1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 травня 2022 року

м. Київ

справа № 809/163/18

адміністративне провадження № К/9901/9145/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Жука А.В.,

суддів: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Калуської міської ради, треті особи: КП "Житлово-експлуатаційна організація №1" та КП "Житлово-експлуатаційна організація №4", про визнання протиправним і скасування рішення, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Виконавчого комітету Калуської міської ради на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10 жовтня 2018 року (у складі судді Лучко О.О.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26 лютого 2019 року (у складі колегії суддів: головуючого судді - Улицького В.З., суддів: Сапіга В.П., Шавеля Р.М.),

ВСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У січні 2018 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Калуської міської ради Івано-Франківської області (далі - відповідач), в якому із врахуванням заяви про зменшення позовних вимог, просив визнати протиправним та скасувати рішення №162 від 25.07.2017 "Про затвердження тарифу на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій в м. Калуші".

2. Позовні вимоги мотивувавались тим, що 25 липня 2017 року Виконавчим комітетом Калуської міської ради затверджено рішення «Про затвердження тарифів на послуги утримання будинків, споруд та прибудинкових територій м.Калуш» №162, яке, як вважав позивач, не відповідає вимогам чинного законодавства України, а також прийняте з порушенням встановленої законом процедури.

3. ОСОБА_1 вказував на ненаданні економічного обґрунтування тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій, КП "ЖЕО №1 та КП "ЖЕО №4" не доведенні до споживачів обсягу виконаних робіт з утримання будинків перед тим, як застосовано нові тарифи. Крім того, не було встановлено побудинковий тариф, що призвело до непрозорих умов надання послуг КП "ЖЕО №1 і КП "ЖЕО №4" та нечіткого обліку витрат по кожному окремому будинку.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

4. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10.10.2018 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26.02.2019 адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправним та нечинним рішення Виконавчого комітету Калуської міської ради за №162 "Про затвердження тарифів на послуги та утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в місті Калуші" від 25.07.2017, з моменту набрання рішенням суду законної сили.

Зобов`язано Виконавчий комітет Калуської міської ради опублікувати резолютивну частину даного рішення у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням суду законної сили.

5. Суди попередніх інстанцій зазначали, що доводи позивача про недотримання Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад, а також про неопублікування заздалегідь проекту рішення виконавчого комітету Калуської міської ради від 25.07.2017 року за №162 "Про затвердження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в місті Калуші" та непроведення громадських слухань із зазначених питань, - є безпідставними.

6. Враховуючи висновки аудиторських звітів №23 та №24 від 17.05.2017, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про економічну необгрутованість розроблених тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

7. Суди попередніх інстанцій також вказували, що положення Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869, вказують на те, що при розрахунку тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій враховуються площі квартир, будинків, нежитлових приміщень, прибудинкової території тощо; в судовому засіданні в суді першої інстанції представники КП «ЖЕО №1» та КП «ЖЕО №4» підтвердили відсутність у підприємств технічних паспортів на всі будинки, на прибудинкові території, а також про відсутність актів обмірів будинків, технічна документація на які була виготовлена ще за часів УРСР.

8. За таких обставин, розрахунок тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, виконаний КП «ЖЕО №1» та КП «ЖЕО №4» за відсутності відповідної технічної документації щодо площ, суди попередніх інстанцій вважали таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства України.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на неї

9. Не погодившись із зазначеними судовими рішеннями, Виконавчий комітет Калуської міської ради звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10.10.2018 року і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26.02.2019 та прийняти нове судове рішення про відмову у задоволенні позову в повному обсязі.

10. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, відповідач вказує, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкових висновків про економічну необґрунтованість розроблених тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, оскільки, аудиторські звіти від 17.05.2017 № 23 та № 24 підтверджують не лише те, що тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій не є завищеними, а навпаки - вони розраховані на базі занижених значень матеріальних витрат, витрат на електричну енергію, на окремі види послуг сторонніх організацій і у певній перспективі не зможуть покрити усіх майбутніх витрат.

