1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 травня 2022 року

м. Київ

справа № 803/1221/17

адміністративне провадження № К/9901/26527/18

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів -Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Приватного акціонерного товариства «Луцькавтодор» до Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 12.10.2017 (суддя - Валюх В.М.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018 (головуючий суддя - Святецький В.В., судді: Гудим Л.Я., Довгополов О.М.) у справі №803/1221/17 (876/11204/17).

встановив:

Приватне акціонерне товариство «Луцькавтодор» (далі - ПрАТ «Луцькавтодор») звернулось до Волинського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Волинській області від 10.07.2017 № 0002384003.

Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 12.10.2017, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018, позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Волинській області від 10.07.2017 № 0002384003 в частині застосування штрафних санкцій в сумі 990157,22 грн. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Рішення судів попередніх інстанцій в частині задоволення позову мотивовано тим, що у 2016 році у позивача був відсутній законодавчо визначений обов`язок щодо реєстрації в ЄРАН акцизних накладних на обсяги пального, використаного для власного споживання, що виключає застосування санкцій, передбачених пунктом 120-2.2 статті 120-2 ПК України, а тому відповідач безпідставно застосував штрафні санкції за відсутність в ЄРАН акцизних накладних на обсяги пального, використаного для власного споживання, за період квітень - грудень 2016 року в загальному розмірі 990157,22 грн.

Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, Головне управління ДФС у Волинській області оскаржило їх у касаційному порядку.

У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Волинського окружного адміністративного суду від 12.10.2017, постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018 в частині задоволення позову та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову повністю.

В обґрунтування своїх доводів Головне управління ДФС у Волинській області зазначає, що позивач, як платник акцизного податку з реалізації пального з 01.01.2016 зобов`язаний у встановлений законодавством терміни складати акцизні накладні та вподальшому здійснювати їх реєстрацію в Єдиному реєстрі акцизних накладних.

В письмових запереченнях на касаційну скаргу ПрАТ «Луцькавтодор» зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, позивач просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, ГУ ДФС у Волинській області проведена планова виїзна документальна перевірка ПрАТ «Луцькавтодор» з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2014 по 31.03.2017, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 по 31.03.2017, про що складено акт від 21.06.2017 № 5190/14-01/13349767.

Перевіркою було встановлено порушення пункту 231.6 статті 231 Податкового кодексу України в частині не реєстрації акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі - ЄРАН) за період з 01.04.2016 по 31.01.2017. Відповідальність платника передбачена пунктом 120-2.1 статті 120-2 ПК України. Відсутність з вини платника акцизного податку реєстрації акцизних накладних в ЄРАН більше 120 днів тягне за собою накладення штрафу в розмірі 1012547,14 грн.

На підставі вказаного акту перевірки, ГУ ДФС у Волинській області 10.07.2017 прийнято податкове повідомлення-рішення № 0002384003, згідно з яким застосовано суму штрафних санкцій у розмірі 1000403,76 грн.

За результатами адміністративного оскарження зазначене податкове повідомлення-рішення залишено без задоволення.

Відповідно до розрахунку штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації акцизних накладних в ЄРАН до ПрАТ «Луцькавтодор» застосовані штрафні санкції за відсутність акцизних накладних в ЄРАН на обсяг пального для власного споживання в кількості 679010,65 л на загальну суму 1000403,76 грн., в т. ч. за 2016 рік - на суму 990157,22 грн., за 2017 рік - на суму 10246,54 грн.

Висновки податкового органу ґрунтуються на тому, що згідно даних Системи електронного адміністрування реалізації пального залишки пального ПрАТ «Луцькавтодор» станом на 31.03.2017 складають 800290,9 літрів, однак товариство не реєструвало акцизні накладні в ЄРАН на власне споживання пального у квітні-грудні 2016 року та у січні 2017 року в кількості 679010,65 літрів.

Відповідно до підпункту 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 Податкового Кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин реалізація пального для цілей розділу VI Кодексу - це, зокрема, будь-які операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України на підставі договорів купівлі-продажу, міни, поставки, дарування, комісії, доручення (у тому числі передача комісійну/довірчу реалізацію), поруки, інших господарських та цивільно-правових договорів або за рішенням суду, іншого компетентного державного органу чи органу місцевого самоврядування за плату (компенсацію) або без такої, які передбачають перехід права власності або права розпорядження, а також передачу (відпуск, відвантаження) пального на підставі договорів про виробництво із сировини замовника.

Відповідно до підпункту 212.1.15 пункту 212.1 статті 212 Податкового кодексу України платниками акцизного податку, зокрема, є особа, яка реалізує пальне.

Згідно з приписами підпункту 212.3.4 пункту 212.3 статті 212 Податкового кодексу України особи, які здійснюватимуть реалізацію пального, підлягають обов`язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, місцем проживання фізичних осіб - підприємців до початку здійснення реалізації пального.


................
Перейти до повного тексту