1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Постанова

Іменем України

24 травня 2022 року

місто Київ

справа № 703/3231/20

провадження № 61-6806св21

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду: Погрібного С. О. (суддя-доповідач), Гулейкова І. Ю., Ступак О. В.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 ,

відповідач - Відділ культури виконавчого комітету Смілянської міської ради Черкаської області,

розглянув у попередньому судовому засіданні в порядку письмового провадженнякасаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Смілянського міськрайонного суду Черкаської області від 29 січня 2021 року, постановлене суддею Ігнатенко Т. В., та постанову Черкаського апеляційного суду від 01 квітня 2021 року, ухвалену колегією суддів у складі: Бондаренка С. І., Новікова О. М., Фетісової Т. Л.,

ВСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Стислий виклад позиції позивача

ОСОБА_1 у вересні 2020 року звернувся до суду з позовом до Відділу культури виконавчого комітету Смілянської міської ради про визнання незаконними та скасування наказів, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Свої вимоги позивач обґрунтовував тим, що наказом Відділу культури виконавчого комітету Смілянської міської ради від 03 вересня 2020 року № 93-к його звільнено з посади директора Смілянської музичної школи № 2 03 вересня 2020 року відповідно до пункту 3 частини першої статті 40 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України), у зв`язку з систематичним невиконанням без поважних причин обов`язків, покладених трудовим договором.

Вважав наказ про звільнення незаконним і таким, що підлягає скасуванню, оскільки будь-яких порушень трудової дисципліни він не вчиняв, свої посадові обов`язки виконував сумлінно. Йому не відомо, за яке саме порушення трудової дисципліни його притягнуто до дисциплінарної відповідальності, які посадові обов`язки, передбачені посадовою інструкцією, він не виконував та в чому саме знайшла прояв систематичність таких порушень.

ОСОБА_1 зазначав, що в наказі про звільнення є посилання на акт перевірки Головного управління Держпродспоживслужби в Черкаській області від 02 вересня 2020 року, який, на його думку, є сфальсифікованим, оскільки у нього є копія іншого акта.

Позивач у листопаді 2020 року подав уточнення до позовної заяви, у яких зазначив, що, видаючи 29 жовтня 2020 року наказ № 114-к про внесення доповнень і уточнень до наказу від 03 вересня 2020 року № 93-к, відповідач визнав і підтвердив, що звільнення відбулося з порушенням чинного трудового законодавства.

Наказ від 29 жовтня 2020 року № 114-к є незаконним, оскільки його видано після відкриття провадження у цій справі, відповідач не має права видавати накази, які стосуються звільненого працівника. Викладення наказу про звільнення в новій редакції не передбачене КЗпП України, а видання будь-якого наказу не в день звільнення суперечить вимогам законодавства.

На підставі викладеного та з урахуванням уточнених позовних вимог ОСОБА_1 просив:

- визнати незаконним і скасувати наказ Відділу культури виконавчого комітету Смілянської міської ради від 29 жовтня 2020 року № 114-к про внесення доповнень і уточнень до наказу від 03 вересня 2020 року № 93-к про його звільнення;

- визнати незаконним і скасувати наказ Відділу культури виконавчого комітету Смілянської міської ради від 03 вересня 2020 року № 93-к (в двох редакціях) про звільнення з посади директора Смілянської музичної школи № 2 03 вересня 2020 року відповідно до пункту 3 частини першої статті 40 КЗпП України, в зв`язку з систематичним невиконанням без поважних причин обов`язків, покладених трудовим договором;

- поновити його на посаді директора Смілянської музичної школи № 2;

- стягнути з відповідача середній заробіток за час вимушеного прогулу з 03 вересня 2020 року до дня ухвалення рішення про поновлення на роботі.

Стислий виклад заперечень інших учасників справи

Відділ культури виконавчого комітету Смілянської міської ради Черкаської області заперечував проти задоволення позову, вважаючи його безпідставним, необґрунтованим та недоведеним належними та допустимими доказами.

Стислий виклад змісту рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням від 29 січня 2021 року, залишеним без змін постановою Черкаського апеляційного суду від 01 квітня 2021 року, Смілянський міськрайонний суд Черкаської області відмовив у задоволенні позову.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що наявними в матеріалах справи доказами підтверджено невиконання позивачем наказу Відділу культури виконавчого комітету Смілянської міської ради від 20 серпня 2020 року № 51-д «Про організацію освітнього процесу в школах естетичного виховання», що полягало у непідготовці Смілянської дитячої музичної школи № 2, станом на 02 вересня 2020 року до початку 2020 - 2021 навчального року, який розпочався 01 вересня 2020 року, в умовах карантину, запровадженого у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19).

