1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 травня 2022 року

м. Київ

справа № 200/12151/19-а

провадження № К/9901/31855/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єзерова А.А.,

суддів Кравчука В.М., Стародуба О.П.,

розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою Донецької обласної державної адміністрації

на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 23.12.2019 (головуючий суддя Кошкош О.О.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 07.10.2020 (колегія суддів у складі головуючого судді Гайдара А.В., суддів Казначеєва Е.Г.,           Компанієць І.Д.)

у справі № 200/12151/19-а

за позовом ОСОБА_1

до Донецької обласної державної адміністрації, Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи,

про визнання дії протиправними, зобов`язання вчинити дії.

I. РУХ СПРАВИ

1. ОСОБА_1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Донецької обласної державної адміністрації, в якому просив:

- визнати протиправними дії Донецької обласної державної адміністрації щодо відмови в наданні ОСОБА_1 статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС;

- зобов`язати Донецьку обласну державну адміністрацію встановити ОСОБА_1 статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

2. Донецький окружний адміністративний суд рішенням від 23.12.2019, яке Перший апеляційний адміністративний суд постановою від 07.10.2020 залишив без змін, позов ОСОБА_1 задовольнив частково:

скасував протокол Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 12.09.2019 № 12 в частині відмови в наданні статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС ОСОБА_1 ;

зобов`язав Регіональну комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи встановити ОСОБА_1 статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

В іншій частині позовних вимог відмовив

3. Не погодившись з такими судовими рішеннями, Донецька обласна державна адміністрація звернулась до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції й передати справу на новий розгляд до Донецького окружного адміністративного суду.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 у період з 22.08.1987 по 02.10.1987 проходив службу у військовій частині №34102.

5. У період з 22.08.1987 по 02.10.1987  ОСОБА_1 у складі військової частини № 34102 приймав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та отримав дозу опромінення  1,020 бер, про що свідчать довідки Центрального архіву Міністерства оборони України від 08.06.1993 № 51/5180, від 13.12.2001 № 51/1/11164, від 29.08.1996 №  51/1/1666, довідка військової частини від 02.10.1987 № 34102.

6. 06 грудня 1993 року позивачу видано посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1993 році (категорія 2).

7. 11 квітня 2019 року рішенням Донецького окружного адміністративного суду по справі № 0540/6546/18-а, зокрема, зобов`язано Комісію зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (01601, м. Київ, вул. Еспланадна, 8/10) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 та прийняти рішення про надання відповідного статусу у відповідності діючого законодавства. Рішення набрало законної сили.

8. 28 травня 2019 року Комісія зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС при Міністерстві соціальної політики України на засіданні, яке оформлене протоколом № 3, здійснило розгляд справи ОСОБА_1 та вирішила передати її на розгляд Донецької обласної державної адміністрації.

9. Міністерством соціальної політики України листом від 21.08.2019 №1429/0/76-19 направлено до Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації особову справу ОСОБА_1 для вирішення питання щодо визначення заявнику статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

10. 12 вересня 2019 року Регіональна комісія з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи відмовила у встановлені статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, у зв`язку з тим, що у наданих документах відсутні підстави для її встановлення (протокол № 12).

11. Вважаючи зазначене рішення відповідача незаконним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

12. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідачем не доведено факт відсутності позивача в зоні відчуження під час проходження військової служби у період з 22.08.1987 по 02.10.1987, а тому рішення Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, оформлене протоколом № 12 від 12.09.2019, в частині  відмови у встановлені статусу учасника наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є протиправним.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

13. Відповідач у своїй касаційній скарзі наголошує, що матеріали справи не підтверджують той факт, що позивач дійсно перебував у зоні відчуження у період з 22.08.1987 по 02.10.1987. Без підтвердження зазначеного факту об`єктивними доказами видача відповідного посвідчення не є можливою.

14. Позивач проти задоволення касаційної скарги заперечив, просив суд рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

15. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених у статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.


................
Перейти до повного тексту