11. Касатор зазначає, що суд апеляційної інстанції при прийнятті оскаржуваної постанови не надав належної правової оцінки судовим рішенням по справі №809/162/18, чим порушено приписи частини 4 статті 78 КАС України; відтак, висновок суду щодо економічної необґрунтованості розроблених тарифів на послуги з утримання будинків і споруд на прибудинкових територіях є помилковим.

12. Крім того, скаржник вказує, що не відповідає дійсності та фактичним обставинам справи висновок судів попередніх інстанцій, про відсутність технічних паспортів на всі будинки, на прибудинкові території, а також про відсутність актів обмірів будинків, технічна документація на які виготовлена ще за часів УРСР; Виконавчим комітетом Калуської міської ради 30 жовтня 2018 року направлено листа в Івано-Франківське обласне бюро технічної інвентаризації щодо наявності технічних паспортів (інвентаризаційних справ) на будинки, які є в комунальній власності Калуської міської ради; 02 листопада 2018 року отримано відповідь № 712/01-21 щодо наявності матеріалів технічної інвентаризації по даних будинках; відповідачем вибірково надано копії технічних паспортів на будинки, які 26 лютого 2019 року було долучено до матеріалів справи судом апеляційної інстанції; проте, судом апеляційної інстанції не надано належної оцінки зазначеним доказам та не мотивовано їх неврахування при прийнятті рішення, чим, на думку скаржника, порушено приписи статті 90 КАС України.

13. До Верховного Суду від ОСОБА_1 надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому позивач, вважаючи законними та обґрунтованими оскаржувані судові рішення, просить залишити їх без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

ІІ. РУХ АДМІНІСТРАТИВНОЇ СПРАВИ В СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

14. Касаційна скарга Виконавчого комітету Калуської міської ради до Верховного Суду надійшла 01 квітня 2019 року.

15. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01.04.2019 визначено склад колегії суддів: головуючий суддя - Стародуб О.П., судді: Анцупова Т.О., Кравчук В.М.

16. Ухвалою Верховного Суду від 20.05.2019 відкрито касаційне провадження за скаргою Виконавчого комітету Калуської міської ради на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10.10.2018 року і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26.02.2019 у справі №809/163/18.

17. Розпорядженням Заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 18.06.2020 №1010/0/78-20 призначено повторний автоматизований розподіл даної касаційної скарги.

18. Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.06.2020 визначено склад колегії суддів: головуючий суддя - Стародуб О.П., судді: Кравчук В.М., Чиркін С.М.

19. Ухвалою Верховного Суду від 24 червня 2020 року задоволено заяви суддів Стародуба О.П., Кравчука В.М., Чиркіна С.М. про самовідвід.

Відведено суддів Стародуба О.П., Кравчука В.М., Чиркіна С.М. від участі у розгляді справи №809/163/18.

20. Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.06.2020 визначено склад колегії суддів: головуючий суддя - Жук А.В., судді: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.

21. Ухвалою судді Верховного Суду від 30.05.2022 дану справу прийнято вказаною колегією суддів та призначено до письмового розгляду за наявними у справі матеріалами.

ІІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

22. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 25 липня 2017 року виконавчий комітет Калуської міської ради прийняв рішення №162 "Про затвердження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в місті Калуші", згідно пункту 1 якого встановлено загальний розмір тарифу (з ПДВ) для кожного конкретного будинку, перелік послуг, що входять до складу послуги з утримання будинку і споруд та прибудинкових територій, що надаватимуться в кожному конкретному будинку, їх вартість, періодичність та строки надання послуги виконавцями: комунальним підприємством «ЖЕО №1» та комунальним підприємством «ЖЕО №4» згідно з додатками 1, 2.

23. Структура тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій включала в себе перелік таких послуг: прибирання прибудинкових територій, прибирання сходових кліток (1-поверх); вивезення побутових відходів (перевезення та захоронення); прибирання підвалу, технічних поверхів та покрівлі; технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем: холодного водопостачання, водовідведення, централізованого опалення; зливної каналізації та ліквідації аварій у внутрішньоквартирних мережах; технічне обслуговування та поточний ремонт мереж електропостачання; обслуговування димовентиляційних каналів; поточний ремонт конструктивних елементів, внутрішньобудинкових систем холодного водопостачання, водовідведення, централізованого опалення та зливової каналізації і технічних пристроїв будинків; прибирання снігу, посипання призначеної для проходу частини прибудинкової території протиожеледними сумішами; освітлення місць загального користування (підїзди будинку); технічне обслуговування ліфтів; енергопостачання для ліфтів.