Позивач такими своїми діями наразив на небезпеку зараження зазначеною хворобою, в першу чергу, здобувачів освіти, якими є дітьми, а також працівників школи, що є порушенням, зокрема, Конституції України та Закону України «Про охорону дитинства» та могло стати джерелом спалаху та подальшого поширення хвороби. Порушення, за яке до позивача 03 вересня 2020 року застосовано дисциплінарне стягнення, стосується обов`язків, які є складовими його трудових функцій відповідно до правил внутрішнього трудового розпорядку та які позивач навмисно, внаслідок своєї бездіяльності, не виконав без поважних причин.

Також оскільки станом на 03 вересня 2020 року позивач мав два незнятих дисциплінарних стягнення у вигляді доган, то при обранні виду стягнення відповідач враховував ступінь тяжкості вчиненого проступку і заподіяну позивачем шкоду, обставини, за яких вчинено проступок, попередню роботу, з дотриманням положень КЗпП України застосував до позивача дисциплінарне стягнення у виді звільнення.

ІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Короткий зміст вимог касаційної скарги

ОСОБА_1 23 квітня 2021 року із застосуванням засобів поштового зв`язку звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Смілянського міськрайонного суду Черкаської області від 29 січня 2021 року та постанову Черкаського апеляційного суду від 01 квітня 2021 року, ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.

Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу

Заявником, наполягаючи на тому оскаржувані судові рішення ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, як підстави касаційного оскарження наведених судових рішень визначив, що:

- суд апеляційної інстанції ухвалив рішення без урахування висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 17 березня 2021 року у справі № 742/4121/18 (провадження № 61-15025св20);

- відсутній правовий Верховного Суду щодо застосування норм права у ситуації, коли роботодавець видав наказ, який стосується вже звільненого працівника та після відкриття провадження у справі щодо оскарження такого звільнення;

- суд першої інстанції безпідставно відхилив показання свідків, зазначивши, що вони перебувають у товариських стосунках із позивачем.

Узагальнений виклад позиції інших учасників справи

Відділ культури виконавчого комітету Смілянської міської ради у серпні 2021 року із застосуванням засобів поштового зв`язку надіслав до Верховного Суду відзив, у якому просив касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

ІІІ. ВІДОМОСТІ ПРО РУХ СПРАВИ У СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ ТА МЕЖІ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ СУДОМ

Ухвалою Верховного Суду від 15 липня 2021 року відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою ОСОБА_1 .

За змістом правила частини першої статті 401 Цивільного процесуального кодексу України (далі -ЦПК України) попередній розгляд справи проводиться колегією у складі трьох суддів у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.

З метою визначення меж розгляду справи Верховним Судом застосовані правила статті 400 ЦПК України, відповідно до яких, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими. Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 411, частиною другою статті 414 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

Критерії оцінки правомірності оскаржуваних судових рішень визначені в статті 263 ЦПК України, відповідно до яких судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

ІV. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд перевірив у межах доводів касаційної скарги правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, за наслідками чого зробив такі висновки.

Обставини, встановлені в рішеннях судів першої та апеляційної інстанцій

Суди першої та апеляційної інстанцій встановили, що 01 вересня 2006 року наказом Відділу культури виконавчого комітету Смілянської міської ради № 90 ОСОБА_1 призначено на посаду директора Дитячої музичної школи № 2.

28 травня 2019 року наказом Відділу культури виконавчого комітету Смілянської міської ради № 55-к ОСОБА_1 притягнуто до дисциплінарної відповідальності у виді догани. З наказом позивач був ознайомлений, про що свідчить його підпис на наказі.

15 листопада 2019 року наказом Відділу культури виконавчого комітету Смілянської міської ради № 123-к ОСОБА_1 притягнуто до дисциплінарної відповідальності та оголошено догану. З наказом позивач був ознайомлений, про що свідчить його підпис на наказі.

20 серпня 2020 року наказом Відділу культури виконавчого комітету Смілянської міської ради № 51-д відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 року № 641 та Тимчасових рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів у закладах освіти в період карантину в зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 30 липня 2020 року № 42, доручено, зокрема директору Дитячої музичної школи № 2 видати накази про організацію освітнього процесу в підпорядкованих закладах. З наказом ОСОБА_1 був ознайомлений, про що свідчить його підпис.

