ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 травня 2022 року
м. Київ
справа № 369/8331/17
адміністративне провадження № К/9901/56926/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів - Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2018 року у складі колегії суддів: Кузьменка В.В. (головуючий), суддів: Василенко Я.М., Степанюка А.Г. у справі за її позовом до виконавчого комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, третя особа: товариство з обмеженою відповідальністю "ТОВ "ЗАРАЗ-9" (далі - ТОВ "ЗАРАЗ-9"), про визнання протиправним та скасування рішення, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій
1. У серпні 2017 року позивач звернулася до суду з позовом у якому просила:
1.1 - визнати протиправним та скасувати рішення Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 26 квітня 2017 року №143 "Про погодження відкоригованих тарифів ТОВ "ЗАРАЗ-9" на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для споживачів, за адресою: АДРЕСА_1".
2. Києво-Святошинський районний суд Київської області рішенням від 15 січня 2018 року, позов задовольнив.
Визнав протиправним та скасував рішення виконавчого комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 26 квітня 2017 року №143 .
2.1 Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив із того, що виконавчим комітетом Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області не надано доказів та підтверджень економічної обґрунтованості встановлення та коригування тарифів, а також не доведено дотримання вимог пунктів 36-38 Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 року №869 (далі - Порядок №869), зокрема, коригування лише складових витрат, за якими відбулися цінові зміни у бік збільшення (зменшення), а також визначення коефіцієнту зміни витрат, пов`язаних з наданням послуг, за встановленої формулою та виходячи з обґрунтованих, підтверджених належними та допустимими доказами всіх складових.
3. Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 14 червня 2018 року скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нове, яким відмовив у задоволенні позову.
3.1 Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове, суд апеляційної інстанції виходив із того, що приймаючи рішення відповідач діяв у межах наданих повноважень та у відповідності до вимог діючого законодавства.
4. Судами попередніх інстанцій встановлено що:
4.1 З 27 листопада 2009 року по 1 березня 2016 року виконавцем житлово-комунальних послуг на території житлового комплексу АДРЕСА_1, було затверджено "ТОВ ЗАРАЗ", відповідно до рішення виконавчого комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради від 27 листопада 2009 року №484/4.
4.2 Упродовж 2014-2017 років тариф на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій для споживачів багатоповерхових будинків по АДРЕСА_1 не змінювався.
4.3 У зв`язку із внесенням у 2016 році змін до Податкового кодексу України в частині обмежень використання господарськими суб`єктами спрощеної системи оподаткування керівниками TOB "ЗАРАЗ" з метою запобігання підвищення діючих тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій звернулось до виконавчого комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради з поданням про визнання створених нових товариств (TOB "ЗАРАЗ-1" - ТОВ "ЗАРАЗ-10" виконавцями житлово-комунальних послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкової території в АДРЕСА_1.
4.4 Рішенням виконавчого комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради №239 від 5 вересня 2014 року, для новостворених товариств ТОВ "ЗАРАЗ-1" - TOB "ЗАРАЗ-10" було погоджено тариф на тому ж самому рівні, що був розрахований та затверджений у 2014 році для ТОВ "ЗАРАЗ".
4.5 TOB "ЗАРАЗ-9", рішенням виконавчого комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради від 24 лютого 2016 року №39, визнано виконавцем житлово-комунальних послуг з утримання будинків і споруд, та прибудинкової території в АДРЕСА_1, відповідно до Закону Українивід 24 червня 2004 року №1875-ІV "Про житлово-комунальні послуги" (далі - Закон №1875-ІV).
4.6 19 травня 2016 року, на виконання вимог Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", співвласники багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 на зборах співвласників визначили управителем багатоквартирного цього будинку ТОВ "ЗАРАЗ-9".
4.7 ОСОБА_1 проживає за адресою: АДРЕСА_1 та є власницею квартири АДРЕСА_2 , розташованої за цією адресою.
4.8 26 квітня 2017 року виконавчий комітет Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради прийняв рішення №143 "Про погодження відкоригованих тарифів ТОВ "ЗАРАЗ-9" на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для споживачів, за адресою: АДРЕСА_1 ".
