1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

20 травня 2022 року

Київ

справа №805/4040/17-а

адміністративне провадження № К/9901/48049/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу № 805/4040/17-а

за позовом Державної служби геології та надр України до Приватного підприємства «Добична компанія «Вугіллятехсоюз» про припинення права користування надрами шляхом анулювання дозволу, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 05 грудня 2017 року (суддя Шинкарьова І.В.) та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2018 року (головуючий суддя Гаврищук Т.Г., судді: Блохін А.А., Сухарьок М.Г.),

ВСТАНОВИВ:

В квітні 2018 року Державна служба геології та надр України (далі також - позивач, Держгеонадра) звернулась до суду з позовом до Приватного підприємства "Добична компанія "Вугіллятехсоюз" (далі також - відповідач, Підприємство) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 05 грудня 2008 року № 4804, наданого Приватному підприємству "Добична компанія "Вугіллятехсоюз".

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 05 грудня 2017 року, залишеною без змін постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2018 року, відмовлено в задоволені адміністративного позову.

Судами встановлено, що Приватне підприємство «Добична компанія «Вугіллятехсоюз» (ЄДРПОУ 35552769) перебуває на обліку зареєстроване за юридичною адресою: 86157, Донецька область, м. Макіївка, вул. Московська, б. 1, кв. 103.

05 грудня 2008 року Приватному підприємству «Добична компанія «Вугіллятехсоюз» надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4804.

Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами від 05 грудня 2008 року, укладена між Міністерством охорони навколишнього природного середовища України та Підприємством, згідно п.2 ст. 10 якої відповідач зобов`язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр, 6-гр, 7-гр.

Листом Державного науково - виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" (далі - ДНВП "Геоінформ України") від 07 квітня 2015 року № 02/302-0972 надано інформацію Департаменту державного геологічного контролю щодо відсутності звітності надракористувачів Донецької і Луганської областей за формою 5-гр за 2014 рік, разом із відповідним переліком підприємств, які не звітували щодо руху запасів, серед яких і Приватне підприємство "Добична компанія "Вугіллятехсоюз".

Наказом Держгеонадр України № 122 від 19 травня 2015 року відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв`язку з невиконанням особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме: щорічного звітування перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за формами № 5-гр за 2014 рік, зупинила дію спеціального дозволу на користування надрами відповідачу і надала 30 днів для усунення порушень на підставі протоколу № 6-15 від 14 травня 2015 року, про що свідчить витяг з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, яким встановлено терміни для усунення порушень законодавства про надра.

У зв`язку з тим, що місцезнаходженням відповідача є м. Макіївка Донецької області, яке, відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року входить до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або не здійснюють в повному обсязі своїх повноважень, а тому, відповідачу неможливо направити поштову кореспонденцію, оскільки державне підприємство "Укрпошта" з 27 листопада 2014 року припинило доставку поштових відправлень на території Донецької та Луганської областей, які не контролюються української владою, позивач подав оголошення до офіційного вісника "Урядовий кур`єр" (№ 101 від 09 червня 2015 року) щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та надання 30 календарних днів для усунення порушень, у зв`язку з невиконанням щорічного звітування перед ДНВП "Геоінформ України" щодо руху запасів за 2014 рік за формами № 5-гр, № 6-гр, № 7-гр.

Листом ДНВП "Геоінформ України" від 26 квітня 2016 року № 02/302-1493 надало до Держгеонадр інформаційний звіт про результати аналізу стану виконання особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами в частині звітності надрокористувачів щодо руху запасів за 2015 рік разом із переліком суб`єктів господарювання, які не звітували щодо руху запасів за формою № 5-гр, до якого включено й відповідача.

16 серпня 2016 року Державна служба геології та надр України у зв`язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме, щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами № 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік та, враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування, встановила ПП «Добична компанія «Вугіллятехсоюз» термін для усунення порушень законодавства про надра - 10 календарних днів, про що прийнятий наказ № 257.

10 січня 2017 року Держгеонадра наказом № 1 відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв`язку з невиконанням надрокористувачами Луганської та Донецької областей особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік, встановила термін для усунення порушень законодавства про надра, згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу, зокрема й ПП «Добична компанія «Вугіллятехсоюз» - до 01 березня 2017 року.

На підставі зазначеного, позивачем подано оголошення до офіційного вісника "Урядовий кур`єр" (№ 88 від 16 травня 2017 року) в якому проінформовано, що відповідно до статті 26 Кодексу України про надра право на користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів - у судовому порядку. Запропоновано відповідачу надати до позивача в 15-денний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно зі спеціальними дозволами на користування надрами.

Оскільки жодних листів чи інформації про усунення порушень від Підприємства до Державної служби геології та надр України не надходило, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Відмовляючи в задоволені позову, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, дійшов висновку, що відповідач у належний спосіб не ознайомлений зі змістом наказів позивача та позбавлений можливості виконання вимог цих наказів про усунення порушень вимог Угоди, а твердження Держгеонадра про неусунення відповідачем порушень у визначений строк є безпідставними, при цьому у позивача відсутні підстави для припинення права користування спеціального дозволу у судовому порядку без проведення перевірки. Апеляційний суд зазначив, що у зв`язку із відсутністю незгоди надрокористувача на припинення права користування надрами, спір не підлягає розгляду у судовому порядку, а відносить до безпосередніх повноважень позивача.

Не погоджуючись з судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що Державною службою геології та надр України було здійснено всі можливі дії щодо належного повідомлення позивача про надання згоди або незгоди на припинення права користування надрами, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, зокрема розміщеним в офіційному виданні «Урядовий кур`єр» оголошенням. Зазначає, що відсутність жодної відповіді надрокористувача не є тотожним його згоді, а відтак припинення користування надрами можливе лише у судовому порядку.

Відповідач правом подання письмових заперечень (відзиву) на касаційну скаргу не скористався.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Повноваження Держгеонадра України у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, Кодексом України про надра, Положенням про Державну службу геології та надр України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі - Положення №1174), Порядком №615.

Статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.

Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).

Зі змісту частини другої статті 24 Кодексу України про надра вбачається, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Статтею 60 Кодексу України про надра встановлено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.

Згідно з положеннями частини першою статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.


................
Перейти до повного тексту