1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Постанова

Іменем України

18 травня 2022 року

м. Київ

справа № 953/4669/20

провадження № 61-2751св21

Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду: головуючого - Крата В. І.,

суддів: Антоненко Н. О., Дундар І. О., Краснощокова Є. В., Русинчука М. М. (суддя-доповідач),

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 ,

відповідач - Харківська обласна рада,

розглянув у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Київського районного суду міста Харкова від 07 серпня 2020 року у складі судді Губської Я. В. та постанову Харківського апеляційного суду від 02 лютого 2021 року у складі колегії суддів: Кругової С. С., Маміної О. В., Тичкової О. Ю.,

ВСТАНОВИВ:

Зміст вимог позовної заяви

У березні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Харківської обласної ради про зобов`язання призначити на посаду.

Позовні вимоги мотивовані тим, що 05 грудня 2019 року Харківська обласна рада прийняла рішення № 1157-VII «Про оголошення про проведення конкурсу на заміщення посади керівника КНП ХОР «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс»». Розпорядженням голови Харківської обласної ради від 13 січня 2020 року № 3 утворено конкурсну комісію з обрання керівника даного закладу. Протоколом від 17 січня 2020 року № 1 зазначеною конкурсною комісією визначені документи, які повинен надати претендент на посаду керівника КНП ХОР «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс», а також кваліфікаційні вимоги до претендентів на зазначену посаду, серед яких: вища освіта II рівня за ступенем магістра спеціальності галузі знань «Управління та адміністрування» або «Публічне управління та адміністрування», або «Право», або «Соціальні та поведінкові науки», або «Гуманітарні науки», або «Охорона здоров`я» та спеціалізацією «Організація та управління охороною здоров`я»; стаж роботи на керівних посадах для закладів обласного рівня до 7 років. У протоколі № 3 вказаної комісії від 21 лютого 2020 року зазначено, що за результатами оцінювання презентації проєкту розвитку та співбесіди його середній бал становив 4,5 балів, його було визначено переможцем конкурсу на посаду керівника КНП ХОР «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс». Однак відповідно до листа Харківської обласної ради від 12 березня 2020 року за результатами голосування рішення стосовно призначення його керівником КНП ХОР «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс» не прийнято. Вказував, що згідно зі статтею 16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» керівники підприємств та установ (закладів) охорони здоров`я, що є у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області, призначаються на посаду за рішенням Харківської обласної ради шляхом укладення з ними контракту строком від трьох до п`яти років за результатами конкурсу. Тому до компетенції відповідача належить прийняття рішення про призначення його (позивача) керівником КНП ХОР «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс». Оскільки конкурсна комісія своїм рішенням, яке викладене в протоколі від 21 лютого 2020 року № 3, визначила його переможцем конкурсу на посаду керівника КНП ХОР «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс», то відповідач зобов`язаний прийняти рішення про призначення його керівником цього комунального закладу відповідно до вимог чинного законодавства. У зв`язку з наведеним ОСОБА_1 просив зобов`язати Харківську обласну раду прийняти рішення про призначення його керівником КНП ХОР «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс».

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Київського районного суду міста Харкова від 07 серпня 2020 року у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.

Відмова у задоволенні позову мотивована тим, що конкурсною комісією були встановлені вимоги до претендентів на посаду директора КНП ХОР «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс» з порушенням вимог закону, а саме допущена помилка у зазначенні вимог щодо стажу роботи на керівних посадах для закладів обласного рівня. При цьому позивач був визнаний переможцем конкурсу, проєкт рішення «Про призначення ОСОБА_1 на посаду директора КНП ХОР «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс» було винесено на розгляд Харківської обласної ради. 27 лютого 2020 року на пленарному засіданні Харківської обласної ради за результатами голосування Харківською обласною радою за проєкт рішення «Про призначення ОСОБА_1 на посаду директора КНП ХОР «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс»» зазначене рішення не було прийнято, оскільки конкурсна комісія неправильно визначила вимоги до претендентів щодо стажу роботи на керівних посадах для закладів обласного рівня «до 7 років» замість правильного «7 років». Стаж роботи позивача складає 1 рік. Таким чином, відсутні підстави для задоволення позову, оскільки порушення трудових прав позивача не встановлено.

Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції

Постановою Харківського апеляційного суду від 02 лютого 2021 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення. Рішення Київського районного суду міста Харкова від 07 серпня 2020 року залишено без змін.

Суд апеляційної інстанції зазначив, що кваліфікаційні вимоги для керівників закладів охорони здоров`я встановлено Міністерством охорони здоров`я України шляхом затвердження наказом від 29 березня 2002 року № 117 Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78 «Охорона здоров`я». Згідно із зазначеним Довідником до керівника закладу охорони здоров`я - генеральний директор (директор) / начальник (завідувач) закладу охорони здоров`я встановлено такі кваліфікаційні вимоги щодо стажу роботи: стаж роботи на керівних посадах: для закладів національного рівня - не менше 10 років, обласного рівня - 7 років, районного рівня - 5 років. Натомість усупереч означеним вимогам пунктом 5 протоколу від 17 січня 2020 року № 1 конкурсної комісії визначені кваліфікаційні вимоги до претендентів на посаду керівника КНП ХОР «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс», які передбачають стаж роботи на керівних посадах для закладів обласного рівня до 7 років. Відповідно до матеріалів справи ОСОБА_1 було визначено переможцем конкурсу на посаду керівника КНП ХОР «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс». Проєкт рішення «Про призначення ОСОБА_1 на посаду директора Комунального некомерційного підприємства Харківської обласної ради «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс»» було винесено на розгляд Харківської обласної ради. За результатами розгляду питання «Про призначення ОСОБА_1 на посаду директора Комунального некомерційного підприємства Харківської обласної ради «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс»» на засіданні постійної комісії були прийняті рішення: рекомендувати не виносити питання «Про призначення ОСОБА_1 на посаду директора Комунального некомерційного підприємства Харківської обласної ради «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс»» на розгляд пленарного засідання чергової сесії обласної ради; доручити виконавчому апарату обласної ради підготувати проєкт рішення про повторне оголошення про проведення конкурсу на заміщення відповідної вакантної посади, оскільки в порушення вимог чинного законодавства конкурсна комісія неправильно визначила стаж роботи на керівних посадах для закладів обласного рівня «до 7 років» замість правильного «7 років». При цьому стаж роботи ОСОБА_1 , який визнаний переможцем конкурсу, становить 1 рік, що не відповідає кваліфікаційним вимогам. 27 лютого 2020 року відбулося пленарне засідання ХХІІІ сесії VІІ скликання Харківської обласної ради, на якому за результатами голосування за проєкт рішення «Про призначення ОСОБА_1 на посаду директора КНП ХОР «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс»» зазначене рішення не було прийнято. Позивач просив суд зобов`язати Харківську обласну раду прийняти рішення про призначення його керівником КНП ХОР «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс». Доказів того, що ОСОБА_1 на дату проведення конкурсного відбору (21 лютого 2020 року) відповідав вимогам, які встановлені законом для претендентів на посаду керівника комунального закладу охорони здоров`я обласного рівня, позивач не надав. Визначення конкурсною комісією позивача переможцем конкурсу на посаду керівника КНП ХОР «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс» не є беззаперечною підставою для прийняття Харківською обласною радою рішення про призначення ОСОБА_1 на вказану посаду, оскільки вказане питання обговорюється радою на пленарному засіданні і перевіряється відповідність такого призначення вимогам закону.

Аргументи учасників

Короткий зміст вимог та доводи касаційної скарги

У лютому 2021 року ОСОБА_1 подав до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Київського районного суду міста Харкова від 07 серпня 2020 року та постанову Харківського апеляційного суду від 02 лютого 2021 року, у якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову апеляційного суду, ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.