Разом з тим, визначено періодичність та строки надання послуг, та загальний розмір тарифу для кожного конкретного будинку.

24. Вулиця Б.Хмельницького, 8 у м. Калуш, в якому зареєстровано місце проживання позивача, віднесена до обслуговування КП «ЖЕО №4», який з позивачем уклав договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що підтверджується копією відповідного договору, а тому нові тарифи, затверджені рішенням виконавчого комітету Калуської міської ради №162 від 25.07.2017, поширюються на споживачів комунальних послуг за вказаною адресою.

25. До прийняття оскаржуваного рішення КП «ЖЕО №1» здійснило розрахунки економічно обґрунтованих витрат на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій окремо за кожним будинком та листом №338 від 16.05.2017 подало їх на розгляд до органів місцевого самоврядування.

26. Аналогічно, КП «ЖЕО №4» звернулося до міського голови м. Калуш з поданням за №205 від 15.05.2017 про розгляд та затвердження переліку послуг та структуру тарифу на послуги з утримання будинків та споруд і прибудинкових територій окремо за кожним будинком.

27. 12 травня 2017 року інформація про зміну тарифів КП «ЖЕО №4» була розміщена у газеті «Дзвони Підгір`я» №19.

28. 19 травня 2017 року вказана інформація була розміщена також КП «ЖЕО №1» у газеті «Дзвони Підгір`я» №20.

29. 17 травня 2017 року ТзОВ АК «Альфа-Аудит ЛТД» на підставі укладеного договору з КП «ЖЕО №1» надано аудиторський звіт з виконання погоджених процедур стосовно порядку зміни тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій за №23. та підставі укладеного договору з КП «ЖЕО №4» - аудиторський звіт №24.

30. На адресу КП "ЖЕО №1 та КП "ЖЕО №4" надійшли зауваження та пропозиції щодо оприлюднених тарифів на житлово-комунальні послуги, на які надано обґрунтовану відповідь та частково враховано і внесено відповідні зміни до зазначених тарифів.

31. 14 червня 2017 року КП «ЖЕО №1» та КП «ЖЕО №4» повідомили міського голову м. Калуш про розгляд усіх зауважень та звернень, які надійшли на їх адресу від мешканців будинків.

32. 23 червня 2017 року у палаці культури «Мінерал» відбувся круглий стіл по обговоренню питання зміни тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

33. 25 липня 2017 року Виконавчим комітетом Калуської міської ради було прийнято оскаржуване рішення.

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ ТА ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

34. Законом України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ» від 15 січня 2020 року №4бО-ІХ, що набрав чинності 8 лютого 2020 року, внесено ряд змін до Кодексу адміністративного судочинства України (далі - «КАС України»), зокрема до Глави 2 «Касаційне провадження» Розділу III «Перегляд судових рішень».

35. Разом з тим, пунктом 2 Розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» вказаного Закону встановлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

36. Оскільки касаційна скарга подана до набрання чинності Законом України від 15 січня 2020 року №460-1Х, то здійснюючи касаційний перегляд справи Верховний Суд керується положеннями КАС України, які діяли до набрання чинності вказаним Законом, тобто у редакції Кодексу, чинній до 8 лютого 2020 року.

37. Відповідно до частини першої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги і на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

38. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 341 КАС України).

39. Перевіривши за матеріалами справи доводи касаційної скарги та правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Верховного Суду зазначає наступне.

40. Згідно частини 1 статті 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить, зокрема, встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону.

41. Відповідно до підпункту 2 пункту «а» статті 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать встановлення в порядку і межах, визначених законом, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), транспортні та інші послуги.


................
Перейти до повного тексту