ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 травня 2022 року
м. Київ
справа №540/56/20
адміністративне провадження №К/9901/20951/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Шарапи В.М., розглянувши у попередньому судовому засіданні в касаційному порядку справу за позовом Акціонерного товариства «АрселорМіттал Берислав» до Державної служби геології та надр України про визнання протиправними та скасування припису, за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України на рішення Херсонського окружного адміністративного суду у складі судді Хом`якової В.В. від 16.03.2020 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Лук`янчук О.В., Бітова А.І., Ступакової І. Г. від 14.07.2020,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У січні 2020 року Публічне акціонерне товариство «АрселорМіттал Берислав» (замінене судом апеляційної інстанції на Акціонерне товариство «АрселорМіттал Берислав»; далі також АТ «АрселорМіттал Берислав», Товариство, позивач) звернулося з позовом до Державної служби геології та надр України (далі також Держгеонадра, відповідач), у якому просило:
визнати протиправним та скасувати припис Державної служби геології та надр України щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування від 12.07.2019 № 224-14/01;
визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 28.11.2019 №440 «Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів», в частині зупинення з 01.02.2020 дії спеціального дозволу на користування надрами №4654, виданого 28.12.2007 Публічному акціонерному товариству «АрселорМіттал Берислав» з метою видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного, Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області) (далі також спірні, оскаржувані припис та наказ);
стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - Державної служби геології та надр України на користь позивача судові витрати, зокрема, витрати зі сплати судового збору у розмірі 3842 гривень та витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 27000 гривень.
2. У позовній заяві наводились аргументи про те, що оскаржувані припис та наказ про зупинення дії спецдозволу на користування надрами є необ`єктивними та незаконними, зобов`язуючими позивача здійснити певні дії, які він не може вчинити з незалежних від нього обставин, а відтак, на переконання Товариства, такі акти підлягають скасуванню.
3. Позивач у суді першої інстанції звертав увагу на те, що спірний припис про усунення порушень та оскаржуваний наказ про зупинення дії спецдозволу на користування надрами були прийняті за наслідками планової перевірки ПАТ «АрселорМіттал Берислав» щодо дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини), висновки якої зафіксовано в акті №39/4654-Х від 12.07.2019. Порушення ж, виявлені при проведені перевірки в липні 2019 року, стосувались не внесення товариством змін до спецдозволу та інших порушень, які, однак, пов`язані з неможливістю тривалий час видобувати копалини не з вини позивача, а внаслідок бездіяльності Держгеонадра.
4. Товариство наголошувало, що починаючи з 2012 року останнє неодноразово зверталось до Державної служби геології та надр з заявами та відповідним пакетом документів про переоформлення спеціального дозволу на право користування надрами, проте цей орган повертав заяви та додані документи для приведення їх у відповідність за надуманих підстав.
5. При цьому, як стверджував позивач, невнесення змін до спеціального дозволу є наслідком невиконанням відповідачем рішення суду по справі №826/10085/16, яке набрало законної сили, та яке зобов`язувало відповідача видати наказ про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), реєстраційний №4654 від 28.12.2007, виданого ПАТ «АрселорМіттал Берислав», на підставі поданої заяви на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами №4654 від 28.12.2007, що зареєстрована у Державній службі геології та надр України за вхідним номером №700/13/12-16 від 18.01.2016 та надати Публічному акціонерному товариству «АрселорМіттал Берислав» спеціальний дозвіл на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), реєстраційний №4654 від 28.12.2007 на новому бланку з урахуванням відповідних змін.
6. Крім того, згідно з аргументами позову, тривалий час термін дії спецдозволу був зупинений внаслідок прийняття відповідачем 15.08.2014 наказу №266, яким зупинена дія спеціального дозволу на користування надрами від 28.12. 2007 №4654. Цей наказ також був визнаний неправомірним та скасований в судовому порядку, але за період з моменту його прийняття до набрання законної сили рішення у справі №826/9356/16 позивач був позбавлений можливості користування надрами за спеціальним дозволом.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
7. Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 16.03.2020, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14.07.2020, позов задоволено частково, а саме - визнані протиправними та скасовані спірні припис та наказ, вирішено питання про розподіл судових витрат.
