ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 червня 2022 року
м. Київ
справа № 464/2458/17
адміністративне провадження № К/9901/40776/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №464/2458/17
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-будівельна компанія «Екополіс» до Інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові, юридичного департаменту Львівської міської ради, за участю третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Колективне виробниче підприємство «Енергомонтаж» про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування рішень, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові на постанову Сихівського районного суду м. Львова від 07 листопада 2017 року (суд у складі головуючого судді Бойко О.М.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2018 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Кухтея Р.В., суддів: Носа С.П., Яворського І.О.)
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. 12 квітня 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-будівельна компанія «Екополіс» звернулося до суду з позовом до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові, Юридичного департаменту Львівської міської ради, третя особа - Колективне виробниче підприємство «Енергомонтаж», в якому просило:
1.1. визнати протиправними дії юридичного департаменту Львівської міської ради щодо ініціювання проведення позапланової перевірки позивача Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові шляхом скерування листа № 4-2901-270 від 22 березня 2017;
1.2. визнати протиправним та скасувати наказ Інспекції про проведення позапланової перевірки № 43П від 24 березня 2017;
1.3. визнати протиправним та скасувати припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 28 березня 2017;
1.4. визнати протиправним та скасувати постанову начальника Інспекції Цабака В.Я. № 0006-вих-1788/46 від 10 квітня 2017 про накладення на ТзОВ «Інвестиційно-будівельна компанія «Екополіс» штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності в розмірі 16 000 грн.
2. Позовна заява мотивована тим, що ініціювання юридичним департаментом Львівської міської ради проведення позапланової перевірки, яка призначена відповідачем за відсутності передбачених законодавством підстав, суперечить вимогам ст.19 Конституції України.
З огляду на порушення Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю в частині призначення та проведення позапланової перевірки, прийняті за її результатами рішення підлягають скасуванню.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Сихівського районного суду м. Львова від 07 листопада 2017 року, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2018 року, позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано наказ інспекції державного архітектурно-будівельного контролю м. Львова «Про проведення позапланової перевірки» від 24 березня 2017 року №43П.
Визнано протиправним та скасовано Припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 28 березня 2017 року.
Визнано протиправною та скасовано постанову Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю м. Львова від 10 квітня 2017 року №0006-вих-1788/46 про притягнення до адміністративної відповідальності та накладення штрафу.
В решті позовних вимог - відмовлено.
4. Рішення судів мотивовані тим, що у Інспекції ДАБК у м. Львові не було належних підстав для винесення наказу про проведення перевірки № 43П від 24.03.2017, у зв`язку з чим останній є протиправним та підлягає скасуванню. У зв`язку із незаконністю проведення перевірки, усі прийнятті за її результатами рішення підлягають скасуванню.
Стосовно дій юридичного департаменту Львівської міської ради щодо ініціювання проведення позапланової перевірки позивача інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю м.Львова шляхом скерування листа від 22.03.2017 року №4-2901-270, суди зазначили про відсутність підстав для задоволення позову, оскільки останній вправі звертатись до органів місцевого самоврядування з такими листами.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити по справі нове рішення. У задоволенні позову відмовити повністю.
6. Касаційна скарга аргументована тим, що під час проведення перевірки на об`єкті було виявлено порушення вимог містобудівельного законодавства при здійсненні будівництва. Касатор зазначає, що суто формальні порушення при проведенні перевірки не можуть бути підставою для скасування її результатів, оскільки дозволить позивачу як суб`єкту містобудування уникати державного архітектурно-будівельного контролю.
7. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Гімона М.М., суддів: Бучик А.Ю., Мороз Л.Л. ухвалою від 27 березня 2018 року відкрив провадження у справі за вказаною касаційною скаргою.
8. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 26 червня 2019 року, було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., Стеценко С.Г., Тацій Л.В.
9. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 31 травня 2022 року прийнято до провадження касаційну скаргу Управління Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові.
