1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 травня 2022 року

м. Київ

справа № 420/2430/19

провадження № К/9901/32148/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єзерова А.А.,

суддів Кравчука В.М., Стародуба О.П.,

розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01.07.2019 (головуючий суддя Білостоцький О.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08.10.2019 (колегія суддів у складі головуючого судді Бітова А.І., суддів Лук`янчук О.В., Ступакової І.Г.)

у справі №420/2430/19

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Національної поліції України в Луганській області,

третя особа - Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області,

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії.

I. РУХ СПРАВИ

1. У квітні 2019 року ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Головного управління Національної поліції (далі ГУНП) України в Луганській області, третя особа Головне управління Пенсійного фонду (далі ГУПФ) України в Одеській області про:

- визнання протиправними дії відповідача що виразились в наданні до ГУПФ України в Одеській області довідки про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", без включення до неї щомісячних додаткових видів грошового забезпечення на загальну суму 99 003,07 грн.;

- зобов`язання відповідача проінформувати листом ГУПФ України в Одеській області, що ним припущено помилку при проведені нарахування в довідці про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб";

- зобов`язання відповідача надати до ГУПФ України в Одеській області оновлену довідку про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед місяцем звільнення, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", із включенням до неї щомісячних додаткових видів грошового забезпечення на загальну суму 99 003,07 грн, до нарахованої раніше суми.

2. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 01.07.2019, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08.10.2019, позов задоволено частково:

визнано протиправними дії головного управління Національної поліції України в Луганській області щодо не включення ОСОБА_1 в довідку про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії від 02.11.2018 року №946/М/222018 індексації грошового забезпечення;

зобов`язано головне управління Національної поліції України в Луганській області скласти та направити до головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області оновлену довідку ОСОБА_1 про щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за останні 24 календарні місяці служби підряд перед звільненням, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» із включенням до такої довідки індексації грошового забезпечення.

В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

3. Не погодившись з такими судовими рішеннями, ОСОБА_1 подала до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просила судові рішення змінити та позов задовольнити у повному обсязі. Ухвалою Верховного Суд від 26.11.2019 відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

4. Відповідачем також подано касаційну скаргу на зазначені вище судові рішення, у якій Головне управління Національної поліції України в Луганській області просило скасувати судові рішення судів попередніх інстанцій у частині, якою позов задоволено. Ухвалою Верховного Суду від 15.05.2020 вказану скаргу повернуто заявнику.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 з 01 березня 1991 року проходила службу в органах внутрішніх справ України, а з 07 листопада 2015 року в НП України на посаді старшого інспектору відділу ювенальної превенції управління превентивної діяльності ГУНП України в Луганській області.

6. Наказом ГУНП в Луганській області від 25 жовтня 2018 року №521 о/с позивача з 29 жовтня 2018 року було звільнено зі служби в поліції на підставі п. 2 ч. 1 ст. 77 Закону України "Про національну поліцію" через хворобу.

7. ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУПФ України в Одеській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

8. Пенсія призначена позивачу відповідно до грошового атестату №100 ГУНП України в Луганській області, відповідно до якого ОСОБА_1 отримувала: посадовий оклад у розмірі 2 600,00 грн, оклад за спеціальним званням 2 200,00 грн, надбавку за стаж служби (50%) 2 400,00 грн, надбавку за специфічні умови проходження служби в поліції (25%) 1 800,00 грн; премію з до 28 жовтня 2018 року 42, 8%, а з 29 жовтня 2018 року - 5,6%.

9. Відповідно до протоколу за пенсійною справою №1513022457 (НПУ) від 30 жовтня 2018 року ОСОБА_1 було призначено пенсію із врахування наступних складових грошового забезпечення: посадовий оклад 2 600,00 грн; оклад за військове звання 2 200,00 грн; процентна надбавка за вислугу років (50%) 2 400,00 грн; середньомісячна сума додаткових видів ГЗ за 24 місяці 4 130,52 грн (в т.ч. надбавка за специфічні умови проходження служби (25%) та щомісячна премія (5,6%)). Всього сума грошового забезпечення для обчислення пенсії складає 11 330,52 грн.

10. Основний розмір пенсії: 70% грошового забезпечення (вислуга років 40) у розмірі 7 931,36 грн. Вид підвищення або надбавка до пенсії: учасник АТО учасник бойових дій (ст. 6) - 363,00 грн., учасник бойових дій 40,00 грн. Всього призначено пенсії 8 334,36 грн.

11. Вважаючи, що при призначенні пенсії відповідачем не взято всі складові грошового забезпечення позивача, остання звернулась до суду з цим позовом.

III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції зазначив, що при обчисленні пенсії військовослужбовця не враховується такий складовий елемент грошового забезпечення як одноразові додаткові види грошового забезпечення, зокрема щорічні, щоквартальні, разові додаткові види грошового забезпечення, крім щомісячних, або тих, що виплачуються раз на місяць.

13. При цьому факт сплати єдиного внеску не є безумовною підставою для включення виплати, з якої цей внесок утримано, до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, та має значення лише для включення до цього грошового забезпечення його видів з переліку, визначеного ст. 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", який є вичерпним.

14. Винагорода за участь в антитерористичній операції є додатковою виплатою військовослужбовцям, яких залучено до участі у ній. При цьому, виплата винагороди залежить від певних умов та лише в означений період. Тобто, така виплата не є постійною і не має систематичного характеру, а її розмір залежить як від днів участі в антитерористичній операції так і від виконаних завдань, що визначається наказом командира.

15. Разова премія не є щомісячним додатковим видом грошового забезпечення, має несистематичний характер, отже відповідно не може бути складовим елементом грошового забезпечення, з яких обчислюється пенсія.

16. Поряд з цим суди зазначили, що індексація грошового забезпечення має систематичний (щомісячний) характер, а її правова природа полягає у підтриманні купівельної спроможності рівня заробітної плати (грошового забезпечення) внаслідок її знецінення через подорожчання споживчих товарів і послуг, а тому вона має бути врахована у складі грошового забезпечення військовослужбовців для розрахунку пенсії за вислугу років, що забезпечує дотримання пенсійних прав осіб, звільнених з військової служби, як складової конституційного права на соціальний захист. В іншому випадку, не врахування індексації при обрахунку пенсії за вислугу років призвело б до застосування для визначення розміру пенсії знеціненого грошового забезпечення.


................
Перейти до повного тексту