Постановою від 22 серпня 2020 року головний державний санітарний лікар України № 50 «Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах освіти на період карантину у зв`язку поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» визнав такою, що втратила чинність, постанову головного державного санітарного лікаря України від 30 липня 2020 року № 42 «Про затвердження Тимчасових рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів у закладах освіти в період карантину в зв`язку поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)», та затвердив протиепідемічні заходи у закладах освіти на період карантину у зв`язку поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19).

26 серпня 2020 року наказом Відділу культури виконавчого комітету Смілянської міської ради № 52-д «Про підготовку мистецьких шкіл до початку 2020/2021 навчального року» створено робочу групу з перевірки забезпечення підготовки шкіл мистецтв до організованого початку 2020/2021 навчального року. Доручено робочій групі у школах естетичного виховання провести огляд кабінетів з метою визначення стану готовності їх до проведення занять; визначити наявність аптечок з набором медикаментів для надання першої медичної допомоги і засобів пожежогасіння; перевірити організацію цивільного захисту та охорони праці, перевірити організацію роботи під час пандемії відповідно до рекомендацій МОЗ.

27 серпня 2020 року за підписом ОСОБА_1 видано наказ Смілянської дитячої музичної школи № 2 № 33/1 «Про роботу під час карантину», в якому відповідно до Тимчасових рекомендацій Міністерства охорони здоров`я України від 30 липня 2020 року № 42 встановлено у цьому закладі режим роботи з дотримання карантинних заходів, зобов`язано провести роз`яснювальну роботу щодо виконання рекомендацій Міністерства охорони здоров`я України; допуск до роботи здійснювати за умови використання засобів індивідуального захисту; дотримуватися правил особистої гігієни; дотримуватися маршрутів руху; заборонити допуск батьків до закладу; у розкладі передбачити можливість визначення різного часу занять.

02 вересня 2020 року комісією складено Акт з питань готовності закладу до освітнього процесу під час пандемії, у якому зазначено, що музична школа № 2 не готова до навчального процесу в умовах карантину, зокрема в туалеті немає рідкого мила, паперових рушників; немає безконтактного термометра; відсутня інформація про необхідність дотримання санітарних вимог при епідемії; немає кімнати для ізоляції хворого; не призначений відповідальний працівник за вимірювання температури у працівників школи та учнів; відсутні маршрути руху здобувачів освіти; відсутні інформаційні таблички щодо запобігання захворювання коронавірусом; відсутній розклад занять з визначенням різного часу закінчення занять.

02 вересня 2020 року Смілянським міськрайонним управлінням Головного управління Держпродспоживслужби в Черкаській області за результатами комісійного обстеження Смілянської дитячої музичної школи № 2 складено акт комісійної перевірки дотримання протиепідемічних заходів у закладах освіти на період карантину у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), встановлених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 22 серпня 2020 року № 50. У цьому акті зафіксовано, що не визначено відповідальну особу, яка пройшла відповідний інструктаж; не забезпечено щоденний контроль за виконанням протиепідемічних заходів; не проведено роз`яснювальну роботу з персоналом та здобувачами освіти щодо індивідуальних заходів профілактики та реагування на виявлення симптомів коронавірусної хвороби (COVID-19) серед персоналу та здобувачів освіти; відсутній алгоритм дій на випадок надзвичайної ситуації, пов`язаної з реєстрацією випадків захворювання на коронавірусну хворобу (COVID-19) серед здобувачів освіти та працівників закладу освіти; не проведено інструктаж для працівників щодо запобігання поширенню коронавірусної інфекції (COVID-19) та дотримання правил респіраторної гігієни і протиепідемічних заходів; допуск до роботи персоналу закладу здійснюється без дотримання умов використання засобів індивідуального захисту (респіратора або захисної маски, в тому числі виготовлених самостійно) без проведення термометрії безконтактним термометром; працівники закладу не забезпечені засобами індивідуального захисту із розрахунку 1 захисна маска на 3 години роботи; в закладі не забезпечено проведення навчання працівників щодо одягання, використання, зняття засобів індивідуального захисту, їх утилізації, контроль за виконанням цих вимог, необхідні умови для дотримання працівниками правил особистої гігієни (рукомийники, мило рідке, паперові рушники (але електросушарки для рук), антисептичні засоби для обробки рук тощо); обмеження проведення масових заходів (нарад, зборів тощо) в закритих приміщеннях; медичні пункти закладу необхідними засобами та обладнанням (безконтактними термометрами, дезінфекційними, в тому числі антисептичними засобами для обробки рук, засобами особистої гігієни та індивідуального захисту); розміщення інформації (плакатів/багерів) про необхідність дотримання респіраторної гігієни та етикету кашлю.

