ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 травня 2022 року
м. Київ
справа № 712/12148/16-а
адміністративні провадження № К/9901/42934/18, №К/9901/42938/18, №К/9901/42942/18,
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу № 712/12148/16-а
за позовом ОСОБА_1 до головного спеціаліста відділу інспектування управління інспектування департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради Марущака Віталія Валерійовича, виконавчого комітету Черкаської міської ради про визнання протоколу про адміністративне правопорушення протиправним, визнання незаконною та скасування постанови про притягнення до адміністративної відповідальності, визнання незаконним та скасування рішення про розгляд скарги на постанову про притягнення до адміністративної відповідальності, провадження по якій відкрито
за касаційними скаргами ОСОБА_1 , виконавчого комітету Черкаської міської ради та головного спеціаліста відділу інспектування управління інспектування департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради Марущака Віталія Валерійовича на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 10 серпня 2017 року (головуючий суддя Костюк Л.О., судді: Бужак Н.П., Троян Н.М.),
ВСТАНОВИВ:
У жовтні 2016 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до Соснівського районного суду м. Черкаси з позовом до головного спеціаліста відділу інспектування управління інспектування департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради Марущака Віталія Валерійовича (далі також - відповідач-1), виконавчого комітету Черкаської міської ради (далі також - відповідач-2) про визнання протоколу про адміністративне правопорушення протиправним, визнання незаконною та скасування постанови про притягнення до адміністративної відповідальності, визнання незаконним та скасування рішення про розгляд скарги на постанову про притягнення до адміністративної відповідальності.
Постановою Соснівського районного суду м. Черкаси від 14 червня 2017 року адміністративний позов задоволено частково.
Скасовано рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради № 828 від 5 липня 2016 року «Про розгляд скарги на постанову адміністративної комісії виконавчого комітету Черкаської міської ради від 1 червня 2016 року № 171».
В іншій частині адміністративного позову - відмовлено.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 10 серпня 2017 року скасовано частково постанову Соснівського районного суду м. Черкаси від 14 червня 2017 року.
Адміністративний позов ОСОБА_1 до головного спеціаліста відділу інспектування управління інспектування департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради Марущака Віталія Валерійовича, виконавчого комітету Черкаської міської ради про визнання протоколу про адміністративне правопорушення протиправним, визнання незаконною та скасування постанови про притягнення до адміністративної відповідальності, визнання незаконним та скасування рішення про розгляд скарги на постанову про притягнення до адміністративної відповідальності задоволено частково.
Скасовано постанову адміністративної комісії виконавчого комітету Черкаської міської ради про адміністративне стягнення від 01.06.2016 року №171.
В задоволенні вимог в частині визнання протоколу №203 про адміністративне правопорушення, складеного головним спеціалістом відділу інспектування управління інспектування Департаменту архітектури, містобудування та інспектування Марущаком Віталієм Валерійовичем, протиправним - відмовлено.
В іншій частині постанову Соснівського районного суду м. Черкаси від 14 червня 2016 року залишено без змін.
Судами встановлено, що 27 травня 2016 року головним спеціалістом відділу інспектування управління інспектування Департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради Марущаком В. В. складено протокол № 203 про адміністративне правопорушення щодо громадянина ОСОБА_1 про те, що 27 травня 2016 року о 9 год. 03 хв. у присутності свідка ОСОБА_2 зафіксовано факт відсутності договору на вивіз сміття із спеціалізованим підприємством міста Черкаси у приватному домоволодінні по АДРЕСА_1 , чим порушено п. 3.5.2 Правил благоустрою міста Черкаси, відповідальність за що передбачено ст. 152 КУпАП.
Так, відповідно до п. 3.5.2 Правил благоустрою м.Черкаси, затверджених рішенням Черкаської міської ради від 11 листопада 2008 року № 4-688, громадяни, які мають будинки на правах приватної власності, зобов`язані обов`язково укладати договори на вивіз сміття із спеціалізованими підприємствами міста згідно з діючими тарифами та не допускати складування будівельних матеріалів, будівельних відходів та сміття на зелених смугах вулиць і провулків.