8. Ухвалюючи таке судове рішення, суд першої інстанції, з висновками якого погодився і апеляційний суд, виходив з того, що виявлені відповідачем під час перевірки в липні 2019 року порушення, за своєю суттю є ідентичними тим порушенням, які вже досліджувались судами в адміністративних справах №821/1033/15-а, №821/684/16, №826/9356/16, №826/10085/16 та зводяться до невнесення позивачем змін до спеціального дозволу, результатом чого є допущення інших супутніх порушень.
9. Суди попередніх відзначили, що відповідно до обставин, встановлених у рішенні Окружного адміністративного суду м. Києва від 02.01.2019 у справі №826/10085/16, яке залишено в силі постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 26.03.2019, й набрало законної сили, невнесення змін до спецдозволу відбулось не з вини позивача, а внаслідок допущеної Держгеонадра бездіяльності щодо розгляду відповідних заяв Товариства про внесення змін до дозволу, невиконанням вищевказаних судових рішень, які зобов`язували відповідача видати наказ про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області).
10. Оскільки ці обставини встановлені у судових рішеннях, які набрали законної сили, й щодо осіб, які виступають сторонами у справі, що розглядається, суди попередніх інстанцій врахували їх як преюдиційні і такі, що не підлягають доказуванню на підставі норм частини четвертої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України.
11. Колегія суддів апеляційного суду погодилась із висновком суду першої інстанції, що вимоги відповідача, які викладені у спірному приписі, стосовно виконання мети спецдозволу - видобування вапняків, складання проекту розробки родовища корисних копалин, підготовка родовища до розробки, та інші дії також є необґрунтованими, оскільки, починаючи з 2012 року, позивач вчиняв дії щодо переоформлення спецдозволу на право користування надрами, а тому не мав повноважень щодо видобування вапняків. Крім того, 15.08.2014 відповідачем винесений наказ №266, яким зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2007 №4654, та надано 30 календарних днів для усунення порушень. Державна служба геології та надр України звернулась до адміністративного суду з позовом про припинення права користування надрами шляхом анулювання виданого позивачу спеціального дозволу на користування надрами №4654 від 28.12.2007. Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 12.05.2015 та ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.09.2015, які залишені без змін ухвалою Вищого адміністративного суду України від 14.06.2016, у справі №821/1033/15-а за позовом Державної служби геології та надр України до ПАТ «АрселорМіттал Берислав» про анулювання спеціального дозволу, було відмовлено в задоволенні позовних вимог.
12. Зважаючи на вищевикладене, а також враховуючи приписи пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, суди попередніх інстанцій підкреслювали, що з дати прийняття наказу Державної служби геології та надр України від 15.08.2014 №266 в частині зупинення дії спеціального дозволу і до набрання законної сили рішенням суду по справі №826/9356/16 (14.04.2017), яким визнано протиправним та скасовано цей наказ Державної служби геології та надр України, ПАТ «АрселорМіттал Берислав» був позбавлений можливості проводити будь-які роботи на наданій йому в користування ділянці. При цьому, апелянтом зазначене не спростовано.
13. Відповідно до наведених апеляційним судом мотивів інші дії, вказані у оскаржуваному приписі відповідача, які повинен вчинити позивач, фактично є похідними від внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами №4654 від 28.12.2007, тобто від виконання відповідачем судового рішення по справі №826/10085/16, а не від вчинення позивачем будь-яких дій.
14. У зв`язку з цим суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку, що невнесення змін до спеціального дозволу є наслідком невиконанням відповідачем рішення суду по справі №826/10085/16, яке набрало законної сили.
