ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 травня 2022 року
м. Київ
cправа № 5021/2509/2011(920/548/21)
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Жукова С.В. - головуючого, Огородніка К.М., Пєскова В.Г.
за участі секретаря судового засідання - Купрейчук С.П.
за участю представників:
Ільєнок Б.П. (ордер від 24.05.2022)
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Сумихімпром"
на рішення Господарського суду Сумської області від 28.09.2021
та постанову Північного апеляційного господарського суду від 21.12.2021
у справі
за позовом Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів
до відповідача Публічного акціонерного товариства "Сумихімпром"
про стягнення 4 121 345,34 грн адміністративно-господарських санкцій та пені,
в межах справи № 5021/2509/2011
за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "Промислові інвестиції" про банкрутство Публічного акціонерного товариства "Сумихімпром",-
ВСТАНОВИВ:
1. Ухвалою Господарського суду Сумської області від 24.10.2011 відкрито провадження у справі №5021/2509/2011 за заявою ТОВ «Компанія з управління активами «Промислові інвестиції» про банкрутство ПАТ «Сумихімпром». Ухвалою Господарського суду Сумської області від 30.10.2012 введено процедуру санації боржника ПАТ «Сумихімпром»
2. В межах справи № 5021/2509/2011 Сумське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до суду з позовною заявою, відповідно до якої просило суд стягнути з ПАТ «Сумихімпром» 4121245 грн 34 коп., з яких: 4120521 грн 24 коп. адміністративно-господарські санкції та 824 грн 10 коп. пеня.
Короткий зміст оскаржуваних судових рішень
3. Рішенням Господарського суду Сумської області від 28.09.2021 позов задоволено частково. Вирішено стягнути з Публічного акціонерного товариства Сумихімпром на користь Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів 4120521 грн. 24 коп. адміністративно-господарських санкцій, 61807 грн. 83 коп. витрат зі сплати судового збору. В іншій частині позову відмовлено.
4. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 21.12.2021 залишено без змін рішення Господарського суду Сумської області від 28.09.2021 у справі № 5021/2509/2011(920/548/21).
Короткий зміст вимог та доводів касаційної скарги
5. До Верховного Суду від Публічного акціонерного товариства "Сумихімпром" (далі в тексті - Скаржник) надійшла касаційна скарга у якій заявлено вимогу про скасування вищезазначених судових рішень та ухвалення нового рішення про відмову у задоволенні позову.
6. В обґрунтування підстав для задоволення касаційної скарги Скаржник наводить наступні доводи, які стали підставою для відкриття касаційного провадження:
6.1. Наявні підстави для відступлення від висновку щодо застосування норми права, а саме ч. 1 ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» щодо обов`язку працевлаштування осіб з інвалідністю, у подібних правовідносинах, викладеного в раніше ухвалених судових рішеннях Верховного Суду, зокрема, постановах Верховного Суду від 08.09.2021 у справі № 920/274/18 та від 09.06.2021 у справі № 920/474/20.
Відзиви
7. Від Фонду соціального захисту інвалідів надійшов відзив у якому заявлено прохання касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
Позиція Верховного Суду
8. Заслухавши у відкритому судовому засіданні доповідь судді доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін, виходячи з наступного.
9. Відповідно до ст. 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.
10. Суди попередніх інстанцій встановили наступні фактичні обставини справи:
10.1. У травні 2021 року Сумське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі Фонд, позивач) звернулося до господарського суду Сумської області з позовом до ПАТ «Сумихімпром» про стягнення 4121345,34 грн., у тому числі: 4120521,24 грн. адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2020 році відповідно до статті 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі Закон), зокрема: за недотримання встановленого статтею 19 цього Закону нормативу із зайняття інвалідами 31 робочого місця; 824,10 грн. пені за несвоєчасну сплату адміністративно-господарських санкцій.
10.2. В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем встановленого ч. 1 ст. 19 Закону нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків від середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за 2020 рік: 31 робоче місце, призначене для працевлаштування інвалідів на підприємстві відповідача не зайнято інвалідами, у зв`язку з чим відповідно до ст. 20 зазначеного Закону відповідач зобов`язаний був самостійно сплатити передбачені за таке порушення адміністративно-господарські санкції в розмірі 4120521,24 грн., а також пеню за порушення термінів сплати цих санкцій в сумі 824,10 грн. за період з 16.04.2021 по 16.04.2021.