ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 травня 2022 року
м. Київ
справа № 703/3167/16-а
адміністративне провадження № К/9901/23133/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Смілянського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області на постанову Смілянського міськрайонного суду Черкаської області від 09.12.2016 (суддя - Васильківська Т.В.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 22.02.2017 (судді - Кузьмишина О.М., Глущенко Я.Б., Шелест С.Б.)
у справі за позовом ОСОБА_1 до Смілянського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
У вересні 2016 року позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати відмову Смілянського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Черкаської області у здійсненні переведення позивача із пенсії інваліда ІІ групи загального захворювання на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування";
- зобов`язати Смілянське об`єднане управління Пенсійного фонду України Черкаської області перевести його із пенсії інваліда ІІ групи загального захворювання на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", починаючи з 23.04.2015.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач з 2012 року перебуває на обліку у відповідача як пенсіонер по інвалідності ІІ групи.
07.04.2015 позивач звільнений з посади сільського голови с. Мала Смілянка Смілянського району Черкаської області, в зв`язку з достроковим припиненням повноважень за власним бажанням.
23.04.2015 позивач звернувся до відповідача з заявою про переведення його на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування".
Листом від 30.04.2015 №5111/05 відповідач повідомив позивача про відсутність в індивідуальних відомостях інформації про його страховий стаж з червня 2014 і до часу звільнення та повідомив про відмову у переведенні його на пенсію по інвалідності за Законом України "Про державну службу".
29.05.2015 на адресу відповідача надійшов лист Малосмілянської сільської ради, відповідно до якого заробітна плата ОСОБА_1 не нараховувалась у період з квітня 2014 року по квітень 2015 року у зв`язку з відстороненням його від займаної посади згідно ухвали слідчого судді.
06.07.2016, після завершення кримінального провадження, в межах якого позивач обвинувачувався у вчиненні корупційного злочину та був визнаний таким, що винуватий у вчиненні злочину, який не є корупційним, позивач звернувся до відповідача із заявою про відновлення вирішення питання за його заявою від 23.04.2015.
Листом від 19.07.2016 відповідач повідомив позивачу, що рішення про відмову у здійсненні переведення його з одного виду пенсії на інший було прийнято 30.04.2015, а також про відсутність законодавчо визначених підстав для переведення його на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування".
Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду з цим позовом.
В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що відповідач протиправно відмовив у переведенні його на пенсію
07.04.2015 він був звільнений з посади сільського голови с. Мала Смілянка Смілянського району Черкаської області в зв`язку з достроковим припиненням повноважень за власним бажанням. У зв`язку з наявністю 10 років стажу в органах державної влади і місцевого самоврядування, а також через встановлення йому ІІ групи інвалідності під час проходження служби у вказаних органах, він звернувся до відповідача із заявою про переведення на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", однак Пенсійним фондом йому відмовлено до надання пояснень Малосмілянської сільської ради щодо причин не підтвердження його страхового стажу.
Причина відсутності такого підтвердження обумовлена тим, що ухвалою слідчого судді у зв`язку з підозрою у злочині, його було відсторонено від посади сільського голови. 30.05.2016 апеляційним судом Черкаської області прийнято рішення, яким на підставі Закону України "Про амністію" його звільнено від призначеного покарання. Після цього, 06.07.2016 позивач звернуся до відповідача із заявою, в якій просив повернутись до розгляду його заяви від 23.04.2015 за №1072 та перевести його на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" з дня її подачі, проте листом №101/С-10 від 19.07.2016 відповідач відмовив йому в переведенні з одного виду пенсійного забезпечення на інший.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Постановою Смілянського міськрайонного суду Черкаської області від 09.12.2016 позов задоволено.
Визнано відмову Смілянського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Черкаської області у здійсненні переведення ОСОБА_1 із пенсії інваліда ІІ групи загального захворювання на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" - протиправною.
Зобов`язано Смілянське об`єднане управління Пенсійного фонду України Черкаської області перевести ОСОБА_1 із пенсії інваліда ІІ групи загального захворювання на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", починаючи з 23.04.2015.
Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 22.02.2017 постанову Смілянського міськрайонного суду Черкаської області від 09.12.2016 залишено без змін.
Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив з того, що Смілянське об`єднане управління Пенсійного фонду України Черкаської області протиправно відмовило у здійсненні переведення позивача із пенсії інваліда ІІ групи загального захворювання на пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування".
Суди дійшли висновку, що на час звернення з заявою про переведення на інший вид пенсії, позивач вже мав достатній, десятирічний стаж роботи в органах державної влади та місцевого самоврядування, навіть без врахування періоду відсторонення його від посади, у який не здійснювалось відрахування страхових внесків.
Крім того, суди виходили з того, що підтвердження факту перебування особи у трудових відносинах є відповідні записи у трудовій книжці, а відсторонення особи від виконання обов?язків із припиненням виплати заробітної плати не є підставою вважати його таким, що не перебував на відповідній посаді.