціонерне товариство "Комерційний банк "ПриватБанк", Міністерство фінансів України, в якому просив визнати протиправними та скасувати:

- рішення Правління Національного банку України № 498-рш/БТ від 18 грудня 2016 року про віднесення ПАТ КБ "ПриватБанк " до категорії неплатоспроможних;

- рішення Правління Національного банку України від 18 грудня 2016 року №499-рш/БТ про затвердження пропозиції Національного банку України про участь держави у виведенні неплатоспроможного банку з ринку;

-постанову Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2016 року № 961 "Деякі питання забезпечення стабільності фінансової системи" зі змінами;

- рішення виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 18 грудня 2016 року № 2859 "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ КБ "ПриватБанк" та делегування повноважень тимчасового адміністратора банку";

- рішення виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 19 грудня 2016 року № 2864 "Про збільшення статутного капіталу та приватне розміщення акцій ПАТ КБ "ПриватБанк";

- рішення виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 19 грудня 2016 року № 2886 "Про визнання нікчемними правочинів щодо обтяження грошових зобов`язань ПАТ КБ "ПриватБанк" перед пов`язаними особами";

- рішення виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 20 грудня 2016 року № 2887 "Про погодження умов придбання акцій додаткової емісії неплатоспроможного банку ПАТ КБ "ПриватБанк";

- рішення виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 20 грудня 2016 року № 2894 "Про припинення повноважень членів правління та ради ПАТ КБ "ПриватБанк";

- рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 19 грудня 2016 року "Щодо реєстрації випуску та проспекту емісії акцій ПАТ КБ "ПриватБанк";

- рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 20 грудня 2016 року "Щодо реєстрації звіту про результати приватного розміщення акцій ПАТ КБ "ПриватБанк";

- рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 28 грудня 2016 року "Щодо реєстрації випуску та проспекту емісії акцій ПАТ КБ "ПриватБанк";

- визнати нечинним з моменту укладення Договір купівлі-продажу акцій банку №БВ-744/16/13010-05/131 від 21 грудня 2016 року.

2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 квітня 2019 року позов задоволено у повному обсязі.

3. Не погоджуючись з таким судовим рішенням, Національний банк України, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, Кабінет Міністрів України, Фонд гарантування вкладів фізичних осіб, Публічне акціонерне товариство "Комерційний банк "ПриватБанк", Міністерство фінансів України звернулися до суду з апеляційними скаргами.

4. Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 листопада 2019 року, від 19 листопада 2019 року, від 09 грудня 2019 року було відкрито апеляційне провадження за апеляційними скаргами Національного банку України, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Кабінету Міністрів України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, ПАТ КБ "ПриватБанк", Міністерства фінансів України та призначено справу до судового розгляду.

5. Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 грудня 2020 року клопотання ПАТ КБ "ПриватБанк" про зупинення провадження у справі № 826/7432/17 задоволено.

6. Зупинено провадження у справі до набрання законної сили рішенням Великої Палати Верховного Суду у справі № 826/20221/16.

7. У зв`язку із прийняттям Великою Палатою Верховного Суду постанови у справі №826/20221/16, за клопотанням представника позивача, ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 грудня 2020 року поновлено провадження у справі № 826/7432/17.

8. Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 березня 2021 року зупинено провадження у справі № 826/7432/17 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Національного банку України, Кабінету Міністрів України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, треті особи без самостійних вимог на предмет спору - ПАТ КБ "ПриватБанк", Міністерство фінансів України, про визнання протиправним та скасування рішення, визнання нечинним договору - до вирішення Конституційним Судом України справи за конституційним поданням 64 народних депутатів України щодо конституційності окремих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізмів регулювання банківської діяльності" від 13 травня 2020 року № 590-IX та Закону в цілому, а також положень інших законодавчих актів в редакції Закону.

Короткий зміст вимог касаційних скарг

9. Не погоджуючись із прийнятою судом апеляційної інстанції ухвалою, АТ Комерційний банк "ПриватБанк", Національний банк України, Кабінет Міністрів України подали до Верховного Суду касаційній скарги, в яких їх представники просять скасувати ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 березня 2021 року, а справу направити до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду.

10. Ухвалами Верховного Суду від 26 березня 2021 року, від 20 квітня 2021 року, від 28 квітня 2021 року відкрито касаційне провадження за касаційними скаргами АТ Комерційний банк "ПриватБанк", Національного банку України, Кабінету Міністрів України на ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 березня 2021 року та витребувано матеріали справи.

11. Ухвалою Верховного Суду від 31 травня 2022 року призначено касаційний розгляд справи в порядку письмового провадження відповідно до статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Оцінка суду апеляційної інстанції

12. Зупиняючи апеляційне провадження у справі, суд апеляційної інстанції зазначив, що 23 травня 2020 року набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення механізмів регулювання банківської діяльності" від 13 травня 2020 року № 590-ІХ. Вказаним Законом доповнено Кодекс адміністративного судочинства України статтею 266 1 - особливості провадження у справах щодо оскарження індивідуальних актів Національного банку України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Міністерства фінансів України, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку та рішень Кабінету Міністрів України стосовно виведення банків з ринку.

13. У пункті 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 590-ІХ зазначено, що судові провадження, розпочаті до набрання чинності цим Законом, у яких на день набрання чинності цим Законом не ухвалено остаточне рішення, вирішуються, розглядаються або переглядаються з урахуванням особливостей, встановленим цим Законом.

