1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 травня 2022 року

м. Київ

справа № 674/339/17

адміністративне провадження № К/9901/18113/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду в касаційній інстанції адміністративну справу №674/339/17

за позовом ОСОБА_1 до Кам`янець-Подільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Дунаєвецького районного суду Хмельницької області від 22 червня 2017 року (суддя Артемчук В.М.) та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20 вересня 2017 року (головуючий суддя Боровицький О.А., судді: Матохнюк Д.Б., Сапальова Т.В.)

ВСТАНОВИВ:

В березні 2017 року ОСОБА_1 (далі також - позивачка) звернулася до суду з позовом до Кам`янець-Подільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області (далі також - відповідач, Управління) в якому просила:

- визнати дії Кам`янець-Подільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області щодо припинення з 01 січня 2016 року нарахування та виплати індексації пенсії у сумі 811,94 грн. (рівень індексації пенсії, яку вже отримував позивач протягом вересня - грудня 2015 року), або 75,6% від прожиткового мінімуму доходів громадян, які втратили працездатність 1074 грн та виплату натомість індексації пенсії на протязі 2016 року, 2017 року у місячному розмірі 184,11 грн або 19,4 % від прожиткового мінімуму доходів громадян, які втратили працездатність 949 грн незаконними;

- зобов`язати Кам`янець-Подільське об`єднане управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області відновити нарахування та виплату індексації пенсії з 01 січня 2016 року за період непроведеної виплати протягом 2016 року, 2017 року в місячному розмірі в сумі 811,94 грн. (розмір індексації пенсії, яку вже отримував позивач до 31.12.2015р. включно), або 75,6% від прожиткового мінімуму доходів громадян, які втратили працездатність 1074 грн. з урахуванням раніше здійснених виплат;

- визнати дії Кам`янець-Подільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області щодо нарахування та виплати індексації пенсії відповідно вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» за період з 01 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року та з 01 січня 2017 року незаконними;

- зобов`язати Кам`янець-Подільське об`єднане управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області провести нарахування та виплату індексації пенсії наростаючим підсумком за період з 01 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року та з 01 січня 2017 року, відповідно вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядку проведення грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078, відповідних діючих коефіцієнтів інфляції та встановленого прожиткового мінімуму доходів громадян для осіб, які втратили працездатність, з урахуванням базового місяця нарахування індексації березень 2013 року, з урахуванням раніше здійснених виплат;

- зобов`язати Кам`янець-Подільське об`єднане управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області подати до Дунаєвецького районного суду Хмельницької області звіт про виконання судового рішення в місячний термін з дня набрання судовим рішенням законної сили.

Постановою Дунаєвецького районного суду Хмельницької області від 22 червня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20 вересня 2017 року, в задоволенні позову відмовлено.

Судами встановлено, що позивачка перебуває на обліку у Кам`янець-Подільському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Хмельницької області і одержує пенсію по інвалідності відповідно до Закону України «Про державну службу».

Постановою Дунаєвецького районного суду Хмельницької області від 08 червня 2016 року (справа №674/242/16-а), залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23 серпня 2016 року, зобов`язано управління Пенсійного фонду України у Дунаєвецькому районі Хмельницької області здійснити нарахування та виплату індексації пенсії ОСОБА_1 відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» та постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078, за період з 16 серпня 2015 року з наростаючим підсумком відповідно діючих коефіцієнтів інфляції та встановленого прожиткового мінімуму доходів громадян для осіб, які втратили працездатність з урахуванням раніше виплачених сум.

У мотивувальній частині вказаного рішення суду зазначено, що Законом України «Про індексацію грошових доходів населення» та Порядком затвердженим постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку проведення індексації грошових доходів населення» від 17.07.2003 №1078 не встановлюється ані строковість, ані обмеженість у часі виплат індексації пенсії, тому її нарахування та виплата, за загальним правилом, не може бути здійснена на якийсь строк, та не може бути обмежено будь-яким кінцевим терміном або строком, при умові, що не відбулися зміни в законодавстві.

Позивачка звернулася до Управління із заявою про перерахунок пенсії та нарахування індексації пенсії відповідно до величини індексу споживчих цін.

Відповідач листом №59/Т-10 від 25 листопада 2016 року відмовив позивачці у проведенні індексації пенсії у заявленому останньою розмірі з посиланням на те, що виплати за рішеннями судів, якими зобов`язано органи Пенсійного фонду України здійснити перерахунок та виплату пенсії без обмеження строком, продовжуються до внесення змін до норм законодавства, якими керувався суд при винесенні рішення, або до зміни умов пенсійного забезпечення одержувача (постанова Верховного Суду України від 05.11.2013 року у справі 21-293а13, постанова Пленуму Вищого адміністративного суду України від 19.12.2011 року №8). Відповідно до ст. 5 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" проведення індексації грошових доходів населення здійснюється у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування на відповідний рік. Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від і 24.12.2015 року №911-УІІІ до статті 4 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", який набрав чинності з 01.01.2016 року, а саме: індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка (було 101 відсотка).

Зазначено також, що доплату індексації згідно рішення суду позивачці розраховано по 31.12.2015 року включно.

Водночас Управління повідомило позивачку, що у 2016 році їй нараховано та виплачено загальну суму індексації 2025,21 грн (по 184,11 грн щомісячно або 19,4% від 949 грн).

Вважаючи дії відповідача щодо припинення нарахування та виплати з 01 січня 2016 року індексації пенсії на рівні 811,94 грн або 75,6% від прожиткового мінімуму доходів громадян, які втратили працездатність незаконними, позивачка звернулась до суду з цим позовом.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, висновки якого підтримав апеляційний суд, виходив з того, що пенсія, яку отримує позивач, є об`єктом індексації, яка має нараховуватись щомісячно, за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив встановлений поріг індексації, у частині, що дорівнює прожитковому мінімуму, встановленому для відповідних соціальних і демографічних груп населення. При цьому, проведення індексації наростаючим підсумком та виплата фактично нарахованих сум проводиться виключно у межах бюджетних асигнувань на вказані цілі, встановлених Кабінетом Міністрів України. Бюджетом Пенсійного фонду України на 2015 рік, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 лютого 2015 року №67, Бюджетом Пенсійного фонду України на 2016 рік, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2016 року №190 та Бюджетом Пенсійного фонду України на 2017 рік, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2017 року №17 не передбачено видатки на проведення індексації пенсії.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, вважаючи їх такими, що прийняті з порушенням норм матеріального права, ОСОБА_1 звернулася із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати, а справу направити для продовження розгляду або на новий розгляд.

В обґрунтування касаційної скарги посилається, зокрема на те, що судами першої та апеляційної інстанцій неповно встановлено обставини справи, не надано їм належної правової оцінки, що, у свою чергу, призвело до ухвалення помилкового судового рішення.

Відповідач у письмових запереченнях на касаційну скаргу проти доводів та вимог останньої заперечив, вважаючи їх безпідставними, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій, які просить залишити без змін, - обґрунтованими та законними.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає наступне.


................
Перейти до повного тексту