ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 травня 2022 року
м. Київ
справа №170/64/18
адміністративне провадження № К/9901/59568/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів - Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Шацької селищної ради Шацького району Волинської області (далі - Шацька селищна рада) на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2018 року у складі колегії суддів: Ільчишин Н.В. (головуючий), суддів: Большакової О.О., Пліша М.А. у справі за позовом ОСОБА_1 до Шацької селищної ради про визнання недійсним рішення,
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій, встановлені судами попередніх інстанцій обставини:
1. ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Шацької селищної ради Шацького району Волинської області, у якому просить визнати недійсним рішення Шацької селищної ради від 22 грудня 2017 року №26/19.1 «Про затвердження акта комісії».
2. Волинський окружний адміністративний суд рішенням від 30 березня 2018 року у задоволенні позову відмовив.
2.1 Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив із того, що відповідач діяв у межах повноважень, встановлених статтею 26 Закону України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон №280/97-ВР) та статті 12 Земельного кодексу України. Також суд дійшов переконання, що позивач не довів наявність його порушених (не визнаних) прав чи інтересів, що підлягають захисту від неправомірних дій (рішень) відповідача.
3. Львівський апеляційний адміністративний суд постановою від 16 липня 2018 року апеляційну скаргу позивача задовольнив. Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30 березня 2018 року скасував та прийняв нове, яким позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнив частково.
Скасував рішення Шацької селищної ради від 22 грудня 2017 року №26/19.1 «Про затвердження акта комісії». У задоволенні решти позовних вимог відмовив.
3.1 Задовольняючи апеляційну скаргу, Львівський апеляційний адміністративний суд виходив із того, що суд першої інстанції під час розгляду справи по суті заявлених позовних вимог не правильно застосовував норми матеріального права. Зокрема, суд апеляційної інстанції встановив, що рішення Шацької селищної ради від 22 грудня 2017 року №26/19.1 «Про затвердження акту комісії» є таким, що прийнято з порушенням вимог статті 47 Закону №280/97-ВР та Регламенту Шацької селищної ради від 17 травня 2016 року №2/3, оскільки прийняття постійною комісією акта за результатом вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до відання ради не передбачено нормами чинного законодавства. Як встановлено з пункту 1 оскаржуваного рішення таким затверджено акт постійної комісії з питань містобудування, архітектури, благоустрою, землекористування, природокористування та охорони довкілля від 24 листопада 2017 року, тоді як постійною комісією згідно зі статтею 47 Закону №280/97-ВР приймаються висновки та рекомендації.
3.2 Крім того, суд апеляційної інстанції встановив, що оскаржене рішення відповідача прийняте з порушенням вимог частини третьої статті 15 Закону України від 13 січня 2011 року №2939-VI «Про доступ до публічної інформації» (далі - Закон №2939-VI), оскільки не оприлюднене не пізніш як за 20 робочих днів до дати його розгляду з метою прийняття.
4. Судами попередніх інстанцій встановлено:
4.1. 29 листопада 2017 року позивач звернувся до Шацького селищного голови із заявою, у якій просив надати дозвіл окультурити болото на АДРЕСА_1 (реєстраційний індекс заяви Н-210/4). 21 грудня 2017 року ним подано ще одну заяву про внесення змін до заяви від 29 листопада 2017 року, у якій він просив замість слів окультурити болото вважати записаними на очищення існуючої канави (реєстраційний індекс заяви Н-210/5). ОСОБА_1 із порушеним у заяві від 29 листопада 2017 року питанням вже звертався, його заява від 15 листопада 2017 року зареєстрована відповідачем 20 листопада 2017 року. Відповідно до реєстраційно-контрольної картки секретарем ради розгляд заяви (реєстраційний індекс Н-210/2) передано на розгляд комісії та ради.
4.2. 21 листопада 2017 року листом №936/04-46/2-17 позивача повідомлено, що згідно з рішенням Шацької селищної ради від 17 травня 2017 року №2/10.26 «Про розробку детального плану території частини АДРЕСА_2 » розробляється детальний план території щодо розташування багатоквартирних жилих будинків, господарських споруд. Цією містобудівною документацією буде упорядкована прибудинкова територія багатоквартирного будинку, який розташований в АДРЕСА_1 та територія під будівництво багатоквартирного жилого будинку в АДРЕСА_2 , а тому до моменту затвердження вищевказаної документації селищна рада не має можливості зробити висновок щодо подальшого використання заболоченої частини вказаної земельної ділянки.