27 травня 2016 року позивача було повідомлено під розпис про те, що 1 червня 2016 року о 14 год. 30 хв. в приміщенні міськвиконкому відбудеться розгляд справи про адміністративне правопорушення.
1 червня 2016 року в приміщенні міськвиконкому по вул. Б. Вишневецького, 36 у м. Черкаси, каб. 100, адміністративна комісія виконавчого комітету Черкаської міської ради в складі голови комісії Давиденка О. Г. та членів: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , за присутності секретаря Мовчан М. В., розглянули протокол про адміністративне правопорушення щодо ОСОБА_1 про не укладення останнім договору на вивезення сміття зі спеціалізованим підприємством м. Черкаси у приватному домоволодінні по АДРЕСА_1 (протокол №171 від 01 червня 2016 року у справ про адміністративне правопорушення).
Факт зафіксовано 27 травня 2016 року о 09 год. 03 хв.
По суті справи порушник на засіданні пояснив, що дійсно не має договору на вивіз сміття зі спеціалізованим підприємством.
Встановлено, що порядок оскарження постанови та строк оплати ОСОБА_1 роз`яснено; копію постанови № 171 від 1 червня 2016 року про накладення штрафу в розмірі 340 грн оголошено, але від підпису та отримання постанови позивач відмовився. Копію постанови направлено поштою.
Постанова позивачем отримана 08 червня 2016 року.
09 червня 2016 року позивачем подано заяву, якою оскаржено до голови Черкаської міської ради постанову №171 від 01 червня 2016 року про адміністративне правопорушення.
ОСОБА_1 повідомлено, що розгляд його заяви від 09 червня 2016 року щодо оскарження зазначеної вище постанови відбудеться 05 липня 2016 року.
04 липня 2016 року позивачем подано заяву про перенесення розгляду його заяви у зв`язку з відсутністю можливості бути присутнім на засіданні та вказано, що він має бажання бути присутнім під час слухання та розгляду його заяви.
Листом від 13 липня 2016 року №4698-2 ОСОБА_1 повідомлено про результати розгляду його заяви від 09 червня 2016 року, який відбувся 05.07.2016 року, а саме, що виконавчим комітетом Черкаської міської ради прийнято рішення від 05 липня 2016 року №828 «Про розгляд скарги на постанову адміністративної комісії виконавчого комітету від 01.06.2016 року №171».
Відповідно до рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради №828 від 05 липня 2016 року постанову адміністративної комісії виконавчого комітету Черкаської міської ради про адміністративне стягнення від 01 червня 2016 року №171 залишено без змін, а заяву ОСОБА_1 залишено без задоволення.
Вважаючи вказані протокол про адміністративне правопорушення, постанову про адміністративне стягнення та рішення про розгляд скарги на постанову адміністративної комісії виконавчого комітету Черкаської міської ради від 01 червня 2016 року №171 протиправними, прийнятими з порушенням Конституції та законів України, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що виконавчим комітетом Черкаської міської ради не було дотримано передбачену нормами законодавства процедуру розгляду скарги позивача, що, в даному випадку, є підставою для скасування рішення відповідача-2 про розгляд такої скарги.
Відмовляючи у задоволенні решти позовних вимог, суд прийшов до висновку про відсутність процедурних порушень під час притягнення позивача до адміністративної відповідальності.
Скасовуючи частково постанову суду першої інстанції у цій справі та приймаючи рішення про скасування постанови адміністративної комісії виконавчого комітету Черкаської міської ради про адміністративне стягнення від 01 червня 2016 року №171, суд апеляційної інстанції виходив з того, що в порушення вимог Закону України «Про житлово-комунальні послуги» спеціалізоване підприємство м.Черкаси з вивозу побутових відходів не зверталося до позивача з пропозицією укласти договір про надання послуг на вивіз побутових відходів.
Не погодившись з рішенням суду апеляційної інстанції в частині відмови з задоволенні позову про визнання протиправним та скасування протоколу про адміністративне правопорушення від 27 травня 2016 року №203, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції у зазначеній частині та прийняти нову, якою визнати незаконним та скасувати протокол №203 від 27 травня 2016 року.