10. Позивач надав відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
11. Наказом начальника Інспекції № 43П від 24 березня 2017 року у відповідності до ст.41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», пункту 7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 553 від 23 травня 2011 (далі - Порядок № 553), на підставі листа юридичного департаменту Львівської міської ради № 4-2901-270 від 22 березня 2017, було вирішено провести позапланову перевірку на об`єкті будівництва, а саме : «Будівництво котеджного містечка та багатоквартирних житлових будинків на вул. Янева, 10 у м. Львові».
12. У п.1 наказу зазначено, що замовник будівництва - Колективне виробниче підприємство «Енергомонтаж», підрядник - ТзОВ «Інвестиційно-будівельна компанія «Екополіс», проектант - ТзОВ «Будівельна компанія «Кристал-Захід». Предмет перевірки: дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
13. На вимогу суду першої інстанції було надано лист Департаменту № 4-2901-270 від 22 березня 2017, який слугував підставою для призначення перевірки, зі змісту якого вбачається, що прохання щодо проведення перевірки дотримання вимог законодавства при здійсненні будівництва котеджного містечка та багатоквартирних житлових будинків на вул. Янева, 10 у м. Львові було зумовлене наявністю інформації про порушення Колективним виробничим підприємством «Енергомонтаж» вимог зазначеного законодавства.
14. 24 березня 2017 заступником начальника Інспекції Пелікан П.С. було видано направлення для проведення позапланової перевірки за № 238, у якому вказано місце проведення перевірки на об`єкті : «Будівництво котеджного містечка та багатоквартирних житлових будинків на вул. Янева, 10 у м. Львові» на підставі вищевказаних наказу та листа юридичного департаменту Львівської міської ради. Крім того, у направленні для проведення позапланової перевірки зазначено, що замовником будівництва є Колективне виробниче підприємство «Енергомонтаж», підрядником - ТзОВ «Інвестиційно-будівельна компанія «Екополіс», проектантом - ТзОВ «Будівельна компанія «Кристал-Захід»
15. 28 березня 2017 заступником начальника відділу Інспекції Германчуком Р.В. із залученням начальника інспекційного відділу Інспекції Павлишина Т.І. було складено акт про недопущення посадових осіб органу державного архітектурно-будівельного контролю на об`єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених на них функцій, зокрема, на об`єкт будівництва : «Будівництво котеджного містечка та багатоквартирних житлових будинків на вул. Янева, 10 у м. Львові». При цьому, в акті вказано, що такий складений у присутності представника ТзОВ «Інвестиційно-будівельна компанія «Екополіс» Цицонь Михайла Петровича.
16. Цього ж дня, у зв`язку з недопущенням посадових осіб контролюючого органу, заступником начальника відділу Інспекції Германчуком Р.В. стосовно ТзОВ «Інвестиційно-будівельна компанія «Екополіс» було складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності. У протоколі також зазначено, що такий був складений у присутності представника зазначеного товариства Цицоня М.П., який відмовився від його підписання.
17. 28 березня 2017 цією ж посадовою особою Інспекції товариству було внесено припис з вимогою усунення виявлених порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності, зокрема, забезпечити до 20.04.2017 доступ посадових осіб Інспекції до проведення позапланової перевірки на об`єкті : «Будівництво котеджного містечка та багатоквартирних житлових будинків на вул. Янева, 10 у м. Львові».
18. Зі змісту припису вбачається, що представником ТзОВ «Інвестиційно-будівельна компанія «Екополіс» Цицонь М.П. не було допущено посадових осіб Інспекції до проведення позапланової перевірки на вказаному об`єкті будівництва.
19. В подальшому, 10 квітня 2017 року, за результатами розгляду матеріалів про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, зокрема, акту про недопущення посадових осіб Інспекції на об`єкт будівництва та протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, начальником Інспекції Цабак В.Я. відносно позивача була винесена постанова про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 0006-вих-1788/46, якою встановлено порушення товариством п.п.1 п.11, абз.2.4 п.14 Порядку № 553 та п.1 ч.4 ст.41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п.2 ч.6 ст.2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» у розмірі 16 000 грн.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
20. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
21. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
22. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ».
23. За правилом пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.