1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 червня 2022 року

м. Київ

справа № 640/25083/19

адміністративне провадження № К/9901/30914/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Стрелець Т.Г., Рибачука А.І.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 640/25083/19

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві

треті особи: Київська міська рада, Департамент земельних ресурсів Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), ОСОБА_2

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії

за касаційною скаргою ОСОБА_1 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 жовтня 2020 року (колегія у складі: головуючого судді: Горяйнова А. М., суддів: Костюк Л. О., Чаку Є. В.)

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У грудні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві, треті особи: Київська міська рада, Департамент земельних ресурсів Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), ОСОБА_2 в якому просив:

- скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:79:500:0100, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 ;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у м. Києві скасувати запис в Державному земельному кадастрі та поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 8000000000:79:500:0100, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив про те, що наявність протиправного запису про державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:79:500:0100 порушує права позивача, оскільки унеможливлює реєстрацію в Державному земельному кадастрі спірної земельної ділянки.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Окружний адміністративний суд м. Києва рішенням від 07 квітня 2020 року позов задовольнив повністю.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що згідно з протоколом від 25 вересня 2018 року № 20/82 Постійною комісію Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування було відхилено проект рішення Київської міської ради «Про передачу громадянину ОСОБА_2 у приватну власність земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд у АДРЕСА_1 ».

У зв`язку з цим суд першої інстанції прийшов до висновку, що виникли підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 80000000000:79:500:0100, що прямо передбачені ч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр».

Крім того, суд першої інстанції зазначив, що позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства, адже між сторонами виник публічно-правовий спір.

5. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 15 жовтня 2020 року рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 07 квітня 2020 року скасував. Прийняв нову постанову, якою у задоволенні позову відмовив повністю.

6. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що оскільки чинним законодавством не передбачено з`ясування державним кадастровим реєстратором причин нездійснення заявником реєстрації речового права на земельну ділянку протягом року, правові підстави для визнання протиправною бездіяльності Головного управління Держгеокадастру у м. Києві щодо не скасування державної реєстрації земельної ділянки земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:79:500:0100 згідно з абз. 3 ч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» та пп. 2 п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 - відсутні.

Також, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що цей спір слід розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, 16 листопада 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 жовтня 2020 року та залишити в силі рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 07 квітня 2020 року.

8. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, ОСОБА_1 посилається на те, що судом апеляційної інстанції прийнято рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

9. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16 листопада 2020 року визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі головуючого судді Стеценка С. Г., суддів: Стрелець Т. Г., Рибачука А. І.

10. Ухвалою Верховного Суду від 30 листопада 2020 року відкрито провадження у справі за касаційною скаргою ОСОБА_1 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 жовтня 2020 року.

11. Ухвалою Верховного Суду від 30 травня 2022 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи п. 3 ч. 1 ст. 345 КАС України постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 31 травня 2022 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, рішенням Київської міської ради від 16 березня 2006 року № 279/337 «Про надання дозволу громадянам на розробку проектів відведення земельних ділянок в мікрорайоні Жуляни в Солом`янському районі м. Києва» ОСОБА_2 було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по АДРЕСА_1 .

13. ОСОБА_2 розробив відповідний проект землеустрою, який було погоджено висновком Головного управління Держземагенства у м. Києві від 13 лютого 2015 року № 19-26-0.3-2211/2-15.

Головне управління Держземагенства у м. Києві 02 вересня 2016 року здійснило також державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,0854 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 та присвоїло їй кадастровий номер 8000000000:79:500:0100.

14. У подальшому Постійна комісія Київської міської ради з питань містобудування, архітектури та землекористування відхилила проект рішення Київської міської ради «Про передачу громадянину ОСОБА_2 у приватну власність земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівль і споруд у АДРЕСА_1 ». Відповідне рішення оформлене протоколом від 25 вересня 2018 року № 20/82.

15. Після прийняття рішення про відхилення проекту вказаного рішення Київської міської ради запис про державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:79:500:0100 скасований не був.

16. ОСОБА_1 , керуючись принципом мовчазної згоди, замовив у КП «Київський інститут земельних відносин» розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у АДРЕСА_1 , про що повідомив Київську міську раду шляхом подачі заяви-повідомленням від 18 березня 2019 року.

17. Вказаний проект землеустрою у подальшому позивач подав до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві для здійснення державної реєстрації земельної ділянки.

18. Разом з тим, відповідач повідомив ОСОБА_1 про те, що внести відповідні відомості до Державного земельного кадастру не вбачається можливим, оскільки за вказаною адресою зареєстровано земельну ділянку із кадастровим номером 8000000000:79:500:0100, площею 0,0854 га.

Відповідні відомості про вказану земельну ділянку внесені до Державного земельного кадастру на підставі проекту землеустрою, розробленого на замовлення ОСОБА_2 .


................
Перейти до повного тексту