15. За наведеного, суди попередніх інстанцій у оскаржуваних судових рішеннях дійшли висновку про те, що відповідач, констатуючи в акті перевірки порушення позивачем вимог законодавства шляхом не внесення змін до вказаного дозволу, та вживаючи заходів для припинення права позивача користування надрами з огляду на такі порушення, не прийняв до уваги, що останні виникли через протиправну відмову позивачу у внесенні змін до спеціального дозволу на користування надрами №4654 від 28.12.2007, а відтак, на переконання судів, у відповідача були відсутні законні підстави для прийняття оскаржуваних припису щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування та спірного наказу в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами. Виданого Товариству.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
16. Не погоджуючись із вищевказаними судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить їх скасувати та відмовити у позові.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
17. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Державною службою геології та надр України на підставі наказу від 02.03.2012 №74 Публічному акціонерному товариству «АрселорМіттал Берислав» було видано спеціальний дозвіл на користування надрами Осокорівського родовища (біля села Осокорівка, Нововоронцовського району, Херсонської області), реєстраційний №4654 від 28.12.2007 (далі - спеціальний дозвіл), строком дії 20 (двадцять) років, із зазначенням виду користування надрами - «видобування». Метою користування надрами в спеціальному дозволі вказано «видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного». Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода №4654 від 12.04.2012 про умови користування надрами з метою видобування вапняків Осокорівського родовища, з додатками №1 (Характеристика ділянки надр з метою видобування вапняків Осокорівського родовища) та №2 (Програма робіт з видобування вапняків Осокорівського родовища).
18. Посадовими особами Азово-Чорноморського міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України, а саме: головним спеціалістом Дроженком Олександром Семеновичем та провідним спеціалістом Поповим Сергієм Васильовичем, за участі залученого спеціаліста - заступника начальника ДО «Південна ТІДГК» Тарусіна Олександра Георгійовича, в період з 08.07.2019 по 12.07.2019 на підставі наказу Держгеонадр від 04.06.2019 №183 та направлення на перевірку від 01.07.2019 №211, було проведено планову перевірку ПАТ «АрселорМіттал Берислав» щодо дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини). За результатами перевірки складено акт №39/4654-Х від 12.07.2019 перевірки дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини), який підписано представником надрокористувача із зауваженнями.
19. Перевіркою виявлено наступні порушення:
1. Не внесено зміни до спеціального дозволу на користування надрами у разі зміни особливих умов та інших умов, визначених у спеціальному дозволі на користування надрами, а саме щодо скасування обов`язкового моніторингу та наукової супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до постанови КМУ від 28.01.2015 №42.
2. Не внесено зміни до угоди про умови користування надрами без, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, а саме: щодо скасування моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами відповідно до постанови КМУ від 28.01.2015 №42.
3. Не внесено зміни до спеціального дозволу на користування надрами у разі виявлення під час користування надрами про нові властивості, якість або кількість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів згідно протоколу ДКЗ України від 20.12.2012 № 2811.
4. Не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами №4654 від 28.12.2007, а саме: видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного.
5. Надрокористувач не подає щороку до Держгеонадр інформації щодо стану виконання Програми робіт за формою згідно її законодавством.
6. Не виконуються п. 5.3. вимог Угоди про умови користування надрами №4654 від 28.12.2007, а саме: проводити та фінансувати роботи у термін та в межах, зазначених у програмі робіт, дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм, виконання робіт, пов`язаних з користування надрами; дотримуватися вимог, передбачених дозволом та цієї угодою.
Не виконується програма робіт з видобування вапняків Осокорівського родовища (додаток №2 до Угоди про умові користування надрами від 12.04.2012, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №4654 від 28.12.2012), а саме:
- складання робочого проекту на розробку та рекультивації родовища, ОВНС. Термін виконання - IV кв. 2012 року. Відсутній проект розробки родовища корисних копалин, затверджений та погоджений в установленому порядку.
- підготовка матеріалів для переоформлення акту надання гірничого відводу і отримання його в установленому порядку. Термін виконання - IV квартал 2012 року. Відсутній акт про надання гірничого відводу.
- підготовка матеріалів для переоформлення земельної ділянки для потреб, пов`язаних з користуванням надрами в установленому порядку. Термін виконання - IV квартал 2013 року.
- укладення договору земельної ділянки. Термін виконання - квартал 2013 року. Відсутні документи, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов`язаних з користування надрами.
- підготовка родовища до розробки: проходка виїзних, розрізних траншей та утворення площадок першочергової відробки; - проходження гірничих виробок. Термін виконання - 2013 рік,
- початок видобувних робіт (25 тис. тон). Термін виконання - 2013 рік.
- вихід на проектні показники (250 тис. тон) Термін виконання - 2018 рік.
7. Не виконуються приписи органів державного геологічного контролю щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування.
