1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 травня 2022 року

м. Київ

справа № 480/4052/20

провадження № К/9901/10605/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єзерова А.А., суддів: Берназюка Я.О., Кравчука В.М.,

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року (суддя Павлічек В.О.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 18 січня 2021 року (головуючий суддя Калиновський В.А., судді Макаренко Я.М., Кононенко З.О.)

у справі № 480/4052/20

за позовом ОСОБА_1

до Миколаївської селищної ради Білопільського району Сумської області

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У липні 2020 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Миколаївської селищної ради Білопільського району Сумської області, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Миколаївської селищної ради Білопільського району Сумської області від 03 червня 2020 року про відмову в наданні ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2.00 га, для ведення особистого селянського господарства, та земельної ділянки площею 0.12 га для індивідуального садівництва на території Миколаївської селищної ради Білопільського району Сумської області;

- зобов`язати Миколаївську селищну раду Білопільського району Сумської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 10 березня 2020 року про відведення йому у власність земельної ділянки площею 2.00 га для ведення особистого селянського господарства, та земельної ділянки площею 0.12 га для індивідуального садівництва.

2. Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 18 січня 2021 року, у позові відмовлено.

3. Не погодившись з вказаними судовими рішеннями, позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить суд скасувати рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції та прийняти нове судове рішення, яким позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що позивач звернувся до Миколаївської селищної ради Білопільського району Сумської області із заявою від 10 березня 2020 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2.00 га, для ведення особистого селянського господарства, та земельної ділянки площею 0,12 га для індивідуального садівництва на території Миколаївської селищної ради Білопільського району Сумської області. До заяви було додано копії паспорту, посвідчення інваліда війни та ідентифікаційного коду.

5. Рішенням сорок дев`ятої сесії сьомого скликання Миколаївської селищної ради Білопільського району Сумської області від 03 червня 2020 року було відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 2.0000 га, для ведення особистого селянського господарства та площею 0.1200 га, для індивідуального садівництва на території Миколаївської селищної ради Білопільського району Сумської області в зв`язку з тим, що до заяви не були надані графічні матеріали з бажаним місцем розташування земельних ділянок.

6. Не погодившись із такою відмовою, позивач звернувся з цим позовом до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Відмовляючи у позові, суди першої та апеляційної інстанції керувалися тим, що відсутність графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки не дають можливості відповідачу ідентифікувати бажані земельні ділянки для перевірки їх місця розташування вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку, що є підставою для відмови у задоволенні заяви про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

8. Касаційна скарга мотивована порушенням судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права.

9. Скаржник у касаційній скарзі обґрунтовує необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у пункті 71 постанови Верховного Суду від 17 грудня 2018 року у справі № 509/4156/15-а, та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні, оскільки він суперечить вимогам Конституції України та Земельного кодексу України (далі - ЗК України).

10. На думку позивача, суди попередніх інстанцій не звернули увагу на вимоги частини 2 статті 2 КАС України, суди не перевірили чи прийняв відповідач рішення неупереджено, обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, пропорційно в зв`язку з чим прийняли незаконні та необґрунтовані рішення.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, у межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

12. Статтею 14 Конституції України регламентовано, що право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

13. Законом, що визначає забезпечення права на землю громадянам є ЗК України.

14. Громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в розмірах, визначених відповідно до статті 121 ЗК України.

15. Відповідно до частини 6 статті 118 ЗК України, громадяни зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

16. Відповідно до частини 7 статті 118 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

17. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

18. Отже, обов`язковим є прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування за наслідками розгляду поданого клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою вмотивованого рішення про надання дозволу або відмову у його наданні із наведенням усіх підстав такої відмови.

19. У цій справі судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням сорок дев`ятої сесії сьомого скликання Миколаївської селищної ради Білопільського району Сумської області від 03 червня 2020 року ОСОБА_1 було відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 2.0000 га, для ведення особистого селянського господарства та площею 0.1200 га, для індивідуального садівництва на території Миколаївської селищної ради Білопільського району Сумської області у зв`язку з тим, що до заяви не були надані графічні матеріали з бажаним місцем розташування земельних ділянок.

20. З копії заяви від 10 березня 2020 року суди встановили, що в додатках до заяви не зазначено про надання графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки. При цьому доказів подання до Миколаївської селищної ради Білопільського району Сумської області разом із заявою від 10 березня 2020 року графічних матеріалів, на яких зображено розташування бажаних до відведення земельних ділянок, позивачем суду не надано. Крім того, в матеріалах справи взагалі відсутні графічні матеріали, на яких зображено розташування бажаних до відведення земельних ділянок.


................
Перейти до повного тексту