ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 травня 2022 року
м. Київ
справа №П/811/1163/17
адміністративне провадження № К/9901/56784/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду в касаційній інстанції адміністративну справу № П/811/1163/17
за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Мегагран-плюс" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Мегагран-плюс" на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду 15.05.2018 (головуючий суддя Сафронова С.В., судді: Чепурнов Д.В., Мельник В.В.),
ВСТАНОВИВ:
В липні 2017 року Державна служба геології та надр України (далі також - позивач, Держгеонадра) звернулась до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Мегагран-плюс» (далі також - відповідач, Товариство), у якому просила припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 28.09.2007 №4399, виданого Товариству.
Позовні вимоги обґрунтовані наявністю підстав для анулювання спеціального дозволу на користування надрами згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30.05.2011 (далі - Порядок №615), оскільки Товариство порушило законодавство у сфері надрокористування та не виконало у встановлений строк припис щодо надання матеріалів, підтверджуючих усунення порушень.
Кіровоградський окружний адміністративний суд постановою від 10.11.2017 відмовив у задоволенні позовних вимог.
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд постановою від 15.05.2018 скасував рішення суду першої інстанції, ухвалив нове - про задоволення позовних вимог.
Судами встановлено, що 28.09.2007 Міністерством охорони навколишнього середовища України видано ТОВ «Мегагран-плюс» спеціальний дозвіл на користування надрами №4399 для видобування корисних копалин гнейсу з метою видобування корисної копалини в якості сировини для виробництва щебеню будівельного та каменю бутового на території Новофедорівського родовища площею 28,5 га, що знаходиться у Кіроворадській області Новогородківського району (смт Новогородк, 1,5км на північний захід від райцентру Новгородка).
Наказом Державної служби геології та надр України від 18.12.2015 №431 затверджено План проведення перевірок надрокористувачів у І кварталі 2016 року, серед яких передбачена також перевірка ТОВ «Мегагран-плюс».
23.12.2015 Державною службою геології та надр України видано наказ №434 «Про проведення планових перевірок надрокористувачів у І кварталі 2016 року», яким відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, Порядку здійснення державного геологічного контролю Департаменту державного геологічного контролю доручено провести планові перевірки надрокористувачів щодо яких буде здійснюватись державний геологічний контроль у І кварталі 2016 року згідно з предметом перевірки, визначеним пунктом 4 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 року №1294.
На адресу ТОВ «Мегагран-плюс» направлено відповідне повідомлення про проведення планової перевірки від 16.02.2016 року №2269/13/14-16.
16.03.2017 відповідно до вищевказаних наказів, на підставі направлення на проведення перевірки від 16.03.2017 №23/4399-К, посадовими особами Південного міжрегіонального відділу Департаменту Державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України здійснено виїзд на адресу місцезнаходження ТОВ «Мегагран-плюс» з метою проведення перевірки.
Натомість, Товариством надано контролюючому органу лист від 16.03.2015 №17, відповідно до змісту якого останнє відмовляється від проведення перевірки згідно Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», у зв`язку із накладенням заборони на проведення будь-яких перевірок малого та середнього бізнесу терміном на 2015-2016 роки, що зафіксовано у відповідному Акті про недопущення до перевірки №23/4399-К.
18.03.2017 Південним міжрегіональним відділом Департаменту Державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України винесено припис №23 відносно ТОВ «Мегагран-плюс», яким у строк до 28.03.2016 зобов`язано позивача представити Південному міжрегіональному відділу Департаменту Державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України матеріали, підтверджуючі усунення зазначених у приписі порушень.
У зв`язку з невиконанням Товариством припису, 30.06.2016 начальником Південного міжрегіонального відділу сформовано подання на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №4399 від 28.09.2007.
Наказом Держгеонадр від 23.08.2016 №272 зупинено дію вказаного дозволу через порушення ст.24 Кодексу України про надра, ст.11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Листом від 06.09.2016 №15821/13/14-16 позивач повідомив Товариство про зупинення дії дозволу та запропонував надати інформацію щодо усунення порушень до Південного міжрегіонального відділу Департаменту Державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України. У разі ненадання такої інформації буде розглянуто питання щодо припинення права на користування надрами у встановленому законодавством порядку.
В подальшому позивачу направлено лист від 20.12.2016 №23612/13/14-16 із проханням протягом п`ятнадцяти днів надати власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, однак відповіді на зазначене звернення відповідачем не надано.
За таких обставин, позивач звернувся до суду з вимогою про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами згідно частини 2 статті 26 Кодексу України про надра.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив із того, що у Державної служби геології та надр України були відсутні підстави звернення з даним адміністративним позовом до суду, оскільки останньою не надано, а матеріали справи не містять наказу дозвільного органу відносно ТОВ «Мегагран-плюс» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4399 від 28.09.2007, що передує зверненню до суду з таким позовом.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позов, апеляційний суд прийшов до висновку, що припис стосовно усунення порушень, незважаючи на надання достатнього для цього часу, виконаний не був, а тому відповідно до частини сьомої статті 4-1 Закону України від 06.09.2005 №2806-IV «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» (далі - Закон №2806-IV), у даному випадку, наявні підстави для анулювання дозволу. Суд зазначив й про те, що планова перевірка Товариства не порушує мораторію, встановленого на 2015 - 2016 роки щодо здійснення таких перевірок контролюючими органами. Держгеонадра не є органом, повноваження якого поширюється на сферу справляння податків і зборів, а тому норми Закону від 28.12.2014 №71-VIII правомірно не застосовано ним при призначенні та проведенні планової перевірки відносно відповідача у березні 2016 року.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права, просить його скасувати та залишити в силі постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 10.11.2017.
Касаційну скаргу обґрунтовано зокрема тим, що акт про недопущення до перевірки не може бути підставою для винесення припису та наказу про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, оскільки перевірка фактично не відбулася, а відтак й порушень вимог законодавства у сфері надрокористування не встановлено. Також вказав, що відсутні підстави для проведення перевірки без дозволу на те Кабінету Міністрів України, оскільки введений мораторій на їх проведення.
Позивач правом подання письмових заперечень (відзиву) на касаційну скаргу не скористався.
Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає наступне.
Частина 1 ст. 19 Кодексу України про надра встановлює, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.
Правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності, встановлення порядку діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та державних адміністраторів визначає Закон України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Згідно з ч. 1 ст. 4-1 вказаного Закону порядок видачі документів дозвільного характеру або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідного дозвільного органу, погодженим з уповноваженим органом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Таким центральним органом виконавчої влади відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174 (далі - Положення №1174) є Держгеонадра, як згідно з покладеними на них завданнями, зокрема, видають в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) (пп. 9 п. 4 Положення).
Пунктом 9 вказаного Положення також визначено, що Держгеонадра у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України і постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України і наказів Мінприроди видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.
Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).
Зі змісту частини другої статті 24 Кодексу України про надра вбачається, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Статтею 60 Кодексу України про надра встановлено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.
Згідно з положеннями частини першою статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.