14. На думку суду апеляційної інстанції, вказані обставини свідчать про те, що при вирішенні справи та клопотань відповідачів судом буде вирішуватись питання щодо застосування положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення механізмів регулювання банківської діяльності" від 13 травня 2020 року № 590-ІХ.

15. Судом встановлено, що Велика Палата Конституційного Суду України 16 липня 2020 року на відкритій частині пленарного засідання у формі письмового провадження розглянула справу за конституційним поданням 64 народних депутатів України щодо конституційності окремих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізмів регулювання банківської діяльності" від 13 травня 2020 року № 590-ІХ та Закону в цілому, а також положень інших законодавчих актів в редакції Закону.

16. Ураховуючи те, що Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізмів регулювання банківської діяльності" від 13 травня 2020 року № 590-ІХ має застосовуватися до спірних правовідносин, що виникли між сторонами у цій справі, а також те, що законність вказаного Закону на даний час вирішується у Конституційному Суді України, колегія суддів апеляційного суду дійшла висновку про необхідність зупинення провадження у даній справі до вирішення Конституційним Судом України справи за конституційним поданням 64 народних депутатів України щодо конституційності окремих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізмів регулювання банківської діяльності" від 13 травня 2020 року № 590-ІХ та Закону в цілому, а також положень інших законодавчих актів в редакції Закону на підставі пункту 3 частини першої статті 236 КАС України.

Доводи касаційних скарг та відзиву на них

17. Не погоджуючись із прийнятим рішенням про зупинення апеляційного провадження у справі АТ Комерційний банк "ПриватБанк", Національний банк України, Кабінет Міністрів України подали до Верховного Суду касаційній скарги, в яких їх представники просять скасувати ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 березня 2021 року, а справу направити для продовження розгляду до суду апеляційної інстанції.

18. АТ КБ "Приватбанк" вважає, що ухвала Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 березня 2021 року постановлена з порушенням норм процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного рішення. При цьому, на думку скаржника, судом апеляційної інстанції було неправильно застосовано норми матеріального права, а саме - частини другої статті 152 Конституції України та положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізмів регулювання банківської діяльності".

19. Зазначає, що обставини покладені в основу обґрунтування позову мають індивідуальний характер, стосуються дій і рішень відповідачів, які позивач розцінює такими, що призвели до порушення його права власності на акції ПАТ КБ "ПриватБанк". Тоді як, Закон № 590-ІХ, який набрав чинності 23 травня 2020 року та, яким внесено зміни до законодавчих актів України, які стосуються механізмів регулювання банківської діяльності, станом на день перегляду в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції у цій справі, є чинним.

20. Вважає, що у цій справі відсутній зв`язок між результатом розгляду конституційного подання та предметом спору, оскільки, відсутні обставини, які б унеможливлювали розгляд справи без попереднього розгляду Конституційного Суду України питань конституційності положень Закону № 590-ІХ. Натомість зібрані у справі докази в повній мірі дозволяють суду встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду до розгляду вказаного конституційного подання, а тому зупинення провадження у цій справі не відповідає положенням пункту 3 частини першої статті 236 КАС України.

21. Окрім того, скаржник в касаційній скарзі зазначає, що положення Закону № 590-ІХ, які підлягають застосуванню під час вирішення цієї справи, жодним чином не змінюють положень законодавства України щодо неможливості відновлення порушеного, на думку позивача, права приватної власності на майно, а саме - права приватної власності позивача на акції ПАТ КБ "ПриватБанк", що діяли на час виведення АТ КБ "ПриватБанк" з ринку за участі держави у грудні 2016 року та на час звернення позивача з цим позовом.

22. Так, Закон України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" у редакції, яка діяла на час прийняття оспорюваного рішення Правління Національного Банку України від 18 грудня 2016 року № 498-рш/БТ "Про віднесення ПАТ КБ "ПриватБанк" до категорії неплатоспроможних", так і на час звернення позивача з позовом у цій справі імперативно визначав, що після укладення договору купівлі-продажу акцій неплатоспроможного банку та їх передачі інвестору (яким наразі є Держава) інвестор не може бути позбавлений права власності на придбані ним акції банку та такі акції не можуть бути витребувані у нього на користь попереднього власника (частина шоста статті 41 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб").

23. Скаржник наголошує на тому, що безпідставне зупинення провадження у справі фактично призвело до порушення права учасників цієї справи, у тому числі АТ КБ "ПриватБанк", на розумні строки розгляду поданих апеляційних скарг.

24. Національний Банк України вважає, що оскаржувана ухвала суду апеляційної інстанції є незаконною та такою, що постановлена з порушенням норм процесуального права. Зазначає, що позивач у цій справі оскаржує індивідуальні акти Національного банку України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку та рішення Кабінету Міністрів України, прийняті в процесі виведення неплатоспроможного АТ КБ "ПриватБанк" з ринку за участі Держави у грудні 2016 року. Порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права полягає у тому, що позивач оскаржує індивідуальні акти Національного банку України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку та рішення Кабінету Міністрів України, прийняті в процесі виведення неплатоспроможного АТ КБ "ПриватБанк" з ринку за участі Держави у грудні 2016 року. Інші мотиви касаційної скарги є аналогічними тим, що зазначив АТ КБ "ПриватБанк".


................
Перейти до повного тексту