ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 травня 2022 року
м. Київ
справа № 160/1816/20
адміністративне провадження № К/9901/18372/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Рудомайн» до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10 липня 2020 року (суддя Букіна Л.Є.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року (судді: Чепурнов Д.В. (головуючий), Мельник В.В., Сафронова С.В.) у справі № 160/1816/20.
У С Т А Н О В И В:
І. Суть спору
Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю «Рудомайн» (далі - позивач, платник податків, Товариство, ТОВ «Рудомайн») звернулось до суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (далі - відповідач, контролюючий орган, ГУ ДПС у Дніпропетровській області) про скасування податкового повідомлення-рішення від 27.01.2020 № 0002621419.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що контролюючим органом, всупереч вимог чинного податкового законодавства було прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення, оскільки висновки відповідача викладені ним у акті перевірки є хибними та такими, які не ґрунтуються на дійсних фактичних обставинах та зроблені у зв`язку з невірним застосуванням положень податкового законодавства. Позивач зазначає, що визначення та сплата об`єкта оподаткування з доходу від будь-якої діяльності, визначеної за правилами бухгалтерського обліку по проведеним операціям з нерезидентом LANDGRAF INC (БВО) здійснювалось з дотриманням вимог податкового законодавства, а самі умови операції, що набули статусу контрольованих унаслідок того, що LANDGRAF INC зареєстрований на території Британсько Віргінських островів, що включені відповідною Постановою Кабінету Міністрів України до Переліку держав (територій), у яких ставки податку на прибуток (корпоративний податок) на 5 і більше відсоткових пунктів нижче, ніж в Україні, відповідали принципу «витягнутої руки» та визначалися із застосуванням найбільш доцільного методу трансфертного ціноутворення, з урахуванням критеріїв, визначених пп. 39.3.2.1 п . 39.3 ст. 39 ПК України.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10 липня 2020 року, залишеною без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року, позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС України в Дніпропетровській області від 27.01.2020 № 0002621419.
4. Суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що контролюючий орган приймаючи оскаржувані податкові повідомлення-рішення (у межах задоволених позовних вимог) діяв всупереч та не у відповідності до вимог чинного податкового законодавства, оскільки контролюючим органом не було доведено та надано належних, достатніх та допустимих доказів на підтвердження порушення позивачем вимог чинного податкового законодавства. Крім того, судами встановлено та зазначено, що контролюючим органом використано метод порівняльної неконтрольованої ціни на основі даних «зовнішніх» джерел інформації - Дайджест цін товарів на світових ринках, при цьому, здійснюючи порівняння цін відповідач використовував вказане джерело інформації (видання № 34, 2015 року) з наявною інформацією стосовно рівня цін саме на залізорудний концентрат з вмістом заліза 62-69%, тоді як предметом спірної операції була руда залізна агломераційна.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, контролюючий орган подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального права, просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10 липня 2020 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року та прийняти рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ТОВ «Рудомайн» у повному обсязі.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що контролюючим органом було проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «Рудомайн» з питань дотримання платником податків принципу «витягнутої руки» під час здійснення контрольованих операцій з LANDGRAF INC (БВО).
За результатом перевірки складено акт перевірки «Про результати перевірки з питань дотримання платником принципу «витягнутої руки»» від 26.12.2019 № 18750/04-36-05-18/37064892, яким встановлено заниження позивачем цін в контрольованих операціях, що вплинуло на заниження доходу від будь-якої діяльності, визначеної за правилами бухгалтерського обліку по проведеним операціям з нерезидентом LANDGRAF INC (БВО).
Так, перевіркою встановлено, що протягом 2015 року Товариство (Продавець) здійснювало реалізацію руди залізної агломераційної на користь нерезидента - з низькоподаткової юрисдикцій LANDGRAF INC (Покупець) зареєстроване за адресою British Virgin Islands Британсько Віргінські острови на суму 7 174 312,00 грн, зокрема: між сторонами укладено Контракт від 01.10.2014 № RD-10/2014 відповідно до умов якого: Продавець продає, а Покупець придбає руду залізну агломераційну з базовим вмістом заліза 57-59%, на умовах DAP (згідно Інкотермс 2010). Кількість, ціна, терміни поставки, якісні характеристики та вантажоотримувачі Товара вказані у відповідних Додатках (Специфікаціях). До вище зазначеного Контракту укладено Додаткову угоду від 01.02.2015 №б/н, згідно з якої Сторони дійшли до згоди, що Продавець продає, а Покупець придбає руду залізну агломераційну: АР-1 базовий вміст заліза 60+-1% АР-2 базовий вміст заліза 56+-1% АР-3 базовий вміст заліза 51+-1%.
У встановлений строк позивачем подано відповідачу Звіт про контрольовані операції за 2015 рік (далі - Звіт про КО) із зазначеною сумою контрольованих операцій (далі - КО) по вказаним взаємовідносинах з компанією LANDGRAF INC - 7,045464 грн. 01.06.2016 до ДФС України платником подано уточнюючий Звіт про КО за 2015 рік, реєстраційний номер 9276828441, із зазначеною сумою - 7 174 312,00 грн. До Звіту про КО за 2015 рік позивачем подано Додаток № 1 «Відомості про особу, яка бере участь у КО» щодо компанії LANDGRAF INC (БВО), в якому відображено деталізовані відомості про КО, здійснені з реалізації руди залізної агломераційної АР-2 Fe 60.32%, АР-2 Fe 60.33% та АР-2 Fe 60.34%.
