ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 травня 2022 року
м. Київ
справа № 826/11710/18
касаційне провадження № К/9901/8156/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А.,
суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Камський кабель»
на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 листопада 2018 року (головуючий суддя - Федорчук А.Б.)
та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року (головуючий суддя - Степанюк А.Г., судді: Губська Л.В., Епель О.В.)
у справі № 826/11710/18
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Камський кабель»
до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України,
Служби безпеки України
про визнання протиправним та скасування наказу в частині, визнання протиправними дій,
ВСТАНОВИВ:
У липні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Камський кабель» (далі - позивач, Товариство, ТОВ «Камський кабель») звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України (далі - відповідач 1, Мінекономрозвитку) та Служби безпеки України (далі - відповідач 2, СБУ), в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати наказ Мінекономрозвитку від 10 липня 2018 року № 943 «Про застосування спеціальної санкції - тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності на території України - до іноземних суб`єктів господарської діяльності» в частині застосування до ТОВ «Камський кабель» спеціальної санкції у вигляді тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності;
- визнати протиправними дії CБУ щодо направлення до Мінекономрозвитку подання від 05 червня 2018 року № 14/11108 «Щодо порушень при здійсненні зовнішньоекономічної діяльності».
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 листопада 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року, в задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що Мінекономрозвитку має право застосовувати до суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності України спеціальні санкції у вигляді тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності у випадках порушення вимог Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» або пов`язаних з ним законів України та в разі здійснення дій, які можуть зашкодити інтересам національної економічної безпеки, на підставі відповідного подання уповноважених органів, яке містить визначені законом реквізити. При цьому Закон України «Про зовнішньоекономічну діяльність» надає право правоохоронним органам на внесення подання про застосування спеціальної санкції у разі виявлення порушень законодавства з боку суб`єкта зовнішньоекономічної діяльності. У свою чергу, Мінекономрозвитку, отримавши відповідне подання, яке відповідає вимогам Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність», не має підстав для нерозгляду чи відхилення такого подання.
Не погодившись із зазначеними рішеннями, позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
На обґрунтування вимог касаційної скарги позивач зазначає, що суди попередніх інстанцій не надали оцінки тим фактам, що СБУ, направляючи до Мінекономрозвитку подання про порушення позивачем митного законодавства, надала неправдиву та неповну інформацію.
Верховний Суд ухвалою від 03 квітня 2019 року відкрив касаційне провадження.
На адресу Верховного Суду від Мінекономрозвитку надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому відповідач 1 просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін, оскільки судові рішення є законними та обґрунтованими. Зазначає, що подання СБУ за змістом та формою відповідає вимогам статі 37 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» та містить всі необхідні дані.
Також від СБУ надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому відповідач 2 зазначив, що підставою направлення подання до Мінекономрозвитку стали результати випробувань кабельних виробів, виробництва позивача, що постачалися на територію України, за результатами яких встановлена невідповідність зразків відповідним ГОСТам на номінальну напругу більше 10 кВ.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 10 липня 2018 року Мінекономрозвитку відповідно до статті 37 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» за проведення дій, які можуть зашкодити інтересам національної економічної безпеки, порушення статті 483 Митного кодексу України, прийнято наказ № 943 «Про застосування спеціальної санкції - тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності на території України - до іноземних суб`єктів господарської діяльності», відповідно до пункту 1 додатку до наказу до ТОВ «Камський кабель» у 40-денний строк з дня набрання чинності наказом застосовано спеціальну санкцію у вигляді тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності на території України.
Вказаний наказ у частині застосування санкції до позивача прийнято на підставі подання СБУ від 05 червня 2018 року № 14/11108 щодо порушень при здійсненні зовнішньоекономічної діяльності.
У поданні зазначено, що під час здійснення перевірочних заходів щодо протиправної діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю ТД «Одескабель», яка полягає в незаконному переміщенні кабельної продукції, встановлено, що механізм незаконного переміщення товару полягав у ввезенні на митну територію України електричного кабелю, виробництва ТОВ «Камський кабель», за кодом УКТЗЕД 8544609010 (митна ставка 10%) під виглядом товару за кодом УКТЗЕД 8544609090 (митна ставка 2%) та подачі до митного оформлення документів, що містять неправдиві відомості щодо номенклатури, характеристики та вартості товарів.
Так, Одеській митниці ДФС направлено відповідні доручення на проведення огляду (переогляду) товарів, які надходили на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю ТД «Одескабель», за вказаними митними деклараціями з метою відбору зразків товарів для проведення експертного дослідження в акредитованій установі.
За результатами досліджень, проведених випробувальним центром кабельних виробів Приватного акціонерного товариства «Завод Південкабель» та Департаментом податкових та митних експертиз Державної фіскальної служби України, встановлено, що зразок кабелю не відповідає вимогам ГОСТ 18410-73 на номінальну напругу більше, ніж 10 кВ. В подальшому, відповідними підрозділами Київської міської митниці ДФС проведено перевірку виявлених порушень класифікації товарів згідно з УКТЗЕД, за результатами якої складено протокол про порушення митних правил від 28 вересня 2017 року № 0929/10000/17 щодо керівника-операційного директора ТОВ «Камський кабель» ОСОБА_1 , в діях якого наявні ознаки порушення митних правил, передбачених частиною першою статті 483 Митного кодексу України. Вартість предмета правопорушень становила 528022,67 грн.
З урахуванням наведеного, з метою попередження подальшої протиправної діяльності та недопущення створення загрози національним економічним інтересам України, на підставі частини другої статті 37 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльності», СБУ просила розглянути питання щодо застосування спеціальної санкції у вигляді тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності до іноземного суб`єкта господарської діяльності - ТОВ «Камский кабель».
У пункті 1 та підпункті 14 пункту 4 Положення про Мінекономрозвитку, затвердженого Указом Президента України від 31 травня 2011 року № 634/2011, визначено, що Мінекономрозвитку є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Мінекономрозвитку відповідно до покладених на нього завдань застосовує до суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності України та іноземних суб`єктів господарської діяльності спеціальні санкції, передбачені Законом України «Про зовнішньоекономічну діяльність».