4.3. 24 листопада 2017 року спільна комісія з питань містобудування, архітектури, благоустрою, землекористування, природокористування та охорони довкілля у присутності ОСОБА_1 провела обстеження земельних ділянок по АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2 з цільовим призначенням для обслуговування багатоквартирних жилих будинків, господарських будівель і споруд на предмет очищення частини заболоченої місцевості на даній території, про що складено акт. Комісія дійшла висновку про відмову в наданні дозволу ОСОБА_1 на окультурення болота, оскільки за вказаною у зверненні адресою ( АДРЕСА_1 ) зареєстрований багатоквартирний житловий будинок; цільове призначення земельної ділянки - для будівництва і обслуговування багатоквартирного жилого будинку; заболочена територія є частиною земельної ділянки, яка запланована для будівництва та обслуговування багатоквартирного жилого будинку, господарських будівель та споруд по АДРЕСА_2 (розробляється детальний план території); використання заболоченої частини вказаної земельної ділянки для облаштування водних об`єктів на прибудинковій території не передбачено.
Також 24 листопада 2017 року на засіданні постійної комісії з питань містобудування, архітектури, благоустрою, землекористування. природокористування та охорони довкілля прийнято рішення рекомендувати сесії селищної ради затвердити акт комісії.
4.4. Відповідно до рішення Шацької селищної ради від 22 грудня 2017 року №26/1 питання про затвердження акта комісії за зверненням ОСОБА_1 внесено до порядку денного пленарного засідання чергової двадцять шостої сесії селищної ради восьмого скликання.
4.5 22 грудня 2017 року Шацькою селищною радою прийнято рішення №26/19.1 «Про затвердження акту комісії». Зі змісту вказаного рішення слідує, що воно прийняте за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 про надання дозволу на окультурення болота, а також враховуючи рекомендації комісії з питань містобудування, архітектури, благоустрою, землекористування, природокористування та охорони довкілля (далі - постійна комісія) від 24 листопада 2017 року з посиланням на статті 26, 47 Закону №280/97-ВР.
4.6 Зазначеним рішенням затверджено акт постійної комісії від 24 листопада 2017 року; відмовлено ОСОБА_1 в наданні дозволу на окультурення болота з таких підстав: за вказаною у зверненні адресою ( АДРЕСА_1 ) зареєстрований багатоквартирний житловий будинок; цільове призначення земельної ділянки за вказаною адресою - для обслуговування багатоквартирного житлового будинку; заболочена територія є частиною земельної ділянки, яка запланована для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, господарських будівель і споруд на вулиці Перемоги, б/н в смт Шацьк (розробляється детальний план території); використання заболоченої частини вказаної земельної ділянки для облаштування водних об`єктів на прибудинковій території не передбачено. За зазначене рішення проголосувало усі присутні на пленарному засіданні депутати.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги, заперечень (відзиву) на касаційну скаргу:
5. Не погоджуючись з рішенням апеляційного суду, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права і порушення норм процесуального права, Шацька селищна рада звернулася з касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2018 року та залишити в силі рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30 березня 2018 року.
5.1. Мотивами в обґрунтування доводів касаційної скарги вказано, що суд апеляційної інстанції не надав належної правової оцінки тим обставинам, на які посилається відповідач у запереченнях проти позову та відзиві на апеляційну скаргу. Вказує на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм Законів №280/97-ВР та №2939-VI.
6. Позивач відзив на касаційну скаргу не подав.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
7. При розгляді касаційної скарги колегією суддів враховуються приписи частин першої-другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) у редакції до 8 лютого 2020 року, у відповідності до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
8. Норми матеріального права під час перевірки судом касаційної інстанції правильності їх застосування судами попередніх інстанцій застосовуються у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин. Норми процесуального права під час касаційного перегляду судом касаційної інстанції застосовуються у редакції КАС України станом до 8 лютого 2020 року.