У відповідь на запит ДФС від 09.10.2017 №22522/6/99-99-14-01-02-15 Товариство надало документацію з трансфертного ціноутворення про КО проведені з компанією LANDGRAF INC за 2015 рік, в якій з метою розрахунку відповідності умов КО принципу «витягнутої руки», обрано та використано метод порівняльної неконтрольованої ціни, з яким у свою чергу погодився контролюючий орган. Водночас, здійснюючи перевірку обраного Товариством методу трансфертного ціноутворення, що базується на основі співставних цін з неконтрольованих операцій з «Ellipse Technology LLP» в рамках Контракту від 01.05.2015 №RD-05/2015, особи, що проводили перевірку дійшли висновку, що операції з «Ellipse Technology LLP» не є зіставними з спірними КО, враховуючи значний проміжок часу, що минув між ними (операціями). Контролюючим органом використано метод порівняльної неконтрольованої ціни на основі даних «зовнішніх» джерел інформації - Дайджест цін товарів на світових ринках та виявлено, що ціни спірних КО є меншими ніж мінімальні значення з ринковим діапазоном цін неконтрольованих операцій. При цьому, здійснюючи порівняння цін відповідач використовував вищенаведене джерело інформації (видання № 34, 2015 року) з наявною інформацією стосовно рівня цін на залізорудний концентрат з вмістом заліза 62-69%. Контролюючий орган дійшов висновку про недотримання Товариством принципу «витягнутої руки» при здійсненні КО з LANDGRAF INC, що є порушенням вимог п.п. 134.1.1 п. 134.1 статті 134, статті 39 Податкового кодексу України, внаслідок чого останнім занижено податок на прибуток на суму 1 270 212,00 грн.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. В доводах касаційної скарги відповідач цитує норми матеріального та процесуального права, вказує на порушення допущені позивачем в процесі здійснення ним господарської діяльності, на неврахування судами першої та апеляційної інстанцій положень чинного податкового законодавства, а також того, що найбільш доцільним методом трансферного ціноутворення КО Товариства є порівняльна неконтрольована ціна на основі данні «зовнішніх» джерел інформації з наявною інформацією стосовно рівня цін на залізорудний концентрат з вмістом заліза 62-69%, що у своїй сукупності призвело до неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушень норм процесуального права при прийнятті рішень.
8. Позивач надіслав відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права та просить залишити скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій без змін.
9. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
10. Податковий кодекс України (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин):
10.1. Підпункти 39.1.1, 39.1.3 пункту 39.1 статті 39.
Платник податку, який бере участь у контрольованій операції, повинен визначати обсяг його оподатковуваного прибутку відповідно до принципу «витягнутої руки».
Якщо умови в одній чи більше контрольованих операціях не відповідають принципу «витягнутої руки», прибуток, який був би нарахований платнику податків в умовах контрольованої операції, що відповідає зазначеному принципу, включається до оподатковуваного прибутку платника податку.
10.2. Підпункти 39.2.1.2, 39.2.1.7 пункту 39.2 статті 39.
Для цілей нарахування податку на прибуток підприємств контрольованими є господарські операції, що впливають на об`єкт оподаткування платника податків, однією із сторін яких є нерезидент, зареєстрований у державі (на території), що включена до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Господарські операції, передбачені підпунктами 39.2.1.1 - 39.2.1.3 і 39.2.1.5 підпункту 39.2.1 цього пункту, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови: річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 50 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік; обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 5 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.
10.3. Підпункти 39.2.2.2, 39.2.2.3 пункту 39.2 статті 39.
Під час визначення зіставності операцій аналізуються такі елементи контрольованої та зіставних операцій:
характеристика товарів (робіт, послуг), які є предметом операції;
функції, які виконуються сторонами операції, активи, що ними використовуються, умови розподілу між сторонами операції ризиків та вигод, розподіл відповідальності між сторонами операції та інші умови операції (далі - функціональний аналіз);
стала практика відносин та умови договорів, укладених між сторонами операції, які істотно впливають на ціни товарів (робіт, послуг);
економічні умови діяльності сторін операції, включаючи аналіз відповідних ринків товарів (робіт, послуг), які істотно впливають на ціни товарів (робіт, послуг);
бізнес-стратегії сторін операції (за наявності), які істотно впливають на ціни товарів (робіт, послуг).
Визначення зіставності комерційних та/або фінансових умов операцій з умовами контрольованої операції може здійснюватися, зокрема, але не виключно, за результатами аналізу:
кількості товарів, обсягу виконаних робіт (наданих послуг);
строків виконання господарських зобов`язань;
умов проведення платежів під час здійснення операції;
офіційного курсу гривні до іноземної валюти, встановленого Національним банком України, у разі використання такої валюти у розрахунках під час здійснення операції, зміни такого курсу;
розміру звичайних надбавок чи знижок до ціни товарів (робіт, послуг), зокрема знижок, зумовлених сезонними та іншими коливаннями споживчого попиту на товари (роботи, послуги), втратою товарами споживчих якостей, закінченням (наближенням дати закінчення) строку зберігання (придатності, реалізації), збутом неліквідних або низьколіквідних товарів;