ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 травня 2022 року
м. Київ
справа № 140/1192/19
адміністративне провадження № К/9901/29360/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Єзерова А.А., Шарапи В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 10.06.2019 (головуючий суддя: Каленюк Ж.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26.09.2019 (головуючий суддя: Онишкевич Т.В., судді: Іщук Л.П., Хобор Р.Б.) у справі №140/1192/19 за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Луцької міської ради про визнання протиправним і скасування рішення,
У С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
У квітні 2019 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивач) звернувся до Волинського окружного адміністративного суду із позовом до Виконавчого комітету Луцької міської ради (далі - відповідач), в якому просив визнати протиправним і скасувати рішення Виконавчого комітету Луцької міської ради від 06.04.2016 №199-1 «Про затвердження коригування проекту детального плану території житлового кварталу в межах АДРЕСА_1 ».
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 10.06.2019, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26.09.2019, у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення і ухвалити нове про задоволення позову в повному обсязі.
IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Верховного Суду від 04.11.2019 відкрито касаційне провадження у справі.
За результатами повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначений новий склад суду.
Ухвалою Верховного Суду від 24.05.2022 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради від 24.06.2009 №42/1 затверджено Генеральний план міста Луцька, розроблений Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «Діпромісто» Міністерства регіонального розвитку та будівництва України. Це рішення оприлюднене в офіційному порядку та наявне у загальному доступі на сайті Луцької міської ради за посиланням https://www.lutskrada.gov.ua/documents/pro-zatverdzhennya-generalnogo-planu-mista-lucka.
Детальний план території житлового кварталу в межах вулиць Львівської, Городецької, Олени Кульчицької та Вільямса у місті Луцьку затверджено рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради від 04.02.2015 №48-1.
20.01.2016 Виконавчий комітет Луцької міської ради прийняв рішення №23-1 «Про дозвіл на коригування проекту детального плану території житлового кварталу в межах АДРЕСА_1 », пунктом 1 якого доручив Управлінню капітального будівництва міської ради (Карабан Л.В.) забезпечити коригування проекту детального плану території житлового кварталу в межах АДРЕСА_1 , залучивши кошти з інших джерел, не заборонених законом, відповідно до статті 10 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», згідно із додатком. Пунктом 2 цього Рішення встановлено, що склад, зміст, порядок коригування та затвердження проекту детального плану території житлового кварталу в межах названих вулиць зобов`язано визначити Управління містобудування та архітектури міської ради; після коригування проекту детального плану території житлового кварталу відповідно до чинного законодавства винести його на обговорення громадськості та на розгляд міської ради, а після затвердження міською радою містобудівної документації оприлюднити її зміст в засобах масової інформації.
06.04.2016 Виконавчий комітет Луцької міської ради, прийняв рішення №199-1 «Про затвердження коригування проекту детального плану в межах вулиць Львівської, Городецької, Олени Кульчицької та Вільямса у місті Луцьку» (далі рішення №199-1).
Констатуюча частина рішення містить посилання на нормативні акти, які послугували підставою для його прийняття, зокрема відповідач посилається на Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про місцеве самоврядування в Україні», Земельним кодексом України, рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради від 20.01.2016 «Про дозвіл на коригування проекту детального плану території житлового кварталу в межах АДРЕСА_1 ».
Не погоджуючись із зазначеним рішенням, зокрема, з підстав порушення процедури громадських слухань і обговорення проекту коригування детального плану території, позивач звернувся із цим позовом до суду.
ІV. АРГУМЕНТИ СТОРІН
На обґрунтування позовних вимог позивач стверджує, що в порушення статті 21 Закону України від 17.02.2011 №3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі - Закон №3038-VI) та пункту 4 Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 №555 (далі - Порядок №555) громадські слухання щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проекту детального плану території житлового кварталу в межах вулиць Львівської, Городецької, Олени Кульчицької та Вільямса у місті Луцьку не проводились, рішення щодо розроблення зазначеного проекту детального плану шляхом опублікування у засобах масової інформації, а також розміщення на офіційному веб-сайті Луцької міської ради не здійснювалося. Відповідно, оскільки громадські консультації щодо коригування проекту детального плану території житлового кварталу в межах вулиць Львівської, Городецької, Олени Кульчицької та Вільямса у місті Луцьку не здійснювалися, то відповідно не були враховані громадські інтереси жителів кварталу, в тому числі і позивача.
На думку позивача додана до оскаржуваного рішення схема коригування проекту детального плану території житлового кварталу в межах вулиць Львівської, Городецької, Олени Кульчицької та Вільямса у місті Луцьку суперечить Генеральному плану забудови міста Луцька, оскільки ним не передбачено будівництва багатоповерхових будівель вище п`яти поверхів.
За таких обставин позивач вважає, що оскаржуване рішення є протиправним і підлягає скасуванню.