02 вересня 2020 року Смілянське міськрайонне управління Головного управління Держпродспоживслужби в Черкаській області надіслало начальнику Відділу культури Виконавчого комітету Смілянської міської ради листа «Про результати комплексної моніторингової перевірки Смілянської дитячої музичної школи № 2», яким повідомлено, що під час проведення комплексної моніторингової перевірки Смілянської дитячої музичної школи № 2 встановлено, що станом на 02 вересня 2020 року школа з міркувань дотримання протиепідемічних заходів не готова надавати освітні послуги гарантованої якості, подальша її робота може стати джерелом спалаху коронавірусної хвороби (COVID-19) серед персоналу школи та здобувачів освіти.

02 вересня 2020 року позивач на ім`я начальника Відділу культури Виконавчого комітету Смілянської міської ради надав пояснення, що акт від 02 вересня 2020 року не відповідає дійсності, а також 03 вересня 2020 року склав пояснення до акта від 02 вересня 2020 року, в яких ОСОБА_1 зазначив, зокрема, що графік роботи працівників є, інструктаж проведено; сміттєві баки, мило та паперові рушники знаходяться на визначених місцях; інформація про норми санітарних вимог знаходяться на стенді інформації.

Наказом Відділу культури виконавчого комітету Смілянської міської ради від 03 вересня 2020 року № 93-к ОСОБА_1 звільнено з посади директора Смілянської музичної школи № 2 у зв`язку з систематичним невиконанням без поважних причин обов`язків, покладених на нього відповідно до трудового договору, 03 вересня 2020 року, відповідно до пункту 3 частини першої статті 40 КЗпП України. Підстава - пояснення ОСОБА_1 від 03 вересня 2020 року, акт перевірки готовності закладу до освітнього процесу від 02 вересня 2020 року, акт перевірки Головного управління Держпродспоживслужби в Черкаській області від 02 вересня 2020 року, лист Головного управління Держпродспоживслужби в Черкаській області про результати комплексної моніторингової перевірки Смілянської дитячої музичної школи № 2.

Наказом Відділу культури виконавчого комітету Смілянської міської ради від 29 жовтня 2020 року № 114-к, у зв`язку з приведенням наказу від 03 вересня 2020 року № 93-к «Про звільнення ОСОБА_1 » у відповідність з чинним законодавством, внесено доповнення і уточнення до цього наказу та викладено його в новій редакції.

У новій редакції наказу № 93-к «Про звільнення ОСОБА_1 » зазначено, що «директор Смілянської дитячої музичної школи № 2 ОСОБА_1 без поважних причин не виконав наказ начальника Відділу культури виконавчого комітету Смілянської міської ради від 20 серпня 2020 року № 51-д «Про організацію освітнього процесу в школах естетичного виховання», а саме: не видав наказ про організацію освітнього процесу в Смілянській дитячій музичній школі № 2; не підготував школу до надання освітніх послуг 2020 - 2021 року в умовах сьогодення; не виконав та порушив вимоги постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 року № 641 і постанову головного санітарного лікаря України від 30 липня 2020 року № 42. Таким діями ОСОБА_1 вчинив дисциплінарний проступок, яким порушив пункти 2.4, 3.1, 5.3 Статуту Смілянської дитячої музичної школи № 2, пункти 3.1, 3.4, 3.6, 3.12 посадової інструкції директора Смілянської дитячої музичної школи № 2, пункти 1, 3 Правил внутрішнього трудового розпорядку Смілянської дитячої музичної школи № 2. Оскільки ОСОБА_1 притягувався до дисциплінарної відповідальності наказом від 15 листопада 2019 року № 123-к у вигляді догани у зв`язку з невиконанням та неналежним виконанням трудових обов`язків, ОСОБА_1 звільнено із посади директора Смілянської музичної школи № 2 за систематичне невиконання без поважних причин обов`язків, покладених на нього трудовим договором та правилами внутрішнього трудового розпорядку, за пунктом 3 частини першої статті 40 КЗпП України».

Право, застосоване судом

У статті 43 Конституції України визначено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

Відповідно до статті 5-1 КЗпП України держава гарантує працездатним громадянам, які постійно проживають на території України, зокрема, правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.

Згідно зі статтею 139 КЗпП України працівники зобов`язані працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно виконувати розпорядження власника або уповноваженого ним органу, додержуватися трудової і технологічної дисципліни, вимог нормативних актів про охорону праці, дбайливо ставитися до майна власника, з яким укладено трудовий договір.

Підстави розірвання трудового договору з ініціативи власника передбачені у статтях 40, 41 КЗпП України.


................
Перейти до повного тексту