У касаційній скарзі ОСОБА_1 зазначає, що суд першої інстанції не прийняв до уваги ту обставину, що пунктом 24 Порядку проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я № 1049 визначено, що до повноважень конкурсної комісії віднесено, зокрема й повноваження щодо встановлення вимог до претендентів з урахуванням установлених законодавством вимог. Приймаючи рішення про незаконність кваліфікаційних вимог для претендентів, викладених в протоколі від 17 січня 2020 року № 1 конкурсної комісії, суд порушив правила цивільної юрисдикції. У постанові Великої Палати Верховного Суду від 05 червня 2019 року у справі № 817/1678/18 зазначено, що питання призначення на посаду керівника комунального закладу охорони здоров`я є виключною компетенцією органу місцевого самоврядування, а рішення комісії про призначення на посаду керівника комунального закладу охороні здоров`я є рішенням конкурсної комісії в розумінні пункту 9 частини першої статті 19 КАС України. Натомість питання прийому на роботу, а в цій справі - неприйняття відповідачем рішення про прийом на роботу на підставі рішення конкурсної комісії про визначення позивача переможцем конкурсу, відноситься до цивільної юрисдикції. Зазначений висновок викладено Великою Палатою Верховного Суду в постанові від 30 січня 2019 року у справі № 569/553/17, де зазначено, що звернення позивача до суду з позовом спрямоване на відновлення його права на працю внаслідок порушення відповідачем порядку прийому на роботу, на захист якого спрямовані засоби та норми, визначені саме цивільним (трудовим) і цивільним процесуальним законодавством. Рішення конкурсної комісії про умови конкурсу не скасоване. Судами надана помилкова оцінка процедури голосування відповідача при прийнятті рішення про призначення позивача, оскільки відповідач не прийняв жодного рішення з питання порядку денного про призначення його на посаду.

Короткий зміст відзиву на касаційну скаргу

У квітні 2021 року Харківська обласна рада подала відзив на касаційну скаргу, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, оскаржені рішення - без змін.

У відзиві відповідач зазначає, що позовна заява не містить обґрунтування бездіяльності Харківської обласної ради. На посаду керівника закладу охорони здоров`я обласного рівня може бути призначена лише особа, яка має стаж роботи на керівних посадах 7 років. Під час проведення процедури конкурсу конкурсна комісія має встановлювати вимоги до претендентів з урахуванням установлених чинним законодавством України вимог. У порушення вимог статті 16 Основ законодавства України про охорону здоров`я, Порядку № 1094 та Положення № 793-VII конкурсна комісія, встановила вимоги до претендентів на посаду керівника КНП ХОР «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс» із порушенням кваліфікаційних вимог для керівників закладів охорони здоров`я, визначених у Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників, Випуск 78 «Охорона здоров`я», який затверджено наказом Міністерства охорони здоров`я України від 29 березня 2002 року № 117 (зі змінами). Стаж роботи позивача на керівних посадах є меншим за 7 років, що не відповідає кваліфікаційним вимогам для керівників закладів охорони здоров`я, встановленим у Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників, Випуск 78 «Охорона здоров`я», який затверджено наказом Міністерства охорони здоров`я України від 29 березня 2002 року № 117 (зі змінами).

Рух справи в суді касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду від 02 березня 2021 року відкрито касаційне провадження у справі та витребувано її матеріали з суду першої інстанції.

Межі та підстави касаційного перегляду

Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими (частина перша статті 400 ЦПК України).

В ухвалі про відкриття касаційного провадження зазначаються підстава (підстави) відкриття касаційного провадження (частина восьма статті 394 ЦПК України).

Доводи касаційної скарги містять підстави касаційного оскарження, передбачені пунктами 1, 4 частини другої статті 389 ЦПК України, що неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права. Зазначено, що апеляційний суд в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду від 05 червня 2019 року у справі № 817/1678/18, від 15 травня 2019 року у справі № 522/8650/18, від 20 вересня 2018 року у справі № 521/17710/15-а, від 22 січня 2019 року у справі № 371/957/16-а, від 13 березня 2019 року у справі № 542/1197/15-а, від 17 квітня 2018 року у справі № 826/8107/16, від 18 липня 2018 року у справі № 758/824/17; судове рішення ухвалено з порушенням пункту 6 частини першої статті 411 ЦПК України

Фактичні обставини справи

Суди встановили, що 05 грудня 2019 року Харківською обласною радою прийнято рішення № 1157-VII «Про оголошення про проведення конкурсу на заміщення посади керівника Комунального некомерційного підприємства Харківської обласної ради «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс»».

Розпорядженням голови Харківської обласної ради від 13 січня 2020 року № 3 утворено конкурсну комісію з обрання керівника КНП ХОР «Обласний центр паліативної медицини «Хоспіс».


................
Перейти до повного тексту