20. Акт підписаний із зауваженням, яке ПАТ «АрселорМіттал Берислав» листом від 12.07.2019 вих. №203 направлено на ім`я Азово-Чорноморського міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України.
21. На підставі акту №39/4654-Х від 12.07.2019 співробітниками Азово-Чорноморського міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України було складено припис №224-14/01 від 12.07.2019 щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, згідно якого зобов`язано ПАТ «АрселорМіттал Берислав» у строк до 12.08.2019 усунути вказані у приписі порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі матеріали, які підтверджують факт усунення порушень. В приписі вказані такі порушення:
П. 1. Не внесено зміни до спеціального дозволу на користування надрами у разі виявлення під час користування надрами даних про нові властивості, якість або кількість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів, згідно протоколу ДКЗ України від 20.12.2012 № 2811.
П. 2. Не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами № 4654 від 28.12.2007, а саме: - видобування вапняків, придатних для виробництва вапна будівельного.
П. 3. Надрокористувач не подає щороку до Держгеонадр інформацію щодо стану виконання Програми робіт за формою згідно з законодавством. (звіт за 2018 подано 18.07.2019).
П. 4. Не виконуються п. 5.3 вимог Угоди про умови користування надрами №4654 від 28.12.2007, а саме:
- проводити та фінансувати роботи у термін та в межах, зазначених у програмі робіт;
- дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм, виконання робіт, пов`язаних з користування надрами; дотримуватися вимог, передбачених дозволом та цією угодою.
Не виконується Програма робіт з видобування вапняків Осокорівського родовища (додаток №2 до Угоди про умови користування надрами від 12.04.2012, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №4654 від 28.12.2007), а саме:
- Складання робочого проекту на розробку та рекультивацію родовища, ОВНС. Термін виконання - IV кв. 2012 року. Відсутній Проект розробки родовища корисних копалин, затверджений та погоджений в установленому порядку.
- Підготовка матеріалів для переоформлення акту надання гірничого відводу і отримання його в установленому порядку. Термін виконання - IV кв. 2012 року. Відсутній Акт про надання гірничого відводу.
- Підготовка матеріалів для переоформлення земельної ділянки для потреб, пов`язаних з користуванням надрами в установленому порядку. Термін виконання - IV кв. 2013 року;
- Укладання договору земельної ділянки. Термін виконання - IV кв. 2013 року. Відсутні документи, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов`язаних 3 користуванням надрами.
- Підготовка родовища до розробки: проходка виїзних, розрізних траншей та утворення площадок першочергової відробки; проходження гірничих виробок. Термін виконання - 2013 рік;
- Початок видобувних робіт (25 тис.тон). Термін виконання -2013 рік.
- Вихід на проектні показники (250 тис.тон). Термін виконання - 2018рік.
22. 18.07.2019 ПАТ «АрселорМіттал Берислав» листом вих. №205 «Щодо надання звітності з виконання програми робіт» на ім`я Державної служби геології та надр України було направлено звіт за 2018 рік виконання Програми робіт Осокорівського родовища.
23. Листом від 05.08.2019 №227 «Про виконання припису» ПАТ «АрселорМіттал Берислав» повідомило Азово-Чорноморський міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України про виконання п. 3 припису і повторно надало звіт за 2018 рік виконання Програми робіт Осокорівського родовища та повідомлено про неможливість виконання пунктів 1, 2, 4 припису, оскільки виконання цих пунктів може бути здійснено тільки після внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами від 28.12.2007 №4654 згідно рішення суду по справі №826/10085/16 та отримання спецдозволу із внесеними змінами.
24. У відповідності до Протоколу №1-РГ/2019 засідання Робочої групи з питань надрокористування Держгеонадр від 22.11.2019 розглядалось, зокрема, питання щодо зупинення та анулювання спеціальних дозволів на користування надрами. Робоча група вирішила: рекомендувати Держгеонадра врахувати пропозиції Робочої групи, відповідно до переліку в якому, під порядковим номером 26 міститься інформація про пропозицію зупинити дію дозволу з 01.02.2020 №4654 від 28.12.2007, виданого ПАТ «АрселорМіттал Берислав» на користування надрами (вапняк) Осокорівського родовища (Херсонської області), з підстав порушення вимог статей 18, 19, 24, 51 Кодексу України про надра, абзацу третього статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарювання».