Звернення із цим позовом до суду обумовлено тим, що позивач проживає за адресою, яка входить до житлового кварталу, детальний план території якого коригувався та був затверджений спірним рішенням. Порушення свого права вбачає у позбавленні його можливості брати участь у громадських слуханнях.
Відповідач позов не визнав. Стверджує, що оскаржуване рішення прийнято у межах та у спосіб визначених законом повноважень із дотриманням встановленої Законом №3038-VI і Порядком Порядок №555 процедури. Зазначає, що у газеті «Луцький Замок» випуск №7 від 25.02.2016 було опубліковано усю інформацію, передбачену чинним на момент винесення рішення законодавством, проте пропозиції громадськості не надходили, у тому числі і від позивача.
Відповідач стверджує, що основною метою коригування зазначеного детального плану території серед іншого, є реалізація стратегії Генерального плану міста щодо ефективного використання міських земель - реструктуризація комунальних підприємств, що на даний час не працюють; уточнення планувальної структури і функціонального призначення, просторової композиції, параметрів забудови та ландшафтної організації території; виявлення та уточнення територіальних ресурсів для всіх видів функціонального використання території. Шляхом коригування детальних планів територій міста Луцька орган місцевого самоврядування надає змогу замовникам будівництва збільшувати кількість об`єктів житлової забудови, які необхідні громадян, які бажають проживати у місті.
Також відповідач вважає, що позивачем не підтверджено належними та допустимими доказами порушення його прав спірними правовідносинами.
V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що до повноважень відповідача належить затвердження детального плану території у межах міста Луцька, змін до нього (коригування). Суди обох інстанцій визнали, що доцільність та необхідність внесення змін до детального плану території обумовлюється розвитком територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Можливість врахування громадських та приватних інтересів забезпечується шляхом громадських слухань розроблених проектів містобудівної документації. Суди встановили, що повідомлення про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості до проекту містобудівної документації «Детальний план території в межах вулиць Львівської, Городецької, Олени Кульчицької та Вільямса у місті Луцьку» було оприлюднено в газеті «Луцький Замок» від 25.02.2016 випуск №7. Зазначене повідомлення містить усю необхідну інформацію, визначену пунктом 5 Порядку №555. Також в оголошенні роз`яснено, що проект містобудівної документації «Детальний план території в межах вулиць Львівської, Городецької, Олени Кульчицької та Вільямса у місті Луцьку» розміщений на сайті Луцької міської ради www.lutskrada.gov, розділ «Оголошення», та на стенді на першому поверсі центру надання адміністративних послуг за адресою: АДРЕСА_2 . Судами також перевірено, що на сайті Луцької міської ради наявна інформація про коригування детального плану території в межах вулиць Львівської, Городецької, Олени Кульчицької та Вільямса у місті Луцьку разом з графічними матеріалами.
Суди першої та апеляційної інстанцій констатували, що врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації є результатом двостороннього процесу. За відсутності факту реалізації громадськістю свого права на подання пропозицій до містобудівної документації у передбаченому законом порядку у відповідача відсутній обов`язок з їх розгляду та, відповідно, врахування. Водночас звернення із зауваженнями та/або пропозиціями щодо проекту детального плану території житлового кварталу в межах вулиць Львівської, Городецької, Олени Кульчицької та Вільямса у місті Луцьку» до відповідача від громадськості, в т.ч., і позивача, не надходили, що підтверджується пояснювальною запискою начальника Управління містобудування та архітектури до проекту рішення «Про затвердження коригування проекту детального плану території житлового кварталу в межах вулиць Львівської, Городецької, Олени Кульчицької та Вільямса у місті Луцьку».
За таких обставин суди обох інстанцій констатували факт дотримання відповідачем визначеної Законом №3038-VI і Порядком №555 процедури розгляду проекту містобудівної документації.
Справа розглядалася судом першої інстанції за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами попередніх інстанцій неповно з`ясовані обставини справи, що призвело до неправильного вирішення спору по суті. Скаржник наполягає на своїй позиції щодо порушення відповідачем процедури оприлюднення рішення про розроблення проекту коригування детального плану території та громадського обговорення містобудівної документації. За твердженнями скаржника, відповідачем не було у належний спосіб забезпечено участь громадськості в обговоренні коригування проекту детального плану в межах вулиць Львівської, Городецької, Олени Кульчицької та Вільямса у місті Луцьку.
Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, у якому наполягає на законності прийнятого рішення.
VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального права та дійшов таких висновків.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із положеннями частини третьої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню Виконавчого комітету Луцької міської ради від 06.04.2016 №199-1 «Про затвердження коригування проекту детального плану території житлового кварталу в межах вулиць Львівської, Городецької, Олени Кульчицької та Вільямса у місті Луцьку» на предмет відповідності його визначеним частиною третьою статті 2 КАС України критеріям, суди першої та апеляційної інстанцій розглядали справу з дотриманням спрощеного порядку, передбаченого для судового розгляду справ незначної складності, для яких пріоритетним є швидке вирішення справи.