4.9 Цим рішенням №143 відповідач погодив та ввів у дію з 7 травня 2017 року відкориговані тарифи "ТОВ ЗАРАЗ-9" на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для споживачів, за адресою: АДРЕСА_1 ", зокрема: 1) для житлових приміщень (споживачі I групи - населення) : вартість за 1 кв.м. загальної площі в будинках 7,99 грн; вартість за 1 кв.м. загальної площі в будинках без урахування обслуговування ліфтів - 7,25 грн; 2) для житлових і нежитлових приміщень (споживачі II та III групи - фізичні та юридичні особи):вартість за 1 кв.м. загальної площі в будинках 10,92 грн, вартість за 1 кв.м. загальної площі в будинках без урахування обслуговування ліфтів - 9,92 грн.
4.10 Уважаючи вказане рішення протиправним позивач звернулась до суду з цим позовом.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції позивач звернулася із касаційною скаргою, у якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
5.1 На обґрунтування касаційної скарги зазначила, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував норми матеріального права, зокрема, пункт 2.12 Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 30 липня 2012 року №390, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 серпня 2012 року №1380/21692 (далі - Порядок №390), пункт 2, пункт 10 частини першої статті 7, частини другої статті 14 Закону №1875-ІV.
6. ТОВ "ЗАРАЗ-9" подало відзив на касаційну скаргу. На обґрунтування зазначило, що оскаржуване рішення є законним, обґрунтованим та прийнятим у межах повноважень. Уважає, що постанову апеляційного суду необхідно залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
7. Відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
8. Положеннями частини другої статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
9. Частиною третьою статті 24 Закону України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон №280/97-ВР) передбачено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
10. Згідно підпункту 2 пункту "а" частини першої статті 28 Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить встановлення в порядку і межах, визначених законом, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), транспортні та інші послуги.
11. Закон №1875-ІV визначає основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки.
12. Відповідно до частини першої статті 1 вказаного Закону житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил; балансоутримувач будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законом; комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи у забезпеченні холодною та гарячою водою, водовідведенням, газо- та електропостачанням, опаленням, а також вивезення побутових відходів у порядку, встановленому законодавством; споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу.
13. До повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону (пункт 2 частини першої статті 7 Закону №1875-ІV).
14. Статтею 31 Закону №1875-ІV передбачено, що органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання). При встановленні цін/тарифів на послуги, які виробляються суб`єктами природних монополій, діяльність яких регулюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, та національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, відповідно до законодавства, повноваження органів місцевого самоврядування поширюються виключно на тариф (складову тарифу), який (яка) не підлягає встановленню цими національними комісіями.
15. При цьому, частиною десятою статті 31 вищенаведеного Закону передбачено, що у разі зміни протягом строку дії цін/тарифів обсягу окремих складових економічно обґрунтованих витрат з причин, які не залежать від виконавця/виробника, зокрема, збільшення або зменшення податків і зборів, мінімальної заробітної плати, орендної плати та амортизаційних відрахувань, підвищення або зниження цін на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, виконавці/виробники проводять коригування встановлених цін/тарифів на житлово-комунальні послуги і подають на затвердження до органу, уповноваженого здійснювати встановлення таких цін/тарифів. При цьому перерахунок цін/тарифів може проводитися шляхом коригування лише тих складових структури цін/тарифів, за якими відбулися цінові зміни в бік збільшення або зменшення. При коригуванні додатково враховується компенсація втрат (або вилучення необґрунтовано отриманих прибутків) від застосування не скоригованої на зміну вартості окремих витрат ціни/тарифу в період до встановлення скоригованих цін/тарифів.
16. Порядок №869 визначає механізм формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і поширюється на суб`єктів господарювання всіх форм власності, які надають послуги (виконавці), суб`єктів господарювання всіх форм власності, що спеціалізуються на виконанні окремих послуг, на умовах субпідрядних договорів з виконавцями (субпідрядники), органи місцевого самоврядування, власників, орендарів житлових будинків (гуртожитків), власників (наймачів) квартир (житлових приміщень у гуртожитках), власників нежитлових приміщень у житлових будинках (гуртожитках) (пункт 1 Порядку).