25. Відповідно до наказу Державної служби геології та надр України від 28.11.2019 №440 «Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» та Додатку №3 до нього Держгеонадра вирішила: на підставі підпунктів 1, 4 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами зупинити з 01.02.2020 дію спеціального дозволу на користування надрами №4654 від 28.12.2007, виданого ПАТ «АрселорМіттал Берислав», у зв`язку з порушенням статей 18, 19, 24, 51 Кодексу України про надра абзацу третього статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарювання».
26. Про зупинення дії спецдозволу Держгеонадра повідомило ПАТ «АрселорМіттал Берислав» листом №23970/01/14-19 від 04.12.2019, у зв`язку із неусуненням порушень, виявлених під час проведення перевірки Азово-Чорноморським міжрегіональним відділом Держгеонадр.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
27. У касаційній скарзі відповідач посилається на те, що дії позивача з виконання вимог окремих пунктів припису свідчать про згоду останнього з порушеннями, виявленими під час проведення перевірки, З цих підстав відповідач вважає незрозумілою позицію Товариства щодо оскарження спірного припису в судовому порядку.
28. За твердженнями скаржника у оскаржуваному судовому рішенні апеляційного суду дублюється зміст рішення суду першої інстанції й не досліджені докази, подані Державною службою геології та надр України.
29. Посилаючись на норми статей 24, 26 Кодексу України про надра, частини дев`ятої статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, відповідач звертає увагу касаційного суду й на те, що надрокористувач наділений обов`язком, а не правом, вчасно виконати розпорядчий документ органу державного контролю і усунути виявлені порушення. Неусунення у встановлений строк порушень не є виключною виною відповідача, при тому що Держгеонадра надали значний термін для здійснення дій, направлених на усунення порушень.
30. Вказані обставини, на думку відповідача, свідчать про ухвалення судом попередніх інстанцій судових рішень з порушенням норм матеріального та процесуального права, без повного та всебічного дослідження усіх фактів та доказів, які мають значення у цій справі, що згідно зі статтею 351 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для їх скасування.
31. Посилаючись на аргументи, аналогічні викладеним у позовній заяві, позивач у відзиві на касаційну скаргу вважає, що така не містить належних та обґрунтованих доводів, які б спростовували висновки судів першої та апеляційної інстанцій. У ній також не наведено інших міркувань, які б не були предметом перевірки судами попередніх інстанцій та щодо яких не наведено мотивів відхилення наведеного аргументу.
32. Ураховуючи вищевикладене, Товариство просить касаційну скаргу Держгеонадра залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
33. У зв`язку зі зміною найменування підприємства позивача (зміною типу організаційно-правової форми), останній також просить замінити позивача у цій справі - Публічне акціонерне товариство «АрселорМіттал Берислав» (код ЄДРПОУ - 00291747) Акціонерним товариством «АрселорМіттал Берислав» (код ЄДРПОУ 00291747).
34. Окрім цього, Товариством подано заяву в якій позивач просить стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача (заявника касаційної скарги) - Державної служби геології та надр України (код ЄДРПОУ - 37536031) на користь позивача - Акціонерного товариства «АрселорМіттал Берислав» (код ЄДРПОУ - 00291747) судові витрати, що вже фактично понесені позивачем у зв`язку з переглядом справи у суді касаційної інстанції, а саме - частину витрат позивача на професійну правничу допомогу (витрати пов`язані з правничою допомогою адвоката), у розмірі 15000,00 грн., що передбачені пунктом 5.1. Договору №53/20АО від 06.10.2020 про надання юридичних послуг (правової допомоги).
РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
35. Відповідно до частини першої статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
36. Статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.
Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня, зазначеного в такій угоді.
37. Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).
38. Статтею 60 Кодексу України про надра встановлено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.
39. Згідно з положеннями частини першою статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
40. Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174.
41. Згідно з пунктами 9, 10 вищевказаного Положення Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
42. За приписами підпункту 12 пункту 4 цього ж Положення Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.
43. Питання щодо процедури видачі спеціального дозволу на користування ділянкою, надр регламентовані Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, відповідно до пункту 10 якого невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням надр.